Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 13:14

superpony schreef:
Maar dat ligt eraan wat mensen sport vinden.

Ik hoor mensen die L starten al roepen; Ja, maar wij hebben sportpaarden..........
.

maar dat kan natuurlijk ook gewoon, want een jong sportpaard van vier mag nog niet hoger dan de L :D :D

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 13:17

Ja het gaat vaak viavia....maar ook dan zitten er vrekken bij echt ik heb het vorige jaar gehad en dat jaar er voor ook!
Ik de pech dat ik borst kanker had, komt er plots een moeder op school heel erg aardig doen of mijn pony te koop komt want je kunt er niets mee en de kinderen rijden toch niet...voor 850 euro wou ze hem wel over nemen... -:(- .

Deze zomer komt er op onze camping een gezin met 2 prinsesjes....waar moeder dus bijna een oude lekke vouwwagen dacht te ruilen voor onze Apony en opdringerig dat ze was. En maar niet begrijpen dat dat diertje niet alleen in de achter tuin in een woonwijk past!.

En dan het ergste dat je dan naderhand word weg gezet als lompe boerin die gierig is en geen verstand had van paarden. Ook gewoon de review op Google was er aan gewijd en op diverse paarden forums werd ik besproken , voor tips en trucs zelfs nog te dom om te beseffen dat ik ook mee zou kunnen lezen :)*

En dit jaar het trekpaard van mijn man...die blijft tot zijn dood echt dat mens hebberig en bieden dat ze deed , maar wat zij er mee wilde dat zou het dier dood ongelukkig maken!. Maar wat we ook deden vertelden en uitlegde het niet willen begrijpen en dat vond ik zo moeilijk er aan. Want hadden we wel gehapt op een hoog bedrag hadden we haar een ongeschikt paard verkocht...met alle gevolgen van dien! :x

Het is vooral naar mijn inzicht zaak om zelf je hoofd koel te houden!
Laatst bijgewerkt door kwita op 17-09-21 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 13:24

Babootje schreef:
superpony schreef:
Maar dat ligt eraan wat mensen sport vinden.

Ik hoor mensen die L starten al roepen; Ja, maar wij hebben sportpaarden..........
.

maar dat kan natuurlijk ook gewoon, want een jong sportpaard van vier mag nog niet hoger dan de L :D :D


En zoals je waarschijnlijk begreep, was dat niet de groep die ik bedoelde............

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 13:30

Maar sommige mensen zijn altijd al gek.

Onze zoon werd te groot voor zijn shet. Heeft echt wel met bloed, zweet en tranen het beestje opgeleid en is er honderden keren vanaf gevallen.
Hij was nog prima qua gewicht, maar werd te lang. Hij baalde en wilde hem niet kwijt. Soms deden we nog wel een bosritje en konden ze nog lekker racen.

Er waren mensen brutaal genoeg om ons te vertellen dat ze hem wel wilden kopen, want onze zoon paste er toch niet meer op. Hij stond niet te koop en we wilden hem ook echt niet kwijt.
Mensen hadden geld en paarden zat en boden 2000 euro, maar was nog over te praten als de pony ons echt aan het hart ging.
Dit was ongeveer 15jr geleden.

Ik wilde ooit een paardje kopen en hadden mensen begperen dat ik die van mij ging verkopen. Nou nee..........maar er was dus interesse en dat gaf wel problemen bij onderhandelen voor dat andere paard. Is denk ik 10/12jr geleden.
Die van mij leek erg braaf en men had moeite om een brave pony te vinden.

In beide gevallen was budget niet het probleem, maar wel kon men geen brave pony's vinden.

Tallie1979
Berichten: 22751
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 14:17

Als ze die van mij willen kopen, kost ie 4 miljoen, moet je eens kijken hoe snel ze afdruipen. :))

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 14:29

Zie je dat er daar ineens een Springsteen aan komt die een brave voor een kleinkind zoekt :P

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 14:31

Toch is het echt wel gekkenhuis op het moment hoor.
*lees even overal warmbloed, de rest ben ik niet in thuis)

Een gewone 3 jarige niet zadelmak = 10.000
is een 3-4-5 jarige zadelmak? 13.000
Is het paard ook al geklasseerd? 15.000
kan het zijn pootjes iets hoger dan gemiddeld optillen 15.000+
Loopt het paard in meerdere disciplines aantoonbaar op wedstrijd of minimaal M? 17.000

En als je dan gaan ze inderdaad ook nog als warme broodjes. Na een dag op sporthorses al 3 kijkers voor je.

