Twee zeldzame sorraia-paarden bewonen nu het Parkbos

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14040
Geregistreerd: 20-04-16

Twee zeldzame sorraia-paarden bewonen nu het Parkbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-21 21:20

Equnews.be
Ingezonden door bokker Poes
Algemeen

Afbeelding
Een kudde sorraia's, dit zijn niet de paarden uit het artikel.
Foto: Wikimedia Commons


Het Parkbos heeft twee nieuwe bewoners, en niet zomaar twee bewoners. Het gaat om uiterst zeldzame sorraia-paarden. Een Amerikaans ras dat vermoedelijk geïmporteerd werd door Columbus.

Het gaat om een merrie van 4 jaar genaamd Hadalinda en een 3-jarige hengst Turon. Het sorraia-ras is niet zomaar een ras, er lopen nog maar slechts 200 paarden van dit ras op onze aarde. De paarden maken deel uit van een speciaal kweekprogramma, het Parkbos hoopt met de paarden de vegetatie positief te kunnen beïnvloeden. De paarden zijn nog niet te bezichtigen, Parkbos houdt de paarden voorlopig nog even weg van het publiek omdat de hengst een sterke voortplantingsdrang heeft en zou durven aanvallen. Eventueel kunnen er wandelingen georganiseerd worden eenmaal de paarden gewend zijn aan de omgeving en hun gedrag beter te voorspellen valt.

nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Re: Twee zeldzame sorraia-paarden bewonen nu het Parkbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 21:28

Gefeliciteerd Cambiar!

pien_2010

Berichten: 43295
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 21:43

Wat een mooie paarden. Ik had nog nooit van sorraia-paarden gehoord. Wie weet wat meer van dit ras? En waarvoor is er voor gekozen. Ik vind het leuk hoor, maar ik ben nieuwsgierig naar het verhaal erachter.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Twee zeldzame sorraia-paarden bewonen nu het Parkbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 21:54


Lisette0

Berichten: 1909
Geregistreerd: 25-01-12

Re: Twee zeldzame sorraia-paarden bewonen nu het Parkbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 21:58

Ik zou haast zweren dat ik jaren geleden altijd een Sorraia zag staan in een paddock, als ik naar stal fietste.
Maar wist niet dat ze zo zeldzaam waren. Dan zal het vast een ander ras zijn geweest. :=
Hoe dan ook zijn ze prachtig. <3

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 21:59

Columbus was een Spanjaard dus dat deel klopt. :+

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 21:59

Wat gaaf!
Maar volgens mij komen ze inderdaad uit Portugal voor zover ik weet…

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Twee zeldzame sorraia-paarden bewonen nu het Parkbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 22:04

Columbus die een Amerikaanse paardenras importeert? Iets met klok en klepel bij deze journalist-zonder-enige-kennis-van-zaken. Er waren geen paarden in Amerika voordat Columbus en consorten ze meenamen.
Columbus heeft hooguit (van oorsprong idd Spaanse/Iberische) Sorraia's meegenomen op z'n reizen, waarbij dit ras dan dus één van de rassen is waar al die 'Amerikaanse' rassen uit ontstaan zijn na verloop van tijd.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Twee zeldzame sorraia-paarden bewonen nu het Parkbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 22:44

Bokker cambiar kan het vast beter uitleggen :D

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Twee zeldzame sorraia-paarden bewonen nu het Parkbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 23:27

Wat mooi dat deze twee nu in nederland rondlopen. Ben benieuwd naar wat voor voortplantingsprogramma hieruit komt.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Twee zeldzame sorraia-paarden bewonen nu het Parkbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 23:33

In België! Bij Gent :j

Amber_anne

Berichten: 6918
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Twee zeldzame sorraia-paarden bewonen nu het Parkbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 23:41

Hier was toch een tijd geleden een topic over geopend door een bokker? Cambiar neem ik aan?

