FEI onderzoekt blauwe tong van paarden tijdens dressuurwedstrijden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
liedje89
Berichten: 7157
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 12:04

Ponytante schreef:
Wat ik nou jammer vind is dat men het niet wil zien en dat (ook) op dit forum tussen paarden liefhebbende mensen in verdediging wordt geschoten. Zal wel schaduw zijn... Foto vertekent...Momentopname... Is 4 jaar geleden (ja ik heb Everdale van dit jaar ook, hij wordt inderdaad ook in het nieuwsartikel genoemd) etc etc. Terwijl het wel echt een feit is dat de tongen letterlijk in de knel komen.

En zo lang "wij" dat ontkennen of goedpraten, zo lang kunnen er foto's worden genomen (en ook dit jaar was Everdale niet de enige, zoals het nieuwsartikel ook aangeeft) en zo lang lopen "wij" gevaar dat de algemene opinie zich helemaal tegen de sport keert en dan zijn we verder van huis. -O-

Dit is de foto in Aftonbladet (nee, niet door mij). Is vast ook vertekend en verkleurd.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... n-ridsport

En ja, Aftonbladet is +/- De Telegraaf van Zweden, die wordt door Jan en alleman gelezen en dit blijft hangen...

EDIT: nu pas me verdiept in het nieuwsartikel, daar was uiteraard ook een link, incl foto Everdale in Amsterdam. https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... its-tongue

Tja.



de meeste foto's die hier eerder gepost werden waren van alleen een paardensnuit/hoofd en ook van heel matige kwaliteit. Dan kan je niet aan de rest van de foto zien of de kleuren vertekend zijn en is de kans dat de kleuren echt goed overkomen door de kwaliteit ook niet zo groot. Maar dit is gewoon een haarscherpe profesionele foto van het hele paard daar kan je echt niet omheen, die kleuren zijn gewoon goed die tong is gewoon donkerdiepblauw dat in echt niet goed.
Goed dat ze onderzoek doen hopelijk komt er ook echt verandering uit.

prompter

Berichten: 11108
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 12:38

rien10 schreef:
Ik snap wat je bedoelt MyWishMax en je hebt zeker een punt.
Maar een hele gang niet laten zien in het M, daar vind ik wat van. :D


Mijn draver deed eens een heel stuk in pace (draftelgang) in een proef ipv draf. Werd ook niet gezien hoor :D

BoktVerlaten
Berichten: 431
Geregistreerd: 29-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 13:58

[/quote]

Precies dit :j

Zelfde als met de loodlijn kijkerij. Teveel mensen die niet het hele plaatje kunnen zien. Dressuur is NIET zwart/ wit.. daar is het veel te complex voor. Het is niet voor niets een jurysport.[/quote]


Poehpoeh…. Paardonvriendelijk blijft paardonvriendelijk. Of je je nu verschuilt achter dat dressuur complex is of niet. Het hele plaatje zal mij een worst zijn als ik een blauwe tong of sporenwonden zie hoor!

Bielsje

Berichten: 1393
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 14:58

BoktVerlaten schreef:
Citaat:
Precies dit :j

Zelfde als met de loodlijn kijkerij. Teveel mensen die niet het hele plaatje kunnen zien. Dressuur is NIET zwart/ wit.. daar is het veel te complex voor. Het is niet voor niets een jurysport.



Poehpoeh…. Paardonvriendelijk blijft paardonvriendelijk. Of je je nu verschuilt achter dat dressuur complex is of niet. Het hele plaatje zal mij een worst zijn als ik een blauwe tong of sporenwonden zie hoor!


