Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 16:07

Ayasha schreef:
En dat is jouw visie. Snap je het verschil van perspectief? Mijn doel is nl, een braaf paard... Dat is me dus blijkbaar niet gelukt.
Dat geeft dus weer dat we in een discussie als deze wellicht wat water bij de wijn moeten doen en proberen om er van uit te gaan dat de ander het goed bedoelt.

Ik zie jou nl niet als ‘mindere’ ruiter omdat je een andere voorkeur hebt. :) ik durf er zelfs van uit gaan dat jij technisch een betere ruiter bent. Kunnen zitten blijven betekent nl. niet dat je kan rijden. ;) snap je waar ik heen wil?
Ik heb dus echt niet de bedoeling om iemand het gevoel te geven dat ie ‘minder’ is. Alleen om aan te geven dat de term ‘braaf’ ook gewoon een hele subjectieve is.

Wat 996981 zegt komt heel mooi naar voren in mijn verhaal hier boven maar ook thuis: Sam is een hele vlugge die veel drama maakt. Rêve lijkt van de duvel niet bang te zijn. Iedereen die hier komt zou Rêve kiezen als ‘brave’.
Ik ben met Rêve véél behoedzamer dan met Sam. Want Sam maakt veel tamtam maar doet uiteindelijk niet echt wat... Als Rêve reageert/ontploft heb je net als met die brave 4 jarige echt een probleem. Waar Sam en die vlugge je 100 keer waarschuwt. Ontploffen Rêve en die vier jarige uit het niks. En tóch is Rêve (en die 4 jarige) van karakter de nuchtere.... maar als ze gaan, gaan ze ook goed.

Doe mij maar Sam. Die in te schatten is... Die brave die nooit lijkt te reageren vind ik enger. :o


Ik snap hem! Leuke discussie zo.

Ik zie het als compliment naar jou, als ik zeg dat voor mij jouw paard niet braaf genoeg zou zijn :o Maar snap jouw visie.

De term robotje/dooie vind ik alleen nog steeds niet zo prettig :D Ik noem die van mij graag nuchter en nieuwsgierig

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 16:09

996981 schreef:
belle_boef schreef:

Maar als je die vlugge teveel op de handrem rijd omdat je ze als ruiter nog te vlug vind komen die ook omhoog. Echter heb je dan nog steeds een braaf paard alleen geeft de ruiter hem geen andere mogelijkheid doordat hij beperkt wordt. Dan ben je gewoon geen match

Dat is dus gebrek aan ruiter gevoel. Helaas willen veel mensen dat niet inzien. Laat staan eraan werken. In plaats daarvan willen we een kant en klaar, braaf, gezond, ervaren paard voor een prikkie


Maar ook dit is dus een braaf paard. Ook K&K, ook ervaren en gezond.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57949
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 16:16

Tango1979 schreef:
Ayasha schreef:
En dat is jouw visie. Snap je het verschil van perspectief? Mijn doel is nl, een braaf paard... Dat is me dus blijkbaar niet gelukt.
Dat geeft dus weer dat we in een discussie als deze wellicht wat water bij de wijn moeten doen en proberen om er van uit te gaan dat de ander het goed bedoelt.

Ik zie jou nl niet als ‘mindere’ ruiter omdat je een andere voorkeur hebt. :) ik durf er zelfs van uit gaan dat jij technisch een betere ruiter bent. Kunnen zitten blijven betekent nl. niet dat je kan rijden. ;) snap je waar ik heen wil?
Ik heb dus echt niet de bedoeling om iemand het gevoel te geven dat ie ‘minder’ is. Alleen om aan te geven dat de term ‘braaf’ ook gewoon een hele subjectieve is.

