Edward Gal: 'Ik vond dat mijn jaar geen wedstrijden nu wel voorbij is'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Popstra
Berichten: 13761
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 15:28

DuoPenotti schreef:
Maar dat zegt mij al lange tijd meer over hoe er gejureerd word dan over de toetsenbord ridders...

Mij ook hoor.

In mijn discipline is het net zo. Elke grote show hebben we een ,ridersmeeting, dan worden we toe gesproken door een judge en steward over wat ze wel en wat ze absoluut niet willen zien ( intimidation) en wie winnen er uiteindelijk?....
Juist, de knijterharde ruiters waarvan de paarden moeten afzien. Zowel bij de pro's als de Non pro's
Echt, zo jammer.
Overigens niet altijd hoor, maar meest vd shows wel

Ayasha
Blogger

Berichten: 57949
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 15:34

Elisa2 schreef:
Rath heeft ook echt veel onterechte oliebol over zich heen gekregen, vond dat destijds al erg sneu.

https://www.youtube.com/watch?v=C54o9yYnYmQ
Hier loopt hij in Verden, vind die uitgestrekte draf ook maar matigjes en niet zo tactzuiver. Zou eerlijk gezegd op deze beelden nooit gedacht hebben dat er zoveel talent in dat paard zou zitten.

Dat is eigenlijk mijn grootste frustratie met het hele Totilas verhaal. Dat Gal heilig verklaart werd en Rath zo'n bak over zich af kreeg. Op het door jouw gequote filmpje zie je idd ook al de onregelmatigheid in de voorbenen.. Naarmate hij "expressiever" werd zoals men dat dan noemt werd dat inderdaad uit vergroot natuurlijk.

CharleyT
Berichten: 3993
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 17:43

Elisa2 schreef:
Nou Rath werd de ring uitgestuurd en Gal niet...


Tsja, in die tijd was het Fei jury korps blijkbaar ziende blind als het om een aantal topruiters ging. Deze juryleden zorgden met hun waarderingen voor voorbeenzwaaiers dat veel profs zo gingen rijden: Het leverde nl hoge punten op en er moeten sponsers/eigenaren tevreden gehouden worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41598
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 18:43

Popstra schreef:
_San87_ schreef:
Dat heb ik gedaan, en dat hele stuk is bepaald geen positief verhaal over de Nederlandse dressuur toen en nu.


Is ook zo. Maar er staat in dat Gal bij de judges altijd goed gescoord heeft met zijn manier van rijden en hij volledig de grond in geboord werd door de toetsenbord/bakrand ridders en daarom een jaar er tussen uit ging.

Best lastig lijkt mij dat als je altijd in de top hebt mee gedraaid om dan je trainingswijze te veranderen...

Als je op FEI TV pagina kijkt (op FB) krijgt Dinja ook vreselijke kritiek over zig heen.

Haters gonna hate..

Hij is ook niet positief over Gal zijn manier van rijden. De hele Nederlandse stijl heeft ie niks mee.

Dat je niet 1, 2, 3 je rijstijl veranderd, akkoord. Maar na een jaar zou er toch wel iets verandering zichtbaar moeten zijn?

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Edward Gal: 'Ik vond dat mijn jaar geen wedstrijden nu wel voorbij is'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 18:58

Als je daarmee bezig bent geweest wel ja. Anders niet.

Dorien66

Berichten: 1653
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 19:03

Avalanche schreef:
Nogmaals, een paard dat zoveel achter elkaar geblesseerd is, en even loopt en dan weer kapot is, is gewoon kapot. En die dingen gebeuren niet van de een op de andere dag, en met de historie van Totilas (die ik om die reden ook even linkte) is het een heel logische conclusie dat hij door Gal kapot gereden is.


Ayasha schreef:
Dat is eigenlijk mijn grootste frustratie met het hele Totilas verhaal. Dat Gal heilig verklaart werd en Rath zo'n bak over zich af kreeg. Op het door jouw gequote filmpje zie je idd ook al de onregelmatigheid in de voorbenen.. Naarmate hij "expressiever" werd zoals men dat dan noemt werd dat inderdaad uit vergroot natuurlijk.


