“Nageeflijkheid is het gevolg van goed paardrijden (...)"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 10:14

MairiMacBran schreef:
996981 schreef:
Er bestaat natuurlijk ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid :) niet alles wat mag, moet.

Ik ben overigens helemaal niet tegen wedstrijden voor kinderen en ik ben het ook eens dat er voor kinderen anders gejureert mag/moet worden.

Ik denk echter niet dat je altijd alle verantwoordelijkheid bij een ander moet leggen. Als je nog niet toe bent aan wedstrijden, moet je gewoon niet gaan. Liever een niveau voorlopen op het gevraagde. Dan weet je zeker dat je niet teleurgesteld wordt


Maar hoe weet je als kind, of je er aan toe bent of niet? Wat nou als je grootste droom wedstrijden rijden is en je in feite goed genoeg rijdt voor de B?
Ook lang niet alle ouders hebben daar kijk genoeg op.
Als je puur naar de regels kijkt moet een B-proefje al heel snel mogelijk zijn, maar eigenlijk zou je dan pas moeten starten in de B als je op L-niveau zit omdat een jury meer wil zien dan gevraagd wordt in de B. Dat klinkt niet heel erg eerlijk.

Als het goed is heb je een instructeur die je kan adviseren :)

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Re: “Nageeflijkheid is het gevolg van goed paardrijden (...)"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 10:30

En die zegt dat je klaar bent voor de B. Een B-proefje moet best kunnen want een jury kijkt daar en daar en daar naar en dat kun je prima. En dan? Ik ken geen enkele instructeur die zegt dat je voor een B-proef op L-niveau moet kunnen rijden. Nee, je moet lekker starten, kilometers maken en ervaring opdoen.

frutsels
Berichten: 369
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Nieuwerkerk aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 10:31

Saskia9 schreef:
Goede ontwikkeling! Helemaal met haar eens. Je ziet het zo ontzettend veel, dat getrek aan die teugels. Geloof dat Gal hier afgelopen week wel een goed voorbeeld van is :Y)


Je slaat de spijker op zijn kop!

996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 10:36

MairiMacBran schreef:
En die zegt dat je klaar bent voor de B. Een B-proefje moet best kunnen want een jury kijkt daar en daar en daar naar en dat kun je prima. En dan? Ik ken geen enkele instructeur die zegt dat je voor een B-proef op L-niveau moet kunnen rijden. Nee, je moet lekker starten, kilometers maken en ervaring opdoen.

Dan ken je er nu een :D

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 10:46

Dan ben jij een uitzondering denk ik. Mijn dochter heeft oa in een talententeam gezeten en de druk was groot op meerdere vlakken. Ook voor kinderen van een jaar of 8. Zij was iets ouder. Veel gepush van ouders en instructeurs gezien op wedstrijden. Mede daardoor is ze gestopt met wedstrijden rijden.

Wisten wij als ouders veel. Instructie zal het wel weten. Ik wilde nooit wedstrijden rijden en man is niet opgegroeid met paarden en kan niet rijden.

Plop1997

Berichten: 1405
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 10:56

Saskia9 schreef:
Goede ontwikkeling! Helemaal met haar eens. Je ziet het zo ontzettend veel, dat getrek aan die teugels. Geloof dat Gal hier afgelopen week wel een goed voorbeeld van is :Y)


Ook mee eens. We hebben veel meer goede voorbeelden nodig van correct rijden. En als Gal dan de Nederlands top zou zijn dan hebben we nog een lange weg te gaan. :Y)

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 10:58

Fijne stelling van Bianca, op de manege en andere ruiters leeftijd jong tot oud, zitten constant in die monden te trekken. Toen we gingen kijken naar een paard op een manege en ik keek even uit op de bak, werd ik weer misselijk, wat rijden mensen toch vreselijk soms. één van de redenen waarom ik niet meer op pensionstallingen kan staan, ik zag het gewoon te veel.
Qua wedstrijden mag ik toch hopen dat een ontspannen paard belangrijker is dan die rozet en beker, ongeacht kinder wedstrijden, maar ook daar lijken meningen over verdeeld...