Wat 996981 zegt komt heel mooi naar voren in mijn verhaal hier boven maar ook thuis: Sam is een hele vlugge die veel drama maakt. Rêve lijkt van de duvel niet bang te zijn. Iedereen die hier komt zou Rêve kiezen als ‘brave’.
Ik ben met Rêve véél behoedzamer dan met Sam. Want Sam maakt veel tamtam maar doet uiteindelijk niet echt wat... Als Rêve reageert/ontploft heb je net als met die brave 4 jarige echt een probleem. Waar Sam en die vlugge je 100 keer waarschuwt. Ontploffen Rêve en die vier jarige uit het niks. En tóch is Rêve (en die 4 jarige) van karakter de nuchtere.... maar als ze gaan, gaan ze ook goed.

Doe mij maar Sam. Die in te schatten is... Die brave die nooit lijkt te reageren vind ik enger. :o


Ik snap hem! Leuke discussie zo.

Ik zie het als compliment naar jou, als ik zeg dat voor mij jouw paard niet braaf genoeg zou zijn :o Maar snap jouw visie.

De term robotje/dooie vind ik alleen nog steeds niet zo prettig :D Ik noem die van mij graag nuchter en nieuwsgierig

Ik heb echt respect voor mensen die met zo’n type ‘kan me niet schelen dat de wereld vergaat’ rond sturen. Want wat over het hoofd gezien wordt: paarden kunnen effectief zo nuchter zijn dat het onhandig wordt. :+
Sam corrigeer ik met een ‘Saham.’
Rêve... tja. Ik heb nog steeds niet gevonden hoe je die corrigeert. _O- Ze incasseert en doet verder met wat ze bezig was. :+ Dus echt. Ik heb een groot respect voor mensen die zo’n dieren fijn houden. Dooie vind ik ook niet perse een fijne term. Dat is een term die in ook vooral bezig voor ruiters die paard na paard naar de vaantjes helpen en dan zeggen dat ze steeds ‘pech’ hebben en die niet eens overwegen om begeleiding te zoeken. Die hebben een dooie nodig.

Maar robotje was iig niet beledigend bedoeld. Ik begrijp dat dat zo over gekomen is dus mijn excuses daarvoor. Zullen we de term ‘nuchtere’ gebruiken in de plaats? Dat past wellicht beter.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 16:19

Maar als je dat ruitergevoel mist, wat geen schande is, is het geen recreatiepaard.
Die kan daar tegen.
En daar gaat het topic toch om?

Ik heb genoeg ruiters zien trekken, terwijl ze heet of welke term van tegenovergesteld van braaf genoemd worden, dat ik keihard zeg die zijn wel top braaf, want als ze dat gepluk en geprik pikken zijn ze rete braaf.
En ja die zijn er ook aan de top te vinden.....
Een echt karakter paard pikt dat niet, daar lig je dan mee achterover...en eigenlijk terecht.

En dat noem ik ook niet stout of heet of ril, maar rechtvaardig.

Maar hoe dan ook, topic begon over paarden in de manege lessen, die ruiters zijn niet altijd rechtvaardig en handig. Missen uiteraard dat ruitergevoel nog
En sommige ruiters kennen dat na 10 jaar nog niet.
En die hebben gewoon een braaf vergevingsgezind paard nodig.
Die niet omhoog gaat omdat zijn energie nergens anders heen kan door die handrem.
Die niet opzij springt en de ruiter verliest omdat er een grasspriet de andere kant in wijst.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 16:27

Lieser schreef:
Dat is geen wending, die vraag is al door heel veel mensen beantwoord in deze draad. Om dan te reageren met het dramatische 'Mag een paard dan ook niet meer leven?' (letterlijke quote!) vind ik inderdaad belachelijk.


Ja, het is een levend wezen. En als je eens normaal zou lezen zie je dat ik het vraag naar aanleiding van berichten wat een paard allemaal niet mag doen. Als er geen enkele reactie mag komen ergens op vraag ik me af of je wel helemaal eerlijk bent naar een dier toe die nu eenmaal leeft en dus reageert. Dat hebben andere mensen gewoon verduidelijkt die wel normaal reageerden en snap ik ook.

