Andreas Helgstrand: meer fokken voor meer getrainde paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 22:00

koend schreef:
Ik lees dit topic met gemengde gevoelens.
Enerzijds mag je niet van een paard verwachten dat het een ongevoelige slaafse machine wordt. Dat zou tekort doen aan onze vriend paard en meteen ook de paardensport degraderen. Velen reageren in deze zin. Daar ben ik het mee eens.

Ik reageer ook in die zin. Het is niet eerlijk van het paard te verwachten dat dat paard nooit protesteert.
koend schreef:
Maar om dan meteen zo af te geven op middelmatige of mindere ruiters? Zijn al die profi's dan als topruiter geboren?
Ik vind dat er best wel respect mag zijn voor de duizenden amateurs die elke maand geld toesteken aan hun paard of pony; met als gevolg dat een hele reeks mensen er aan kan verdienen, van de voedersector, over de instructiesector tot de profi ruiters.

Ik heb nul problemen met middelmatige of mindere ruiters. Ik heb een probleem met mensen die dan zeggen: het is een moeilijk paard/paard is te stout/paard wil niet buigen/nageven/voorwaarts/stoppen.
Het maakt me niet uit hoe goed of niet goed een ruiter is, maar geef niet de schuld aan het paard. Je paard is niet te stout, je bent nog niet handig genoeg.
Ik begrijp echt dat je niet snapt hoe het kan dat het paard het bij jou niet doet en bij een ander wel. En ook ik heb alles moeten leren, ik heb het geluk gehad dat ik opgroeide met onze eigen paarden. Ik was als kind en iedereen heeft een moment gehad dat je denkt? Hoe dan?!
Dat snap ik. En ik heb respect voor de amateurs die met een hoop liefde en weinig handigheid toch steeds weer hun dingen doen.
koend schreef:
En hoeveel profs zijn zo eerlijk om hun potentiële klant teleur stellen met een zinnetje als: ”Deze zal waarschijnlijk te moeilijk zijn voor jou, ik kan je hem niet verkopen?”
Integendeel meestal wordt het niet passende paard verkocht en als het slecht loopt is het natuurlijk de schuld van die lompe amateur.

En toch, ik heb er ooit een verkocht aan een amateur. Leuk paard, niet per se moeilijk, en bij mij lief en braaf in de omgang. Ik krijg later een telefoontje dat het dier helemaal niet braaf was. Maar: bij mij kwam ie alle dagen buiten, kreeg veel hooi en 's ochtends en 's avonds een halfje muesli. De stalbaas had dat meisje wijsgemaakt dat het paard 2kg sportbrok nodig had per dag, en kwam er maar een paar uur uit op een dag. Dan heb je een heel ander paard.......
Het paard paste prima. Maar management is wel een ding. Bij mij reed er een meisje van 12 op.


koend schreef:
De vraag naar "gemakkelijke, vergevingsgezinde paarden" bestaat en daar moet men rekening mee houden.

Dat is prima, en dat mag ook, en tegelijk mag je van het paard niet verwachten dat hij je oneerlijk gedrag naar hem toe vergeeft, en het gewoon blijft doen.
Tegelijk ben ik ervoor om ruiters ook met hun fouten te confronteren, en een noodzaak creëren om het beter te doen, om beter te leren rijden en eerlijker naar je paard te zijn. En daar heb je soms een iets minder vergevingsgezind paard voor nodig, wat niet per se doet wat je wilt, maar wel wat je vraagt.

Sannum

Berichten: 1330
Geregistreerd: 10-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 22:19

JeanneV schreef:
Ipv al dat onterechte geneuzel over paarden welzijn [deze paarden worden tot in detail verzorgt!!] en andere bijzaken... kan men zich beter druk maken over wat het voor de hele sector betekend als 1 partij met grof geld steeds meer aanwezig word...


Vooral dit, Helgstrand gaat straks de markt bepalen. Planeconomie in de paardensector..

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 08:31

Avalanche81 schreef:
koend schreef:
Ik lees dit topic met gemengde gevoelens.
Enerzijds mag je niet van een paard verwachten dat het een ongevoelige slaafse machine wordt. Dat zou tekort doen aan onze vriend paard en meteen ook de paardensport degraderen. Velen reageren in deze zin. Daar ben ik het mee eens.

