“Nageeflijkheid is het gevolg van goed paardrijden (...)"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: “Nageeflijkheid is het gevolg van goed paardrijden (...)"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 15:25

Ben het er wel mee eens.

Maar kinderen lesgeven kan een vak apart zijn. In een manege les is het natuurlijk wel anders als een prive ruitertje. En bij een prive ruitertje is het weer anders of de ouders rijden en fanatiek zijn of niet. En soms zijn juist mensen die zelf niet rijden, maar wel veel geld uitgeven vol verwachtingen.

Zeker als kinderen al les hebben gehad van anderen en gestart zijn, is een stukje terug naar de basis weleens een obstakel. Alles lijkt snel te moeten. Als een ander kind van 10 al L start, moet hun kind dat ook of meer.

Heel veel kinderen zitten tegenwoordig echt niet heel goed. Ze zijn vaak erg onrustig met de handen en dan krijgt leeftijd en motoriek de schuld. Maar dan moet je het rijden daarop aanpassen. Meer zitles, meer spel erbij, meer leren over de pony zou echt al veel verbeteren.

Als ze op pony's rijden die al M of Z zijn bijv, lopen die vaak al vrij makkelijk in die krul. Daarom zie je een groot deel in de B ook al met opgekrulde pony's rijden.

Het jureren moet ook echt anders en meer aangepast op leeftijd en niveau. Ik schrik soms echt van het commentaar.

Ik was 8 dat ik begon met wedstrijden. De eerste 2 keren scoorde ik nog onder de 100 punten en had geen idee waar ik mee bezig was.
Bij de NPC deden we ook aan diploma rijden. Bij L kwam al een stukje theorie van paard en tack. Theorie was wel voor elk kind en elke leeftijd gelijk.

Later kwam het aan de teugel rijden en dat leerden we echt wel op de verkeerde manier. Maar ook met wat we toen normaal vonden en wisten. Ik denk oprecht dat we toen niet meer wisten dan dat.
We hebben nu ook veel meer ontwikkelingen en onderzoeken gehad. Het wordt alleen nog te weinig toegepast.

En zeker ouders die zelf rijden, instructeurs en juryleden zijn blijven hangen.

Maar aan de andere kant; onze zoon zat va 8jr in de selectie bij voetbal en daar vragen ze ook ontzettend veel van hele jonge kinderen. Net als bij tennis, zwemmen, ballet, turnen etc gaat het er best fanatiek aan toe en hoe beter de kinderen het doen, hoe fanatieker men wordt.

liespr

Berichten: 282
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 15:52

manubres schreef:
“Als er vanaf het begin meer naar losgelatenheid en activiteit gekeken wordt, leren ruiters dat de hals niet het belangrijkste is.

*knip...

Van mij zouden we zo mogen rijden als het plaatje hieronder. Bovenste in de B, tweede in de L, derde in de M en dan naar de echte verzameling.


[ [url=m/BnB0su.png]Afbeelding[/url] ]


De hals is niet belangrijk, maar toch omschrijf jij in het plaatje precies op welk moment jij de hals op welke plek wil zien... Dat lijkt me tegenstrijdig.

Ik ben het er ook niet mee eens, leuk plaatje van een paard met verschillende houdingen, maar een zadelmak paard (en eerlijk gezegd zie ik ze ook niet in de B) loopt nog niet voorwaarts neerwaarts mét aanleuning weg. Dus als de hals niet zo belangrijk is, moet de aandacht niet liggen op het langer maken van de hals, maar op het hebben en houden van aanleuning. Op zo een moment zie ik liever een paard die in de aanleuning loopt maar misschien iets te kort in de hals is, dan een paard met een lage halshouding maar geen aanleuning neemt.

Het is niet zo zwart of wit als jij het stelt. Voorwaarts, neerwaarts is 1 stukje van de puzzel.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 15:54

Ik vind de verhouding van de opmerkingen van de jury zoek.