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 17:35

996981 schreef:
De hele hete en vlugge zijn meestal juist braaf. Het zijn degenen die altijd “aan staan” maar meestal niet degenen die bokken of omhoog komen. De eerste reactie van een vlugge is vaak nog vlugger worden. In mijn ervaring is dat echter minder gevaarlijk dan een brave, langzame, die ineens explodeert


Eens

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 09:05

DuoPenotti schreef:
Maar als je dat ruitergevoel mist, wat geen schande is, is het geen recreatiepaard.
Die kan daar tegen.
En daar gaat het topic toch om?

Ik heb genoeg ruiters zien trekken, terwijl ze heet of welke term van tegenovergesteld van braaf genoemd worden, dat ik keihard zeg die zijn wel top braaf, want als ze dat gepluk en geprik pikken zijn ze rete braaf.
En ja die zijn er ook aan de top te vinden.....
Een echt karakter paard pikt dat niet, daar lig je dan mee achterover...en eigenlijk terecht.

En dat noem ik ook niet stout of heet of ril, maar rechtvaardig.

Maar hoe dan ook, topic begon over paarden in de manege lessen, die ruiters zijn niet altijd rechtvaardig en handig. Missen uiteraard dat ruitergevoel nog
En sommige ruiters kennen dat na 10 jaar nog niet.
En die hebben gewoon een braaf vergevingsgezind paard nodig.
Die niet omhoog gaat omdat zijn energie nergens anders heen kan door die handrem.
Die niet opzij springt en de ruiter verliest omdat er een grasspriet de andere kant in wijst.


Hier ben ik het mee eens, en ik heb er helaas genoeg zien verdwijnen via achterdeuren bij (top) sportstallen die dit niet pikten. Dus imo zijn er nog heel erg veel paarden veel te braaf.

Ik denk dat bij de definitie braaf, vergevingsgezind hoort..een paard die niet onzeker wordt als een ruiter wat uit balans raakt. Een paard die zich aanpast aan de ruiter. Eentje die niet zonder reden schrikt en betrouwbaar is in de reacties. En deze paarden zijn goud waard.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 11:00

Maar toch he. Ook op maneges was niet alles zo braaf. Wij hadden hele brave pony's, die echt niks deden. Maar die waren ook al wel ouder en wat afgestompt. Daardoor geschikt voor de echte beginners, laat zeggen het 1e jaar. Maar ook pony's die wel konden bokken, ervandoor konden schieten en noem maar op tot rotzakjes. Voor elk niveau wat, ook bij de paarden. Dat zie ik op huidige stal in de lessen ook. En dat was altijd al moeilijk om te vinden, maar nu is alles enorm duur geworden en het budget voor nieuw dier is ineens te weinig of je kan er 1 kopen waar je er vroeger 2 of 3 kocht.

Hier fokten ze dus zelf of ze kochten projectjes om zelf in te rijden of op te knappen. En dan of verkopen of ze zijn geschikt voor de lessen. Eerst bij de ervaren kinderen en zo langzaam naar de steeds minder ervaren. Die echte beginners pony's kopen ze niet maar maken ze.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 11:37

Projectjes heb ik altijd een heel naar gevoel bij. :')
90% van die beesten mankeren wat, waardoor ze dergelijk gedrag laten zien en omdat het goedkope "projectjes" zijn, worden ze ook niet goed medisch nagekeken voordat ze worden "opgeknapt".

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 12:00

c_alsemgeest schreef:
Projectjes heb ik altijd een heel naar gevoel bij. :')
90% van die beesten mankeren wat, waardoor ze dergelijk gedrag laten zien en omdat het goedkope "projectjes" zijn, worden ze ook niet goed medisch nagekeken voordat ze worden "opgeknapt".

Daar zit wat in!

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 12:19

c_alsemgeest schreef:
Projectjes heb ik altijd een heel naar gevoel bij. :')
90% van die beesten mankeren wat, waardoor ze dergelijk gedrag laten zien en omdat het goedkope "projectjes" zijn, worden ze ook niet goed medisch nagekeken voordat ze worden "opgeknapt".