Ik reageer ook in die zin. Het is niet eerlijk van het paard te verwachten dat dat paard nooit protesteert.
koend schreef:
Maar om dan meteen zo af te geven op middelmatige of mindere ruiters? Zijn al die profi's dan als topruiter geboren?
Ik vind dat er best wel respect mag zijn voor de duizenden amateurs die elke maand geld toesteken aan hun paard of pony; met als gevolg dat een hele reeks mensen er aan kan verdienen, van de voedersector, over de instructiesector tot de profi ruiters.

Ik heb nul problemen met middelmatige of mindere ruiters. Ik heb een probleem met mensen die dan zeggen: het is een moeilijk paard/paard is te stout/paard wil niet buigen/nageven/voorwaarts/stoppen.
Het maakt me niet uit hoe goed of niet goed een ruiter is, maar geef niet de schuld aan het paard. Je paard is niet te stout, je bent nog niet handig genoeg.
Ik begrijp echt dat je niet snapt hoe het kan dat het paard het bij jou niet doet en bij een ander wel. En ook ik heb alles moeten leren, ik heb het geluk gehad dat ik opgroeide met onze eigen paarden. Ik was als kind en iedereen heeft een moment gehad dat je denkt? Hoe dan?!
Dat snap ik. En ik heb respect voor de amateurs die met een hoop liefde en weinig handigheid toch steeds weer hun dingen doen.
koend schreef:
En hoeveel profs zijn zo eerlijk om hun potentiële klant teleur stellen met een zinnetje als: ”Deze zal waarschijnlijk te moeilijk zijn voor jou, ik kan je hem niet verkopen?”
Integendeel meestal wordt het niet passende paard verkocht en als het slecht loopt is het natuurlijk de schuld van die lompe amateur.

En toch, ik heb er ooit een verkocht aan een amateur. Leuk paard, niet per se moeilijk, en bij mij lief en braaf in de omgang. Ik krijg later een telefoontje dat het dier helemaal niet braaf was. Maar: bij mij kwam ie alle dagen buiten, kreeg veel hooi en 's ochtends en 's avonds een halfje muesli. De stalbaas had dat meisje wijsgemaakt dat het paard 2kg sportbrok nodig had per dag, en kwam er maar een paar uur uit op een dag. Dan heb je een heel ander paard.......
Het paard paste prima. Maar management is wel een ding. Bij mij reed er een meisje van 12 op.


koend schreef:
De vraag naar "gemakkelijke, vergevingsgezinde paarden" bestaat en daar moet men rekening mee houden.

Dat is prima, en dat mag ook, en tegelijk mag je van het paard niet verwachten dat hij je oneerlijk gedrag naar hem toe vergeeft, en het gewoon blijft doen.
Tegelijk ben ik ervoor om ruiters ook met hun fouten te confronteren, en een noodzaak creëren om het beter te doen, om beter te leren rijden en eerlijker naar je paard te zijn. En daar heb je soms een iets minder vergevingsgezind paard voor nodig, wat niet per se doet wat je wilt, maar wel wat je vraagt.


Jij legt het goed uit, het is niet afgeven op mindere ruiters.
Dat maakt niet uit, iedereen is ooit ergens begonnen..maar het gaat om de mentaliteit. Dat je als ruiter begrijpt dat het niet lukt omdat je zelf nog niet zo ver bent en dat deze onmacht niet om gezet wordt in frustratie en afgereageerd wordt op het (brave) paard die dit dan ook nog accepteert.

En inderdaad er zit ook zeker verschil in profs, degene die overal maar een slof omhangen en alles in een zelfde systeem rijden waarbij alles snel moet verafschuw ik persoonlijk.

Uiteraard zijn er stallen die lastigere paarden verkopen aan mensen waar aan het niet past, dat kun je ze ook niet kwalijk nemen denk ik. Er moet brood op de plank komen en sommige mensen zijn in staat om met zo'n paard samen te leren en te groeien en anderen niet. Maar dat weet zo'n stal niet van te voren. Ik heb het ook weleens andersom meegemaakt dat het afgeraden werd om het paard te kopen maar de mensen waren eigenwijs en wilden toch perse dat paard. Ja dat is dus niet goed gegaan en het paard was uiteindelijk de dupe.

