Helgstrand moet bronzen medaille Deens Kampioenschap inleveren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 15:46

Tenzij (complot theorie) dat de koliek is gebruikt als voorwendsel voor een ander probleem. De gebruikte hoeveelheid traumeel was 4 keer hoger dan de normale dosis. Bij koliek is traumeel niet het aangewezen medicijn
Laatst bijgewerkt door nikkel op 22-09-23 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 16:08

Het lijkt mij duidelijk dat hij het belang van prijzengeld toch boven het belang van de regeltjes heeft gesteld.
En als je al een “naam” hebt, moet je je afvragen of dit een handige actie was. Het helpt je niet met weer een smet op je naam.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 16:15

Een paard op reis in een vreemde stal kan natuurlijk vrij snel koliek krijgen. Dat hoeft helemaal niet ernstig te zijn. En staat wat mij betreft starten de volgende dag niet perse in de weg. (beweging is vaak juist goed)

Wat mij triggert is, waarom krijgt het dier traumeel? (Dat is niet voor koliek) Heb ook het idee dat er wellicht iets anders speelde. En waarom heeft de DA van Helgstrand niet overlegd en toestemming gevraagd van de DA van de FEI zoals het hoort?

prompter

Re: Helgstrand moet bronzen medaille Deens Kampioenschap inleveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 16:19

Ik lees in dit artikel niet dat de medicijnen door een DA zijn toegediend?

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 16:22

prompter schreef:
Ik lees in dit artikel niet dat de medicijnen door een DA zijn toegediend?

'Na de behandeling stuurde Helgstrands dierenarts om 22.04 uur een e-mail naar Mette Uldahl, de veterinaire consulent van de Deense bond. '

&

'Dat twee officials het paard in de stalgang zijn gepasseerd terwijl de dierenarts naar het paard keek.'

Ik vat het wel zo op dat helgstrands eigen dierenarts de medicijnen ook toegedient heeft.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 07:37

De volledige gang van zaken staat in het artikel van Horses wat ik eerder deelde en veel completer is.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 08:13

heeft dat paard trouwens ook zo'n enorme piephakken?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 09:12

Ja dat heeft hij, en een afwijkend spronggewricht waardoor hij niet ggk is bij het kwpn.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 09:43

Een afwijkend spronggewricht kan tot problemen lijden, vooral bij de zware dressuur. Pijn reacties zijn dan het gevolg. Vandaar de belachelijke hoeveelheid traumeel.

Mijn theorie : kan het uiteraard niet bewijzen. Dit soort paarden wil je absoluut niet in de fokkerij hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 09:51

Qua fokkerij kun je imo niet kritisch genoeg zijn wbt gezondheid en bemerkingen op het fundament.

Maar om heel eerlijk te zijn, laatst is er wel gewoon een hengst goedgekeurd met afwijkende spronggewrichten..ik snap het niet meer.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 09:59

Prestaties met behulp van medicijnen is blijkbaar belangrijker dan het gezonde fundament van de fokkerij te behouden.
Ik begrijp inmiddels wel beter, waarom specifiek de combinatie van de medicijnen cq supplementen is gebruikt, het heeft volgens mij alles te maken met de afwijkende spronggewrichten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 10:33

ZwarteHeks schreef:
Ik blijf me verbazen over hoe makkelijk er over een dier wordt gedacht. Echt wauw. :?

Wanneer een paard een zodanige koliek heeft dat die gesondeerd moet worden, dan hoop je toch dat het dier minstens 1 dag wedstrijdrust gegund krijgt, ongeacht of die zich "kiplekker" voelt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 14:36

Ik denk zelf dat die koliek een te groot woord was..gezien de medicatie die gegeven is. Electrolyten met B vitaminen en traumeel.

Traumeel werkt op het bewegingsapparaat..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 14:43

Ik zou dan bijna durven denken dat het geen te groot woord is, maar een leugen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 14:45

Ja dat denk ik ook, misschien dat hij wat aan de dunne was en ze hem daarom electrolyten en B vitamines hebben gegeven en dat "koliek' hebben genoemd om die traumeel ook toe te kunnen voegen voor iets anders.

Het is dan wel homeopatisch, maar dat wil niet zeggen dat het geen werking heeft en daarom vind ik deze beslissing terecht.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 14:49

Dat sowieso, ongeacht wat het paard had en wat de intenties waren, zijn er regels overtreden.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 15:28

Elisa2 schreef:
Qua fokkerij kun je imo niet kritisch genoeg zijn wbt gezondheid en bemerkingen op het fundament.

Maar om heel eerlijk te zijn, laatst is er wel gewoon een hengst goedgekeurd met afwijkende spronggewrichten..ik snap het niet meer.

Waar moet je dan aan denken? Wat zijn afwijkende spronggewrichten?

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 15:48

Bijv. koehakkig. Helgestrand is terecht bestraft voor het overtreden van de geldende Deense regels. In mijn opinie veel te licht. Het hoe en waarom komen we toch niet achter, denk ik. Is trouwens wel interessant om te weten.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 15:23

Duhelo schreef:
Dus de toegediende medicijnen staan niet op de dopinglijst (hebben dus maw geen invloed op de prestaties) en waren dan nog effectief om een koliek te behandelen en niet om te sjoemelen?
Dan vind ik het wel beetje vergaand eerlijk gezegd...

Wat mijn Deense vriendin uitlegde is dat het medicijn zelf niet op de dopinglijst staat, maar een stofje wat erin voorkomt wel.

Cantodea11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 16:48

Jovian is wel goed gekeurd in Duitsland raar dat er dan zo’n verschil in zit

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 17:08

Duhelo schreef:
Dus de toegediende medicijnen staan niet op de dopinglijst (hebben dus maw geen invloed op de prestaties) en waren dan nog effectief om een koliek te behandelen en niet om te sjoemelen?
Dan vind ik het wel beetje vergaand eerlijk gezegd...

Dat ze niet op de lijst van de FEI staan, betekent niet dat ze niet op de Deense lijst staan. Het was een Deense wedstrijd, geen internationale. De FEI heeft daar niks mee te maken.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 18:05

Andreas Helgstrand, de punt 23 van de Algemene Bepalingen van DRF heeft overtreden door zijn paard Jovian te behandelen voor (lichte) koliek, die niet vooraf was goedgekeurd door de Veterinair Consulent van DRF.

Bovenstaande is toch duidelijk, neem ik aan.

Cantodea11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 18:11

nikkel schreef:
Andreas Helgstrand, de punt 23 van de Algemene Bepalingen van DRF heeft overtreden door zijn paard Jovian te behandelen voor (lichte) koliek, die niet vooraf was goedgekeurd door de Veterinair Consulent van DRF.

Bovenstaande is toch duidelijk, neem ik aan.

Ja en hij zal heeft risico gewoon genomen
Wie zijn billen brand moet op de blaren zitten kan er geen medelijden mee hebben wij moeten ons ook aan regels houden
Bovendien zou ik niet gereden hebben maar weet natuurlijk niet hoe ziek paard was maar als de arts erbij komt is er wel wat mee aan de hand

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 08:02

Cantodea11 schreef:
Jovian is wel goed gekeurd in Duitsland raar dat er dan zo’n verschil in zit

Kwpn is veel strenger op een afwijkend fundament.

Is altijd al zo geweest.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 08:05

Dat is ook volkomen terecht. Denk bijv. alleen maar aan de extra slijtage die optreedt.