[UPDATE]Paarden melden I&R

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 21:24

xDenies schreef:
Jorex schreef:
Daarom wacht ik dus nog af, wij willen eerst weten wat dat UBN ons gaat kosten.
Het is toch van de zotte dat alles overmorgen al geregistreerd moet staan, maar hoe of wat qua kosten valt nergens te vinden.


Naar mijn weten hoeft het echt niet vanaf 21april allemaal rond te zijn, maar je moet er wel mee bezig zijn. Ze gaan ook niet direct boetes uitschrijven maar uiteindelijk gebeurd dat natuurlijk wel.

Wat ze tijdens het webinair vertelde was dat het voor koeien en schapen rond de 26 tot 28 per jaar kostte en dat het met paarden ook zo zou gaan zijn. Dat is niet per paard maar gewoon per ubn.
Koeien en schapen houders hebben dit al jaren, snap niet zo goed waarom sommige paardenhouders er weer een drama van moeten maken :') sorry hoor, zal wel een niet populaire mening zijn maar ik lees echt opmerkingen dat ik bij mezelf denk jeeeeuuutje... Maar goed, dat is met wel meer dingen op het moment. Niets nieuwd eigenlijk :')


Ik heb al UBN vanwege schapen, maar ik snap wel dat het complex is als je dit voor het eerst doet. Communicatie is matig helaas. Kostte mij ook even wat tijd om welsh en fjord op te voeren.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 21:38

Tilmar schreef:
FCSA schreef:
Kan iemand mij helpen hoe ik als UBN de paarden op de locatie kan registreren? Ik raak een beetje verdwaald op de mijnRVO (dbriri.agro.nl) site..


Als je bent ingelogd moet je naar https://mijn.rvo.nl/paarden-melden
Dan kies je eerst 'Paarden eerste keer op UBN'
Dan kan je per aanvoerdatum (als je die niet weet doe je 1-1-2021) de paarden aanmelden.

vul bij levensnummer de laatste 12 posities van het chipnummer in, de eerste 3 cijfers (meestal 528) worden vanzelf gevuld.
Bij een andere aanvoerdatum moet je dus opnieuw naar dit scherm en dan de andere datum invullen.


Held! Heel veel dank.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 00:37

Ik ben net aan het checken geweest, mijn kleintje staat vermeldt.
Mijn arabier met AVS paspoort+ papier (in Nederland gefokt en gechipt) is niet bekend.

Sodeletuut

Berichten: 21303
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 11:05

Miran schreef:
Heeft iemand al een paard aangemeld dat nog op DNA geregistreerd staat?

Is deze wel te vinden in de database? Als dat zo is, moet het gewoon 'normaal' geregistreerd kunnen worden.

Loretta
Berichten: 8768
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 11:50

Jorex schreef:
Daarom wacht ik dus nog af, wij willen eerst weten wat dat UBN ons gaat kosten.
Het is toch van de zotte dat alles overmorgen al geregistreerd moet staan, maar hoe of wat qua kosten valt nergens te vinden.


Toch allemaal wel heel vreemd hoe slecht de overheid weer eens haar egien dingen op orde heeft.

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 12:05

Sodeletuut schreef:
Miran schreef:
Heeft iemand al een paard aangemeld dat nog op DNA geregistreerd staat?

Is deze wel te vinden in de database? Als dat zo is, moet het gewoon 'normaal' geregistreerd kunnen worden.


Daar heb ik nog niet gekeken, maar dit paard heeft echt heel andere nummers in zijn paspoort staan. Ik ga nog even zoeken en anders maar bellen.

Sure_lee

Berichten: 10389
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 12:18

Ik lees dit topic al een tijdje mee en dacht dat ik gelezen had dat je paarden met een buitenlands paspoort kunt invoeren na een import melding.
De eigenaresse van mijn stal heeft vanmorgende RVo en kwpn gebeld en die zeggen dat je moet inschrijven bij bijvoorbeeld kwpn. Dit klopt toch niet?
Of heb ik het verkeerd?
Als ik het juist heb, heeft iemand dan een link waar deze info staat.
We hebben best wat buitenlandse paarden op stal en zou het jammer vinden als mijn stalgenoten onnodig kosten maken.

Sodeletuut

Berichten: 21303
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 12:21

Miran schreef:
Daar heb ik nog niet gekeken, maar dit paard heeft echt heel andere nummers in zijn paspoort staan. Ik ga nog even zoeken en anders maar bellen.

Ik zou gewoon even kijken of levensnummer bekend is in de database, dat scheelt je weer een telefoontje. :) En mocht dat niet zo zijn, ff contact opnemen met PPI/stamboek, want als het paard nog niet bekend is, dan moeten zij alsnog een geboortemelding doen. Dit kan RVO niet.

future_vet
Berichten: 2615
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 12:24

Ik wilde dus mijn Belgische pony NWPC laten registreren in de RVO database. Ik snap dat ik niet de enige ben, maar 10 dagen verder en nog steeds niet gedaan. Na mailcontact geven ze aan dat het binnen vier weken gedaan wordt??
Het is letterlijk naam, geboortedatum en chipnummer invullen in de rvo database. Daar betaal je dan €15 voor...