Zes keer 'het gevolg' (paard moet "ronder", wat ik al een rare uitdrukking vind)
één keer de oorzaak: graag meer ruggebruik.

Ik ben er hartstikke voor om in de B en L houding, zit en verticale balans van het paard te beoordelen en halsstrekken op de gekste momenten toe te staan (op sommige momenten is het verplicht)
en graag het her-invoeren van de oude regel: de neus achter de loodlijn is meteen een vijf.

En toe te voegen aan de beoordeling : komt in stap en draf het voorste achterbeen onder het zwaartepunt van de ruiter...? (Op het plaatje van Manubres is dat 'in de B' ;) al het geval.)

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 16:34

Janneke2 schreef:
en graag het her-invoeren van de oude regel: de neus achter de loodlijn is meteen een vijf.
)

Uit welke periode stamt deze regel?? Hoor aan de lopende band mensen dit roepen... maar in mijn actieve herinnering heeft deze nooit bestaan...

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 16:37

JeanneV schreef:
Janneke2 schreef:
en graag het her-invoeren van de oude regel: de neus achter de loodlijn is meteen een vijf.
)

Uit welke periode stamt deze regel?? Hoor aan de lopende band mensen dit roepen... maar in mijn actieve herinnering heeft deze nooit bestaan...


Ik ben in 1982 begonnen met wedstrijden en later toen ik groter was en meer begreep, was achter de loodlijn rijden echt not done.

Maar zagen dan weer wel, dus zegt ook niet alles over goed rijden.

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 16:44

Die loodlijn is niet heilig. Het gaat om de aanleuning en de verbinding. Als het paard de hand volgt dan kan de neus te allen tijde voor de loodlijn als je de hand iets voor brengt. Ik zou dus eerder willen stellen: het paard moet te allen tijde de neus voor de loodlijn willen brengen. Ikzelf zit er niet zo mee als het de neus er iets achter heeft, als het maar een fijn lichaamsgebruik toont, een mooie verbinding maakt over de bovenlijn en de hand blijft opzoeken.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 10-06-21 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 16:46

996981 schreef:
MairiMacBran schreef:
Maar dat is toch helemaal niet toepasbaar op jonge kinderen? Een grote groep wedstrijdruiters begint al op jonge leeftijd en dan is het hartstikke leuk hoor, de theorie erachter en jezelf ontwikkelen, maar op die leeftijd, als het al fysiek en mentaal mogelijk is, zijn ze uitermate afhankelijk van degenen die het ze moet leren. Ook een jury heeft daar wat mij betreft een taak in.

Daarom moet je je ook afvragen of het jonge starten van tegenwoordig wenselijk is. Waarom laten we de kinderen niet vooral lol hebben en spelenderwijs leren, zonder het in de mal van een proefje te gieten?


Ik vind dat weer omgedraaid, mijn kinderen rijden zeker voor hun lol en willen daarbij graag verder leren. Ze vinden naar les gaan heel leuk, maar een wedstrijd rijden tussen de andere kinderen vinden ze helemaal geweldig. Ik vind het dan omgekeerde wereld om te zeggen waarom geen lol hebben en dan nog geen proefjes doen. Als ze gaan voetballen, spelen ze ook niet op hetzelfde niveau als (de meeste dan ;) ) volwassenen. Waarom mogen zij niet spelenderwijs bekend raken met de wedstrijdsport? Laten zien wat je al geleerd hebt, is altijd leuk. In mijn ogen draai je het dan om, omdat de jury al veel wil zien, dan maar liever niet? Wat mij betreft past de jury zich aan naar niveau en leeftijd van de kinderen. Wij hebben verschillende bixie wedstrijden mee gemaakt, meestal een hele leuke jury met opbouwende kritiek, maar soms ook juryleden die hetzelfde van een bixie rijdend kindje wil zien als dat ze van een volwassene willen zien.. Klopt toch iets niet helemaal. Binnenkort gaan ze in de B starten, ik ben benieuwd. Inmiddels dan wat ouder na een pauze wat rijden betreft. Ze hebben hier een rustige hand die al wel goed contact zoekt, maar pony is graag een plank :o Ze rijden steeds beter actief, maar goed, perfecte plaatje is het nog niet. Maar ik laat ze straks graag mee doen, het geeft hen juist plezier om er tussen mee te doen.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 16:49

