Frigm houdt haar belofte aan haar droompaard al langer dan 26 jaar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Frigm houdt haar belofte aan haar droompaard al langer dan 26 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-22 19:41

The Chronicle of the Horse
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Dit is niet het paard uit het artikel. Foto: Marlies Trap Fotografie

Toen Gabbriel "Brie" Frigm 14 was, ging ze een levenslange verbintenis aan met een paard dat ze leerde kennen op het kamp. Inmiddels is ze 40 jaar en geen pennymeisje meer en inmiddels moeder geworden maar ze houdt zichzelf na 26 jaar nog steeds aan haar belofte.

Frigm werd als tienermeisje door haar ouders naar Camp Hebron in Halifax, Pennsylvania gestuurd. Daar werd ze verliefd op een Quarter Horse in het kamp genaamd Juan's Deductions, of "Gabe." Na afloop van het kamp, kwam ze in het weekend terug om voor hem te zorgen.

"Hij was eigenlijk een beetje een probleempaard," zei Frigm. "Hij draaide niet volledig mee in het kamp, maar ik was op slag verliefd op hem. Ik vond hem prachtig. Ik was vrijwilliger en leerde hem echt kennen. Mijn vader bracht me hierheen en zette mij af voor het weekend en kwam me dan op zondagavond weer ophalen."

Frigm besloot het hele jaar vrijwilligerswerk te doen op het kamp zodat ze Gabe kon zien, en ze verdiende gratis lessen voor haar inspanningen.

"Hij was ondeugend," zei ze. "De paarden in Camp Hebron werden gebruikt voor zomerkampen maar ook voor buitenritten. Gabe's bijnaam was 'Buckaroo'; hij kon echt bokken. Jaren later zei mijn trainster Cindy Mattern dat ze nog nooit een paard had gehad dat zo hard bokte als Gabe."

Het jaar daarop was Frigm 14, en Kristi Harris, de kampdirectrice, was tot de conclusie gekomen dat Gabe absoluut niet in het programma paste. Omdat ze wist hoe dol Frigm op hem was, bood Harris haar de kans om hem te kopen.

"Ik zei ja, en daar is het allemaal begonnen," herinnert Frigm zich.

Hoewel de ouders van Frigm de interesse van hun dochter in paarden ondersteunden en ermee instemden dat zij het paard kreeg, maakten ze duidelijk dat zij verantwoordelijk zou zijn voor de verdere financiële verantwoordelijkheid en het onderhoud van het paard.

Frigm riep de hulp in van familie en vrienden om een omheining te plaatsen achter het huis van de familie en een stal te bouwen aan de achterkant.

"Mijn vader had een vriend op zijn werk die paarden had en hij mocht zijn auto en trailer lenen," herinnert Frigm zich. "We kregen een cheque van $1.500 en gingen hem halen. Toen we daar aankwamen, zei de directeur van het ruiterprogramma: 'Ik moet even alleen met je vader praten.' "

Frigm wist niet wat er in dat gesprek gezegd werd tot ze het jaren later aan haar vader vroeg.

"Ze zei dat paarden veel verantwoordelijkheid met zich meebrengen, en ze probeerde hem er eigenlijk van af te brengen dat ik hem zou kopen," zei ze. "Mijn vader keek haar aan en zei: 'Het is onmogelijk dat mijn dochter ons laat vertrekken zonder dat paard achter in de trailer. Mijn vader bracht hem thuis, en mijn droom kwam uit. Ik was dolblij."

Toen Gabe zich in zijn nieuwe huis vestigde, ging Frigm aan de slag. Ze was alleen verantwoordelijk voor zijn verzorging, en ze mestte zijn stal uit en gaf hem dagelijks te eten. Als ze niet in de stal was, werkte ze als serveerster bij Olive Garden en Ski Roundtop om in zijn behoeften te voorzien.

Terwijl haar collega's elkaar opbelden voor feestjes, kreeg Frigm een gedenkwaardige oproep van een ander soort: Gabe was een slim paard dat uitvogelde hoe hij zijn voet door het hek kon steken en het uit de scharnieren kon tillen.

"Op een dag verwijderde hij het hek en ging letterlijk door de hoofdstraat van de stad," herinnerde ze zich. "Hij werd buiten de stad gevonden, staande in een beekje met zijn hoofd over het hek van de paddock van een andere boerderij, op bezoek bij hun paarden. Ze belden en zeiden: 'Hé, ik denk dat jouw paard hier beneden is. Kom hem maar halen.' Het was geen kapot hek of zo, hij tilde letterlijk het hek uit de scharnieren."

Naast de dagelijkse verantwoordelijkheden van het betalen en verzorgen van haar nieuwe paard, waren er ook uitdagingen die kwamen met Frigm en Gabe die samen groen waren.

"Ik ben er vaak vanaf gevallen," zei ze.

Een middelbare schoolvriend introduceerde Frigm bij Mattern, en Frigm ging regelmatig te paard naar de boerderij van Mattern om daar lessen te nemen.

"Cindy heeft me echt geholpen om met hem te werken," zei Frigm. "Ze hielp me om veilig door dingen heen te rijden, wat te doen als hij begon te bokken of besloot dat hij gewoon niet vooruit wilde lopen of wat te doen als hij weer eens ondeugend was."

Een vriend met een trailer nam Frigm en Gabe mee naar een paar wedstrijden waar de Quarter Horse haar scherp hield.

"Op een show waren we een parcours aan het springen en hij weigerde twee van de hindernissen," herinnert ze zich. "Het was vernederend. We kwamen buiten en stonden daar aan de kant, en iemand liep voorbij met een hotdog in zijn hand, en Gabe stak zijn hoofd uit en greep de hotdog. Ik zat op hem, en ik lachte alleen maar."