Bedankt voor dit voorbeeld van een soort "momentopname". Was mijn post meegenomen in je quote, wat wel gebeurde in die reactie, dan was het duidelijk dat een blauwe tong een no go is en met "precies dit" als reactie lijkt deze persoon daar ook achter te staan en ook dat het om enkel nuance aanbrengen gaat, met enkel als voorbeeld de loodlijn.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 15:16

Afgelopen week weer naar dressuur in Aken gekeken...pfff...wat kwel ik mezelf weer denk ik steeds. En toch blijf ik kijken. Heb niet alle 35 combinaties uitgekeken, maar het viel niet mee. Paarden die onregelmatig gingen en zelfs kreupel leken (ik dacht waar blijft de bel?), paarden die helemaal vast leken te zitten in hun lichaam, achterbenen die vaak niet mee konden komen, voorbenen die alle kanten op wapperden...Ik moet eerlijk zeggen dat het meeviel met het 'achter de loodlijn' rijden, al kwam het zeker voor. Maar er werd soms wel bij elke pas in de mond getrokken, flink met de sporen erin gehakt (Dinja) en Wendy van Werth kan wel mee naar het Euro songfestival en gaan hakken op het nummer van Joost Kleine, het zag er niet uit....Wendy wappert als een ware hackney met haar voorbenen, heeft (daardoor?) geen balans, duikt naar beneden, loopt niet taktzuiver. Verder zag ik dat ze Invictus waarschijnlijk thuis ook met rollkur aan het trainen zijn, want dat paard dook ook een paar keer met zijn kin op de borst wat ik eerder nooit heb gezien. Maar hij heeft HP een aantal keer flink voor schut gezet in de ring, dus dan zal rollkur wel de oplossing zijn, naast dat ze hem maar gecastreerd hebben.

Vanmorgen zag ik een paar plaatjes van hen voorbij komen op een paarden-critici-site: eentje met kin op de borst. Ik weet dat het een momentopname was, omdat ik de hele proef heb gezien...HP probeerde hem gelijk weer omhoog 'te vissen'. Maar er stonden ook een aantal foto's met de tong van Invictus buitenboord en die leek ook blauw. Op mijn kleine schermpje thuis heb ik het niet gezien, maar als het zo is denk ik: dat ziet een jury toch ook? Gelijk uitbellen.

Ik pleit niet gelijk voor neckrope, maar eruit met al (dubbele) bitten in een paardenmond....En een drukmeter ben ik ook altijd voorstander van geweest en dan tevens een sensor op de spoor. Heel objectief beoordelen is dat...puntenaftrek bij veel spoorgebruik en te hoge teugeldruk.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: FEI onderzoekt blauwe tong van paarden tijdens dressuurwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 15:51

Wat ik zo jammer vind ie die nadruk op het slechte continu, waarom kijk je naar dressuur als je alles zo slecht vindt?

Ik zie als ik dressuur kijk ook heel veel goede en mooie dingen, daarom kijk ik het ook. Anders was de lol er snel af. En natuurlijk zie ik ook zaken waar ik niet achter kan staan, maar om dan gelijk iedereen in de hele sport maar af te kraken.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 15:53

BoktVerlaten schreef:
Poehpoeh…. Paardonvriendelijk blijft paardonvriendelijk. Of je je nu verschuilt achter dat dressuur complex is of niet. Het hele plaatje zal mij een worst zijn als ik een blauwe tong of sporenwonden zie hoor!


Verschuilt? vreemde woordkeuze.

Ik breng de nuance aan dat een proef beoordeeld wordt op een beeld met meerdere onderdelen en beoordelingscriteria tegelijk. Die ook nog eens per minuut kan veranderen.

Sporenwonden zie ik vaker bij springpaarden..hoor ik werkelijk helemaal nooit iemand over. Vind ik heel bizar. En mensen uit het publiek die een blauwe tong zien vanaf een afstand moet ik ook nog tegen komen.

BoktVerlaten
Berichten: 431
Geregistreerd: 29-10-21

Re: FEI onderzoekt blauwe tong van paarden tijdens dressuurwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 16:44

Ik gebruik “verschuilen” omdat ik ook vaak ruiters hoor zeggen dat het niet anders kan, dat de oefeningen nou eenmaal complex zijn etc…. Het is vaak een excuus.

