Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lieser
Berichten: 1503
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 09:56

MyWishMax schreef:
Nee ik vraag me echt serieus af wat een paard wel mag doen. Als ze niet mogen bokken, steigeren, rennen, opzij springen en weken stil staan en zonder problemen weer rijden.

Ik maak niks belachelijk, maar als ik zou wat berichten lees snap ik niet meer wat een paard wel mag doen. Ik heb altijd brave paarden gezocht en gevonden, maar die blijven allemaal wel paard en heb je zelf invloed op als eigenaar.

Volgens mij snapt elke (recreatie)ruiter dat als een paard weken of zelf maanden stil staat, het meestal geen kwestie is van opzadelen en een parcourtje springen. Die overdrijving maakt het belachelijk.

Alsof jij de enige bent die snapt dat een paard geen robot is ...

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 10:07

Elisa2 schreef:
MyWishMax schreef:
Nee ik vraag me echt serieus af wat een paard wel mag doen. Als ze niet mogen bokken, steigeren, rennen, opzij springen en weken stil staan en zonder problemen weer rijden.

Ik maak niks belachelijk, maar als ik zou wat berichten lees snap ik niet meer wat een paard wel mag doen. Ik heb altijd brave paarden gezocht en gevonden, maar die blijven allemaal wel paard en heb je zelf invloed op als eigenaar.


Als ze verder ook niet los komen ivm een blessure oid dan vind ik het niet vreemd als bovenstaand gedrag ohz of met stappen vertoond wordt. Bij mij zegt dat niets over wel of niet braaf zijn. Het ene paard uit zich meer zus en het andere meer zo.

Hetzelfde met schrikreacties, de ene springt met vier benen de lucht in en de ander gaat stilstaan en kijken. Sommige dingen kun je ook aanleren, als een paard adrenaline opbouwt en niet kan afvloeien dan ontstaan er vaak meer vervelende reacties. En sommige paarden zijn gewoon zoals ze zijn incl. explosief karakter.

Ik versta onder "niet braaf" meer etter gedrag haha, lekker uitproberen met opstappen, express gaan schrikken als een ruiter onzeker wordt. Uitbreken met longeren en grenzen opzoeken etc.


Eens hoor! Ik vind een keer opzij springen oid absoluut niet meteen niet braaf. Daarom zeg ik, het blijft een levend dier die iets kan doen. Maar als er eigenlijk geen reactie mag komen vind ik dat wel oneerlijk en worden er een heleboel paarden afgeschreven die wel heel braaf zijn. Nu wordt stilstaan genoemd maar sommige mensen willen dat ook niet, is stilstaan vanuit galop ivm iets engs of frustratie braver als 1 sprong opzij? Of wat wegschieten?

Hier trouwens huidige wel gewoon hele dagen buiten met blessure, maar dat is toch anders als je ohz alleen mag stappen ipv na een vakantie gewoon opstappen en wegrijden. Dat laatste kan makkelijk zonder dat er ook maar een verschil is. Mijn grootste fout is juist geweest een paard aan te leren om stil te gaan staan bij spanning om te mogen kijken. Dat doe ik nooit meer op die manier.

In al onze zoektochten zochten wij een paard wat niet steigerde als reactie of echt regelmatig bokte. En sowieso vergevingsgezind en niet spooky

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 10:13

Vergevingsgezind is een hele waardevolle eigenschap vind ik, aan de andere kant zijn sommige ruiters juist beter af met een wat minder vergevingsgezind paard. Daar leren ze soms meer van omdat ze wel moeten..

Stil staan bij spanning kan bij sommige paarden wel goed werken, ligt aan het dier denk ik. Anderen kunnen juist beter aan het werk gezet worden. Zoveel paarden, zoveel verschillen en inderdaad mee eens dat een paard wel een reactie mag geven. Het is geen robot natuurlijk maar blijft een levend wezen.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 10:24

Elisa2 schreef:
Vergevingsgezind is een hele waardevolle eigenschap vind ik, aan de andere kant zijn sommige ruiters juist beter af met een wat minder vergevingsgezind paard. Daar leren ze soms meer van omdat ze wel moeten..


