GLOCK’s Total US onder Edward Gal over de 80% bij GP-debuut

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 20:31

Babootje schreef:
Natuurlijk zul je overal gelijk gestemden vinden. Maar dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat ze gelijk hebben.

Het enige dat in NL en daarbuiten telt zijn dan toch je kwalificaties die maken of jouw oordeel ook iets waard is.


irmaz schreef:
Dit ben ik niet met je eens. Uiteindelijk spreekt toch het publiek, als dat wegblijft dan is het snel gedaan met de dressuur.
Je ziet op bokt en op andere platforms steeds vaker kritiek op het schouwspel zoals het wordt gepresenteerd en er zijn steeds meer mensen die aangeven dat ze de manier van rijden in de (sub)top dressuur niet 'erg inspirerend' vinden en dus wegblijven.


Ik denk t niet. Dit soort discussies zijn er al jaren en de tribunes zitten nog steeds vol (althans dit jaar dan niet)
Maar we zullen het gaan zien Irmaz.

irmaz

Berichten: 4781
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 20:36

996981 schreef:
Ik ben even een greep aan het doen in de uitslagen. Tot nu toe geen 1 paard gezien zonder taktfouten in de piaffe- en passagetour. Is bij al deze paarden de basis dan gewoon niet in orde?

Wat Go Legend wel eens genekt kan hebben is de stap. De uitgestrekte stap is in mijn ogen matig en de verzamelde stapt neigt naar lateraal. Die punten tellen keer twee, dus dan kan het hard naar boven gaan bij een goede stap en hard naar beneden met een mindere stap

Volgens mij is het punt niet dat er een taktfout in de piaffe- en passagetour zit, het gaat om het hele beeld, een slingerende rechte lijn, scheef lopen, kantelend hoofd achter de LL en wat ferme rukken en prikken, en dan juist op wat minder moeilijke punten in de proef waar je mag verwachten dat de basis zonder problemen voor elkaar is.

996981
Berichten: 9747
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 20:40

irmaz schreef:
996981 schreef:
Ik ben even een greep aan het doen in de uitslagen. Tot nu toe geen 1 paard gezien zonder taktfouten in de piaffe- en passagetour. Is bij al deze paarden de basis dan gewoon niet in orde?

Wat Go Legend wel eens genekt kan hebben is de stap. De uitgestrekte stap is in mijn ogen matig en de verzamelde stapt neigt naar lateraal. Die punten tellen keer twee, dus dan kan het hard naar boven gaan bij een goede stap en hard naar beneden met een mindere stap

Volgens mij is het punt niet dat er een taktfout in de piaffe- en passagetour zit, het gaat om het hele beeld, een slingerende rechte lijn, scheef lopen, kantelend hoofd achter de LL en wat ferme rukken en prikken, en dan juist op wat minder moeilijke punten in de proef waar je mag verwachten dat de basis zonder problemen voor elkaar is.

Heb je de andere combinaties bekeken Irmaz?

irmaz

Berichten: 4781
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 20:42

Babootje schreef:
irmaz schreef:
Dit ben ik niet met je eens. Uiteindelijk spreekt toch het publiek, als dat wegblijft dan is het snel gedaan met de dressuur.
Je ziet op bokt en op andere platforms steeds vaker kritiek op het schouwspel zoals het wordt gepresenteerd en er zijn steeds meer mensen die aangeven dat ze de manier van rijden in de (sub)top dressuur niet 'erg inspirerend' vinden en dus wegblijven.


Ik denk t niet. Dit soort discussies zijn er al jaren en de tribunes zitten nog steeds vol (althans dit jaar dan niet)
Maar we zullen het gaan zien Irmaz.

Inderdaad, ik hoop dat het kwartje gauw valt maar heb er een hard hoofd in. De bubbel in Ermelo wordt steeds dikker.

irmaz

Berichten: 4781
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 20:43

996981 schreef:
Heb je de andere combinaties bekeken Irmaz?

ik heb hier zelf Marlies neer gezet :) dus ja.
Is er ook al ergens een filmpje van van Gasselt te zien? Die heb ik nog niet gezien.

De score van Marlies kan ik trouwens prima begrijpen :j

996981
Berichten: 9747
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 20:45

irmaz schreef:
996981 schreef:
Heb je de andere combinaties bekeken Irmaz?

ik heb hier zelf Marlies neer gezet :) dus ja.
Is er ook al ergens een filmpje van van Gasselt te zien? Die heb ik nog niet gezien.

Op clipmyhorse kun je ze allemaal terugvinden :) je zult zien dat er geen een combi is, waarbij álle hulpen, altijd 100% onzichtbaar zijn, de monden altijd gesloten, de lijnen altijd recht etc.

Paardrijden is gewoon heel, heel moeilijk.

Heb je dan ook gezien, dat bij Marlies de passage vaak ongelijk was, de stap matig en de galop minder souplesse had?

In mijn ogen was het beeld en de uitvoering van de oefeningen niet beter dan bij Gal :)

irmaz

Berichten: 4781
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 21:10

996981 schreef:
Op clipmyhorse kun je ze allemaal terugvinden :) je zult zien dat er geen een combi is, waarbij álle hulpen, altijd 100% onzichtbaar zijn, de monden altijd gesloten, de lijnen altijd recht etc.

Paardrijden is gewoon heel, heel moeilijk.

Heb je dan ook gezien, dat bij Marlies de passage vaak ongelijk was, de stap matig en de galop minder souplesse had?

