Bokt Community
Enjoy the Madness 2 : Madness wint weer op Gelsenkirchen Duitsland
Dit is mijn tweede blog op bokt. Mijn boktnaam is Janouk en mijn eigen naam is Corinne. Ik deel al sinds 2006 mijn paardenavonturen op Bokt.nl.
Mijn man en ik hebben thuis op stal samen een Haflinger Meneer Anton en een NRPS Aladdin. Ik train de paarden onder het zadel en mijn man traint de paarden voor de koets.
Samen met mijn vriendin Claudine en haar familie hebben we de Draver Madness. Madness staat in training op de trainingsstal van Jacky Mollema en Claudine in Oranjewoud.
En over Madness en ons avontuur in de drafsport gaat deze blog.
Madness heeft een eigen volgtopic op bokt, dat inmiddels 79.000 x bekeken is, dus veel van jullie zullen Madness en zijn avonturen inmiddels wel kennen.
10 Juli 2023 Koersdag op Gelsenkirchen: Enjoy the Madness
Madness goes international again. De trainer Jacky Mollema was samen met Madness en Ragnboneman naar Gelsenkirchen gereisd. Ragnboneman is een driejarige hengst en één van de weidegenootjes van Madness. De mannen mogen elkaar graag en samen op reis gaan, is een feestje.
Madness was ingeschreven voor koers 3, een klasse hoger, tot een winsom 11.000 euro tegen een groot veld van 14 paarden. Mooi startnummer 3, met op de sulky deze keer pikeur Robbin Bot.
De trainer had voor deze koers een “nieuwe” rijder voor Madness gekozen: Robbin is heel ervaren en succesvol. Robbin had deze dag koers 2 al gewonnen en mocht het nu met Madness proberen.
Voor ons thuis een gewone werkdag, dus in de pauze live online mee kijken en juichen voor Madness en Ragnboneman.
Kort raceverslag
Bij het sein: “Start frei” , liepen 14 paarden op achter de startauto en maakten snelheid. Madness trok meteen goed mee en lag voor de eerste bocht 4e. De opening ging hard: 1.12 over de km. Madness liet zich goed door het veld sturen door Robbin, wanneer Madness achter de rug kwam van een paard dat de hoge snelheid in het begin niet goed kon bijhouden.
Bij het ingaan van de tweede bocht ligt Madness 4e aan de buitenkant, in het tweede spoor. Hij kan het tempo goed bijhouden. En in de laatste bocht komen de favorieten buitenom er langs en 5 breed gaat het veld het laatste rechte eind op. Madness komt achter een vermoeid paard te liggen aan de binnenkant en weer laat Madness zich er achter vandaan sturen en blijft mooi in ritme en balans. Je ziet hoeveel hij geleerd heeft de laatste tijd.
In de laatste 150 meter stuurt Robbin Madness achter de grote favoriet vandaan en zegt tegen Madness dat hij mag gaan…………en dat laat hij zich geen twee keer zeggen. Madness geeft gas bij en wint met 2 lengtes voorsprong!!!
Zo trots op Madness en Robbin: top koers gelopen en een hele mooie overwinning.
Madness poseert in de winnaarsring (heel even dan, want hij houdt niet van te lang stil staan

Later die middag stuurt Robbin de vriend van Madness, Ragnboneman, in koers 8 naar een hele mooie tweede plaats. Top resultaat voor beide vrienden, voor de stal van Jacky Mollema en voor Robbin Bot!
Madness en Ragnboneman hebben veel geleerd voor de toekomst. Nadat ze veilig thuis gekomen waren en hun voer op hadden, gingen ze samen weer naar de wei. Vol met sterke verhalen, lekker gras eten en ravotten, want dat is natuurlijk nog veel leuker.