:') ja haha. Helemaal mee eens.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57948
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 11:53

Lieser schreef:
MyWishMax schreef:
Nee ik vraag me echt serieus af wat een paard wel mag doen. Als ze niet mogen bokken, steigeren, rennen, opzij springen en weken stil staan en zonder problemen weer rijden.

Ik maak niks belachelijk, maar als ik zou wat berichten lees snap ik niet meer wat een paard wel mag doen. Ik heb altijd brave paarden gezocht en gevonden, maar die blijven allemaal wel paard en heb je zelf invloed op als eigenaar.

Volgens mij snapt elke (recreatie)ruiter dat als een paard weken of zelf maanden stil staat, het meestal geen kwestie is van opzadelen en een parcourtje springen. Die overdrijving maakt het belachelijk.

Alsof jij de enige bent die snapt dat een paard geen robot is ...

Met het verkeerde been uit bed gestapt Lieser?

Ik vind dit juist een interessante wending in de discussie want wat is braaf?

Ik vind dat ik brave paarden op stal heb maar als ik dan het bericht van DuoPenotti lees (waarvoor dank trouwens. :o) dan zou ik dus wel eens per ongeluk paarden als braaf aanbieden die dat in veel mensen hun ogen niet zijn.

Ik heb ook vaak het ide dat heel weinig ruiters lijken te beseffen dat paarden er niet met alle knopjes uit komen... Dat stelling en buiging, ho en go dingen zijn die geleerd moeten worden. En dat merkte ik toen ik les gaf. Hoeveel mensen niet begrepen dat buigen om je been iets is wat ze moeten leren... Echt die kan ik al niet meer tellen.

Dus daar zit wel degelijk een goed punt: Wat is de definitie van braaf. De mijne zal anders zijn dan die van MWM en jou. Elisa haar ide van braaf en makkelijk is dan wellicht weer heel anders dan het mijne.

En ja, ik hoor in mijn omgeving wel degelijk mensen die een robot zoeken. Ja dat type paarden kost geld, die zijn er simpelweg niet zo veel. :) En dan kom je met vraag en aanbod. Die zijn er nooit veel geweest trouwens maar dan komen we terug op de kwaliteit van de rijderij: Er zijn nu veel meer ruiters die zoeken naar zo'n robot. En dat weten de verkopers ook. Je zou wel gek zijn om zo'n dier dat goud waard is voor 5000 te laten gaan als je er ook 10 of 15 voor kan krijgen.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 12:09

Als ik een braaf paard zoek, zoek ik geen robot. Ik zoek dan een nuchter en eerlijk dier, koel in de kop. Die dus niet snel van slag is, en als hij schrikt, hij niet eerst tien kilometer gaat rennen of blijft zeiken. Schrikken mag best maar de reactie moet binnen de perken blijven. Tien passen voorwaarts, een sprongetje opzij of even een brrr zijn echt niet raar, maar veel meer als dat vind ik niet meer akkoord.
Ja die paarden bestaan. Nee dat zijn geen robots. Nee dat is niet alleen maar training maar voornamelijk karakter.
Ik heb er zelf 1 lopen, helaas een halve meter te klein om te berijden. Maar zij voldoet wel volledig aan deze omschrijving. Dat is echt opstappen en wegrijden na maanden zo niet jaren. Bomproof en de schrikmomenten voldoen aan wat ik hierboven schetste als braaf.

Kendra

Berichten: 8731
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 12:12

Misschien een robot Ayasha, misschien ook enorm vergevingsgezind.
Er zijn paarden die heel erg braaf zijn, maar wel gevoelig.
Die zijn voor veel ruiters ook niet geschikt.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 12:14

Kendra schreef:
Misschien een robot Ayasha, misschien ook enorm vergevingsgezind.
Er zijn paarden die heel erg braaf zijn, maar wel gevoelig.
Die zijn voor veel ruiters ook niet geschikt.


