[FOTO] EK/WK endurance Ermelo

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muurp

[FOTO] EK/WK endurance Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-21 11:47

*Bokt.nl
Sport
Tekst en foto's door Muurp

Het is al eventjes geleden, maar dat neemt niet weg dat foto's altijd leuk zijn :D

Van 6 tot 11 september stond het Nationaal Hippisch Centrum in Ermelo in het teken van de endurance.
Op 9 september werd het WK junioren verreden, waarbij ruiters van over de hele wereld 120 kilometer te paard aflegden.
Op 11 september vond ook nog eens het EK senioren plaats, zij reden maar liefst 160 kilometer door de natuur rondom Ermelo.

Organisatoren Pieter Wiersinga en Erik Lamsma hebben, met ondersteuning van een grote groep vrijwilligers, een prachtig evenement neergezet. Zij zijn ook de organisatoren achter het eerder zo succesvolle endurance-evenement Fasna Trail.

Openingsceremonie
De openingsceremonie was voor zowel het EK als het WK, alle landenteams werden een voor een voorgesteld, een erg indrukwekkende ervaring.

Afbeelding
TeamNL senioren tijdens de openingsceremonie

Afbeelding
TeamNL junioren tijdens de openingsceremonie

Aan het einde van de ceremonie werd het wedstrijdhesje gepresenteerd. Op het hesje staat Joan Eikelboom, bekend enduranceruiter en een van de mede organisatoren van de toenmalige Fasna Trail, die helaas in 2008 op 38 jarige leeftijd overleden is.
Het wedstrijdhesje is een eerbetoon aan haar en haar liefde voor de sport. Een emotioneel moment.

Afbeelding
Het hesje wordt overhandigd aan de familie van Joan door organisator Erik Lamsma

Afbeelding

WK junioren
Tijdens het WK mochten 5 Nederlandse ruiters ons land vertegenwoordigen;

- Evalina van Arem met Eenhoorn's Tabal
- Nanke Kramer met Liby
- Marie Marie Letort met Ankara de Fly
- Ijjou Mohamed met Varus
- Anne-Marijn Kok met Zolotoi Des Brumes

De dag begon goed met prachtige omstandigheden <3

Afbeelding
Nanke Kramer met Liby

Afbeelding
Evalina van Arem met Eenhoorn's Tabal

Helaas viel het doek voor Evalina en Nanke al na de eerste ronde, beide paarden werden afgekeurd op de (verplichte) tussentijdse veterinaire keuring vanwege lichte onregelmatigheid.

Enkele sfeerplaatjes van de wedstrijddag:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook voor Marie Marie Letort en Ijjou Mohamed viel helaas het doek.

Afbeelding
Ijjou Mohamed en Varus

Afbeelding
Marie Marie Letort en Ankara de Fly

Anne-Marijn Kok kon nog tot en met de laatste ronde mee met de kopgroep, het was erg spannend tot het laatste moment!

Uiteindelijk werd het WK gewonnen door Saeed Salem Atiq Khamis Almuhairi met Haleh, met luttele seconden achter hem zijn landgenoot Abdulla Ali Mohamed Ali Alamri met Tonki Dee Boo Basil.

Afbeelding
De nummers 1 en 2 van het WK tijdens de finish

De derde plaats ging uiteindelijk naar de Spaanse Rut Badia Marfa met haar prachtige Addhy El Ziryab.