Hier op stal wel. Wat dat betreft is het echt een hele fijne manege. Alles wordt nagekeken, bij blessures gaan ze niet weg, maar gewoon tijd op het land als dat kan. Maar zijn meer projectjes als kleine pony's die niet braaf zijn of onbeleerde die ineens drachtig blijken te zijn :') of een paard terug kopen maar zijn pony maatje erbij moeten nemen. Die lopen nu allebei in de lessen haha
Of hun oude wedstrijdpaarden/pony's.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 12:36

MyWishMax schreef:
c_alsemgeest schreef:
Projectjes heb ik altijd een heel naar gevoel bij. :')
90% van die beesten mankeren wat, waardoor ze dergelijk gedrag laten zien en omdat het goedkope "projectjes" zijn, worden ze ook niet goed medisch nagekeken voordat ze worden "opgeknapt".


Hier op stal wel. Wat dat betreft is het echt een hele fijne manege. Alles wordt nagekeken, bij blessures gaan ze niet weg, maar gewoon tijd op het land als dat kan. Maar zijn meer projectjes als kleine pony's die niet braaf zijn of onbeleerde die ineens drachtig blijken te zijn :') of een paard terug kopen maar zijn pony maatje erbij moeten nemen. Die lopen nu allebei in de lessen haha
Of hun oude wedstrijdpaarden/pony's.

Dan kunnen we nu de vraag stellen wat een "projectje"is. Een oud of drachtig paard is niet direct een projectje vind ik.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 12:40

*kruipt onder meeleessteen vandaan. Interessante discussie.
Ayasha schreef:
Ik heb echt respect voor mensen die met zo’n type ‘kan me niet schelen dat de wereld vergaat’ rond sturen. Want wat over het hoofd gezien wordt: paarden kunnen effectief zo nuchter zijn dat het onhandig wordt. :+


Ik heb er zo 1, waar ik na 10 maanden niet rijden opstapte en een buitenritje mee ging maken. Alsof er helemaal geen 10 maanden tussen zat, zo braaf en nuchter. Kijkt wel lekker om zich heen, maar verder boeit het hem niks. Zo'n type die ongeduldig wordt bij het oversteken van het spoor en de trein komt er aan. Waar iedereen gepaste afstand neemt, loopt hij op de trein af. Om de donder niet bang. Lekker lang teugeltje, super relaxte ritjes.
Maar.... daar heb ik zelf wel bloed, zweet en tranen in gestopt. Hij is extreem introvert, verlatingsangst, de neuroot van de groep vanwege zijn autistische karakter. Door te trainen, er veel energie in te steken, hem goed te kennen, hem in zijn comfortzone te houden tijdens deze ritten, kan dit. Doe iets anders buiten zijn comfortzone en hij is niet meer zo nuchter. Het heeft me 7 jaar gekost voor ik zo buiten kon rijden. 7 jaar.

Dus waar iedereen hem die brave nuchtere koudbloed vindt, die iedereen meetrekt langs de enge dingen, die jonge paarden hun eerste goede buitenrij ervaring geeft, die bange ruiters weer vertrouwen kan geven, weet ik wel beter. Het moet wel zoals het in zíjn hoofd zit, anders is hij staatsgevaarlijk bang en moet je zorgen dat je er zo snel mogelijk naast staat.

Is het ook niet zo dat mensen daar het geduld niet meer voor hebben? Dat trainen, paard door en door leren kennen, samen groeien, er de tijd voor nemen, kleine stapjes durven nemen en accepteren dat je er soms net zoveel weer achteruit gaat. Want ook daar krijg je brave en betrouwbare paarden van.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 12:45

Maar er zijn ook paarden die je daarop helemaal niet op hoeft te trainen. Geen geduld voor hoeft te hebben, geen kleine stapjes hoeft te maken, die zijn gewoon zo.
Zie mijn eerdere voorbeeld.
Niets bloed zweet en tranen, gewoon niet snel schrikken.
Betreffende paard is dus verkocht en kwam aan het spoor te staan.
De vraag was, kan hij daar tegen...nou geen idee want op geen 20 km hier in de buurt zit een spoor.
Mijn tip, neem hem aan de hand mee samen met een ander paard die het wel kent en kijk wat ze doet.
Nou niks dus.....

