Doek valt voor pony's en muizen op Tilburgse kermis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14040
Geregistreerd: 20-04-16

Doek valt voor pony's en muizen op Tilburgse kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-22 18:27

NOS
Algemeen
Ingezonden door Leeslampje

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Dit is niet in Tilburg. Foto: Tracie Hall/Flickr


Er komt een einde aan het vertrouwde ponyrijden op de Tilburgse kermis. Een meerderheid van de gemeenteraad heeft besloten dat attracties met dieren voortaan geweerd worden van de kermissen in de hele gemeente. De jaarlijkse kermis in het centrum van Tilburg is de grootste van de Benelux. Zo komt er een einde aan een traditie waar veel Tilburgse kinderen mee zijn opgegroeid, schrijft Omroep Brabant.

De Partij voor de Dieren had met zes andere partijen een motie ingediend om dieren te weren op de kermis. "Vooral de warme zomers veroorzaken steeds vaker hittestress, die slecht is voor het dierenwelzijn", vindt de partij.

Het besluit van de Tilburgse gemeenteraad betekent dat, naast het ponyrijden, ook Muizenstad niet meer zal terugkeren op de kermis. Hierbij lopen muizen door een miniatuurstadje van bordkarton. De attractie vertrok in 2019 van de Tilburgse kermis vanwege een filmpje op YouTube. Hierin stelden dierenactivisten vragen over of het wel goed gaat met de muizen in de hitte.

Het verbod op dieren tijdens de kermis gaat komend jaar in. Kinderen die toch nog een ritje op een pony willen maken, kunnen volgens het Brabants Dagblad nog naar Berkel-Enschot, elders in de gemeente Tilburg. Daar heeft de exploitant van de pony's nog een contract met de gemeente tot en met 2024. Kermiswethouder Maarten van Asten (VVD) stelde voor om dat contract te respecteren.

In veel plaatsen zijn pony's op de kermis al verboden. Maar bij hoeveel kermissen ponyrijden nog wel een attractie is, is moeilijk te achterhalen, zegt de Nationale Bond van Kermisbedrijven. Er zijn in ieder geval in Nederland niet veel kermisexploitanten met pony's meer, zei voorzitter Atze J. Lubach in juli tegen het AD. "Het zijn er zeker minder dan vijf."

Dierenrechtenorganisaties vinden al langer dat het afgelopen moet zijn met levende dieren op de kermis, maar wetgeving met concrete regels over het welzijn van pony's op Nederlandse kermissen is er niet.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Doek valt voor pony's en muizen op Tilburgse kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 22:14

Joepie! Goed nieuws!

_Mir
Berichten: 1358
Geregistreerd: 01-01-20

Re: Doek valt voor pony's en muizen op Tilburgse kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 22:20

Fijn, in Rooi was afgelopen zomer ook een kermis waar een stel onverzorgde ponys rond liepen. Dat kan echt niet meer.

irryproppy

Berichten: 328
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: overal waar de zon schijnt!!!:)

Re: Doek valt voor pony's en muizen op Tilburgse kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 12:59

Heel goed
Wanneer kijken ze ook naar ponyrijden op de Beverwijkse Bazaar?
Die pony,s zien er echt onverzord uit en de eigenaar deed daar nogal lakoniek over.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Doek valt voor pony's en muizen op Tilburgse kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 09:42

Top.

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 10:08

irryproppy schreef:
Heel goed
Wanneer kijken ze ook naar ponyrijden op de Beverwijkse Bazaar?
Die pony,s zien er echt onverzord uit en de eigenaar deed daar nogal lakoniek over.



Gebeurt dat daar? Het is wel meer dan 10 jr geleden dat ik daar geweest ben, maar toen zag ik dat niet daar.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Doek valt voor pony's en muizen op Tilburgse kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 19:58

Nu Frankrijk nog. Ik teken regelmatig petities, maar het is hier echt superzielig. De pony's zitten gewoon in een stapmolen met kindjes op hun rug. Echt triest. Als je die mensen erop aanspreekt, kijken ze je aan of ze water zien branden.

irryproppy

Berichten: 328
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: overal waar de zon schijnt!!!:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 15:49

Cinnepin schreef:
irryproppy schreef:
Heel goed
Wanneer kijken ze ook naar ponyrijden op de Beverwijkse Bazaar?
Die pony,s zien er echt onverzord uit en de eigenaar deed daar nogal lakoniek over.



Gebeurt dat daar? Het is wel meer dan 10 jr geleden dat ik daar geweest ben, maar toen zag ik dat niet daar.


Ja sinds een paar jaar.

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Doek valt voor pony's en muizen op Tilburgse kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 16:23

Sneu zeg

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Doek valt voor pony's en muizen op Tilburgse kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 23:10

Ik heb hier vraagtekens bij.

Toen ik jong was >;) ging het om een handjevol (grotendeels) Shetjes dat voor die 10 dagen Tilburgse kermis een pannekoekzadel met een beugel opkregen en dan door jonge paardenliefhebbers een stukje aan de hand een zijstraat op en af gestapt werden met een kindje op hun rug, als ze gekozen werden. Verder stonden ze stil. De rest van het jaar stonden ze op een weilandje te grazen. De kinderen waren de hele dag bezig met de pony's te borstelen, manen te vlechten en water en hooi aan te bieden. De Tilburgse kermis was een lang lint dus ze stonden nou niet bepaald temidden van de attracties. De pony's zagen er prima uit, hoefden alleen af en toe een klein stukje te stappen gedurende 4 à 5 uur, verder stonden ze dus naast elkaar te wachten, geen stapmolenidee ofzo, waardoor ze steeds in beweging zijn. Eind van de middag gingen ze de veewagen weer op en het weiland weer in. Werd het warm dan werden ze in de schaduw onder de bomen gezet en bij extreme warmte gingen ze alweer vroeg met de wagen weg en ik weet een aantal keren dat er een bordje stond dat ze niet eens kwamen.

Tenzij het enorm veranderd is, zie ik er eerlijk gezegd weinig kwaad in.