En dan wordt de omschrijving vaak braaf maar niet voor een angstige of onzekere ruiter. Of niet voor beginner. Dus braaf bij een bepaalde doelgroep

Ayasha
Blogger

Berichten: 57948
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 12:21

Kendra schreef:
Misschien een robot Ayasha, misschien ook enorm vergevingsgezind.
Er zijn paarden die heel erg braaf zijn, maar wel gevoelig.
Die zijn voor veel ruiters ook niet geschikt.

En daar geef je dus weer hoe zeldzaam het type "braaf" is dat vaak gezocht wordt. Wanneer iets dat weinig voor komt, vaak gezocht wordt, wordt het duur. Zo werkt de markt nu eenmaal. Maar als het om paarden gaat vind men dat ineens raar ?

Ik vind de omschrijving van Judith wel degelijk overeen komen met een robotje maar goed. :o Dat ben ik. Dat is dus voor iedereen verschillend.

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 12:50

Ayasha schreef:
Ik vind de omschrijving van Judith wel degelijk overeen komen met een robotje maar goed. :o Dat ben ik. Dat is dus voor iedereen verschillend.


Robotjes die onderhoudsvrij zijn echt heel zeldzaam :D

Als een braaf paard ergens van schrikt en even een spurtje maakt, dan weet je eigenlijk al dat hij dat het volgende rondje op dezelfde plek weer gaat doen. Als je dan als bange ruiter die plekken gaat mijden, bevestig je het schrikken en voor je het weet kom je de hele bak niet meer door. Dus een braaf paard kan ook een niet-braaf paard worden bij een bange ruiter.
Of een paard braaf is of niet braaf is is dus van veel factoren afhankelijk. Karakter, gezondheid, graad van africhting, voeding, beweging, begeleiding van ruiter en paard en jouw eigen perceptie van wat braaf is. Leeftijd voor een deel, hangt samen met graad van africhting en karakter. Een ouder paard is niet per definitie een braver paard.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 13:21

Ayasha schreef:
Ik vind de omschrijving van Judith wel degelijk overeen komen met een robotje maar goed. :o Dat ben ik. Dat is dus voor iedereen verschillend.


Grappig, want ik ken wel meer paarden die zo zijn. Zelfs de mijne. Geen dooie en schrikt echt wel eens maar blijft daar niet in doorgaan en het is na 1 sprong of paar meter wel klaar. Maar dat is wel wat anders als helemaal niet reageren. En het is niet alleen karakter maar echt een combinatie. Ja, qua karakter is ze zo, maar door management en rijden kan je het zo houden of juist mibder braaf maken.

Lieser, misschien gezellig houden? Ik vroeg me echt oprecht af wat iedereen nou braaf vindt. Hoef je niet zo te reageren.

DuoPenotti

Berichten: 29524
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 13:26

Ik heb vroegah diverse paarden zadelmak gemaakt, allemaal kwpn-ers.
En die kende dus meestal niet meer als de smid.
Je had erbij die echt nergens van onder de indruk waren.
Ik vergeet nooit meer een moment, zit op een 4 jarige, 15e keer onder het zadel of zo.
Waren met een paar mensen in de bak. Alle andere paarden waren ouder plus wedstrijd bekend.

De katten hadden net in de gangpad eten gekregen. in Stalen bakjes.
De hond werd dan altijd opgesloten.
Communicatie probleempje, dochter van pensionhouder komt net thuis, ooh de hond zit vast, laat ik die los.
Dus hond stormt door de deur, op de katten af.
Die vliegen op de bakrand, stalen bakjes kletteren door de gang.
"mijn" paard het dichtste bij. Schrikt, springt 10 cm opzij en dat is het.
Enkele anderen gingen een stuk harder :D

Paar keer later buitenrit gaan maken.
Schiet een hond onder een heg door, zelfs onder haar door, ze schrikt, maar gaat stil staan.