Sporenwonden zul je in alle disciplines tegen komen, bitmisbruik ook. Niet alleen dressuur is hier schuldig aan. Iedere beschadiging aan het paard is er eentje te veel, of het nou vaak of minder vaak voorkomt.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: FEI onderzoekt blauwe tong van paarden tijdens dressuurwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 16:49

Daar ben ik het helemaal mee eens.

Overigens zeg ik nergens dat het niet anders kan, verbeteren zou altijd de doelstelling moeten zijn.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: FEI onderzoekt blauwe tong van paarden tijdens dressuurwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 17:25

Ik heb best fijne combi's gezien, maar die zijn dan technisch niet goed genoeg of het paard loopt dan (blijkbaar) met te weinig aanspanning. En ja, ik moet ook niet meer gaan kijken 8)7 Maar je weet dat ik Invictus volg ( en dan zie ik combi's die voor/kort na hem starten), maar dat moet ik ook niet meer doen |o

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 17:59

BoktVerlaten schreef:
Sporenwonden zul je in alle disciplines tegen komen, bitmisbruik ook. Niet alleen dressuur is hier schuldig aan. Iedere beschadiging aan het paard is er eentje te veel, of het nou vaak of minder vaak voorkomt.

Bij het mennen zie je het heel weinig.

Wat mij dan weer opvalt aan het artikel in de Zweedse krant is dat er dus tegenwoordig fotografen om de baan staan die specifiek dit soort lelijke foto's willen maken, om vervolgens te gaan roeptoeteren over misstanden in de dressuur. Er is dan geen context, geen bewegend beeld en in het algemeen is het veroordelen op basis van een fotootje echt zo 2001.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 18:24

Wat mij opvalt in deze is, dat er mensen zijn ( die ondanks dat foto,s niet liegen) het lelijke min of meer wegwuiven. De foto,s op zich zijn niet lelijk, hetgeen wat er gefotografeerd wordt is lelijk.

_xManadisx_

Berichten: 3140
Geregistreerd: 22-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 18:30

prompter schreef:
rien10 schreef:
Ik snap wat je bedoelt MyWishMax en je hebt zeker een punt.
Maar een hele gang niet laten zien in het M, daar vind ik wat van. :D


Mijn draver deed eens een heel stuk in pace (draftelgang) in een proef ipv draf. Werd ook niet gezien hoor :D


Mijn zusje ook een keer met onze IJslander op de manege, bijna alle drafonderdelen gingen in tölt en de jury zag het niet. Een vriendin van mij schreef, die vroeg zich echt af waarom ze er niets van zei.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 18:36

Een vliegende wissel word ook gemist.
Op x vanuit stap rechts aanspringen.
Lijkt me dat er dan toch focus is van de jury.
Net als ik aan wil springen hoort hij iets, springt daardoor links aan, maar hou mijn "buiten"been er aan en direct de volgende pas zit hij al rechts.

Niet gezien? of dacht dat ze het verkeerd gezien had dat een paard direct, netjes, kan wisselen?

Bielsje

Berichten: 1393
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 18:40

nikkel schreef:
Wat mij opvalt in deze is, dat er mensen zijn ( die ondanks dat foto,s niet liegen) het lelijke min of meer wegwuiven. De foto,s op zich zijn niet lelijk, hetgeen wat er gefotografeerd wordt is lelijk.