Anoniem

Re: Andreas Helgstrand: meer fokken voor meer getrainde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 08:39

denk dat mensen zich zelf vaak overschatten mbt rijden

'n x aantal mange rijervaring en dan een eigen paard geeft vaak strubbelingen (misschien niet bij aankoop van manegepaard, en uitzonderingen natuurlijk)

omdat er toch heel veel kennis er gewoon niet is (praktijkervaring)

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Andreas Helgstrand: meer fokken voor meer getrainde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 08:43

Of misschien is de kennis er wel, maar heeft die amateur helemaal geen zin om een wat lastiger paard te rijden.
Maar wil die amateur na een vermoeiende werkdag gewoon lekker een relaxt rondje in de bak of buiten rijden zonder al teveel gedoe. Niet omdat deze ruiter het niet zou kunnen, maar omdat hij/zij het gewoon niet wil en vooral wil ontspannen.
En dat vraagt ook om een ongecompliceerd paard.

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 14:19

Daihyo schreef:
Of misschien is de kennis er wel, maar heeft die amateur helemaal geen zin om een wat lastiger paard te rijden.
Maar wil die amateur na een vermoeiende werkdag gewoon lekker een relaxt rondje in de bak of buiten rijden zonder al teveel gedoe. Niet omdat deze ruiter het niet zou kunnen, maar omdat hij/zij het gewoon niet wil en vooral wil ontspannen.
En dat vraagt ook om een ongecompliceerd paard.

Wat prima is als die amateur dan ook zo ene paard koopt! Maar dat doen sommigen niet en daar komen de problemen van.

Maar ik had een aantal jaar terug een paard te koop, waar duidelijk bij stond: niet voor beginners. Super leuk paard, maar wel karaktervol en sensibel. Heel leuk paard, maar kon onwijs heet worden. Je wil niet weten wat er kwam kijken.........
En dan heb je van dit soort mensen, die zo een paard kopen, geen zin hebben in het werk wat eraan zit (die merrie kon je niet een week stil zetten en er dan terug op) en vervolgens gaan klagen dat dat paard zo vervelend is.......

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Andreas Helgstrand: meer fokken voor meer getrainde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 14:28

Eens. Maar dan moet het aanbod er wel zijn. En als er meer sportpaarden worden gefokt en minder gericht op de recreatieruiter (om het maar een naam te geven), dan krijg je dus ook dat soort problemen.

DuoPenotti

Berichten: 29483
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Andreas Helgstrand: meer fokken voor meer getrainde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 14:34

Met beide eens Avalanche81 en Daihyo.

Ik heb bij verkoop van paarden waar ook duidelijk vermeldt stond niet voor beginners, paard waar je stevig in de schoenen moet staan oid, manegeruiters gekregen. Die reden in de gevorderde groep dus zijn geen beginner meer...tja.
Die word ze daar helaas ook niet geleerd dat een gevorderdere manege pony over het algemeen wat anders is dan een paard in de handel waar dat bij staat.
En dat vind ik echt een grote tekortkoming van de manege. Die hoort dat ook te leren aan hun klanten.

Daarnaast, denk dat ik wel gevorderd ben ondertussen :P
Maar zou ik nu op zoek zijn naar een paard zou ik die advertenties overslaan.
Waar ik ze 25 jaar terug juist op zou zoeken.
Geef mij nu de advertentie maar van de flegmatieke bombroof paard dat voornamelijk tot zijn recht komt bij een buitenrit en bakwerk te hard werken vind :D

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 14:41

DuoPenotti schreef:
Ik heb bij verkoop van paarden waar ook duidelijk vermeldt stond niet voor beginners, paard waar je stevig in de schoenen moet staan oid, manegeruiters gekregen. Die reden in de gevorderde groep dus zijn geen beginner meer...tja.

Dit dus........ en dan zijn ze diep beledigd als ik ze eerst om filmpjes van hun rijden vraag, en foto's :') en zeker met de ouders mee, die ervan overtuigd zijn dan hun kind dat makkelijk kan......
Maar ik heb ook een verantwoordelijkheid he, en bij sommige mensen vind ik het niet verantwoord om ze te laten proef rijden.

DuoPenotti

Berichten: 29483
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 14:51

Avalanche81 schreef:
DuoPenotti schreef:
Ik heb bij verkoop van paarden waar ook duidelijk vermeldt stond niet voor beginners, paard waar je stevig in de schoenen moet staan oid, manegeruiters gekregen. Die reden in de gevorderde groep dus zijn geen beginner meer...tja.