En dat was er niet aan getraind of aangereden, dat was haar karakter.


Dat paard is verkocht aan een recreant.

Dat is op en top super braaf.
En ze bestaan. Ik heb er in die tijd echt wel meer van die paarden gereden.
Paarden die als ze schrikken een pasje op zij doen, of 2 passen versnellen en dat is het.

Niet aan de kletter gaan, 180 graden draaien, steigeren of wat ook.

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 13:46

Ik heb er ooit een gehad die was ook zo top braaf. Was een springpaard en ook jong gekocht met 3 nooit een stap verkeerd gedaan. Op buitenrit bleef hij altijd bij je ook al galoppeerden de paarden van voor je uit weg.
Maar het was ook echt geen dooie. Vooral met springen werd hij wel wakker, maar dat was heel goed te handelen. Het was een paard dat rekening hield met de ruiter. Op een rondje door het park kwamen we langs een sportvereniging op het moment dat de kinderen naar buiten renden en er eentje met een hockeystick een handbal per ongeluk precies tussen zn benen door schoot. Hij schrok daar enorm van en begon flink te bokken. Ik ben niet zo heel groot, hij was dat wel en na een paar bokken hing ik aan 1 been, vastbesloten om niet te vallen op t stenen pad. Hij stopte met bokken en wachtte tot ik weer stabiel terug in het zadel zat met de beugels aan m'n voeten, voordat hij doorging met 'schrikken voor de leuk'. Hij was toen 4 jaar. Bijzonder karakter, die vergeet ik echt nooit. Het was een springruin van Amethist. Die fokte ook makkelijke karakters.

DuoPenotti

Berichten: 29524
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 13:49

Ja een Amethist heb ik ook nog 1 zadelmak gemaakt, een vosje.
Liep zo een oefen parcourtje zonder problemen, ook zo'n lieverd ja.

Die ik het over had was een Flemmingh, daar op stal stonden meerdere fijne karakters van Flemmingh.
Burggraaf, ook diverse fijne paarden zadelmak van gemaakt.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57948
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 13:51

DuoPenotti schreef:
Ik heb vroegah diverse paarden zadelmak gemaakt, allemaal kwpn-ers.
En die kende dus meestal niet meer als de smid.
Je had erbij die echt nergens van onder de indruk waren.
Ik vergeet nooit meer een moment, zit op een 4 jarige, 15e keer onder het zadel of zo.
Waren met een paar mensen in de bak. Alle andere paarden waren ouder plus wedstrijd bekend.

De katten hadden net in de gangpad eten gekregen. in Stalen bakjes.
De hond werd dan altijd opgesloten.
Communicatie probleempje, dochter van pensionhouder komt net thuis, ooh de hond zit vast, laat ik die los.
Dus hond stormt door de deur, op de katten af.
Die vliegen op de bakrand, stalen bakjes kletteren door de gang.
"mijn" paard het dichtste bij. Schrikt, springt 10 cm opzij en dat is het.
Enkele anderen gingen een stuk harder :D

Paar keer later buitenrit gaan maken.
Schiet een hond onder een heg door, zelfs onder haar door, ze schrikt, maar gaat stil staan.


En dat was er niet aan getraind of aangereden, dat was haar karakter.


Dat paard is verkocht aan een recreant.

Dat is op en top super braaf.
En ze bestaan. Ik heb er in die tijd echt wel meer van die paarden gereden.
Paarden die als ze schrikken een pasje op zij doen, of 2 passen versnellen en dat is het.

Niet aan de kletter gaan, 180 graden draaien, steigeren of wat ook.

Ik heb hier een leuke tegenhanger van gereden, dat was door rijden, was een 4 jarige. Dier schrok echt van niks. Echt daar kon je een bom langs gooien, hij spande nog geen spiertje op. Klinkt braaf he?