Toen het tijd werd voor Frigm om naar de universiteit te gaan, stelden vrienden voor dat ze Gabe kon verkopen of hem aan een opvang kon schenken, zodat ze zich op haar eigen behoeften kon richten, waaronder het betalen van haar eigen studie. Hij had zijn spronggewricht verwond, en Frigm werkte extra diensten om zijn dierenartsrekeningen te kunnen betalen.

Maar ze zou niet overwegen Gabe weg te doen. Ze heeft het allemaal voor elkaar gekregen, en ze had hulp. Een echtpaar, Beth en Randy Tauser, boden aan om hem gratis op hun boerderij te houden gedurende Frigm's eerste studiejaar. Later ging hij terug naar die boerderij toen zij in het buitenland in Moskou ging studeren. Toen ze overstapte naar de Pennsylvania State University, hielpen de Tausers haar aan een boerderij daar te komen, zodat ze Gabe bij zich kon houden.

Ze werkte 's zomers op een fokkerij en in de melkveestallen van Penn State om Gabe's verzorging te betalen toen ze op de universiteit zat. Nadat ze was afgestudeerd in landbouwwetenschappen, verhuisde ze naar Washington, D.C., waar ze een nieuwe baan kreeg bij het Amerikaanse Ministerie van Landbouw. Gabe verhuisde naar een particuliere boerderij in Highland, Maryland.

Frigm pendelde elke dag tussen haar werk in de stad en de stal, op ongeveer 25 minuten afstand. Toen ze moeder werd van Emmanuel Frigm, werd het jongleren nog zwaarder.

"Ik ben een drukke moeder, maar welke moeder is dat niet?" zei ze.

Vandaag is Frigm 40 en een professional, terwijl Gabe 37 is en al lang niet meer werkt.

"Het is echt moeilijk om hem op gewicht te houden," zei ze. "Zijn gebit wordt slecht en kauwen is moeilijk. Ik heb veel geleerd over de verzorging van oudere paarden en de uitdagingen, vooral de laatste misschien drie, vier jaar zijn moeilijk geweest. Hij was altijd een makkelijk te houden paard toen hij jong was."

Frigm rijdt nog steeds de meeste dagen naar de stal om hem in zijn wei te bezoeken en in de winter zijn dekens te verwisselen.

"Op dit moment heb ik hem al meer dan de helft van mijn leven. Hij maakt er nu zo'n speciaal deel van uit," zei Frigm.

"Ik ben vergeten hoe hij vroeger een ondeugende stinkerd was," voegde ze eraan toe. "Nu is hij een lieve oude man die bij de poort wacht. Ik hoef hem niet eens een halster om te doen, hij komt naar buiten en volgt me als een puppy. Ik ken hem, en hij kent mij."

Klik hier voor foto's van Frigm en Gabe.
Laatst bijgewerkt door Bellatrix op 08-06-22 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tekst aangepast

Mer1980

Re: Frigm houdt haar belofte aan haar droompaard al langer dan 26 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 19:55

Mooi verhaal <3

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 19:57

Mooi <3

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 19:57

Wow ontroerend dit verhaal,prachtig

weslyjune

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 20:32

Mooi verhaal

Maar wat is de belofte nou? Of lees ik daar overheen?

windsor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 20:51

Een prachtig verhaal. Wordt hopelijk nog vervolgd.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 21:26

weslyjune schreef:
Mooi verhaal

Dat heb ik ook gemist.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-22 21:27

Ik denk de belofte om tot zijn dood voor hem te zorgen. Dat haal ik indirect uit het verhaal.

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 21:33

weslyjune schreef:

Ik denk inderdaad om levenslang voor hem te blijven zorgen.

Een prachtig verhaal. Een horse of a lifetime <3

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 23:55

Mooi verhaal !

Ik heb eenzelfde belofte 22 jaar geleden gemaakt, al was het me dan financieel makkelijker (ik had reeds een vaste baan) dan voor zo’n jong meisje.

Sommige dieren kruipen diep onder je huid <3

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 00:35

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd omdat kritiek over de schrijfwijze niet in het topic thuis hoort

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 01:05

Komt denk ik door de verkeerde vertaling van 'commitment' uit het oorspronkelijke artikel. Dat is in deze context namelijk niet 'een verbintenis' aangaan; ze heeft het paard de toezegging (oftewel: belofte) gedaan levenslang voor hem te zullen zorgen. Er gaat best een hoop informatie verloren in vertalingen doordat sommige gekozen woorden niet aansluiten met wat er in de betreffende context in het Engels bedoeld wordt, valt me op. :o Het leest daardoor regelmatig ook een beetje houterig en on-Nederlands.

Wel een mooi verhaal inderdaad!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 09:08

Mooi verhaal. Tussen de regels door lees ik wel dat het paard in elk geval de eerste jaren bij zijn nieuwe baasje alleen heeft gestaan. Geen wonder dat ie het hek uit de scharnieren tilde en op zoek ging naar gezelschap.

tot zover het dagelijkse kopje azijn :+

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 09:14

Voeg ik nog even een kopje azijn extra toe: ik vraag me af of het dier geen pijn in z'n rug heeft gehad, levenslang, en uiteindelijk zich maar bij die pijn heeft neergelegd naarmate hij ouder werd.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 15:57

Ik vraag mij altijd af waar die comments ' ik denk dit, ik denk dat' nu voor nodig zijn. De eigenaar leest het toch niet dus is het dan een 'feelgood' moment dat je zelf slimmer/beter bent?

Leuk verhaal! Paarden zijn vaak toch een rode draad door het leven van mensen.