Of ze het er ook voor krijgen weet ik natuurlijk niet. Maar ik kijk nu al weken regelmatig op sporthorses en ehorse en dit is toch echt het beeld.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 14:35

pol013 schreef:
Toch is het echt wel gekkenhuis op het moment hoor.
*lees even overal warmbloed, de rest ben ik niet in thuis)

Een gewone 3 jarige niet zadelmak = 10.000
is een 3-4-5 jarige zadelmak? 13.000
Is het paard ook al geklasseerd? 15.000
kan het zijn pootjes iets hoger dan gemiddeld optillen 15.000+
Loopt het paard in meerdere disciplines aantoonbaar op wedstrijd of minimaal M? 17.000

En als je dan gaan ze inderdaad ook nog als warme broodjes. Na een dag op sporthorses al 3 kijkers voor je.

Of ze het er ook voor krijgen weet ik natuurlijk niet. Maar ik kijk nu al weken regelmatig op sporthorses en ehorse en dit is toch echt het beeld.

De prijs voor een gewone, al dan niet zadelmak vind ik 10.000 hoog.
Maar geklasseerd en kan wat beter lopen 15.000+ vind ik niet erg rare prijzen.
Dat was 20 jaar terug al toen ik nog in de sport zat.
Wel springpaarden, maar 25 voor een 4 jarig L geklasseerd springpaard met potentie voor meer werd zonder blikken of blozen geboden. En wel meer ook....

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9333
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 15:05

Nou ik heb momenteel best weer een hele leuke volbloed staan.
Erg braaf, niet geschikt voor iedere ruiter want ze spiegelen nou eenmaal ontzettend. Een bange of onzekere ruiter matcht dus niet.
Maar jeetje wat stellen mensen idioot hoge en rare eisen terwijl ze zelf lang zo ver niet zijn. Reacties ook weinig of absoluut ongeschikte kandidaten. Vind het dus kwa overspannen wel meevallen. Ja enkel binnen een bepaald type paard wat er eigenlijk amper is.
Nu heeft het meidje van 12 die bij mij rijdt geluk want zij mag er nu mee rijden en op buitenrit ed :P

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 15:42

DuoPenotti schreef:
pol013 schreef:
Toch is het echt wel gekkenhuis op het moment hoor.
*lees even overal warmbloed, de rest ben ik niet in thuis)

Een gewone 3 jarige niet zadelmak = 10.000
is een 3-4-5 jarige zadelmak? 13.000
Is het paard ook al geklasseerd? 15.000
kan het zijn pootjes iets hoger dan gemiddeld optillen 15.000+
Loopt het paard in meerdere disciplines aantoonbaar op wedstrijd of minimaal M? 17.000

En als je dan gaan ze inderdaad ook nog als warme broodjes. Na een dag op sporthorses al 3 kijkers voor je.

Of ze het er ook voor krijgen weet ik natuurlijk niet. Maar ik kijk nu al weken regelmatig op sporthorses en ehorse en dit is toch echt het beeld.

De prijs voor een gewone, al dan niet zadelmak vind ik 10.000 hoog.
Maar geklasseerd en kan wat beter lopen 15.000+ vind ik niet erg rare prijzen.
Dat was 20 jaar terug al toen ik nog in de sport zat.
Wel springpaarden, maar 25 voor een 4 jarig L geklasseerd springpaard met potentie voor meer werd zonder blikken of blozen geboden. En wel meer ook....

Ik kan me serieus niet herinneren dat dat 20 jaar geleden zo was......

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 15:51

superpony schreef:
Lieser schreef:
Nou, ik ken er zat die dat niet kunnen.


Dat ligt echt aan de ruiters en niet aan de paarden.

Denk je echt dat je een paard wel kan opleiden tot GP niveau, in grote ringen kan rijden en die niet kan wennen aan het bos?

Mensen hebben dat vooral zichzelf en elkaar wijsgemaakt.


Niet mee eens hoor, heb een draakje gehad..ging vanaf 3.5 jaar en twee weken zadelmak al mee het bos in. Ja je kon er wel mee aan een lang teugeltje stappen, maar dan moest je wel blijven anticiperen dat ie ineens met 4 benen de lucht in sprong. Of er ineens vandaar ging in galop, en alles was altijd eng, eng, eng. Niet bepaald een geschikt recreatiepaard :+ Ook nooit goed verkeersmak kunnen krijgen.