Dit dus........ en dan zijn ze diep beledigd als ik ze eerst om filmpjes van hun rijden vraag, en foto's :') en zeker met de ouders mee, die ervan overtuigd zijn dan hun kind dat makkelijk kan......
Maar ik heb ook een verantwoordelijkheid he, en bij sommige mensen vind ik het niet verantwoord om ze te laten proef rijden.

Maar is dat de schuld van deze onkundige mensen of van de manege die ze het verschil niet leert.

Heb eens een paard gereden, die was zoals wij grapte zadelmak geboren.
Echt nuchter in de kop. Maar wel een sportpaard en ook zo gereden. Lichte kuitdruk is weg.
Komt daar ook iemand voor, moeder erbij die continue haar dochter op aan het hemelen was dat ze de beste was op de manege en daar de moeilijke paarden reed. Nou zulke moeders zijn voor mij alle alarmsignalen op rood.
Dus ik gaf aan dat ik het paard eerst met haar aan de longeerlijn wilde hebben.
Diep beledigt!
Nou meisje er op.
Ik zeg draaf maar aan, bam, kuit er in.
Paard schrikt zich kapot, vliegt in galop weg, meisje keihard klemmen dus paard nog harder.
Dus die naar binnen geloosd.
Moeder pissig dat het paard vast niet zadelmak was bla bla.
Paard maar overgenomen en even laten zien dat hij poepiebraaf was en de eigenaar legt er ook nog even een overdreven hindernis neer om het extra duidelijk te maken.
En heb moeder ok echt op het hart gedrukt dat manege paarden en sport paarden vaak de enige vergelijking is de 4 benen en het hoofd :P

En echt dat was een super braaf en lief paard.

Ja zo kan het ook gaan.
Maar zie nu wel steeds minder van die fijn gefokte paarden net als hij.

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Andreas Helgstrand: meer fokken voor meer getrainde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 15:02

Absoluut, maar de ruiters doen het ook zelf. Zelfoverschatting is een ding in alle sporten, maar in de meeste sporten heeft het hooguit een gekreukt ego tot gevolg. In de paardensport heb je te maken met een levend dier, wat ook rechten heeft.
Punt is dat jouw paard waarschijnlijk super braaf was en eerlijk, maar de ruiter kan gewoon niet rijden.

DuoPenotti

Berichten: 29483
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 15:05

Klopt.
Maar op de manege werd zulke ruiter welk opgehemeld dat ze enorm goed was en de moeilijkste manege pony's kon rijden.
Ze rijden op de manege eens wedstrijdjes, sleuren een pony met de kop naar binnen, goedzo hij loopt schouderbinnenwaarts, een 7!

hey die ruiters zijn M, geen B meer....denken ze.

Dus hoe moeten leken dan weten dat ze niet moeten reageren op een advertentie niet voor beginners?
Waar een paard stijl omhoog gaat staan bij zo'n getrek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 15:07

rijden op een manege is totaal iets anders dan paarden die uit de handel komen en die gaan rijden
het is aan de basis al waar het fout gaat , goede niet te na gesproken

kennis en kunde gaat gaat het om, of je nu amateur bent of prof of de huistuinenkeuken ruiter
mensen overschatten zich vaak,

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 18:42

Avalanche81 schreef:
DuoPenotti schreef:
Ik heb bij verkoop van paarden waar ook duidelijk vermeldt stond niet voor beginners, paard waar je stevig in de schoenen moet staan oid, manegeruiters gekregen. Die reden in de gevorderde groep dus zijn geen beginner meer...tja.

Dit dus........ en dan zijn ze diep beledigd als ik ze eerst om filmpjes van hun rijden vraag, en foto's :') en zeker met de ouders mee, die ervan overtuigd zijn dan hun kind dat makkelijk kan......
Maar ik heb ook een verantwoordelijkheid he, en bij sommige mensen vind ik het niet verantwoord om ze te laten proef rijden.


Groot respect voor zulke verkopers.
Heb ook reeds kopers geweigerd omdat ik vond dat de ruiter niet klaar was voor het paard. In beide gevallen stonden de mensen met het geld in de handen en waren pissig dat ik weigerde.