Suzanne F. schreef:
Die loodlijn is niet heilig. Het gaat om de aanleuning en de verbinding. Als het paard de hand volgt dan kan de neus te allen tijd voor de loodlijn als je de hand iets voor brengt. Ik zou dus eerder willen stellen: het paard moet te allen tijd de neus voor de loodlijn willen brengen. Ikzelf zit er niet zo mee als het de neus er iets achter heeft, als het maar een fijn lichaamsgebruik toont, een mooie verbinding maakt over de bovenlijn en de hand blijft opzoeken.


Maar het ging om wat men leert en wat vroeger werd geroepen en nu. Als men de loodlijn aanhield, was dat een uitgangs punt.

Dat we nu meer weten en je verder kan kijken, is heel goed. Maar dan moeten juryleden echt beter opgeleid worden om ruiters goed te beoordelen.

pien_2010

Berichten: 43309
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 17:20

Ben het eens met Bianca Schoenmaker. Nageeflijk rijden is nl totaal wat anders als paard ronder instellen. Daar begint het eigenlijk al. Als een ruiter correct weet te rijden, dan is er sprake van ruggebruik (vind ik dan ook een veel fijnere opmerking), wordt het paard niet gehinderd door een stugge cq trekkende hand waardoor het van voor naar achteren wordt gereden ipv naar achteren naar voren.
Daarbij denk ik dat het voor het paard veel fijner is en minder schadelijk als hij in de natuurlijke houding wordt gereden, ook al is dat niet correct, als dat hij getrokken wordt gereden en zo rond wordt ingezet want dat doet ook gewoon pijn voor het paard. Dus zeker bij kinderen volg ik helemaal Bianca haar redenatie en ik ben het met haar eens.
Rijd een paard op B niveau in de pony club gewoon lekker naar voren, met een mooie contact teugel, laat het kind fijn en correct zitten en dat is voor het paard al veel fijner. Zie je dat een ruitertje lekker bezig is, kun je altijd opmerkingen dat je nog iets meer rug gebruik wil zien. Ik zie liever paarden die lekker met het neusje eruit, in de natuurlijke houding gereden worden met een fijn voorwaarts tempo in de B.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 10-06-21 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 17:21

Suzanne F. schreef:
Die loodlijn is niet heilig. Het gaat om de aanleuning en de verbinding. Als het paard de hand volgt dan kan de neus te allen tijde voor de loodlijn als je de hand iets voor brengt. Ik zou dus eerder willen stellen: het paard moet te allen tijde de neus voor de loodlijn willen brengen. Ikzelf zit er niet zo mee als het de neus er iets achter heeft, als het maar een fijn lichaamsgebruik toont, een mooie verbinding maakt over de bovenlijn en de hand blijft opzoeken.


Ik ben het met je eens dat een neus op de loodlijn absoluut niet heilig is, als dit niet met een juiste verbinding gebeurt. Maar een neus achter de loodlijn is nooit de goede houding, omdat het voor en het achterbeen daardoor niet goed naar voren gebracht kunnen worden en er geen goede verbinding is met de achterhand. Even achter de loodlijn is geen probleem, maar ga eens om je heen kijken het is tegenwoordig eerder regel dan uitzondering geworden.
Laatst bijgewerkt door manubres op 10-06-21 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 17:26

liespr schreef:
manubres schreef:
“Als er vanaf het begin meer naar losgelatenheid en activiteit gekeken wordt, leren ruiters dat de hals niet het belangrijkste is.