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Re: “Nageeflijkheid is het gevolg van goed paardrijden (...)"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 11:02

Nou ja, als jij als kind ziet dat rozetten en bekers gaan naar mensen die hun paard in de krul snokken lijkt dat toch wel de manier om hoge punten te scoren hè.

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 11:03

996981 schreef:
MairiMacBran schreef:
En die zegt dat je klaar bent voor de B. Een B-proefje moet best kunnen want een jury kijkt daar en daar en daar naar en dat kun je prima. En dan? Ik ken geen enkele instructeur die zegt dat je voor een B-proef op L-niveau moet kunnen rijden. Nee, je moet lekker starten, kilometers maken en ervaring opdoen.

Dan ken je er nu een :D


En nog eentje.

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 11:06

Wat fijn, serieus. Was een stuk prettiger geweest voor mijn dochter. En haar pony.
Laatst bijgewerkt door MairiMacBran op 10-06-21 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 11:10

Suzanne F. schreef:
:j
Eens. Goede aanvulling.
Deze theoretische basis zou van de instructeurs moeten komen maar vaak wordt daar te weinig aandacht aan besteed.


Eens met alles wat gezegd is.
Probleem ligt alleen niet alleen bij de instructie, ik zie heel vaak dat de instructie het wel goed uit wil leggen, alleen wordt dit door de ruiter/ouders niet altijd op prijs gesteld.
Dan gaat het namelijk niet snel genoeg.
Dus gaan ze opzoek naar een andere instructie en zolang er instructie is die buigt voor deze druk al dan niet omdat ze anders geen inkomen hebben... Blijf je in dit cirkeltje.
Ik denk dat het meer uitgedragen moet worden dat de opleiding van een paard gewoon veel tijd kost en niet elk paard kan in dezelfde tijd hetzelfde aanleren. Het zou al schelen als er op social media niet steeds langs komt dat een 6 jarige al op licht tour nivo loopt....
En ook dat is natuurlijk eigenlijk onzin, iedereen zou gewoon eens de hand in eigen boezem moeten steken en realistisch moeten zijn in wat kan ik? Wat kan mijn paard en
hoe leren wij samen het beste.
Denk dat het nog het meeste schort aan zelfreflectie en kritisch kunnen/durven zijn op je eigen kunnen.

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Re: “Nageeflijkheid is het gevolg van goed paardrijden (...)"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 11:19

Eens Olijf. Ik heb dit toen gemeld bij de moeder van een lesklant. Dat ze niet op wedstrijd moesten gaan maar de tijd moesten nemen voorlopig om het paard door te trainen, sterker te laten worden, te werken aan de basis. En dat ik het er niet mee eens was dat ze het paard elke week meenamen op wedstrijd, dat kwam de opleiding niet ten goede.

Dat was het laatste gesprek want ik ben nooit meer gebeld voor les en ze gingen naar een ander.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 11:22

Ik ben het helemaal eens met het artikel. Het wordt tijd dat we van voor eens leren loslaten. En wat betreft moeilijkheidsgraad? Ik denk dat mensen meer moeite zullen hebben in de proef met loslaten dan met vasthouden en een paard in de krul trekken. Als iemand zijn paard van voor los moet laten, dan kan je veel dingen niet meer verdoezelen.

Een stuk uit het artikel: Waarom rijden we eigenlijk nageeflijk? “Omdat het paard ons dan makkelijker kan dragen. We zorgen dat het bekken kantelt, waardoor het achterbeen onder kan treden. Daardoor spant het paard de buikspieren aan en ontspant hij zijn rug, waardoor wij makkelijker kunnen zitten. Het gevolg daarvan is dat het paard ook de hals laat vallen. Wat ik nu vaak zie is dat eerst de kop in de krul wordt getrokken omdat ze denken dat het goed is, maar dat doet niks. Je komt het helaas op alle niveaus nog tegen.”
Om deze rijden zou elke vorm van neus achter de loodlijn afgestraft moeten worden.