Maar goed, het gros leert het de paarden niet en dan kunnen ze zich natuurlijk ook niet ontwikkelen. En dat is denk ik wat jij bedoelt. :)

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 16:01

Een jaar of twintig geleden was het ook niet zo qua prijzen hoor, heb toen zo ongeveer mijn eerste paard gekocht. Dressuurpaard, dubbel M geklasseerd met twee ruiters, kon super bewegen, 11 jaar en 7000,- gulden. Dus dat is nu omgerekend hoogstens 4.500 euro. Deze zou als 5 jarige naar Amerika verkocht worden voor e25000,- en dat was toen echt enorm veel geld. (ging niet door) Was ook nog een stermerrie.

De recreatiepaarden kochten mijn ouders via de manege of 2000 gulden voor een tweejarige onbeleerde maar wel betuigde fjord.

Keuren deden we nog nauwelijks aan...

angelpam

Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 16:08

Dat mensen een hoge eisenlijst hebben ga ik in mee. Ik heb een 2 5 jarige brave lieve goede opgevoede dressuur merrie staan. Waar die allemaal aan moet voldoen en dat voor een lage prijs wat ze dan nog willen geven. Het klopt gewoon niet helemaal. En ik ben echt schappelijk met de prijs.

Het verkopen met alle eisen van tegenwoordig is het ook niet echt leuk om iets te verkopen.

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 16:19

Lieser schreef:
superpony schreef:


En elk paard hoort gewoon braaf een rondje door het bos te kunnen. Dat maakt een paard niet een recreatie paard.

Nou, ik ken er zat die dat niet kunnen.

Sterker nog, ik heb een shetlander waarmee ik niet zelfstandig weg kan doordat hij zo random schrikt van dingen en er dan vandoor vliegt. Dus dat karakter heeft geen ene moer met ras te maken. Verder heel erg braaf, meneer zoekt met begeleiding keurig steun bij zijn begeleider IPV er vandoor te vliegen. Maar zomaar even het bos met hem in zonder te verongelukken gaat niet. In mijn wandel tweespan met zijn bomproof vriend er naast sprong hij bij elke ongevallen boom al zo ongeveer op zijn vriend. Ik probeer het hem te leren maar dat is een lange weg. Hij is gelukkig pas 6 jaar nu.

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 16:33

Elisa2 schreef:
Een jaar of twintig geleden was het ook niet zo qua prijzen hoor, heb toen zo ongeveer mijn eerste paard gekocht. Dressuurpaard, dubbel M geklasseerd met twee ruiters, kon super bewegen, 11 jaar en 7000,- gulden. Dus dat is nu omgerekend hoogstens 4.500 euro. Deze zou als 5 jarige naar Amerika verkocht worden voor e25000,- en dat was toen echt enorm veel geld. (ging niet door) Was ook nog een stermerrie.

De recreatiepaarden kochten mijn ouders via de manege of 2000 gulden voor een tweejarige onbeleerde maar wel betuigde fjord.

Keuren deden we nog nauwelijks aan...

Dit soort prijzen idd. 10 jaar geleden lag het iets hoger, maar niet zo bizar als nu.

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 16:52

Mijn eerste 'goede' paard dat ik kocht (dus een klasse boven manege paard) 5 jaar oud (nog niet echt wat gepresteerd) kostte mij 10.000 gulden. Dat was pakweg 30 jaar geleden. Dus ik vind het wel meevallen met de prijzen. Het is lange tijd eigenlijk veel te laag gebleven.

irmaz

Berichten: 4776
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 17:15

Vroegah was een recreatiepaard ook gewoon een KWPN-er net zoals nu. Ik denk dat de afwezigheid van recreatiepaarden (of paarden die fijn door iedereen overal te rijden zijn) meer te verklaren is doordat de omgang met het (jonge) paard compleet anders is. Vroegah had je (vrijwel) geen professionele stallen maar maakte men een paard zadelmak in de wei of als je geluk had een buitenbak en zodra er wat stuur, rem en gas op zat ging je er mee naar buiten. Naar de les bij de rijvereniging ging ook gewoon onder de man.
Tegenwoordig worden paarden zadelmak gemaakt door profi's in de meest chique omgevingen en dan vooral binnen. Met een beetje geluk gaan ze 1x op bosrit en zijn ze dan "braaf" voor de verkoop. Bij het inrijden worden vaak hele stappen overgeslagen en zolang het paard het pikt is het een braaf paard en kan het de verkoop in, als sportpaard want een recreant kan er niet mee overweg (allicht niet wanneer je essentiele stappen in de opleiding overslaat).
Dat paarden tegenwoordig zoveel heter zouden zijn is in mijn ervaring niet zo. 20 jaar en langer geleden waren er veel warmbloeden waar het Engels volbloed of Anglo Arabisch bloed nog in de 1e of 2e generatie zat. De KWPN-er die ik vorig jaar kocht is echt een stuk nuchterder dan die ik 23 jaar geleden kocht.