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 12:49

Tuurlijk zijn er ook paarden die je niet hoeft te trainen. Maar heel vaak kun je met trainen ook veel bereiken. Een paard dat nog niet zo braaf is, of gewoon jong en groen, kan getraind worden. Alleen kun je dan niet meteen volgende week een relaxt ritje met lange teugel in het bos maken.
En hoeveel tijd nemen mensen daar nog voor? Ik heb het idee dat alles tegenwoordig ook maar snel moet en niet teveel gedoe moet geven. Vaak kun je van de 'projectjes' (die niet medisch gerelateerd zijn), echt nog wel wat leuks voor elkaar krijgen. Alleen zul je daar wel de tijd voor moeten nemen en accepteren dat er nog wel dingen tegen gaan zitten.

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 12:54

Ik denk dat we vergeten dat nu we allemaal al verder zijn in het rijden, er mensen zijn die beginnen en die zoeken met name paarden in deze categorie. Heel logisch dat deze mensen niet kunnen trainen op het niveau waarbij paarden die jij bijv beschrijft Daihyo wel braaf zouden zijn. Zeker kun je alle paarden een hoop leren. Punt is de mensen die in deze categorie een paard zoeken, zoeken een paard waar zij van kunnen leren, niet andersom. En die leerpaarden zijn er gewoon weinig. Ik zie weinig van de nuchtere paarden, die gewoon niet zo snel een kik geven meer, waar vroeger de haflinger van het oude type kalm overal langs liep, worden ze nu sportgefokt met meer bloed en vaak ook dan de mindere coole reacties geven. Die mensen zoeken geen paard met go wat met training wel aan een lange teugel naar buiten kan.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 12:56

Tuurlijk is bijna alles te trainen.

Maar als je het ruitergevoel hebt om te kunnen trainen loop er niet zo snel tegen aan dat een paard niet braaf genoeg is.
Maar een manege die brave paarden zoekt moet geen paard hebben die daarop getraind moet worden. Want die zullen bij een betere ruiter zeker braaf zijn, maar bij de onzekere meteen hun trukendoos open gooien.
Idem overigens bij een particulier met eigen paard die niet kan trainen op die manier.
Niet iedereen kan dat, naast willen en tijd in stoppen.

Ik heb op de pensionstal waar ik voorheen stond diverse ruiters zien rijden die in 4 jaar dat ik daar stond nog niet verder kwamen dan een over de hoefslag hobbelen met een paard met de neus in de wind. Niet altijd zuiver, maar ze herkende het niet.
Maar paard deed zijn ding, kreeg een appletje daarna en klaar weer voor die dag.
Die kunnen een paard dat schrikt van dingen niet corrigeren, die liggen er naast als ze een onverwachte pas opzij doen.
En dat is niet denigrerend bedoeld, maar gewoon zoals het echt vaak genoeg gaat.
En dat is prima zo (op het niet herkennen en handelen op kreupel na dan)

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 13:01

Ik heb bijgelezen en lees nog steeds veel smoesjes.

De basis van het paard begint niet bij die geweldige ruiter, hoe een 3 jarige gehouden wordt en gevoerd. Het begint bij de geboorte.

Veel mensen hebben een merrie en willen een veulentje. Als een (soms onervaren ) merrie alleen staat, moet ze een veulen alleen krijgen en opvoeden. Dat is echt een zware taak. Vaak komen ze 's avonds op stal, worden stallen te klein, veulen heeft geen gelijkwaardige om mee te spelen, merrie heeft geen steun, krijgt weinig rust etc. Nog vaker daarom vroeg afspenen, omdat men denkt dat de merrie het veulen zat is. Dat is niet zo, de omstandigheden zijn gewoon niet goed.
En zelfs als alles braaf en rustig is, ziet men niet alles wat mist. Men kijkt door de eigen roze bril.

Een veulen hoort opgevoed te worden door meerdere merries, te spelen met veulens. De merrie hoort te kunnen samenwerken.
Als er dan iets aan de hand is, krijg je ook eerder gewenste reacties op geluiden, spanningen etc.