Na mijn vorige blog kreeg ik de vraag van Elisa2

“Leuk om te lezen! en gefeliciteerd met de overwinning!
Ik vroeg me nog af, is dat voor een pikeur niet lastig om steeds met een vreemd paard te moeten koersen? Waarom hebben ze eigenlijk geen vaste/ eigen pikeurs?”.
Goede vraag, want het is voor veel ruiters en menners haast ondenkbaar, dat je op een wedstrijddag 20 minuten kennis maakt op de baan met een voor jou vreemd paard en die vervolgens in de wedstrijd start.
Dus ik heb de vraag voorgelegd aan de trainer Jacky Mollema en sommige pikeurs van Madness: Danny Brouwer, Ferry Hollander en Yanick Mollema.
Trainer Jacky Mollema antwoordt het eerst: "Bij grote trainingsstallen hebben ze vaste stalrijders, die de paarden ook rijden tijdens de training. Op mijn trainingsstal heb ik geen vaste stalrijders.
Ik kies de pikeur, die ik het beste bij het paard vind passen, op dat moment in zijn ontwikkeling. Sommige paarden hebben een rustige rijder nodig, terwijl andere paarden een meer fanatieke rijder fijner vinden. Maar dan moet de pikeur van keuze natuurlijk wel aanwezig kunnen zijn op de koersdag.
Als trainer maak ik plannen voor de ontwikkeling van Madness voor de langere termijn en hangt het van Madness af hoe snel deze ontwikkeling gaat.
Ik spreek samen met de pikeur voor de koers de strategie af hoe Madness te rijden. De pikeurs rijden veel verschillende paarden en voelen al heel snel wat de mogelijkheden zijn van het paard waar ze achter zitten. Het is aan de pikeur daarna om Madness te begeleiden in de koers en veel hangt natuurlijk af van het koersverloop. Voor mij is het belangrijk dat Madness met een goed gevoel uit de koers komt, daar bouw ik dan verder op in de training. Vertrouwen tussen paard, trainer en pikeur. Daar gaat het om in onze sport".
Pikeur Ferry Hollander is amateurrijder en heeft Madness in drie koersen gereden: met een overwinning in Gelsenkirchen en een derde en een zesde plek op Alkmaar.
Ferry antwoordt ook op de vraag van Elisa 2:
“Leuke vraag! Als pikeur is het belangrijk dat, je veel verschillende paarden hebt gereden in de training/koers, zodat je de verschillende signalen herkent. Wat je doet bij gretige paarden, bij paarden die extra steun in de bochten nodig hebben, etc.
Daarnaast kan je in de voorbereiding heel veel informatie over een specifiek paard verzamelen, zonder dat je hem zelf traint: hoe hij zich in de vorige koersen heeft gedragen en wat zijn sterke punten zijn. Bijna alle replays zijn online terug te kijken.
Op de koersdag zelf krijg je informatie van de trainer, en kun je het paard aanvoelen tijdens de warming up. Daarna moet alles samenkomen in de race. Als pikeur kun je alleen de juiste keuzes maken, als je de tegenstanders ook goed kent. Dan weet je welke paarden snel vertrekken, welke slipstream je wel moet hebben en welke juist niet. En dan nog loopt het vaak anders en moet je daarop weer anticiperen.
Als er een grote koers aan komt, zorgt de trainer ervoor dat, de rijder het paard al een keer in een normale koers heeft gereden. Dat is een betere oefening dan het paard thuis in de training rijden. Thuis kun je een koers niet nabootsen, qua snelheid en tactiek”.
Pikeur Danny Brouwer is een ervaren professionele rijder en hij heeft zijn eigen trainingsstal. Hij heeft Madness negen keer gestart met 3 overwinningen.
Hij vult aan: “Terechte vraag. In de drafsport zie je juist dat, veel rijders de paarden, waarmee ze rijden zelf niet trainen. Trainers en eigenaren kiezen wel vaak voor dezelfde rijder.
Maar het is alleen niet altijd mogelijk op de koersdag. De rijder moet aanwezig kunnen zijn en kunnen rijden, geen andere verplichtingen hebben voor bijvoorbeeld een ander paard in dezelfde koers. Een goede rijder voelt bij het voorwerken al na één baantje rijden, wat het paard kan of niet kan.
Maar het is zeker een voordeel als, je de sterke en minder sterke punten kent van een paard en van de andere paarden in de koers”.
Madness hier met Danny Brouwer naar de overwinning op Wolvega

Pikeur Yanick Mollema is een amateurrijder en heeft Madness onlangs gereden in Gelsenkirchen en samen behaalden ze een mooie overwinning.
Yanick antwoordt: “Het is inderdaad het geval dat, je vaak niet de kans hebt om van te voren een band met het paard op te bouwen. Toch probeer je je voor de race zo goed mogelijk voor te bereiden. Door het bekijken van replays van races van ‘jouw’ paard en van de tegenstanders, kan je al een inschatting maken van de tactiek voor de race.
Op de racedag zelf praat je eerst met de trainer; hoe het paard is, wat de gewenste tactiek voor de race is en wat te doen voor de race. De trainer kent het paard natuurlijk het allerbeste: hij traint de paarden en werkt er elke dag mee.
Een vraag die ik vaak voor de race aan een trainer stel is: ‘wat moet ik absoluut niet doen?’ Hiernaast heb je tijdens de warming up, die meestal anderhalf uur voor de race is, de kans om het paard te leren kennen. Tijdens de warming up jog je het paard eerst los en laat je het paard ongeveer 500 meter op koerssnelheid gaan. Zo voel je aan of het paard bijvoorbeeld veel of weinig steun nodig heeft in de bocht.
Rond 10 minuten voor de start van de race ga je weer de baan in. Ik kijk dan nog vaak even op het scherm hoe de wedders over de kansen in de race denken. Door de hoogte van de cotering kan je zien welke paarden de wedders als favorieten zien. Zij weten het natuurlijk vaak ook heel goed. En die kennis neem je ook mee in je hoofd, want misschien zien zij een andere favoriet dan jij. Hoe meer ervaring je hebt in de training en races met verschillende paarden, hoe gemakkelijker je je ook aanpast aan het paard. Uiteindelijk moet het paard je vertrouwen in de koers”.
Tot slot:
Woensdag 19 juli 2023, komt Madness naar de gras Drafbaan in Emmeloord.
Hij is ingeloot en start in koers 5, Startnummer 4, koers tot een winsom van 12.000 euro.
Hij wordt gereden door Yanick Mollema. Starttijd 18:55u
Heel benieuwd hoe het avontuur met Madness verder gaat.
En mocht je in de buurt van Emmeloord wonen, ga eens kijken op de drafbaan naar Madness en de andere paarden.
Hier vind je informatie over Emmeloord: https://www.grasbanen.nl/emmeloord/
Laat mij weten als jullie een vraag hebben, dan kan ik die vraag behandelen in een volgende blog over ons avontuur in de drafsport met Madness.
Voor meer informatie over Madness:
Er loopt op bokt een volgtopic van Madness
[DRS] Maak kennis met onze draver Madness
Als je de koersen van Madness wil terugkijken vind je hier de video’s van zijn koersen op een rij:
https://www.chaletparketsport.nl/?page_id=6804