*knip...

Van mij zouden we zo mogen rijden als het plaatje hieronder. Bovenste in de B, tweede in de L, derde in de M en dan naar de echte verzameling.


[ [url=m/BnB0su.png]Afbeelding[/url] ]


De hals is niet belangrijk, maar toch omschrijf jij in het plaatje precies op welk moment jij de hals op welke plek wil zien... Dat lijkt me tegenstrijdig.

Ik ben het er ook niet mee eens, leuk plaatje van een paard met verschillende houdingen, maar een zadelmak paard (en eerlijk gezegd zie ik ze ook niet in de B) loopt nog niet voorwaarts neerwaarts mét aanleuning weg. Dus als de hals niet zo belangrijk is, moet de aandacht niet liggen op het langer maken van de hals, maar op het hebben en houden van aanleuning. Op zo een moment zie ik liever een paard die in de aanleuning loopt maar misschien iets te kort in de hals is, dan een paard met een lage halshouding maar geen aanleuning neemt.

Het is niet zo zwart of wit als jij het stelt. Voorwaarts, neerwaarts is 1 stukje van de puzzel.


Een paard zou met het inrijden gewoon losgelaten moeten worden van voor, dan zoekt het paard vanzelf zijn eigen aanleuning en dat is zoals op de plaatjes op de afbeelding. Maar mensen dwingen vaak al een jong paard aan de longe in een bepaalde houding, waardoor het niet eens zijn eigen balans kan opzoeken en in een eigen houding kan gaan lopen. Laat staan als we erop gaan zitten, dan is het ook al vaak teugels kort en paard in de houding, zo leert een paard nooit zijn eigen lichaam gebruiken en in een normale houding voor zijn africhting lopen....

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 17:31

JeanneV schreef:
Janneke2 schreef:
en graag het her-invoeren van de oude regel: de neus achter de loodlijn is meteen een vijf.
)

Uit welke periode stamt deze regel?? Hoor aan de lopende band mensen dit roepen... maar in mijn actieve herinnering heeft deze nooit bestaan...


Ik herinner het mij uit de jaren zeventig.
Tot en met een jurylid dat op het CHIO uit zijn hokje kwam omdat hij precies wilde zien 'waar de neus zat'.

Als een dier af en toe eens een paar passen te diep komt: zie het voor wat het is - een gebrek aan kracht? Of om wat voor reden dan ook even 'er achter kruipen'.
En dat dan corrigeren. (Rustpauze, zachter met de hand zijn, iets meer voorwaarts, etc etc etc.)

Vergelijk: sommige ruiters zijn de stal nog niet uit of het dier moet al tussen de 2e en 3e halswervel wegknikken...

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: “Nageeflijkheid is het gevolg van goed paardrijden (...)"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 18:05

Maar mensen hebben nog steeds een vertekend beeld van wat "mooi" is.

Mijn ruin krulde altijd enorm op en kwam dus achter de loodlijn. Ook als ik de teugels los gooide. Had hem vrij kort en moest echt terug naar basis en vertrouwen. Kwam echt uit ontzettend veel spanning.

Uiteindelijk kon ik hem op alles rijden en ook zonder hoofdstel.

Maar buiten kon hij aan het begin van een zandpad dat nog weleens doen. Kwam ook door het baasje dat elk zandpad als te lang voor stappen ziet, dus gas erop. Ging hem dus niet straffen.

Het gekke is dat iedereen hem zag als brave sul die altijd ontspannen liep. Juist omdat ik hem zo reed. Lekker lang, neus eruit en in ons geval scherp op de nek reining.

Maar als mensen mee naar buiten gingen en hij stuiterde wat aan het begin van een pad, zeiden ze; goh, wat is hij mooi zo. Nu vond ik hem altijd mooi, maar dat is dus wat mensen als mooi zien....