Natuurlijk komen mensen nu met hun uitzonderingen, maar het is vrijwel altijd te verklaren hoe en waarom een paard is, zoals het is en doet zoals het doet.

Vroeger kende men nauwelijks horsemanship en als een paard zogenaamd "lastig" was, werd dat heel anders aangepakt dan nu.

Een paard is ook niet per se braaf als het nooit eens gek doet, bokt of schrikt. Het gaat er ook om wanneer een paard dat doet en hoe.

Onze merrie is niet voor iedereen geschikt. Zoals zij vrij of in het begin aan de longe tekeer kan gaan, ben je echt heel blij dat je er niet op zit. Maar ze doet het niet onder het zadel.
Ik laat haar wel even gaan, rem haar niet, roep geen ho, trek niet etc. Kreeg daar commentaar op van iemand die sinds het jaar kruik stilstaat qua ontwikkeling. Ik mocht haar aan de longe niet zo tekeer laten gaan. Ze is juist ondanks maffe sprongen en racen heel licht in de hand en ik neem wel over. Als ze terugkomt, moet ze nog even door.
Maar heb zo ook ergens gestaan waar paarden op stal werden gezet als ze buiten liepen te racen..............tja.

Mensen hebben nog steeds rare ideeën en iedereen denkt dat ze het wel goed doen en wel weten. Maar als het puntje bij paaltje komt, lopen mensen toch vaak ergens vast en willen ze hun eigen onkune niet toegeven. Dan komt weer de schuld van het paard naar boven.

Ik heb nu nog 3 brave paarden waar je zo op kan, maar elke onzekere ruiter is binnen een week/maand klaar met ze.
En ook mn vorige ruin was echt de braafste, maar was teruggebracht als ik die als doodmak braaf paard aan een angstige ruiter had verkocht.

Veel mensen stoppen met lessen of gaan minder lessen. Mensen gaan van een manege naar een pensionstal, wat vaak niet bevorderlijk is. Juist daar zie ik mensen die maar wat aanklooien, zonder enige controle. Ja, langs de kant commentaar of de roddels. Maar daar heeft niemand wat aan.

Ga je lesgeven of zoals wij deden voedingsadvies geven en voer verkopen, hoor je elke keer weer dat mensen voor hun problemen een quick fix willen. Mensen willen niet meer lessen, eens verder kijken, vanaf de grond lessen etc. Mensen willen liever een supplement die alles oplost, een therapie deken, omdat men zelf het paard vast rijdt, andere bitten en hulpteugels, omdat ze het qua trainen zelf niet redden.

Wij hadden serieus 1 paard dat braaf was, maar kon omslaan. Die is wel gereden, steeds stap terug gedaan als we ergens tegenaan liepen. Ging mee naar het bos, was braaf, maar deed aparte dingen. Tussendoor ook steeds weer alles laten onderzoeken. Was ook goedgekeurd. Maar helaas was de has met ernstige schade niet op de foto geweest. Dan heb je een dusdanig ernstig probleem met onberekenbaar gedrag, ook naar andere paarden, waardoor het paard geen waardig bestaan kon hebben. Helaas.............

Maar is lichamelijk alles uitgesloten, zou elk paard gewoon een goede basis moeten kunnen lopen. Zelf gek en heet maken, kan iedereen.

En ik vraag me al vele jaren af; waarom is het "stoerder" om te vertellen hoe gek en moeilijk je paard wel niet is?
Waarom hoor je zo weinig mensen vol trots vertellen hoe braaf hun paard is en ze er alles mee kunnen?

Het lijkt wel of dat haast not done is om een paard te hebben waar je alleen maar positief over bent en alles mee kan doen. Recreatief is het geaccepteerd, maar in de sport..........Hoor doorgaans veel geklaag.

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 13:04

c_alsemgeest schreef:
Projectjes heb ik altijd een heel naar gevoel bij. :')
90% van die beesten mankeren wat, waardoor ze dergelijk gedrag laten zien en omdat het goedkope "projectjes" zijn, worden ze ook niet goed medisch nagekeken voordat ze worden "opgeknapt".