Even onder mijn meeleessteen vandaan kruipen…
Rath heeft er anders al een heel rijtje op zijn naam staan die het onder eerdere ruiters goed deden en bij hem niet meer.
Je mag vinden wat je vindt van Gal, maar ik vind het niet kloppen dat Rath hier nu ineens de geweldige ruiter zou zijn. Dat is hij niet.
Terug onder meeleessteen.
Laatst bijgewerkt door Dorien66 op 01-02-23 19:25, in het totaal 2 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41598
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 19:04

rien10 schreef:
Als je daarmee bezig bent geweest wel ja. Anders niet.

Ja, dat is zo.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57949
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 19:26

Dorien66 schreef:
Avalanche schreef:
Nogmaals, een paard dat zoveel achter elkaar geblesseerd is, en even loopt en dan weer kapot is, is gewoon kapot. En die dingen gebeuren niet van de een op de andere dag, en met de historie van Totilas (die ik om die reden ook even linkte) is het een heel logische conclusie dat hij door Gal kapot gereden is.


Ayasha schreef:
Dat is eigenlijk mijn grootste frustratie met het hele Totilas verhaal. Dat Gal heilig verklaart werd en Rath zo'n bak over zich af kreeg. Op het door jouw gequote filmpje zie je idd ook al de onregelmatigheid in de voorbenen.. Naarmate hij "expressiever" werd zoals men dat dan noemt werd dat inderdaad uit vergroot natuurlijk.


Even onder mijn meeleessteen vandaan kruipen…
Rath heeft er anders al een heel rijtje op zijn naam staan die het onder eerdere ruiters goed deden en bij hem niet meer.
Je mag vinden wat je vindt van Gal, maar ik vind het niet kloppen dat Rath hier nu ineens de geweldige ruiter zou zijn. Dat is hij niet.
Terug onder meeleessteen.


Ik zeg nergens dat hij een geweldige ruiter is. Ik zeg dat hij niet de schuld en bak ellende verdiende van Totilas zijn Total-loss. Wel zeg ik idd ergens dat ik hem een prima ruiter vind maar vergeleken met Gal en HP moet je niet veel doen om vriendelijker te rijden in mijn ogen dus dat is puur smaak en geen statement dat Rath "geweldig" zou zijn.

Dorien66

Berichten: 1653
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Re: Edward Gal: 'Ik vond dat mijn jaar geen wedstrijden nu wel voorbij is'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 19:30

Maar je gaat wel voorbij aan het feit dat Rath er ook al een aantal heeft ‘versleten’. Dat is waar ik moeite mee heb.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57949
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 19:33

Dorien66 schreef:
Maar je gaat wel voorbij aan het feit dat Rath er ook al een aantal heeft ‘versleten’. Dat is waar ik moeite mee heb.

Elke ruiter heeft er al een aantal versleten. Ik denk als we van elke ruiter gaan opnoemen welke paarden "ineens verdwenen zijn" we zelf overwegen om de hele boel te verbieden. Wil je het daar over hebben en wil je die lijstjes maken stel ik voor dat je daar een topic voor opent en dan spar ik met liefde met je mee.

Maar Dít topic gaat over Gal en dus staat Gal zijn geschiedenis meer op de voorgrond ja. Rath is meer een "zijstraat" van Gal net zoals HP dat is gezien die (de ene al meer dan de andere) met elkaar verbonden zijn doorheen hun paarden.

Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 19:45

Elisa2 schreef:
Bij Rath werden de bewegingen ongelijk en begon hij onregelmatig te lopen, ik denk omdat er minder druk op stond..

Dat was bij Gal ook......