Dan heb ik het idee dat je het punt een beetje mist. Nogmaals, blauwe tongen zouden echt niet voor mogen komen maar je kunt altijd wel een moment vinden in een proef dat "niet optimaal" is. Als jij een perfect filmpje kunt vinden hoor ik dat heel graag, met linkje :j

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: FEI onderzoekt blauwe tong van paarden tijdens dressuurwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 19:06

Ik kom vanuit de volbloed rensport en ben vooral geïnteresseerd in regulering. In Amerika werd het gebruik van diuretics ( vochtafdrijvende middelen) gezien als absoluut noodzakelijk om longbloedingen te voorkomen. Na een praktisch algeheel verbod is ineens er geen probleem meer. Een blauwe tong komt niet per seconde, daar gaat volgens mij echt wel wat aan vooraf. Vroeger heb ik dressuur gereden en ook wat gesprongen, zelfs niet geheel volgens het boekje. Dat heb ik echter nooit voor elkaar gekregen. Wat ik al eerder schreeft: de optoming, het krachtgebruik op het bit en het gebruik van de sporen. Voor het overige, dit is mijn persoonlijke mening.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 19:08

Bielsje schreef:
nikkel schreef:
Wat mij opvalt in deze is, dat er mensen zijn ( die ondanks dat foto,s niet liegen) het lelijke min of meer wegwuiven. De foto,s op zich zijn niet lelijk, hetgeen wat er gefotografeerd wordt is lelijk.


Dan heb ik het idee dat je het punt een beetje mist. Nogmaals, blauwe tongen zouden echt niet voor mogen komen maar je kunt altijd wel een moment vinden in een proef dat "niet optimaal" is. Als jij een perfect filmpje kunt vinden hoor ik dat heel graag, met linkje :j


Het gaat wat mij betreft niet over de perfecte proef, maar vooral een paard dat loopt zoals de FEI het bedoelt: in balans (en dat kan niet als een voorbeen actiever en hoger komt dan het achterbeen), taktmatig, ontspannen in aanspanning, los door het lichaam, over de rug met een dalende achterhand (dus geen holle rug en een hoog kruis), zelfhouding (dus je hoeft het paard niet van voor vast te houden om het op het achterbeen te houden), actief achterbeen. Daarnaast een ruiter die in balans bovenop het paard zit (oor, schouder, heup, hak), die lichte aanwijzingen geeft (geen getrek en geen continu geprik met de spoor) en soepel meegaat met de beweging zodat hij het paard zo min mogelijk stoort.

Zo zou het moeten zijn...Maar de paarden die gefokt worden maken dit steeds meer onmogelijk: te hoogbenig, rechthoeksmodellen, weinig actief achterbeen, te actief en te hoog grijpend voorbeen en te korte nek/hals.

Als paarden niet meer volgens het plaatje van de FEI kunnen lopen zijn er twee mogelijkheden: stoppen met de sport, omdat de paarden er niet voor geschikt zijn of het reglement aanpassen en al die rare fratsen accepteren.

Lukasje
Berichten: 11262
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 19:43

Veronica2 schreef:
BoktVerlaten schreef:
Sporenwonden zul je in alle disciplines tegen komen, bitmisbruik ook. Niet alleen dressuur is hier schuldig aan. Iedere beschadiging aan het paard is er eentje te veel, of het nou vaak of minder vaak voorkomt.

Bij het mennen zie je het heel weinig.



Sporenwonden niet nee , maar striemen van de zweep dan weer wel.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 20:01

nikkel schreef:
Ik kom vanuit de volbloed rensport en ben vooral geïnteresseerd in regulering. In Amerika werd het gebruik van diuretics ( vochtafdrijvende middelen) gezien als absoluut noodzakelijk om longbloedingen te voorkomen. Na een praktisch algeheel verbod is ineens er geen probleem meer. Een blauwe tong komt niet per seconde, daar gaat volgens mij echt wel wat aan vooraf. Vroeger heb ik dressuur gereden en ook wat gesprongen, zelfs niet geheel volgens het boekje. Dat heb ik echter nooit voor elkaar gekregen. Wat ik al eerder schreeft: de optoming, het krachtgebruik op het bit en het gebruik van de sporen. Voor het overige, dit is mijn persoonlijke mening.


Wat ik mij oprecht afvraag..hoe weet je dat jouw paard nooit een blauw tong had? Even in het algemeen he?