Daar ken ik legio voorbeelden van inderdaad.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 13:38

MightyMike schreef:
Ik denk dat we vergeten dat nu we allemaal al verder zijn in het rijden, er mensen zijn die beginnen en die zoeken met name paarden in deze categorie. Heel logisch dat deze mensen niet kunnen trainen op het niveau waarbij paarden die jij bijv beschrijft Daihyo wel braaf zouden zijn. Zeker kun je alle paarden een hoop leren. Punt is de mensen die in deze categorie een paard zoeken, zoeken een paard waar zij van kunnen leren, niet andersom. En die leerpaarden zijn er gewoon weinig. Ik zie weinig van de nuchtere paarden, die gewoon niet zo snel een kik geven meer, waar vroeger de haflinger van het oude type kalm overal langs liep, worden ze nu sportgefokt met meer bloed en vaak ook dan de mindere coole reacties geven. Die mensen zoeken geen paard met go wat met training wel aan een lange teugel naar buiten kan.

Heel eerlijk, ik zou er nu ook niet meer voor gaan. Ik was toen eind 20, word inmiddels 40 en ik heb die tijd wel gehad zeg maar :D

Maar aan de andere kant, een jong dier zou ik dan weer niet laten staan, als deze in de basis braaf en nuchter is. Maar dan moeten ze nog wel gefokt worden inderdaad. Heb je ook zeker een punt. Ik heb vorig jaar een veulen gekocht en oriënteerde me vrij snel al op de buitenlandse koudbloeden. De schwarzwalder fuchs, Noriker, enz. Uiteindelijk is het een paint geworden, maar wel een hele brave en nuchtere. Paints en quarters zijn nog wel nuchter gefokt, maar daar zie je weer andere problemen.

DuoPenotti: heb je ook een punt. Maar staan dat soort mensen er wel voor open om te leren? Hebben ze voldoende les, informeren zij zich door zelf dingen te onderzoeken (internet, etc). Heel veel kun je leren. Maar ook daar weer: tijd en geld investeren. Willen mensen dat?

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 13:45

Die ruiters die ik daar heb zien rijden hadden elke week les.
Van en instructeur waar ik bij weg zou rennen, maar toch.
En ik denk ook echt wel dat ze wilde leren.
Ze waren ook echt dol op hun paard. Maar ze hadden het rijkundig gevoel van een goudvis of zo :D
Die kwamen niet verder dan dat.

Overigens schiet me nu ook een clubgenootje in mijn gedachte.
Is na járen L geworden. Elke week zowat op wedstrijd.
Kreeg clubles en priveles, maar kwam maar niet vooruit.
uiteindelijk de moed opgegeven en een andere ruiter reed hem in korte tijd naar het Z.
Was ook echt een heel leuk en braaf dier. Maar zij had het gevoel gewoon niet.
Moet je die op een wat spooky paard zetten....dat gaat niet :)

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 14:36

c_alsemgeest schreef:
Projectjes heb ik altijd een heel naar gevoel bij. :')
90% van die beesten mankeren wat, waardoor ze dergelijk gedrag laten zien en omdat het goedkope "projectjes" zijn, worden ze ook niet goed medisch nagekeken voordat ze worden "opgeknapt".


Ik vind "projectjes"altijd interessant, heb er met een heleboel gewerkt waar het voornamelijk rijtechnische problemen waren of mentaal door een verkeerde benadering of "sterkere" of "aparte" karakters. Is dankbaar werk om ze op te knappen. Ook weleens medische problemen idd, zeer verschillend van aard maar veel KS. Waarbij slechte rijderij soms ook een rol heeft gespeeld in het ontwikkelen daarvan. Maar ook GP dressuurpaarden die mentaal geknakt waren vanwege hoe ze behandeld zijn geweest. Diep triest.