Dat de paarden zo duur zijn heeft m.i. te maken met dat er heel veel mensen een boterham van willen eten. Ook weer vroegah was paardrijden een hobby maar ook fokken was een hobby, alleen de hengstenhouder, de trainer en de handelaar wilden er een boterhammetje uithalen. Tegenwoordig moet het stamboek eraan verdienen, de hengstenhouder, de fokker, de veulenopkoper, de opfokker, de jonge paarden handelaar, de zadelmakmaker, de trainingsstal en verkoopstal, de bemiddelaar, de keuringsartsen,... en achter al deze schakels staan ook weer poppetjes die uit die ruif mee-eten. En alleen het boterhammetje verdienen is niet meer genoeg, er moeten super de luxe faciliteiten van worden betaald.
Om dit circus op de been te houden zijn er ook weer allerlei verhalen (ware en verzonnen) de wereld in geholpen dat een goedkoop paard gewoon niet goed kan zijn.

Dus kort samengevat: Recreatie paarden bestaan niet meer omdat er geen goede jonge paardenopleiders zijn en betaalbare paarden zijn er niet meer omdat er te veel mensen een boterham aan willen verdienen en omdat men (de naïeve kopers) denkt dat een paard duur moet zijn anders is er iets mis.

Pfff, heel verhaal geworden, blijkbaar vind ik er wat van :+

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 17:31

20 jaar terug heb ik er genoeg onder het zadel gehad van die prijzen.
Allemaal 4 of 5 jaar. B/ L springen.
Maar zeker ruim potentie tot meer.
Wel dus fijn aangereden.
Die niet de potentie tot meer hadden was 4 de max. Dat gat was groot, erg groot.
Maar die vielen dan onder de noemer recreatie paard. En bij springpaarden in die tijd. Dus niet van die labiele dressuur paarden van nu. Kon dat ook wel.
Maar kwaliteit werd altijd al goed betaald.
Maar nu vragen ze voor dat gat tussen in ook veel meer en recreatie is weg.

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 18:11

Babootje schreef:
Mijn eerste 'goede' paard dat ik kocht (dus een klasse boven manege paard) 5 jaar oud (nog niet echt wat gepresteerd) kostte mij 10.000 gulden. Dat was pakweg 30 jaar geleden. Dus ik vind het wel meevallen met de prijzen. Het is lange tijd eigenlijk veel te laag gebleven.


Maar als je de inflatie over 30 jaar gaat uitrekenen inclusief de invoering van de euro dan zijn paarden jarenlang veel te goedkoop gebleven.
Wat wel veel heeft uitgemaakt is dat de (verkoop van paarden) onder het hoge BTW tarief van 21% gingen vallen i.p.v. de eerdere 6%. Dat scheelt echt een 'slok op een borrel'.

Vroeger was het hebben van een paard ook echt wel een luxe. Voor mensen die geld hadden. Of in de omstandigheden waren dat ze ze aan huis konden hebben.
Toen zat je als paardenmeisje nog aan de rand van de bak en was blij als je een 'kruimel' toegeworpen kreeg en een paard mocht uitstappen ofzo. _O- _O-

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 18:40

Vind de prijzen bizar hoog.

Heb echter ook nog "normale" prijzen gezien. Een 2,5 jarige voor 5.000 bv geen top beweger als totilas maar prima paard.