En nog gekker; allemaal mensen die zelf reden en toch niet begrepen wat te doen. Ik liet ondanks het opkrullen en stuiteren voor los en gaf juist wat been. Mensen waren dan stom verbaasd dat ik niet ging trekken en nog been durfde te geven uberhaupt.
En dat is ook wat je ziet. Mensen die benen snel afsteken bijv. Hangen op het paard, trekken etc.

Overigens is dat achterover hangen tijdens de dressuur ook een hele storende hype. Het ziet er echt niet uit en geeft duidelijk veel spanning door in de armen, maar waar dat dan weer vandaan is gekomen????

pien_2010

Berichten: 43309
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 18:15

Citaat:
Overigens is dat achterover hangen tijdens de dressuur ook een hele storende hype. Het ziet er echt niet uit en geeft duidelijk veel spanning door in de armen, maar waar dat dan weer vandaan is gekomen????


Vaak heeft dit te maken met het feit dat die ruggen planken zijn als het ware zo stug en hard en je daar dus niet op kunt doorzitten. Dat wordt dan weer versterkt door die spanning id arm.

crow
Berichten: 2427
Geregistreerd: 12-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 18:56

Nageeflijk is inderdaad niet hetzelfde als ronder rijden. Je kunt eens super nageeflijk paard hebben met de hals mooi vertikaal. Nageeflijkheid is iets wat je krijgt naarmate je paard pony sterker en stabieler wordt in zijn balans, vertikaal en horizontaal, lekker voorwaarts is voor de hulpen en graag wil lopen. Daarnaast een ruiter met stabiele zit en gevende hand. Natuurlijk zie je dit over het algemeen niet in het B, dat kost nl best veel tijd om er een goede basis in te rijden. Zit die er eenmaal in, dan kan het snel gaan. Dus gewoon eerlijk jureren in die B en een geen dingen verwachten die er nog niet hoeven zijn.

liespr

Berichten: 282
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 22:44

manubres schreef:
Een paard zou met het inrijden gewoon losgelaten moeten worden van voor, dan zoekt het paard vanzelf zijn eigen aanleuning en dat is zoals op de plaatjes op de afbeelding.


Huh, een eigen aanleuning?? Bedoel je niet een eigen houding? Losgelaten van voor vat ik op als losse teugels... Wat dan weer tegenstrijdig is, want hoe vind een paard zelf aanleuning als de teugels in waslijnen hangen? Dan ís er toch geen aanleuning? Dat een paard een eigen houding vindt zonder aanleuning is wel aannemelijk, maar niet wenselijk.

Om ontopic te blijven: ben het eens met Suzanne F. In de B en L mag je toch al enige mate van nageeflijkheid verwachten. Maar dan heb ik het wel over de beoordeling van de proeven bij de paarden, geen idee hoe het bij de pony's er aan toe gaat. Misschien heeft de jury in het artikel niet zich handig uitgedrukt...

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 22:52

liespr schreef:
manubres schreef:
Een paard zou met het inrijden gewoon losgelaten moeten worden van voor, dan zoekt het paard vanzelf zijn eigen aanleuning en dat is zoals op de plaatjes op de afbeelding.


Huh, een eigen aanleuning?? Bedoel je niet een eigen houding? Losgelaten van voor vat ik op als losse teugels... Wat dan weer tegenstrijdig is, want hoe vind een paard zelf aanleuning als de teugels in waslijnen hangen? Dan ís er toch geen aanleuning? Dat een paard een eigen houding vindt zonder aanleuning is wel aannemelijk, maar niet wenselijk.

Om ontopic te blijven: ben het eens met Suzanne F. In de B en L mag je toch al enige mate van nageeflijkheid verwachten. Maar dan heb ik het wel over de beoordeling van de proeven bij de paarden, geen idee hoe het bij de pony's er aan toe gaat. Misschien heeft de jury in het artikel niet zich handig uitgedrukt...