Afbeelding
Plaats nummer 3 van het WK

Uiteindelijk kwam Anne-Marijn Kok als negende over de finish, echter zijn er bij de verplichte nakeuring nog 5 paarden afgekeurd om diverse redenen. Dit maakt dat dat Anne-marijn uiteindelijk een zeer knappe vierde plaats in het WK heeft weten te bemachtigen! *\o/*

Afbeelding

Afbeelding
Anne-marijn en Zolotoi tijdens de finish

Afbeelding
Anne-Marijn tijdens de huldiging

EK senioren
En toen stond het koningsnummer op de planning, op zaterdag werd het EK verreden. 4 Nederlandse ruiters kregen de eer om hier te mogen starten;

- Marijke Visser met Rouchka de Luc
- Carmen Römer met Top Spin
- Michelle Nooijen met Czartowczyk
- Donna Oudshoorn met Valkan van de Elzahoeve

Een impressie van de dag:

Afbeelding
Donna en Valkan

Afbeelding
Michelle en Tsar met op de achtergrond Donna en Valkan

Afbeelding

Afbeelding

Uiteindelijk blijft endurance een sport waarbij alle puzzelstukjes op zijn plek moeten vallen. Helaas werden Donna en Valkan op het laatste moment nog afgekeurd, een zuur gevoel na een goede race...

Ook voor andere ruiters verliep het einde van de wedstrijd niet zoals gepland. Marijke Visser ging knap met de kopgroep mee de laatste ronde in, dat beloofde een spannende strijd te worden om de titel!

Tot onze grote verbazing waren dat niet de ruiters die als eerste over de finish kwamen. Het was de Spaanse Angel Soy Coll die er met de titel vandoor ging. En zelfs de rest van het podium werd verdeeld aan ruiters die niet met de kopgroep waren mee gereden. Uiteindelijk werd de Franse Vincent Gaurdriot met Bum Baya d’Aqui tweede en de Spaanse Maria Alvarez Ponton werd derde.

Afbeelding
Angel Soy Coll tijdens zijn finish

En toen kwam het wachten op de rest, en het bijbehorende verhaal...

Uiteindelijk kwamen Marijke en Rouchka, duidelijk van slag, als 8e over de finish. Wat bleek; de eerste vier ruiters waren in het heetst van de strijd verkeerd gereden, waardoor deze ruiters 10 kilometer bovenop de geplande 160km hebben gereden. Een zuur einde voor een mogelijk mooie droom om met Rouchka nog Europees Kampioen te worden.

Afbeelding
Marijke en de 16 jarige Rouchka over de finish

Uiteindelijk werden Carmen Römer en Top Spin knap 19e. Michelle en Tsar werden 22e.

Afbeelding
Carmen en Top Spin

Het was een prachtig evenement met mooie prestaties van zowel de Nederlandse ruiters als de andere ruiters. Paardenwelzijn stond echt voorop, een mooie presentatie van een sport die helaas regelmatig ook anders te boeken staat.
Hopelijk geeft dit een ander beeld over deze sport waar ik verliefd op ben geworden als fotograaf zijnde!
Laatst bijgewerkt door Marjo op 04-11-21 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag toegevoegd

95Ellen

Re: [FOTO] EK/WK endurance Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 11:07

Wat een mooie foto's en een leuk verslag!
Ik weet echt heel weinig van endurance, maar het lijkt me best lastig dat de races allemaal op verschillende plekken gereden worden met verschillende factoren?
Wordt er nog een soort correctie gedaan voor dingen als het weer/temperatuur, heuvelachtigheid, type ondergrond enzo?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 11:26

95Ellen schreef:
Ik weet echt heel weinig van endurance, maar het lijkt me best lastig dat de races allemaal op verschillende plekken gereden worden met verschillende factoren?
Wordt er nog een soort correctie gedaan voor dingen als het weer/temperatuur, heuvelachtigheid, type ondergrond enzo?

Deze wedstrijd vond plaats in en rondom Ermelo. Je rijd 120 of 160km, maar niet van A naar B, maar in rondes van zn 40km. Meestal heb je 2 verschillende rondjes en rijdt je dus A+B + A/B (120km) of 2x A en 2x B tijdens de wedstrijd.

Steeds kom je na 1 ronde terug op het hoofdterrein, waar een dierenarts controle en een verplichte 30 minuten pauze in gaat. Op het terrein is een afgezet stuk, waar je vóór de wedstrijd je eigen spullen zoals dekens, voer, water enz klaar zet, waar je tijdens de pauze gebruik van maakt.