Mijn osteopaat heeft mij uitgelegd dat de verbinding van de mond naar de achterkant altijd verloren gaat als de neus achter de loodlijn is. De verbinding verbreekt dan gelijk in de hals. Je hebt geen verbinding meer naar de schoft en daardoor niet naar de lendenen. Het is vreselijk hoeveel ruiters met een vals aanleuning rijden en daarmee totaal geen verbinding hebben met de achterhand. Oftewel absolute oprichting.


“Als er vanaf het begin meer naar losgelatenheid en activiteit gekeken wordt, leren ruiters dat de hals niet het belangrijkste is.

Helemaal mee eens. Ga van voor loslaten. En van achter activeren. Als een paard gaat rennen is hij nog niet in balans, maar zal dat ook niet worden als je hem steeds van voor vast houdt.

Van mij zouden we zo mogen rijden als het plaatje hieronder. Bovenste in de B, tweede in de L, derde in de M en dan naar de echte verzameling.


Afbeelding

Maar het is hard nodig om instructeurs en juryleden andere prioriteiten mee te geven. Want daar loopt het mis. Er zal een andere visie op rijden moeten komen. Of eigenlijk moeten we weer terug naar het oude, maar dan wel beter uitvoeren...

DuoPenotti

Berichten: 29483
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 11:44

Ook mij is altijd geleerd thuis ruim een klasse hoger een wp kunnen rijden om het in de proef een klasse lager ook daadwerkelijk te kunnen.

Ook met Olijf eens. Dat zie je al op de manege, waar met klasses gegooid word alsof het niets is.
Jij bent al ver gevorderd, of L of wat ook. Doen ze dat niet worden de ouders boos al er word gezegd ze is een leuke fanatieke beginner :D

Dat soort mensen komt 8 van de 10 keer al in de problemen bij het kopen van een 1e eigen paard, want ze zijn heel goed dus kunnen best een sportpaard kopen dat goed aan het been gereden is.

En ja lukt dan wedstijden wel, dan is het een belachelijke instructie als ze niet al op wedstrijden kunnen, ze waren op de manege immers al L.

En als ze dan wel luisteren naar de instructie, rijden zoals het hoort en trekbek staat vooraan, dan is het nog tijd om over te stappen naar geen gel.l in de krul instructie, want dat haalt punten.

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Re: “Nageeflijkheid is het gevolg van goed paardrijden (...)"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 11:55

Op een wedstrijd presteer je sowieso altijd onder je kunnen. Je moet dus zorgen dat je altijd iets ‘over’ hebt. En ik vind het ook eerlijker naar het paard toe. Als je verwacht dat het paard eigenlijk op de toppen van zijn kunnen moet presteren op wedstrijd dan komt dit ook het vertrouwen niet ten goede. Als je zorgt dat wat van je het paard vraagt, hem makkelijk af gaat, dan houdt hij ook een betere ervaring over aan het op wedstrijd gaan. Er is vaak al spanning op wedstrijd van zowel paard als ruiter en dan kan je er beter voor zorgen dat wat er gevraagd daar, jou en je paard makkelijk afgaat.

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 11:57

Suzanne F. schreef:
Eens Olijf. Ik heb dit toen gemeld bij de moeder van een lesklant. Dat ze niet op wedstrijd moesten gaan maar de tijd moesten nemen voorlopig om het paard door te trainen, sterker te laten worden, te werken aan de basis. En dat ik het er niet mee eens was dat ze het paard elke week meenamen op wedstrijd, dat kwam de opleiding niet ten goede.

Dat was het laatste gesprek want ik ben nooit meer gebeld voor les en ze gingen naar een ander.


En dat gebeurt dus heel vaak, vervolgens gaan ze naar iemand die of gewoon wel zo werkt of niet anders durft.
Ik zie echt zoveel mensen steeds wisselen van instructie omdat het niet "past",
maar 80% past het de ruiter niet omdat het te lang duurt.
En betrap mezelf hier ook wel eens op hoor, goh dat paard loopt al zo hoog en de mijne is net zo oud...
En dan heb ik nu gelukkig wel de zelfkennis om te zien dat of deze ruiter en paard gewoon meer kwaliteit hebben of dat ik het op die manier niet wil.
En ja dan duurt het idd langer of lang of het lukt nooit.
Ik probeer het beste te doen voor mijn paard met de kennis die ik heb en om mij heen verzameld heb.
10 jaar geleden stond ik er ook anders in, toen had ik ook de kennis niet...
Ik ben oud :')