Overal waar jij verbaasd over bent, zou mi normaal moeten zijn...

liespr

Berichten: 282
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 23:29

Net zoals ik me nu verbaas dat je geen inhoudelijk antwoord geeft, is toch ook vrij normaal om te doen in een discussie. Jammer wel. :roll:

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 23:45

Heb de eerdere reacties niet gelezen maar ik ben het er mee eens. Tot de z is basis sport en daarin neem je stapjes om beter te worden. Ik zie 100 x liever een paard dat met takt, regelmaat en in balans loopt in een b of l proef dan in een krul getrokken paard of pony. Van de eerste kan je namelijk verder werken, de ruiters van strak getrokken paarden komen zichzelf in latere klasses toch wel tegen :D

Verwachten van een combinatie in de b/l1 alles volledig echt nageeflijk loopt vind ik gek. Past ook niet bij het skala.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 23:53

liespr schreef:
Net zoals ik me nu verbaas dat je geen inhoudelijk antwoord geeft, is toch ook vrij normaal om te doen in een discussie. Jammer wel. :roll:


Als een ruiter een paard op eigen benen laat lopen dan gaat het paard als hij zich mag/kan en durft te ontspannen in een voor hem gewenste houding lopen passend bij zijn africhting. Hoofd en hals van het paard zijn dan ook in een bepaalde houding en de ruiter hoeft alleen te zorgen dat hij het hoofd daar laat en een losse verbinding onderhoudt. Los betekent een paard nergens dwingen het hoofd anders te dragen dan het paard zelf aangeeft nodig te hebben.
Een eigen houding is juist voor het jonge paard erg wenselijk. Maar dat is mijn mening :o

Het grappige is dat ik mijn paard tegenwoordig train in vrijheid, zonder hulpteugels, bijzetteugels, zonder bit en ik heb nog niet eerder een paard zo fijn in een natuurlijk aanleuning gehad :D Het is heel bijzonder als je een paard de tijd geeft dat hij precies aangeeft hoe hij zijn hoofd/hals moet houden in de mate van africhting. Maar veel paarden krijgen die tijd en ruimte niet eens.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: “Nageeflijkheid is het gevolg van goed paardrijden (...)"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 01:14

De B is om te starten en dan moet een paard aan de hulpen staan voor de gevraagde proef. Dan zou je een paard moeten zien dat regelmatig loopt, zonder protest en spanning, wel overgangen beheerst maar mag een pasje duren. Je zou juist daar meer op de zit en houding van de ruiter moeten letten, omdat je daar begint.

Daarna volgen L, M en Z op en zou dat stapsgewijs op elkaar moeten volgen.

Heel veel mensen vallen echt door de mand ergens rond het M. Ze zijn met zoveel spanning begonnen en het in de krul trekken dat zodra de oefeningen gevraagd gaan worden ze compleet vastlopen.

Ik zie bij bij de GP dat uitgestrekte draf er echt niet meer uit ziet. Maar in de basis sport kunnen mensen vaak niet eens een middendraf of uitgestrekte draf eruit rijden. Paarden vallen compleet uit elkaar, gaan vooral harder lopen etc.

Wijken? Er is vaak 0,0 body control. En nog erger, de oplossingen die men heeft, is duwen, trekken en nog meer duwen en trekken.

Of stilstaan? En achteruit? Grote problemen, terwijl dat basis is.

