Wij hebben dat bovenste slot. In die link staat erbij dat je er mee mag rijden, maar ons is juist verteld dat dit niet mag. Doen we dus ook niet. Voordeel is als je met je aanhanger bij de gamma staat je wel je aanhanger op slot kunt doen, er zijn ook sloten waar dat niet mee kan, moet je eerst afkoppelen.
Verschrikkelijk ongeluk inderdaad. Wat betreft de disselsloten; ik heb de onderste, die rode. Als die erop zit kan je helemaal niet koppelen aan een trekhaak. Deze sloten zijn juist bedoeld om te voorkomen dat je aanhanger/trailer gejat wordt als ie bv los op je oprit staat.
Smotz
Berichten: 691
Geregistreerd: 02-07-04
Geplaatst: 01-12-23 12:41
Dramatisch verhaal, fijn dat er hulp op deze manier was.
Trailer vast maken aan de auto mag niet. Er zit niet voor niets een remkabel op, dat is het veiligheids mechanisme. Zet je 'm vast, heb je kans op omklappen bij scharen dus ander soort risico. Plus je bent niet verzekerd als je 'm vastmaakt. Omhoog draaien en onderhouden. Al is het bij een stalgenoot ook eens gebeurt met een nieuwe trailer, waarbij de trekhaak kogel te groot voor de dissel bleek en bij controle wel leek te koppelen maar niet dus.
Heel veel sterkte voor Henk, dat is het belangrijkste
Dank voor de correcties, ik heb altijd met een dergelijk slot gereden. Dat mag ook gewoon van de leverancier en daar had ik op vertrouwd, maar blijkbaar mag het wettelijk niet dus dan houd het op.
DuoPenotti
Berichten: 38676
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.
In Nederland is het niet verboden (in tegenstelling tot in Duitsland). Het wordt echt in Nederland ook wel afgeraden om met slot te rijden, omdat je de trailer in noodsituaties niet snel los krijgt. Ik neem het slot altijd in de auto mee zodat ik hem bijvoorbeeld op een parkeerplaats kan vastzetten.
DuoPenotti
Berichten: 38676
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.