Cioccolato

Berichten: 6612
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 12:01

En soms moet je juist op wedstrijden gaan om te leren om gaan met spanning etc. Vooral voor een nieuwe combinatie of een jong dier is de basis opleiding thuis belangrijk maar daarnaast ook op pad gaan. Of dat nou wedstrijd is of niet maakt niks uit. Als je op wedstrijd gaat, ga je neem ik aan met een andere insteek er heen dan met een paard dat alle knopjes kent.

Dus niet op wedstrijd gaan voordat je thuis een niveau hoger kunt vind ik geen geweldig advies als standaard advies. Bij sommige combinaties zal het wel degelijk handig zijn. Maar niet bij iedereen.

DuoPenotti

Berichten: 29483
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: “Nageeflijkheid is het gevolg van goed paardrijden (...)"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 12:05

Als je thuis die klasse hoger kunt wil dat niet automatisch zeggen dat je dan wel met een wp thuis komt.
Is paard of ruiter nog groen komt zeker dat leer aspect van op een vreemde plaats er bij.
Maar als thuis krap aan een B proef kunt rijden, plus de spanning die erbij komt weet je zeker dat het geen goed resultaat geeft. Vind je dat niet demotiverend is dat goed, maar de meeste vinden dat wel als dat elke keer het resultaat is van nog niet genoeg voor elkaar zijn is.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 12:09

Ik ben ook oud olijf...nog wat ouder dan jou :D Maar heb wel hetzelfde " ik probeer het beste te doen voor mijn paard"....
En daarom heb ik leren loslaten...letterlijk en figuurlijk. Het is moeilijk een oude manier van rijden los te laten...en een paard van voor los te laten...en los te laten dat de buren met een jonger paard al veel beter lijken rond te rijden dan ik.
Ik probeer tegenwoordig mijn eigen plan te trekken. Heb een probleempaard gekocht en daar baal ik enerzijds wel van, maar anderzijds heeft het mij geholpen een totaal andere richting in te gaan wat betreft manier van rijden en trainen.
Soms verval ik weer even in oude gewoontes, gewoon omdat het zo makkelijk en vertrouwd is. Maar het is bijzonder als je een ander soort mensen om je heen verzamelt dan de reguliere instructeurs, dan gaat er een ook andere wereld voor je open....
Mij zie je (hoogstwaarschijnlijk) nooit meer op een wedstrijd terrein. Maar tegenwoordig geniet ik wel meer van mijn paarden en heb ik geleerd mijn ego te temmen.
Laatst bijgewerkt door manubres op 10-06-21 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Berichten: 6612
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 12:09

DuoPenotti schreef:
Als je thuis die klasse hoger kunt wil dat niet automatisch zeggen dat je dan wel met een wp thuis komt.
Is paard of ruiter nog groen komt zeker dat leer aspect van op een vreemde plaats er bij.
Maar als thuis krap aan een B proef kunt rijden, plus de spanning die erbij komt weet je zeker dat het geen goed resultaat geeft. Vind je dat niet demotiverend is dat goed, maar de meeste vinden dat wel als dat elke keer het resultaat is van nog niet genoeg voor elkaar zijn is.


Leuke aanvulling dat laatste stukje.

Dat vind ik ook belangrijk. Kijk naar de combinatie, paard, ruiter in plaats van hele algemene adviezen te geven. Of geef ze genuanceerder.
Via media en typen is het misschien ook wel niet zo bedoeld..

Zuidpool
Berichten: 176
Geregistreerd: 12-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 12:11

Een goedgaand paard geeft altijd na. Een paard kan alleen goed gaan wanneer de ruiter in balans is met het paard en de juiste zit en beenhulpen en met teugelcontact en zonder dwang en wanneer de ruiterhand nageeft!!!
Ik denk dat we hier de begrippen door elkaar halen. “Ronder” is niet hetzelde als nageven. De jury moest eens goed geschoold worden. Op elk niveau. Ik kan niet meer kijken naar de huidige top, gros van de paarden zijn “rond” ja, maar niet nagefelijk en met een valse knik.