En wie kan je het kwalijk nemen? De meningen verschillen duidelijk, maar het is wel een soort vicieuze cirkel. Ik denk toch dat je alles zoveel mogelijk tegelijk moet aanpakken. En de top moet een beter voorbeeld zijn, de jury's moeten beter opgeleid, maar ook zeker de instructie moet veel en veel beter. Als je met 1 groep begint, duurt het veel te lang voor je iedereen bereikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 07:31

manubres schreef:
liespr schreef:
Net zoals ik me nu verbaas dat je geen inhoudelijk antwoord geeft, is toch ook vrij normaal om te doen in een discussie. Jammer wel. :roll:


Als een ruiter een paard op eigen benen laat lopen dan gaat het paard als hij zich mag/kan en durft te ontspannen in een voor hem gewenste houding lopen passend bij zijn africhting. Hoofd en hals van het paard zijn dan ook in een bepaalde houding en de ruiter hoeft alleen te zorgen dat hij het hoofd daar laat en een losse verbinding onderhoudt. Los betekent een paard nergens dwingen het hoofd anders te dragen dan het paard zelf aangeeft nodig te hebben.
Een eigen houding is juist voor het jonge paard erg wenselijk. Maar dat is mijn mening :o

Het grappige is dat ik mijn paard tegenwoordig train in vrijheid, zonder hulpteugels, bijzetteugels, zonder bit en ik heb nog niet eerder een paard zo fijn in een natuurlijk aanleuning gehad :D Het is heel bijzonder als je een paard de tijd geeft dat hij precies aangeeft hoe hij zijn hoofd/hals moet houden in de mate van africhting. Maar veel paarden krijgen die tijd en ruimte niet eens.




wij trainen in vrijheid met bit en hebben dezelfde fijne ontspanning als jij omschrijft
paard leren spieren en balans opbouwen in wat het kan, werken naar die zelfhouding van het paard waarin hij onze hand opzoekt en accepteert
samen met de ruiter en zonder enig hang en sluitwerk

helaas tijd en geduld zijn vaak niet aanwezig, terwijl het per saldo niets uitmaakt want als in het begin stappen overslaat keert zich dat altijd tegen je, praktijkervaring

het is wel lastig om mensen te blijven motiveren dat succes in een goede basis zit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 08:45

pas als een paard voorwaarts van uit het achterbeen over de rug met een losse schouder en boegvrijheid naar die natuurlijke zelfhouding kan komen - fysiek en mentaal in balans - kan het paard voorwaarts oprichten en nageven = nageeflijk wil zeggen ik accepteer je hand

veelal wil men die opleiding versnellen met allerlei hang en sluit werk en dwing je de paarden in een houding maar hierdoor verhinder je spiergroepen samen te kunnen werken en zien we ook vaak het ongemak bij de paarden niet - kan nergens heen zit vast - dus om spanning niet te kunnen laten afvloeien gaan ze compenseren, dit keert zich later vaak weer tegen je door blessures ect.

juist jonge paarden leer je door afwisseling in rijden, balkjes, veel wendingen, bospaden, heuvel op heuvel af, greppeltjes in en uit lopen, lang rechtuit met lange teugel hun eigen balans te ontwikkelen
en de balans van de ruiter - onafhankelijk leren zitten ect. - dat is veel belangrijker dan alsmaar in een houding trainen om de voorkant te trainen volgens het ideale plaatje

eerst van achter naar voor dan komt de oprichting, aanleuning, nageeflijkheid vanzelf dat is de samenwerking/communicatie tussen paard en ruiter


Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 09:01

Precies, nageeflijkheid is een gevolg van....

Wat Suzanne zegt over de loodlijn ben ik het ook helemaal mee eens.

Maar als instructeur weet ik ook dat sommige mensen inderdaad weglopen als het niet snel genoeg gaat, terwijl imo een goede basis leggen een lang proces kan zijn maar wel met gevolg dat als de basis eenmaal goed gelegd is er door de klasses heen gevlogen kan worden.
De basis is gewoon iets wat steeds terug komt en als dat niet voor elkaar is zie je vaak dat ruiters vast lopen in het m/z.

Van mij mag er ook strenger gejureerd worden op gewoon echt de basis en in de lagere proeven regelmatig halsstrekken worden gevraagd om te controleren of het paard de hals wil laten strekken. Met als kanttekening dat ik denk dat proeven voor kinderen gewoon beter spelenderwijs gemaakt kunnen worden.