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 19:56

elke ruiter heeft een paard (nodig) die hem/haar op de kaart zet en dan is het - voor de meeste - afgelopen

want ze ontdekken allemaal: behaalde resultatie zijn geen garantie voor de toekomst

heel jammmer voor de ruiters die dat overkomt, maar elk paard kan een ruiter maken of breken en als je dat overkomt, heel zuur.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 20:11

Elisa2 schreef:
Popstra schreef:
ik rij ook graag mijn nieuwe paarden op een kleinere show eerst proef eer ik naar een groot belangrijk evenement elders in europa ga. En nee, dan gaat het ook niet gelijk heel smooth omdat het paard dingen doet die het thuis niet doet. Moet je mij dan ook gelijk bekritiseren op mijn rij kunsten als ik dan nog even zoekende ben het op te lossen met dat paard?

Een beetje wedstrijd ruiter kan dit wel begrijpen.


Dat is niet het probleem hier..het is zoals alle anderen ook al aangeven juist de manier waarop hij het (niet) op lost.

Ik had ook gehoopt dat hij het afgelopen jaar gebruikt zou hebben om anders te gaan rijden, maar dat is dus niet zo en dit was voor mijn gevoel ook juist om zijn rijstijl te verdedigen wat mij in ieder geval alleen maar weer bevestigd heeft dat ik het een verschrikkelijke rijstijl vind.


Preciesss...ik had hetzelfde gehoopt. Een jaar van afwezigheid...een jaar van reflectie...en een jaar om tot nieuwe inzichten te komen. Maar helaas lijkt dat niet te zijn gebeurd. Hij hoopte denk ik dat na een jaar wegblijven "de storm zou gaan liggen". Maar helaas (voor hem) lijkt dit niet gebeurd is. Ik zag een post over de clinic op een Duitse pagina en de reacties waren echt heel heftig.
Het is een gemiste kans. Terwijl ik denk, wat Elisa2 ook zei, dat hij het zeker zou kunnen. Hij is een ruiter met veel gevoel, maar hij lijkt niet meer helder te kunnen voelen omdat hij teveel gelooft in het eigen systeem. Ik denk dat dit ook komt doordat succes toch wel naar het hoofd stijgt. Als je veel wint denk je dat je goed bezig bent...alle kritiek vond hij vooral lastig maar nam het denk ik niet serieus.

Maar ik denk dat de hele paardensport vast geroest zit in een bepaald systeem. Tijden veranderen en systemen zouden mee moeten veranderen. Het verandert met muizenstapjes, maar als het niet harder gaat dan is er binnen 20 jaar geen paardensport meer denk ik.

En wat betreft Dinja, die vind ik ook niet het voorbeeld voor de paardensport sorry...

Ik had laatst een discussie met iemand en die zei dat de sport echt wel mee viel en de critici alleen maar moeilijk willen doen. En dat er zo overdreven werd over de stang en trens, het achter de loodlijn lopen en spoorgebruik. Toen zei ik: oké, laten we het dan gaan objectiveren. De technologie is er niet voor niks. Plaats een drukmeter op de teugels en op de sporen en een electrode op de hals/nekspier...toon alles op een scherm tijdens de proef. Spreek grenzen af wat acceptabel is en als het boven een bepaalde waarde komt krijg je per onderdeel puntenaftrek. Komt het boven een bepaalde afgesproken grens dan krijgt de ruiter een waarschuwing (bijv. geluidssignaal) komt het er daarna weer boven dan volgt een "rode kaart". Dan spreken we allemaal dezelfde taal en worden subjectieve oordelen meer objectief...
Laatst bijgewerkt door manubres op 01-02-23 20:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 20:12

mce schreef:
n.a.v. ophef over kleding EG :

Ik vraag me wel eens af in hoeverre ze nog vrij zijn om te dragen wat ze zelf willen of bepaald de sponsor want er gedragen gaat worden, want die heeft op zo'n avond een winkel vol

dat kan zelfs voor Glock zijn die reclame maakt voor zijn firma

Ik ben denk ik de enige in dit topic die zich stoorde aan zijn kleding. Maar marketingtechnisch is het ook niet handig als je hoofdsponsor een wapenhandelaar is en jij gaat tijdens een hele nare oorlog in zoń pakje lopen.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 20:15