Super dat het uiteindelijk gelukt is, ik weet nog dat het topic niet helemaal soepel verliep

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Twee zeldzame sorraia-paarden bewonen nu het Parkbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 23:43


Jessix

Berichten: 16438
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 12:17

Wat leuk dit! Als Luso liefhebber heb ik uiteraard een warm hart voor de Sorraia! <3

irmaz

Berichten: 4770
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 12:50

MarlindeRooz schreef:
Columbus was een Spanjaard dus dat deel klopt. :+

Factcheck: Columbus was een Italiaan, was getrouwd met een Portugese en reisde gesponsord door het Spaanse hof naar het nu bekende Amerika ;)
https://en.wikipedia.org/wiki/Christopher_Columbus

pillow
Berichten: 7806
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:07

Ibbel schreef:
Columbus die een Amerikaanse paardenras importeert? Iets met klok en klepel bij deze journalist-zonder-enige-kennis-van-zaken. Er waren geen paarden in Amerika voordat Columbus en consorten ze meenamen.
Columbus heeft hooguit (van oorsprong idd Spaanse/Iberische) Sorraia's meegenomen op z'n reizen, waarbij dit ras dan dus één van de rassen is waar al die 'Amerikaanse' rassen uit ontstaan zijn na verloop van tijd.

Dat staat er toch. Een Amerikaans ras dat door Columbus werd geïmporteerd.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Twee zeldzame sorraia-paarden bewonen nu het Parkbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:22

En dat klopt toch niet? Sorraia is een Iberisch paardenras dat hooguit door Columbus werd geEXporteerd naar Amerika.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:32

Ibbel schreef:
En dat klopt toch niet? Sorraia is een Iberisch paardenras dat hooguit door Columbus werd geEXporteerd naar Amerika.


Uit : https://en.wikipedia.org/wiki/Sorraia
Citaat:
American preservation efforts
Two Sorraia stallions were imported to the United States in the early 21st century. In 2006, another Sorraia stallion was imported to Canada where a Sorraia Mustang Preserve has been established on Manitoulin Island in Ontario.[24] Unrelated to existing preservation efforts which work in conjunction with the Sorraia Mustang Studbook,[4] another project by a consortium of breeders in the United States is attempting to establish a separate network and studbook. These breeders have gathered Spanish Mustangs that through mtDNA testing show a genetic relationship with the Sorraia and are breeding them according to both genotype and phenotype in an attempt to help preserve what they are calling the "American Sorraia Mustang".[25]
Naming
Dr. Ruy d'Andrade gave the breed their name of "Sorraia".[21] D'Andrade took the name from the Sorraia River in Portugal.[3] The breed had previously been known by the local Portuguese as "zebro" or "zebra", due to their markings.[24] In the time of Christopher Columbus, the Sorraia was also known as the Marismeño,[26] but the Sorraia and the Marismeño have evolved into two different breeds over time. Today, the name Marismeño refers to a population of semiferal horses living in Doñana Natural Park in Spain.

Er zal zeker een lading sorraia's bij de paarden gezeten hebben die destijds naar Amerika gegaan is net na Columbus, maar dat is niet waar ze origineel vandaan komen of eigenlijk het moederstamboek. Enkel een eigen initiatief op basis van dezelfde rasstandaard.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:46

Ibbel schreef:
En dat klopt toch niet? Sorraia is een Iberisch paardenras dat hooguit door Columbus werd geEXporteerd naar Amerika.


Of geimporteerd in Amerika.
Is hetzelfde.

Net als je emigreert als je ergens weggaat en immigreert waar je binnenkomt.

pillow
Berichten: 7806
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:22

Ibbel schreef:
En dat klopt toch niet? Sorraia is een Iberisch paardenras dat hooguit door Columbus werd geEXporteerd naar Amerika.

Columbus heeft lang in Amerika gewoond. Hij nam paarden mee naar Amerika dus heeft ze daar geimporteerd.

Twist1991
Berichten: 300
Geregistreerd: 10-02-12
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 12:04

Ibbel schreef:
Columbus die een Amerikaanse paardenras importeert? Iets met klok en klepel bij deze journalist-zonder-enige-kennis-van-zaken. Er waren geen paarden in Amerika voordat Columbus en consorten ze meenamen.
Columbus heeft hooguit (van oorsprong idd Spaanse/Iberische) Sorraia's meegenomen op z'n reizen, waarbij dit ras dan dus één van de rassen is waar al die 'Amerikaanse' rassen uit ontstaan zijn na verloop van tijd.