Tót een ander paard rende of schrok... Dan werd het echt een gigantische ***bok die me er sneller af had dan ik met mijn ogen kon knipperen. >;) Reed je dat paard samen met paarden die gewoon "normaal" deden kon je hem als bizar braaf verkopen, auto's, tractoren, vrachtwagens, dingen die voor zijn voeten vielen, katten en honden die voor of onder hem door schoten, geen probleem... Maar als een paard in de weide 500m verder op een sprintje trok dan lag je. Buiten zelfde verhaal, topbraaf paard, tot je andere paarden tegen kwam die op weide een sprintje deden... Dan had je niks meer te zeggen. Dat gedrag was af te leren. Ik heb hem drie maanden geleden en naar het einde toe had ik stilaan iets te zeggen in zulke situaties, het ging niet gecontroleerd maar je verongelukte er ook niet meer mee. Ik ben dus vrij zeker dat dat gedrag er uit te rijden was. Maar eigenaresse had net een ongeluk met zware breuk gehad met een eerder jong paard dus die wilde, begrijpelijk, een betrouwbaarder dier.

Ga er maar aan staan om 'm te verkopen. Ze hebben verschillende boden gekregen van recreanten en dressuur ruiters want hij had goede gangen, was makkelijk te rijden, super licht en vergevingsgezind zolang er geen ander paard ergens in een straal van 500m aan het rennen was. Je kon prima met andere paarden in de bak rijden zolang die onder controle waren. Dan keek hij nie op of om, maar als eentje schrok dan ging ie mee en deed ie er nog een paar schepjes boven op. Maar hij is uiteindelijk verkocht aan een springruiter met het eerlijke verhaal erbij die hem met veel moed over nam want "wij dressuur ruiters zijn schrikscheten" en daar is hij na twee weken verkocht als onhandelbaar en waar hij nu gebleven is weet ik niet helaas. Had ik toen de mogelijkheid gehad, zou ik hem over genomen hebben maar door omstandigheden ging dat toen niet. Maar dan heb je dus eentje die niet schrikt en in 99% van de omstandigheden (want hoe vaak kom je nu echt rennende paarden tegen?) doorbraaf is. Maar gedurende die 1% heb je wel een probleem als je niet kan zitten en durft of kan aan pakken.

MWM: Sam is nu ook zo, Rêve net zo. Terwijl Sam van nature een enorme angsthaas is die extreem sensibel is. Maar met het juiste management kan je je geen betrouwbaarder paard wensen. Wat "braaf" is, is gewoon heel erg moeilijk want het is niet makkelijk om in te schatten wat natuur is en wat management is.
Jij kan morgen jouw brave paard verkopen aan Pietje en op een maand tijd kan daar niets meer van over schieten. Pietje gaat dan, in het merendeel van de gevallen, echt niet de hand in eigen boezem steken in mijn ervaring. "braaf" is gewoon een heel moeilijk begrip dat van heel veel factoren afhankelijk is.

Vrienden hebben een brave paint gehad die geen stap verkeerd zette maar die wel enorm kon drammen. Die schrok niet, bokte niet, steigerde niet maar ze remde ook niet altijd. :+ Ze ging niet rennen want ze was liever lui dan moe. Ze stopte gewoon niet altijd meteen wanneer je dat vroeg.. Is dat dan braaf of niet?

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 14:01

Braaf is naar mijn definitie niet doods. Braaf is schrikken maar niet helemaal in de paniek schieten.

Braaf is niet 20x tijdens een rit van 45m opzij springen. Braaf is wat frisser zijn als het goed waait, maar niet meteen aan de rodeo.

Braaf is niet elke week stijl omhoog staan of een bokpartij weggeven.

Braaf is een normaal, fijn te rijden paard, als aan de voorwaarden (minstens 8 uur buiten op ruim stuk en 3 a 4x per week beweging met de mens) is voldaan.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 14:42

Precies, Tango1979.