Caesar
Berichten: 9303
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 12:39

Sure_lee schreef:
Ik lees dit topic al een tijdje mee en dacht dat ik gelezen had dat je paarden met een buitenlands paspoort kunt invoeren na een import melding.
De eigenaresse van mijn stal heeft vanmorgende RVo en kwpn gebeld en die zeggen dat je moet inschrijven bij bijvoorbeeld kwpn. Dit klopt toch niet?
Of heb ik het verkeerd?
Als ik het juist heb, heeft iemand dan een link waar deze info staat.
We hebben best wat buitenlandse paarden op stal en zou het jammer vinden als mijn stalgenoten onnodig kosten maken.


Import
Heeft u paarden geïmporteerd uit een ander land binnen de Europese Unie (EU) of een niet EU-land? En blijven deze langer dan 30 dagen bij u? Meld deze dieren dan binnen 7 kalenderdagen aan in I&R met een importmelding. U meldt ook de gegevens van het paspoort in I&R. Dit kan op mijn.rvo.nl. Vul hier ook het nummer van het gezondheidscertificaat in.

Mijn melding voor paarden
U meldt hier de paarden, pony’s, ezels en zebra’s (paardachtigen) op uw UBN. Alle veranderingen in het aantal paarden dat langer dan 30 dagen van locatie verandert, meldt u hier ook. Ook meldt u hier de import en export van paarden. Daarnaast kunt u een machtiging registreren en gegevens bekijken. Wilt u een melding schriftelijk doorgeven of herstellen? Dan stuurt u ons een ondertekende brief per post of met Digitaal post versturen. Als ondernemer logt u in met minimaal eHerkenning niveau 2+ met machtiging RVO diensten op niveau 2+. Bent u particulier? Dan logt u in met DigiD.

Even de zoekfunctie op rvo gebruikt. Staat niets over melden bij een ppi.

Sure_lee

Berichten: 10389
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 12:53

Dat had ik inderdaad ook al gevonden qua info. Maar ik vind het dan zo vreemd dat de RVO dat aan de telefoon niet zegt.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 12:53

Ik zou eerst eens kijken of het chipnummer gewoon naar voren komt in die database. Maar ik heb ook begrepen tijdens het webinair dat je het dier dan in een NL paspoortinstantie kan inschrijven.

Sure_lee

Berichten: 10389
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 13:19

Ik heb RVO even zelf gebeld. Het raakt mij niet maar ik was toch benieuwd haha.
Ze zei dat paarden met een paspoort binnen de EU via een importmelding gedaan kunnen worden en met een paspoort buiten de EU moeten ze eerst ingeschreven worden bij een stamboek.

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 13:24

Sure_lee schreef:
Dat had ik inderdaad ook al gevonden qua info. Maar ik vind het dan zo vreemd dat de RVO dat aan de telefoon niet zegt.

Zijn de paarden al geregistreerd dus is het chipnummer terug te vinden in de database? Zo ja, dan kun je ze aanmelden op je UBN, waarschijnlijk via import. Zo nee dan moet je inderdaad een paspoort gevende instantie vragen om dat in orde te maken.

Bo_San

Berichten: 2722
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Didam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 13:25

Mijn man en ik kunnen beiden in Mijn RVO. Staan beiden op het goede woonadres. Ik kan geen paarden registreren, UBN nummer staat niet op mijn woonadres/ perceel gekoppeld. Bij mijn man wel. Met andere woorden het UBN nummer is volgens de systemen persoons gebonden en niet locatie gebonden, zoals het officieel wel zou moeten zijn. Zeer onhandig.
Inmiddels al melding gemaakt bij het RVO. Geen reactie meer terug.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 13:36

Hier zit ik vooral even te wachten tot ik gemachtigd wordt om te kunnen invoeren, ben benieuwd of ik er dan uit kom :P

Bo_San

Berichten: 2722
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Didam

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 13:40

Ik ben maar gemachtigd en nu heb ik alles keurig in kunnen voeren. In een keer gelukt :)

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 13:42

Bo_San schreef:
Ik ben maar gemachtigd en nu heb ik alles keurig in kunnen voeren. In een keer gelukt :)


Heb jij het gewoon met je eigen DigiD uiteindelijk gedaan? Ik kreeg allerlei vragen over die erkenning 3+ huppeldepup maar volgens mij is dat helemaal niet nodig?

Bo_San

Berichten: 2722
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Didam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 13:45

xDenies schreef:
Bo_San schreef:
Ik ben maar gemachtigd en nu heb ik alles keurig in kunnen voeren. In een keer gelukt :)


Heb jij het gewoon met je eigen DigiD uiteindelijk gedaan? Ik kreeg allerlei vragen over die erkenning 3+ huppeldepup maar volgens mij is dat helemaal niet nodig?


