Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Rocamor schreef:Laten ze inderdaad eens wat kwalificatiewedstrijden uitschrijven waarbij gereden moet worden op enkel trens en zonder neusriem. Eens zien wat het verschil gaat zijn in de punten en de klasseringen.
.
Kirrietje schreef:Maar die blauwe tong zou toch ook opgemerkt moeten worden tijdens de controle na de proef? Of mis ik iets?
BigOne schreef:Kirrietje schreef:Maar die blauwe tong zou toch ook opgemerkt moeten worden tijdens de controle na de proef? Of mis ik iets?
Wanneer de druk eraf is zal er heel snel weer voldoende bloed naar de tong stromen , dan moeten ze bij het halthouden al controleren. Nu gaan de teugels los, stappen ze nog meters voor ze bij de bit controle komen. Dan is het leed al geschied.
Elisa2 schreef:Volgens mij is het ook een probleem dat de paarden tegenwoordig steeds kleinere mondjes hebben, neem dat in combinatie met een S&T die eigenlijk net teveel is, of niet goed past en afgesteld is en wellicht de rijstijl van de ruiter (idd, teugeldrukmeter is een goed idee). En de tong raakt afgekneld en blauw.
Kirrietje schreef:Blauwe tong is gewoon wreedheid en indd dan uitsluiting lijkt mij, hoeft niet eens een nieuwe regel dan voor te komen. Tenminste wreedheid = uitsluiting is een regel bij de KNHS heb me eerlijk gezegd nog niet verdiept in het reglement van de FEI.
Over dat de paarden een te kleine mond hebben en we er daarom geen stang en trens in moeten hangen ben ik het niet helemaal mee eens. Er zijn tegenwoordig wel genoeg bitten op de markt die kleiner, smaller en lichter zijn. Bijvoorbeeld Fager, die heeft mooie lijnen met smalle lichte bitten. Dus vind die vlieger niet helemaal op gaan. Uiteraard moet je gewoon kunnen rijden met waar jouw paard het fijnste op loopt. De verplichting van s&t mag er daarom van mij ook uit.