FeverGloves
Berichten: 92
Geregistreerd: 20-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 13:20

MairiMacBran schreef:
Maar dat is toch helemaal niet toepasbaar op jonge kinderen? Een grote groep wedstrijdruiters begint al op jonge leeftijd en dan is het hartstikke leuk hoor, de theorie erachter en jezelf ontwikkelen, maar op die leeftijd, als het al fysiek en mentaal mogelijk is, zijn ze uitermate afhankelijk van degenen die het ze moet leren. Ook een jury heeft daar wat mij betreft een taak in.


Zeker! Ik zie een wedstrijd als een ideaal moment om van een onafhankelijke partij feedback te krijgen :) En dan maar hopen dat dat ook opgepakt wordt door de instructeurs..

Babootje

Berichten: 26265
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 14:28

Suzanne F. schreef:
Heb het artikel gelezen. Ik ben het met een deel eens maar ook met een deel oneens.
Eens dat nageeflijkheid het gevolg is van goed paardrijden en dat er moet worden gelet op activiteit, balans en een goede houding en zit. In de B pony’s moet de focus niet liggen op nageeflijkheid en de opmerking ‘ronder’ is daar geen goede.
Oneens met haar mening dat er in de B en L sowieso niet op nageeflijkheid gelet moet worden. We zijn al zo bezig met alles makkelijker maken en het niveau naar beneden halen. Op deze wijze is de L ook een BB aangelegenheid. In de L mag je dit echt al wel gewoon verwachten, zeker in de L paarden. En ja, nageeflijkheid is het gevolg van goed paardrijden maar dat mag je dan wel gewoon verwachten, anders blijven ze maar thuis oefenen en hebben ze op wedstrijd dus niks te zoeken. In de B wordt soepel omgegaan met nageeflijkheid en zijn er andere dingen belangrijker zoals tact, ontspanning, activiteit en of het paard naar de hand toeloopt. Dus niet perse rond maar wel in een verbinding naar de hand toe. Een losse teugel met het hoofd hoog is niet gewenst.
Maar laten we wel de basisprincipes van het rijden blijven koesteren. En niet alles maar aan alle kanten simpeler maken omdat ruiters dit nog niet kunnen. Dan is het hek van de dam.


Toen ik dit artikel las dacht ik ook meteen "Eens" en "Oneens". En ben het dus geheel eens met jouw commentaar. Ik zie veel mensen starten in de B met het idee dat de B van "beginner" is. Aanleuning en tact moet er zijn. Een volte moet rond zijn. Paard moet kunnen verruimen. Mag niet tegen de hand komen.
Voor de B moet je echt al een heel goed stukje kunnen sturen.

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 14:39

manubres schreef:
Ik ben ook oud olijf...nog wat ouder dan jou :D
Maar tegenwoordig geniet ik wel meer van mijn paarden en heb ik geleerd mijn ego te temmen.


Dit vooral bij de amateur ruiters iig. Maakte ik mij net zo goed schuldig aan hoor....
Het zal voor profs iets anders liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 15:05

MairiMacBran schreef:
Maar waarom zijn er dan zoveel juryleden die per se in de B pony’s al zo’n pony rond willen zien lopen? Voor zover ik weet staat er in regels van de KNHS dat dat niet hoeft op dat niveau en is nageeflijkheid niet automatisch rond lopen.
Je geeft als jury dan ook een verkeerd signaal af, wat teveel druk, rukken en trekken in de hand werkt icm met instructie die dit soort zaken aanleren aan jonge kinderen, die ook nog eens vaak de handigheid niet hebben om dat fatsoenlijk te doen.


dat is het ook, alleen wat je niet geleerd hebt kun je ook niet in praktijk brengen, gezien de meeste instructeurs ook juryleden zijn

want zoals je zelf rijdt zo keuren de meeste ook, want dat is wat men kent
een andere manier van jureren begint bij de top als die dit voorbeeld blijft geven zal er denk ik niet veel veranderen