Ik denk ook dat het bij mij nooit aan de orde is geweest ondanks veel paarden met stang en trens rijden. Maar zeker weten doe ik het niet want als ik er op zit kan ik niet zien of een tong blauw is of niet. Nu hoop ik dus maar van niet omdat ik niet 'op druk' reedt.

Ik heb dan nooit een paard met een wond van de sporen gehad. Dat weet ik gelukkig wel zeker.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 20:03

manubres schreef:
Bielsje schreef:

Dan heb ik het idee dat je het punt een beetje mist. Nogmaals, blauwe tongen zouden echt niet voor mogen komen maar je kunt altijd wel een moment vinden in een proef dat "niet optimaal" is. Als jij een perfect filmpje kunt vinden hoor ik dat heel graag, met linkje :j


Het gaat wat mij betreft niet over de perfecte proef, maar vooral een paard dat loopt zoals de FEI het bedoelt: in balans (en dat kan niet als een voorbeen actiever en hoger komt dan het achterbeen), taktmatig, ontspannen in aanspanning, los door het lichaam, over de rug met een dalende achterhand (dus geen holle rug en een hoog kruis), zelfhouding (dus je hoeft het paard niet van voor vast te houden om het op het achterbeen te houden), actief achterbeen. Daarnaast een ruiter die in balans bovenop het paard zit (oor, schouder, heup, hak), die lichte aanwijzingen geeft (geen getrek en geen continu geprik met de spoor) en soepel meegaat met de beweging zodat hij het paard zo min mogelijk stoort.

Zo zou het moeten zijn...Maar de paarden die gefokt worden maken dit steeds meer onmogelijk: te hoogbenig, rechthoeksmodellen, weinig actief achterbeen, te actief en te hoog grijpend voorbeen en te korte nek/hals.

Als paarden niet meer volgens het plaatje van de FEI kunnen lopen zijn er twee mogelijkheden: stoppen met de sport, omdat de paarden er niet voor geschikt zijn of het reglement aanpassen en al die rare fratsen accepteren.


Voor mij is dressuur het beste uit ieder paard halen wat op dat moment past bij zijn bouw en africhtingstadium, ongeacht de bouw op een goede paardvriendelijke manier. Daar krijg ik kippenvel van.

Niet van perfectie of allemaal de perfect gebouwde paarden. Het gaat imo om het verbeteren van het paard.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 20:20

Bij een simpele ouderwetse optoming, gebroken trens en een lage neusriem met voldoende ruimte, krijg je dat (een blauwe tong) niet voor elkaar. Een stang met te strakke kinketting (al of niet omhuld), kan werken als een knevel, afhankelijk van de kracht waarmee je rijd.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: FEI onderzoekt blauwe tong van paarden tijdens dressuurwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 20:45

En een trens met gecombineerde of aansnoerneusriem? Want die worden hier ook aangehaald en een trens werkt eigenlijk nog meer op de tong dan een stang doet. Ontstaat eerder het notenkraker effect.

prompter

Berichten: 11108
Geregistreerd: 28-09-02

Re: FEI onderzoekt blauwe tong van paarden tijdens dressuurwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 20:59

Wat bedoel je met notenkrakereffect Elisa2?

Lukasje
Berichten: 11262
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 21:05

Met notenkrakereffect denk ik dat Elisa bedoelt dat het scharnierpunt van de (enkelgebogen) trens in het gehemelte van het paard duwt. Maar Elisa correct me if I’m wrong!

prompter

Berichten: 11108
Geregistreerd: 28-09-02

Re: FEI onderzoekt blauwe tong van paarden tijdens dressuurwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 21:10

Maar dat bestaat toch helemaal niet? Dat is een mythe die inmiddels achterhaald is. Hilary Clayton heeft daar uitgebreid onderzoek naar gedaan, met rontgenfoto's tijdens bitgebruik. Het scharnierpunt komt nooit in de buurt van het verhemelte blijkt.