Benzz schreef:
mce schreef:
n.a.v. ophef over kleding EG :

Ik vraag me wel eens af in hoeverre ze nog vrij zijn om te dragen wat ze zelf willen of bepaald de sponsor want er gedragen gaat worden, want die heeft op zo'n avond een winkel vol

dat kan zelfs voor Glock zijn die reclame maakt voor zijn firma

Ik ben denk ik de enige in dit topic die zich stoorde aan zijn kleding. Maar marketingtechnisch is het ook niet handig als je hoofdsponsor een wapenhandelaar is en jij gaat tijdens een hele nare oorlog in zoń pakje lopen.

Met je eens dat dat een stomme zet is :j

Maar dat erbij halen om zijn rijden te bekritiseren klopt dan weer niet imo.

Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 20:18

Ayasha schreef:
Waarom zouden ze als het eerlijk verteld is onderling? PS wilde hem hoofdzakelijk om te dekken. Sport was bijzaak en Rath is met open ogen in die val gelopen, dat zal ie ook nooit meer doen vrees ik want ondanks dat Rath echt geen beroerde ruiter heeft, heeft die meer kots over zich heen gekregen dan Gal. Puur vanuit "chauvinisme". Want dat praat alles goed. :j

Elisa; Het zou me niks verbazen als het er toen al was. Ik heb hem iig nooit zonder die ongelijkheid zien lopen. Niet onder Gal, niet onder Rath. :) Maar bij Gal was dat dik oké en bij Rath was het ineens Rath zijn schuld dat ie stuk was. :+

Bij Jiska vd Akker liep hij heel fijn en gelijk.

Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Edward Gal: 'Ik vond dat mijn jaar geen wedstrijden nu wel voorbij is'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 20:21

Over keuren op dit nivo: Dat gaat alleen om te weten wat je in de gaten moet houden, niet perse of het paard zo gezond is. Ik ken er meerdere die topsport liepen en duur verkocht werden met fotoś waar je de tranen van in je ogen sprongen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41598
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 20:26

Benzz schreef:
mce schreef:
n.a.v. ophef over kleding EG :

Ik vraag me wel eens af in hoeverre ze nog vrij zijn om te dragen wat ze zelf willen of bepaald de sponsor want er gedragen gaat worden, want die heeft op zo'n avond een winkel vol

dat kan zelfs voor Glock zijn die reclame maakt voor zijn firma

Ik ben denk ik de enige in dit topic die zich stoorde aan zijn kleding. Maar marketingtechnisch is het ook niet handig als je hoofdsponsor een wapenhandelaar is en jij gaat tijdens een hele nare oorlog in zoń pakje lopen.

Nee, ik vind het ook een, op zijn zachtst gezegd, opmerkelijke keuze. Maar heeft verder niet met zijn manier van rijden van doen.

Dorien66

Berichten: 1653
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 20:41

Ayasha schreef:
Dorien66 schreef:
Maar je gaat wel voorbij aan het feit dat Rath er ook al een aantal heeft ‘versleten’. Dat is waar ik moeite mee heb.

Elke ruiter heeft er al een aantal versleten. Ik denk als we van elke ruiter gaan opnoemen welke paarden "ineens verdwenen zijn" we zelf overwegen om de hele boel te verbieden. Wil je het daar over hebben en wil je die lijstjes maken stel ik voor dat je daar een topic voor opent en dan spar ik met liefde met je mee.

Maar Dít topic gaat over Gal en dus staat Gal zijn geschiedenis meer op de voorgrond ja. Rath is meer een "zijstraat" van Gal net zoals HP dat is gezien die (de ene al meer dan de andere) met elkaar verbonden zijn doorheen hun paarden.

Lamaar Ayesha. We begrijpen elkaar duidelijk niet.

Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 20:47

Dorien66 schreef:
[
Lamaar Ayesha. We begrijpen elkaar duidelijk niet.