Mijn merrie waar ik het over had is ook absoluut niet doods. Gewoon super nuchter en daarom echt nergens van onder de indruk.

Overige paarden zou ik eerder 'goed te hanteren' of iets dergelijks kunnen noemen. Mijn jongste ruin bijvoorbeeld gedraagt zich over het algemeen ook voorbeeldig, maar hij kan wel aan de kletter gaan als hij schrikt. Daarom zou ik hem nooit als 'braaf' bestempelen. Zolang hij dat niet doet kun je hem echter wel op je pinken houden. De keren dat hij het heeft gedaan zijn ook op 1 hand te tellen, maar dan nog. De kans blijft bestaan dat hij het kan gaan doen.

Ik zeg dus niet dat paarden die ik niet als 'braaf' bestempel, dan gelijk onhandelbare monsters zijn. Want dat zijn ze natuurlijk niet.

Lieser
Berichten: 1503
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 14:46

Ayasha schreef:


Met het verkeerde been uit bed gestapt Lieser?

Ik vind dit juist een interessante wending in de discussie want wat is braaf?

[/quote]
Dat is geen wending, die vraag is al door heel veel mensen beantwoord in deze draad. Om dan te reageren met het dramatische 'Mag een paard dan ook niet meer leven?' (letterlijke quote!) vind ik inderdaad belachelijk.

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 15:14

Ik vind ook dat er wel wat schamper gedaan wordt, over wat mensen onder een braaf paard verstaan. Ik kan een bokje wel uitzitten, een flinke niet. Een paard wat op een normaal tempo (en met al een duidelijke indicatie van spanning) eens omspringt, ook geen probleem.

Maar die rete vlugge paarden, nee das niks voor mij en die noem ik ook niet braaf. Een paard met een enorme handleiding noem ik niet braaf. Die van elk wissewasje wat veranderd in de omgeving 3 weken van de leg zijn, idem dito.

Mijn paard is braaf, dat was ie als 4 jarige al. Schrok niet van een duif die uit de heg kwam. Tractor over het erf, nek erop en kijken, maar thats it. Met goede begeleiding heb ik hem braaf kunnen houden gelukkig.

Wat dat is ook wel een ding. Braaf qua karakter kan je goed inschatten bij het zadelmak maken en licht doorrijden. Dat is bij die van mij professioneel gedaan door een goede bekende van mijn stalhouder. Zij wist dat ik een nuchtere wilde een diegene die hem heeft ingereden, bevestigde dat hij dat was. Dus als ik er mee verongelukt zou zijn, had dat echt aan mezelf gelegen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57948
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 15:44

Maar even voor mijn duidelijkheid: jij mag paarden die ik als ‘fijn gereden’ zie dus wel stout/niet braaf noemen. En daarmee dus mijn energie die er in gestoken is teniet doen, maar ik mag eentje die niet te veel mag doen buiten wat je vraagt geen robotje noemen?
Vertel, waar zit het verschil behalve dat in het tweede geval jij je beledigd voelt en in het 1e geval ik beledigd word?

En het doet er wel toe, want stel; ik ben handelaar. Jij komt bij mij en vraagt naar een braaf paard. Ik laat jou een, in mijn ogen, braaf paard rijden. Vervolgens ben ik dan de leugenachtige onverantwoordelijke handelaar...
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 03-10-21 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 15:47

De hele hete en vlugge zijn meestal juist braaf. Het zijn degenen die altijd “aan staan” maar meestal niet degenen die bokken of omhoog komen. De eerste reactie van een vlugge is vaak nog vlugger worden. In mijn ervaring is dat echter minder gevaarlijk dan een brave, langzame, die ineens explodeert

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 15:49

996981 schreef:
De hele hete en vlugge zijn meestal juist braaf. Het zijn degenen die altijd “aan staan” maar meestal niet degenen die bokken of omhoog komen. De eerste reactie van een vlugge is vaak nog vlugger worden. In mijn ervaring is dat echter minder gevaarlijk dan een brave, langzame, die ineens explodeert