Ja mijn eigen Digi D inloggen (via de Digi D app), kreeg ik wel de juiste woon gegevens etc, maar geen UBN geregistreerd op het adres. Ik kon er wel een toevoegen, maar in overleg met de helpdesk van het RVO niet gedaan, het is ook niet de bedoeling dat er 2 ubn nummers op 1 locatie worden toegekend.
Mijn man heeft mij nu gemachtigd en daarmee kan ik de stallijst beheren van ons UBN nummer. Dus zelf ingelogd met DigiD en toen paarden toegevoegd

Beetje omslachtig maar het werkte wel. Het systeem gaat ervan uit dat er maar 1 eigenaar van een locatie is ofzo. Dus ondanks dat je op de locatie staat ingeschreven, mag je deze niet beheren, als een ander al is aangemeld.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 14:14

Ik begrijp echt niet waarom mensen het nu niet gaan doen, het is toch gewoon verplicht nu? En de reden 'ik wil eerst weten wat het gaat kosten' vind ik helemaal raar. Ik bedoel, wat ga je doen als je het te duur vindt dan? Dan doe je je paarden weg ipv een UBN aanvragen (wat hooguit een paar tientjes per jaar zal kosten) :? ?

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 14:41

Bo_San schreef:
Ja mijn eigen Digi D inloggen (via de Digi D app), kreeg ik wel de juiste woon gegevens etc, maar geen UBN geregistreerd op het adres. Ik kon er wel een toevoegen, maar in overleg met de helpdesk van het RVO niet gedaan, het is ook niet de bedoeling dat er 2 ubn nummers op 1 locatie worden toegekend.
Mijn man heeft mij nu gemachtigd en daarmee kan ik de stallijst beheren van ons UBN nummer. Dus zelf ingelogd met DigiD en toen paarden toegevoegd

Beetje omslachtig maar het werkte wel. Het systeem gaat ervan uit dat er maar 1 eigenaar van een locatie is ofzo. Dus ondanks dat je op de locatie staat ingeschreven, mag je deze niet beheren, als een ander al is aangemeld.



Duidelijk, thanks! We moeten even zorgen dat ik gemachtigd wordt, maar best een uitdaging met mensen die niet dagelijks met computers in omgang zijn :P Ze hebben mij niet voor niets gevraagd.


GDG schreef:
Ik begrijp echt niet waarom mensen het nu niet gaan doen, het is toch gewoon verplicht nu? En de reden 'ik wil eerst weten wat het gaat kosten' vind ik helemaal raar. Ik bedoel, wat ga je doen als je het te duur vindt dan? Dan doe je je paarden weg ipv een UBN aanvragen (wat hooguit een paar tientjes per jaar zal kosten) :? ?


Ik deel je mening volledig :)

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 15:13

Ik weet nu al van 2 mensen met paarden die een stuk land huren/bij een boer staan in eigen beheer waarvan beide boeren niet de paarden willen registreren en waarvan 1 boer de huur al heeft opgezegd en de ander is daar over na aan het denken.
Bij degene die de huur heeft opgezegd staan meerdere mensen en degene moeten nu of hun paarden verkopen en/op pension zetten.

Het is dus niet alleen niet willen, maar ook niet kunnen.
Er gaan straks meerdere mensen hun (huur)wei kwijtraken omdat de eigenaar van die wei geen "gezeur" wil en daarom geen paarden meer op hun land willen.

Caesar
Berichten: 9303
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 15:14

Brainless schreef:
Ik weet nu al van 2 mensen met paarden die een stuk land huren/bij een boer staan in eigen beheer waarvan beide boeren niet de paarden willen registreren en waarvan 1 boer de huur al heeft opgezegd en de ander is daar over na aan het denken.
Bij degene die de huur heeft opgezegd staan meerdere mensen en degene moeten nu of hun paarden verkopen en/op pension zetten.

Het is dus niet alleen niet willen, maar ook niet kunnen.
Er gaan straks meerdere mensen hun (huur)wei kwijtraken omdat de eigenaar van die wei geen "gezeur" wil en daarom geen paarden meer op hun land willen.


Of ze komen ineens op je mestboekhouding te staan. Denk dat dat het een beetje is ;)
Het is bij een hoop altijd een beetje als zwart geld / bijverdienste en nooit opgegeven. Als daar in 1x een berg paarden op komt te staan is dat even een ander verhaal.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 15:17

Zijn 2 boeren die al gestopt zijn met boeren; dus geen mestboekhouding meer hebben.
Mensen betalen ook niet veel voor daar te staan omdat ze alles zelf moeten regelen (voer/afvoer mest enz).

Tilmar

Berichten: 3315
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 15:22

xDenies schreef:
Duidelijk, thanks! We moeten even zorgen dat ik gemachtigd wordt, maar best een uitdaging met mensen die niet dagelijks met computers in omgang zijn :P Ze hebben mij niet voor niets gevraagd.


Als je gemachtigd wil worden moet je jezelf eerst registreren op mijn.rvo dan krijg je een relatienummer en dat kan ingevuld worden bij het aanvragen van de machtiging door de locatiehouder.