Wat betreft de discussie..je hebt ruiters en trainers, die laatste kunnen een paard braaf maken. De eerste hebben en zoeken vaak ongecompliceerde dieren want die kunnen dat gewoon niet. Het zit er niet, of dat nu qua gevoel is of mentaal. Het is er gewoon niet.

MO_horse
Berichten: 89
Geregistreerd: 17-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 15:30

DuoPenotti schreef:
Ik heb vroegah diverse paarden zadelmak gemaakt, allemaal kwpn-ers.
En die kende dus meestal niet meer als de smid.
Je had erbij die echt nergens van onder de indruk waren.
Ik vergeet nooit meer een moment, zit op een 4 jarige, 15e keer onder het zadel of zo.
Waren met een paar mensen in de bak. Alle andere paarden waren ouder plus wedstrijd bekend.

De katten hadden net in de gangpad eten gekregen. in Stalen bakjes.
De hond werd dan altijd opgesloten.
Communicatie probleempje, dochter van pensionhouder komt net thuis, ooh de hond zit vast, laat ik die los.
Dus hond stormt door de deur, op de katten af.
Die vliegen op de bakrand, stalen bakjes kletteren door de gang.
"mijn" paard het dichtste bij. Schrikt, springt 10 cm opzij en dat is het.
Enkele anderen gingen een stuk harder :D

Paar keer later buitenrit gaan maken.
Schiet een hond onder een heg door, zelfs onder haar door, ze schrikt, maar gaat stil staan.


En dat was er niet aan getraind of aangereden, dat was haar karakter.


Dat paard is verkocht aan een recreant.

Dat is op en top super braaf.
En ze bestaan. Ik heb er in die tijd echt wel meer van die paarden gereden.
Paarden die als ze schrikken een pasje op zij doen, of 2 passen versnellen en dat is het.

Niet aan de kletter gaan, 180 graden draaien, steigeren of wat ook.


Mocht je er weer eens zo één tegenkomen, houd ik me graag aanbevolen. Want idd is dit wat de beginnende ruiter zoekt. Je hebt per definitie nog niet de skills om ‘wildere’ reacties op te vangen. En ook niet om het paard ‘braaf te rijden’. Als je er steeds naast ligt, vergaat de lol je natuurlijk snel. Met een paard dat je je zeker doet voelen in het zadel, kun je gaan bouwen aan die skills. En investeren in de band met het paard. Met veel begeleiding en wmb veel grondwerk.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 15:42

Maar dat zegt ook niks.

Als ik op mn ruin of vorige ruin stap en hij loopt fijn en ontspannen, kan ik jou wijsmaken dat je er zo op kan stappen en mee weg kan rijden. Als je dat dan ook doet, is er vaak niks aan de hand.

Heb weleens mensen meegenomen op buitenrit en maak dan een keuze wie op welke gaat qua gewicht, rij kunsten etc.
Ik liet ooit iemand op de hittepetit merrie mee gaan, Ik hield haar vast vanaf mn ruin. Diegene was wat gespannen, dus de merrie reageerde met opstappen en de eerste passen.
Ik heb een beetje doorgezet, niet miepen, ze is hartstikke lief en de rest van de reis is hartstikke goed gegaan.
Ze is braaf, maar erg vlot en snel aan het kijken en snorkelen. Loopt ook wat driftig, maar we kennen haar goed en weten wat juist wel of niet te doen.

Maar heb ook weleens iemand op mn brave ruin gezet die wat bang was en geen been wilde geven toen het even nodig was. Juist die brave, niet zo vlotte ruin reageerde daarop. Hebben snel geruild, hij kwam 1x omhoog en daarna was het ook klaar.

Een ander probleem is dat men veel voor de sport fokt en men ook zo start met menig paard. Heel veel paarden zijn niet recreatief gebruikt nog, zijn nog geen penny paard geweest en lijken daarom vaak ook niet geschikt.
Maar dat is ook een soort omscholing.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 15:44

Hmja, ik heb vele dressuur paarden gereden in het bos..hoog in het bloed. De ene is gewoon wel geschikt en de ander niet, niet alles is omscholing. ;-) Maar die discussie hebben wel al gevoerd.