Tegenwoordig het ik mijn "gemakkelijkste" paard ooit. Super lief, meewerkend, mensgericht, vergevingsgezind. Het doet deugd om het gevoel te hebben dat ik op een voor mij happy manier tot een happy athlet kan komen.
Staat hij naast de valdeur van de trailer en ik zeg : allee, kruip er maar op, dan doet hij het! Toch super leuk?
Zo kan ik massa’s voorbeelden geven. Ik kan met hem overal komen.
De GP zal er nooit inzitten, maar ik zie dat hij met mij, amateur, even snel de klassen door loopt als mijn vorige meer getalenteerde. Ondertussen gaan we toch maar mooi naar het Z. Mijn eigen amateurruiterschap in aanmerking genomen, vind ik dat super. We zien wel waar we stranden.

Ondertussen is er bij ons ook een veulentje in de maak en ik heb toch geprobeerd een hengst te vinden met een rustig meewerkend karakter. Doel is een goed amateur wedstrijdpaard te fokken.

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 18:51

Sannum schreef:
JeanneV schreef:
Ipv al dat onterechte geneuzel over paarden welzijn [deze paarden worden tot in detail verzorgt!!] en andere bijzaken... kan men zich beter druk maken over wat het voor de hele sector betekend als 1 partij met grof geld steeds meer aanwezig word...


Vooral dit, Helgstrand gaat straks de markt bepalen. Planeconomie in de paardensector..



Dit is wel een punt!
Maar ik denk dat de paardensector ook niet aan de schaalvergroting die je in alle sectoren ziet, kan ontsnappen. In elk land heb je tegenwoordig enkele mega hengstenhouders/fokkers die meer en meer een monopolie krijgen.
Helgstrand lijkt daar nog eens overheen te willen gaan.
Of het een goede trend is, is een andere vraag.

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 19:18

koend schreef:
Maar ik denk dat de paardensector ook niet aan de schaalvergroting die je in alle sectoren ziet, kan ontsnappen. In elk land heb je tegenwoordig enkele mega hengstenhouders/fokkers die meer en meer een monopolie krijgen.
Helgstrand lijkt daar nog eens overheen te willen gaan.
Of het een goede trend is, is een andere vraag.

Ik vind van niet. Zo krijgen kleine fokkers, die met veel liefde en kennis goede veulens fokken, maar minder geld hebben, geen kans meer, en krijg je hetzelfde als op hondenshows, waar je een bekende naam moet hebbben, wil je prijzen winnen.
En dat staat nog los van de vraag naar brave paarden.


koend schreef:
Groot respect voor zulke verkopers.
Heb ook reeds kopers geweigerd omdat ik vond dat de ruiter niet klaar was voor het paard. In beide gevallen stonden de mensen met het geld in de handen en waren pissig dat ik weigerde.

Thanks :D ja joh, die mensen kwamen met een trailer....... maar zijn met de lege trailer ook weer terug gegaan. Leuke merrie, leuke papieren. En deze was echt wel zoet. Kon je mee over de weg, broodnuchter, ik ben ermee langs groot verkeer geweest, dat interesseerde haar niks. Echt meest nuchtere paard wat ik ooit gehad heb.
Ik ben ermee gaan zwemmen, kon een sprongetje maken, dressuurmatig een nette basis. Niets mis mee, en echt wel braaf, en zo heb ik ze ook verkocht.
Maar echt, je zou denken, daar zijn genoeg mensen voor, maar het niveau is echt bedroevend laag.

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andreas Helgstrand: meer fokken voor meer getrainde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 09:10

DP: herkenbaar verhaal..dat soort mensen op hoger opgeleide paarden zetten is sowieso vragen om problemen. "Been" geven en vol met beide benen een schop geven en paard die zich het leplazarus schrikt en er vandoor gaat. (braaf paard die nooit zou bokken of steigeren maar wel hoger opgeleid)
Of scheef zitten waardoor het paard continu travers gaat lopen haha en paard bouwt spanning op door de onduidelijke hulpen schrikt een keer en Bam daar ligt de ruiter. Tja in mijn ogen gewoon brave paarden maar die wel gewend zijn om anders behandeld te worden.

Ik denk niet dat het de taak is van de manege om mensen duidelijk te maken dat eigen paarden heel anders zijn. Meestal wordt dat volgens mij namelijk wel benoemd, of door de manege of door mensen met eigen paarden maar denken mensen dat het allemaal wel mee valt totdat ze het anders ervaren. Vaak is er door de onwetendheid ook veel onkunde en kunnen ze sommige dingen ook echt nog niet zien of begrijpen. Dat is natuurlijk allemaal geen probleem, zolang het maar niet ten koste van een paard of pony gaat.