Maar heb jij een lijstje van wat Matthias allemaal kapot heeft gereden? Ik heb zijn paardenlijst even opgezocht bij de FEI. En volgens mij is alleen Bretton Woods geblesseerd, maar ja, in dat lijntje kwam dat vaker voor.

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 20:51

Dat heeft toch geen reet te maken met dingen niet begrijpen, Dorien? Jij haalt er allerlei zijstraten bij, Ayasha blijft on topic.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57949
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 20:52

Dorien66 schreef:
Lamaar Ayesha. We begrijpen elkaar duidelijk niet.

Ik probeer gewoon ontopic te blijven en nodig je zelfs uit om die discussie in een daarvoor bestemd topic te voeren. Wat is daar niet aan te begrijpen?

Het gebeurt niet vaak maar ik ga helemaal met Benzzz mee.

Dorien66

Berichten: 1653
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Re: Edward Gal: 'Ik vond dat mijn jaar geen wedstrijden nu wel voorbij is'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 20:58

Ik heb geen zin om een apart topic over Rath te openen. Ik reageer alleen maar op de zijstraat Rath zoals die door anderen eerder in dit topic was aangekaart. Nogmaals, lamaar.

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 08:41

Benzz schreef:
Ayasha schreef:
Waarom zouden ze als het eerlijk verteld is onderling? PS wilde hem hoofdzakelijk om te dekken. Sport was bijzaak en Rath is met open ogen in die val gelopen, dat zal ie ook nooit meer doen vrees ik want ondanks dat Rath echt geen beroerde ruiter heeft, heeft die meer kots over zich heen gekregen dan Gal. Puur vanuit "chauvinisme". Want dat praat alles goed. :j

Elisa; Het zou me niks verbazen als het er toen al was. Ik heb hem iig nooit zonder die ongelijkheid zien lopen. Niet onder Gal, niet onder Rath. :) Maar bij Gal was dat dik oké en bij Rath was het ineens Rath zijn schuld dat ie stuk was. :+

Bij Jiska vd Akker liep hij heel fijn en gelijk.


Yep, die heeft er voor gezorgt dat hij fijn kon ontwikkelen en uit kon groeien tot een ster, die maar even kon stralen, en zijn valkuil werd, na 12 jaar houdt hij nog altijd de gemoederen flink bezig
Laatst bijgewerkt door mce op 02-02-23 09:02, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 09:01

manubres schreef:
Elisa2 schreef:

Ik had ook gehoopt dat hij het afgelopen jaar gebruikt zou hebben om anders te gaan rijden, maar dat is dus niet zo en dit was voor mijn gevoel ook juist om zijn rijstijl te verdedigen wat mij in ieder geval alleen maar weer bevestigd heeft dat ik het een verschrikkelijke rijstijl vind.


Preciesss...ik had hetzelfde gehoopt. Een jaar van afwezigheid...een jaar van reflectie...en een jaar om tot nieuwe inzichten te komen. Maar helaas lijkt dat niet te zijn gebeurd. Hij hoopte denk ik dat na een jaar wegblijven "de storm zou gaan liggen". Maar helaas (voor hem) lijkt dit niet gebeurd is. Ik zag een post over de clinic op een Duitse pagina en de reacties waren echt heel heftig.
Het is een gemiste kans. Terwijl ik denk, wat Elisa2 ook zei, dat hij het zeker zou kunnen. Hij is een ruiter met veel gevoel, maar hij lijkt niet meer helder te kunnen voelen omdat hij teveel gelooft in het eigen systeem. Ik denk dat dit ook komt doordat succes toch wel naar het hoofd stijgt. Als je veel wint denk je dat je goed bezig bent...alle kritiek vond hij vooral lastig maar nam het denk ik niet serieus.


Eigenlijk denk ik dat veel mensen valse verwachtingen hadden. Edward heeft waarschijnlijk nooit gedacht aan veranderen van rijstijl dus die doet nog steeds gewoon zijn ding en is zich van geen kwaad bewust.
Zolang hij scoort en mensen om zich heen heeft die hem bewonderen en vertellen dat hij op de juiste weg zit zal dat niet veranderen.