Na de pauze worden de paarden wéér gekeurd en dan mag je voor de volgende ronde.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 11:34

Mooie foto's en mooie combinatie met de verhalende uitleg erbij.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 11:57

Prachtige foto's!

Het viel me op dat er heel wat mensen met sportschoenen (loopschoenen) rijden. Is daar een bepaalde reden voor?

Leukertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 13:17

DezeNaam schreef:
Prachtige foto's!

Het viel me op dat er heel wat mensen met sportschoenen (loopschoenen) rijden. Is daar een bepaalde reden voor?

Omdat er ook delen naast het paard gelopen worden.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 13:20

Leukertje schreef:
DezeNaam schreef:
Prachtige foto's!

Omdat er ook delen naast het paard gelopen worden.

Dat valt nog wel mee. Loopschoenen hebben een betere vering voor je gewrichten dan bv jophurs, daarnaast is er veel meer beschikbaar dus kan je gemakkelijker een schoen vinden die heel specifiek bij jou past. Wel zo fijn om blaren en andere kwaaltjes te voorkomen op zo'n afstand.

95Ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 13:21

mvdende schreef:
95Ellen schreef:

Deze wedstrijd vond plaats in en rondom Ermelo. Je rijd 120 of 160km, maar niet van A naar B, maar in rondes van zn 40km. Meestal heb je 2 verschillende rondjes en rijdt je dus A+B + A/B (120km) of 2x A en 2x B tijdens de wedstrijd.

Steeds kom je na 1 ronde terug op het hoofdterrein, waar een dierenarts controle en een verplichte 30 minuten pauze in gaat. Op het terrein is een afgezet stuk, waar je vóór de wedstrijd je eigen spullen zoals dekens, voer, water enz klaar zet, waar je tijdens de pauze gebruik van maakt.

Na de pauze worden de paarden wéér gekeurd en dan mag je voor de volgende ronde.

Hahahaha oeps, ik had in onderstaande zin het woordje 'van' gemist:

Muurp schreef:
Op 9 september werd het WK junioren verreden, waarbij ruiters van over de hele wereld 120 kilometer te paard aflegden.

Dus ik dacht oprecht even dat de wedstrijd gelijktijdig op verschillende plekken ter wereld gereden werd, om geen paarden heen en weer te hoeven vliegen. Laten we het er maar op houden dat ik duidelijk nog geen koffie had gehad vanochtend :+

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 15:24

Mooie foto's! Ik vraag me af wat voor zadels de winnaars rijden?

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-21 17:02

Solistar schreef:

Dat zijn Setzi zadels, speciaal ontwikkeld voor endurance :) ze zijn enorm licht doordat ze geen “overbodige” onderdelen bevatten.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 20:44

Ilse_123 schreef:
DezeNaam schreef:
Prachtige foto's!

Dat valt nog wel mee. Loopschoenen hebben een betere vering voor je gewrichten dan bv jophurs, daarnaast is er veel meer beschikbaar dus kan je gemakkelijker een schoen vinden die heel specifiek bij jou past. Wel zo fijn om blaren en andere kwaaltjes te voorkomen op zo'n afstand.

Dat en probeer maar eens een paard 80 meter voor te draven in je leren petries :')

Snel van schoen wisselen, ze kosten minder. En veel meer pas keuze idd.

Prachtige foto’s weer! Het was een fantastisch evenement om bij te zijn <3

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 21:37

Muurp schreef:
Solistar schreef:

Dat zijn Setzi zadels, speciaal ontwikkeld voor endurance :) ze zijn enorm licht doordat ze geen “overbodige” onderdelen bevatten.

O wow nooit van gehoord, 1 kilo lees ik. Interessant :j

amsterdam10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 06:12

Leuk en interessant verslag!