Mijn recreatiepaard (draver van 3 jaar) kostte me 1500 :+ goedgekeurd (alleen medisch gekeurd geen rx'en) En meegenomen. Niet zadelmak maar hoeft ook niet daar ik 8 weken niet mag rijden ivm operatie aan mijn oor. Dus lekker grondwerk doen.
Geen mankementen, zeer braaf paard in omgang. Koel in zijn hoofd en dat is wat ik zocht. Een koele kikker die niet snel van iets opkijkt.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 17-09-21 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 18:41

Ik vind het nog steeds een luxe :D ik voel me elke dag rijk :D

irmaz

Berichten: 4776
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 19:04

Babootje schreef:
Maar als je de inflatie over 30 jaar gaat uitrekenen inclusief de invoering van de euro dan zijn paarden jarenlang veel te goedkoop gebleven.
Wat wel veel heeft uitgemaakt is dat de (verkoop van paarden) onder het hoge BTW tarief van 21% gingen vallen i.p.v. de eerdere 6%. Dat scheelt echt een 'slok op een borrel'.

Maar als ik kijk naar voerprijzen dan gaat die inflatie ook niet helemaal op. In 1985 kocht ik een zak onderhoudsbrok voor fl 15,50 terwijl je nu een zak onderhoudsbrok kunt kopen voor zo'n 8 Euro. Tuurlijk heb je tegenwoordig duurdere brokken maar die uit 1985 komt aardig overeen met de goedkoopste van nu. Hooi is ook decennia lang voor dezelfde of zelfs lagere prijzen weggegaan. Dus in principe is het onderhoud van een paard nauwelijks duurder geworden. Ik smokkel wel een paar jaar want ik moet zeggen dat de laatste paar jaar de prijzen weldegelijk gestegen zijn, maar er is in onderhoud dus geen inflatieverhouding te vinden.

Dat BTW tarief van de paardenverkoop heeft alleen maar zo'n grote invloed omdat de paardelarij uit de hobby-sfeer is verdwenen.

Kendra

Berichten: 8731
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 19:08

irmaz schreef:
.... Dus kort samengevat: Recreatie paarden bestaan niet meer omdat er geen goede jonge paardenopleiders zijn en betaalbare paarden zijn er niet meer omdat er te veel mensen een boterham aan willen verdienen en omdat men (de naïeve kopers) denkt dat een paard duur moet zijn anders is er iets mis.

Eens! En veel 'nieuwe' kopers weten ook niet wat ze eigenlijk willen en laten zich de kop gek maken.
Daarnaast is het begrip 'braaf' ook wel aan inflatie onderhevig. Vroegah vielen we er af en toe af, ook van z'n brave - en dan klom je er gewoon weer op....Nu betekent braaf eigenlijk 100% stabiel en bomproof, ook bij een ruiter die 10 manegelessen heeft gehad.

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 19:10

Prijzen van hooi en stro zijn toch flink gestegen in de loop van de jaren. Dus ik weet niet waar jij je info haalt.
Voerprijzen weet ik niet zo zeker, maar mijn stalling is toch van 300 in de maand naar 500 gegaan "in de loop der jaren". Alles wordt duurder dus waarom zouden paarden niet duurder mogen worden. Alleen zijn paarden heel veel jaren niet duurder geworden. Pas met de overgang naar euro en de BTW aanpassing begon je het te merken. In de tijd dat ik mijn eerste "goede" paard kocht was die ook echt wel relatief duur, maar ook echt geen exceptioneel paard ofzo. Dat was gewoon de markt toen.

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 19:16

Kendra schreef:
irmaz schreef:
.... Dus kort samengevat: Recreatie paarden bestaan niet meer omdat er geen goede jonge paardenopleiders zijn en betaalbare paarden zijn er niet meer omdat er te veel mensen een boterham aan willen verdienen en omdat men (de naïeve kopers) denkt dat een paard duur moet zijn anders is er iets mis.

Eens! En veel 'nieuwe' kopers weten ook niet wat ze eigenlijk willen en laten zich de kop gek maken.
Daarnaast is het begrip 'braaf' ook wel aan inflatie onderhevig. Vroegah vielen we er af en toe af, ook van z'n brave - en dan klom je er gewoon weer op....Nu betekent braaf eigenlijk 100% stabiel en bomproof, ook bij een ruiter die 10 manegelessen heeft gehad.


Welnee, ze zijn er niet omdat ze (hier in NL) niet of nauwelijks meer gefokt worden.
Omdat er geen droog brood meer aan te verdienen valt. Zo ken ik best een aantal fokkers van gelderse paarden die zijn overgestapt naar het fokken van paarden met meer bloed omdat daar meer vraag naar was/is en meer voor werd betaald. En dat is nog steeds zo.