Ik weet ook niet of het goed is dat Helgstrand zo dominant de markt gaat bepalen, ik denk echt dat er minder vraag komt in NL dan vanuit het buitenland voor goede paarden en dat is voor de fokkers hier niet goed.

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Andreas Helgstrand: meer fokken voor meer getrainde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 10:35

De vraag is prima, maar ik ben bang dat goede, maar kleine Nederlandse fokkers worden ondergesneeuwd zo.

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andreas Helgstrand: meer fokken voor meer getrainde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 13:24

Nou hun fokproducten zullen heel simpel minder waard worden..en dat met wel stijgende dekgelden kan nog weleens problematisch worden dan.

Pantykous

Berichten: 10486
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Andreas Helgstrand: meer fokken voor meer getrainde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 13:34

Ik weet niet of hem dat gaat lukken. Schockemohle had er destijds ook honderden lopen (weet niet of dat nog zo is) en die is toch geen marktleider of bepaler.

Mensen willen vaak exclusiviteit, zeker in de paardensport. Mogelijk dat er eerst meegegaan wordt met massaproductie/fok maar ik voorspel nu alvast daarna een trend richting de kleine fokker. Die met aandacht en liefde voor het dier een paar veulens fokt.

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andreas Helgstrand: meer fokken voor meer getrainde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 13:45

Nouja ik denk wel dat mensen in Amerika eerder een zelfde soort paard daar zullen kopen dan eerst over de plas te moeten reizen? en dan ook nog de kosten van de import erbij?

silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 14:47

Ja, en dat is dus waarop Helgstrand wil/gaat inspelen. In Amerika groeit de Engelse rijsport en daardoor de vraag naar goede rijpaarden, professionals en wedstrijden, maar er is niet genoeg aanbod om hierin te voorzien.

Vooral in de dunbevolkte gebieden. Er is geen garantie dat je een geschikt paard vindt in je omgeving, laat staan professionele begeleiding (het is er wel, maar op grote afstand en/of ze zijn volgeboekt) en als je op wedstrijd wilt dan kan het je zomaar een dagdeel kosten aan enkel de reis ernaartoe. Voor de meeste mensen is dat gewoonweg niet haalbaar.

Dus de specifieke vraag naar brave rijpaarden is imo niet zo gek... (trouwens, ik denk overigens dat er niet wordt gesteld dat de aanwezige paarden niet braaf genoeg zijn, maar dat er überhaupt te weinig paarden zijn, en dan in het bijzonder rijpaarden die geschikt zijn als leerpaard.)
Door meer jonge paarden wedstrijden aan te bieden, komen ruiters onderling makkelijker in contact, wordt de handel bevorderd, ontvangt de sport meer publiciteit en is er meer sociale controle. Imo de positieve kanten.

Ik weet niet hoe en hoe snel het effect zal hebben op de Nederlandse paardenhandel. Maar voor de continuïteit van de paardensport is het wellicht een goede stap...
https://www.npostart.nl/onze-boerderij- ... KN_1724938

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andreas Helgstrand: meer fokken voor meer getrainde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 09:01

Ja ik begrijp het wel, ik ben wel benieuwd hoe het gaat uitpakken en wat de langere termijn effect hier op de handel gaan zijn.

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Andreas Helgstrand: meer fokken voor meer getrainde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 09:21

Mja, tegelijk worden daar echt 100.000 paarden per jaar gedumpt en de grens over naar Mexico, want daar mogen ze geslacht worden. Prima paarden, brave paarden, die verknald zijn door domme mensen........ en ik denk dat dit nog voor meer paardenleed gaat zorgen daar.........

https://karinabrez.com/blogs/news/18-sa ... statistics

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andreas Helgstrand: meer fokken voor meer getrainde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 09:25

Ik dacht dat dit voornamelijk voor ex racepaarden goldt? Het is natuurlijk ook wel stom dat ze in Amerika niet gewoon geslacht mogen worden. Je kan beter gewoon een nette slachterij hebben waar goed toezicht op is dan dat de dieren op export gaan lijkt me.

Van wat ik weet van zo'n 10 jaar geleden van canadese famillie is dat ze daar voornamelijk op ex renpaarden rijden. Degene die dan een beetje dressuur, springen en hunter rubrieken rijden. En die niet zo rijk zijn om talentvolle sportpaarden te importeren.