Importeren in en exporteren naar kan allebei. Ligt er uiteraard aan waar je je op dat moment begeeft. Om iemand meteen een journalist-zonder-enige-kennis-van-zaken te noemen terwijl je zelf niet goed begrijpend leest is zo typisch bokt :')

ApoCowlypsee
Berichten: 127
Geregistreerd: 17-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 12:23

Wellicht zijn de sorraia paarden die ze bedoelen, eigenlijk sorraia-mustangs. Dus kruisingen met kiger en spaanse mustangs die ze eruit vonden zien als de sorraia (ongeveer dezelfde genen overgehouden van hun iberische voorouder), en eventueel wat iberische rassen (PRE, de 'echte' sorraia, enz).
Dat is dus eigenlijk wel een Amerikaans ras, waarvan de voorouders waren geïmporteerd in Amerika door Columbus en anderen

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 13:02

Hoi mensen, wou even toevoegen dat de pers geen correct verhaal heeft geschreven.
Ik was nog in volle stress voor de verhuis van al mijn dieren (doe zowel met de Berber kruisingen als met de Sorraia's begrazing) en werd van alle kanten getelefoneerd voor interviews zonder voorbereiding.
Ik heb hooguit gezegd dat Hardy Oelke analyses heeft laten doen en dat de sorraia genen zouden tterug gevonden zijn in de mmustang. Columbus zou een vracht paarden verscheept hebben naar het nieuwe land, en daartussen zouden malafide handelaren ook een paar wilde paarden gestoken hebben, de beschrijving ervan komt overeen met de kleur van de sorraia.
Dit was beschreven in boeken die ze hierover gevonden hebben. Mooi verhaal, maar niemand weet of het wetkelijk klopt. Wat wel een feit is dat MtDna overeenkomt met Sulphur, sommuge Kigers en Cerbat mustangs (nu uitgestorven).
Dat dit bijzondere paardje niet door mensenhand zou ontstaan zijn, maar de onderzoeken nog volop bezig zijn en nog geen zekerheden zijn.
Tja, ze moesten een verhaal schrijven, en hebben daar een eigen wending aan gegeven.
In de brochure van stad Gent staat zelfs te lezen dat Columbus ze meegenomen heeft naar Amerika om aldaar mustangs te kweken, lol.
In elk geval, ze zitten veilig weg, en hopelijk komen er veulentjes van.

Het plan om er nog een Sorraia mustang bij te steken leeft nog, en heb banden met Portugal waar ze Sorraia mustangs lopen hebben.
Fingers crossed.
Turron, de Gentse Mustang :-) Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 06-06-21 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 13:08

ApoCowlypsee schreef:
Wellicht zijn de sorraia paarden die ze bedoelen, eigenlijk sorraia-mustangs. Dus kruisingen met kiger en spaanse mustangs die ze eruit vonden zien als de sorraia (ongeveer dezelfde genen overgehouden van hun iberische voorouder), en eventueel wat iberische rassen (PRE, de 'echte' sorraia, enz).
Dat is dus eigenlijk wel een Amerikaans ras, waarvan de voorouders waren geïmporteerd in Amerika door Columbus en anderen

Ja klopt.
De Sorraia is een Portugese paardensoort, die genetisch dicht bij zijn voorouder de Tarpan aanleunt, en clustert met de konik.
Helaas is het ras door een bottleneck gegaan en zijn ze genetisch moeilijk te traceren.
Onderzoek is nog steeds aan de gang en ik word op de hoogte gehouden door een kennis, de Portugese bioloog Gonçalo Feigera.
Laatste dat ik gelezen had, was dat het iets tussen primitieve Aziatische soort was en de Tarpan, maar geen zekerheden.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 13:18

pien_2010 schreef:
Wat een mooie paarden. Ik had nog nooit van sorraia-paarden gehoord. Wie weet wat meer van dit ras? En waarvoor is er voor gekozen. Ik vind het leuk hoor, maar ik ben nieuwsgierig naar het verhaal erachter.

Je kan eens bevragen bij everland vzw of Het houten hart
Zij hebben een kudde sorraia-paarden (gekruist met konik).