Maar als je die vlugge teveel op de handrem rijd omdat je ze als ruiter nog te vlug vind komen die ook omhoog. Echter heb je dan nog steeds een braaf paard alleen geeft de ruiter hem geen andere mogelijkheid doordat hij beperkt wordt. Dan ben je gewoon geen match

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 15:49

@Aysha Nee joh, jij mag het als compliment zien voor jou als ruiter, als jouw paarden niet onder mijn definitie van braaf vallen. Oftewel: ik zie jou als een goede, bekwame ruiter.

Dat lijkt mij iets anders dan als jij tegen mij zou zeggen: jouw definitie van braaf is een robot!

Voel je het verschil? De eerste alinea is positief naar de ruiter in kwestie. De tweede alinea is negatief naar de ruiter in kwestie. Ik gok zo dat hij mijn paard als heel braaf zou beschouwen ;).

Mbt verkoop: alleen het woord braaf zegt niet zo veel, want daar zijn zoveel meningen over. Dan moet je door gaan vragen wat iemand als braaf beschouwd.

Ik zou een ander zijn paard ook nooit als stout beschrijven! Maar als te snel, rillerig naar mijn smaak/kunnen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57948
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 16:00

En dat is jouw visie. Snap je het verschil van perspectief? Mijn doel is nl, een braaf paard... Dat is me dus blijkbaar niet gelukt.
Dat geeft dus weer dat we in een discussie als deze wellicht wat water bij de wijn moeten doen en proberen om er van uit te gaan dat de ander het goed bedoelt.

Ik zie jou nl niet als ‘mindere’ ruiter omdat je een andere voorkeur hebt. :) ik durf er zelfs van uit gaan dat jij technisch een betere ruiter bent. Kunnen zitten blijven betekent nl. niet dat je kan rijden. ;) snap je waar ik heen wil?
Ik heb dus echt niet de bedoeling om iemand het gevoel te geven dat ie ‘minder’ is. Alleen om aan te geven dat de term ‘braaf’ ook gewoon een hele subjectieve is.

Wat 996981 zegt komt heel mooi naar voren in mijn verhaal hier boven maar ook thuis: Sam is een hele vlugge die veel drama maakt. Rêve lijkt van de duvel niet bang te zijn. Iedereen die hier komt zou Rêve kiezen als ‘brave’.
Ik ben met Rêve véél behoedzamer dan met Sam. Want Sam maakt veel tamtam maar doet uiteindelijk niet echt wat... Als Rêve reageert/ontploft heb je net als met die brave 4 jarige echt een probleem. Waar Sam en die vlugge je 100 keer waarschuwt. Ontploffen Rêve en die vier jarige uit het niks. En tóch is Rêve (en die 4 jarige) van karakter de nuchtere.... maar als ze gaan, gaan ze ook goed.

Doe mij maar Sam. Die in te schatten is... Die brave die nooit lijkt te reageren vind ik enger. :o

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 16:05

belle_boef schreef:
996981 schreef:
De hele hete en vlugge zijn meestal juist braaf. Het zijn degenen die altijd “aan staan” maar meestal niet degenen die bokken of omhoog komen. De eerste reactie van een vlugge is vaak nog vlugger worden. In mijn ervaring is dat echter minder gevaarlijk dan een brave, langzame, die ineens explodeert


Maar als je die vlugge teveel op de handrem rijd omdat je ze als ruiter nog te vlug vind komen die ook omhoog. Echter heb je dan nog steeds een braaf paard alleen geeft de ruiter hem geen andere mogelijkheid doordat hij beperkt wordt. Dan ben je gewoon geen match

Dat is dus gebrek aan ruiter gevoel. Helaas willen veel mensen dat niet inzien. Laat staan eraan werken. In plaats daarvan willen we een kant en klaar, braaf, gezond, ervaren paard voor een prikkie