In mijn ogen was het beeld en de uitvoering van de oefeningen niet beter dan bij Gal :)

Er heeft ook niemand 100% gescored hè :)

Ja had ik gezien bij Marlies, daarom snap ik de score ook. Go Legend loopt wel super recht en heeft een hele constante aanleuning. De problemen die je bij deze combinatie ziet zijn m.i. niet doordat er onderdelen uit het skala zijn overgeslagen maar inderdaad omdat GP geen appeltje-eitje is.

Overigens vind ik, wat ik kan zien van de proef van Total US, ondanks dat hij continu achter de LL loopt wat fijner om te zien dan die van Toto jr.

996981
Berichten: 9747
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 21:14

irmaz schreef:
996981 schreef:
Op clipmyhorse kun je ze allemaal terugvinden :) je zult zien dat er geen een combi is, waarbij álle hulpen, altijd 100% onzichtbaar zijn, de monden altijd gesloten, de lijnen altijd recht etc.

Paardrijden is gewoon heel, heel moeilijk.

Heb je dan ook gezien, dat bij Marlies de passage vaak ongelijk was, de stap matig en de galop minder souplesse had?

In mijn ogen was het beeld en de uitvoering van de oefeningen niet beter dan bij Gal :)

Er heeft ook niemand 100% gescored hè :)

Ja had ik gezien bij Marlies, daarom snap ik de score ook. Go Legend loopt wel super recht en heeft een hele constante aanleuning. De problemen die je bij deze combinatie ziet zijn m.i. niet doordat er onderdelen uit het skala zijn overgeslagen maar inderdaad omdat GP geen appeltje-eitje is.

Overigens vind ik, wat ik kan zien van de proef van Total US, ondanks dat hij continu achter de LL loopt wat fijner om te zien dan die van Toto jr.

Maar wie zegt dat die stappen bij Total en Toto wel zijn overgeslagen? Ik denk dat een paard met minder schwung ook makkelijker recht te richten is :)

irmaz

Berichten: 4781
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 21:39

996981 schreef:
Maar wie zegt dat die stappen bij Total en Toto wel zijn overgeslagen? Ik denk dat een paard met minder schwung ook makkelijker recht te richten is :)

Ik begrijp niet waar je heen wil :?
Dat een paard moeilijker te rijden zou zijn is toch geen reden om meer punten te geven?

996981
Berichten: 9747
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 21:42

irmaz schreef:
996981 schreef:
Maar wie zegt dat die stappen bij Total en Toto wel zijn overgeslagen? Ik denk dat een paard met minder schwung ook makkelijker recht te richten is :)

Ik begrijp niet waar je heen wil :?
Dat een paard moeilijker te rijden zou zijn is toch geen reden om meer punten te geven?

Nee. Dat het naar mijn idee verklaarbaar is dat de rechtgerichtheid bij het ene paard al beter voor elkaar is dan de andere :)

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: GLOCK’s Total US onder Edward Gal over de 80% bij GP-debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 21:50


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 08:03

_Nelleke_ schreef:
MCE schreef:
welke GP ruiter zegt sorry tegen zijn/haar paard en pakt het verlies,

zou hun sieren, geeft ook een beter beeld van hun kennis en kunde, hun ruitergevoel, hun rijkunst


Die zijn er ook genoeg alleen die rijden geen 80% in de top mee. Jill Huijbregts vind ik daarin echt een voorbeeld. Die pakt zo vaak haar verlies, voor het welzijn van haar paarden.



dank voor uw reactie en terecht dat u aangeeft dat er GP ruiters - en dat siert Jill - zijn die het wel doen, ik was niet duidelijk genoeg in het aangeven in deze discussie, vergeten erbij zetten: de goede niet te na gesproken

springryuiters beeindigen ook wel vrijwilg het parcours, meestal omdat ze weten dat een goede classering er niet meer in gaat zitten, dat siert hun om dan het paard ook niet verder te belasten

Gini
Berichten: 17919
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 09:43

996981 schreef:
Op clipmyhorse kun je ze allemaal terugvinden :) je zult zien dat er geen een combi is, waarbij álle hulpen, altijd 100% onzichtbaar zijn, de monden altijd gesloten, de lijnen altijd recht etc.

Paardrijden is gewoon heel, heel moeilijk.


Ik vraag me eigenlijk af hoe vaak dit soort dingen nog gezegd gaan worden, terwijl meerdere Bokkers meermaals in dit topic hebben gezegd dat het daar niet over gaat. Het er niet om gaat dat het perfect moet zijn, dat een GP-paard 100% moet rijden, dat dit paard nog fouten maakt, hoe de andere combinaties reden.
Het gaat erom dat we niet snappen dat DEZE PROEF, HIER EN NU GETOOND, 80% SCOORT. En ja sorry, in hoofdletters, maar het maakt discussiëren enorm lastig en zelfs onmogelijk wanneer er standpunten geclaimd worden en daarop verder gaat, die door niemand ook maar ergens in dit topic geplaatst zijn. :)

Elisa2

Berichten: 37218
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 09:54

DuoPenotti schreef:
Ja mijn mening, die ik inderdaad schrijf onder mijn naam. Zoals jij ook doet onder jou naam.
We hebben hier een filmpje gezien van Marlies, nee ook geen onbekende, die hoorde duidelijk boven Gal. Waarom was dat niet? Leg jij eens uit dan? Want je weet het zo goed. :j
Elke keer als je echt vragen krijgt draai je om de pot.

En wat zever je nou over die basisruiter? Echt soms volg ik je niet meer...echt niet.
Ik zeg toch dat er gezegd word als Pietje jankt over de slechte punten dat er gewoon gezegd werd, moet je beter rijden.


Volgens mij heb ik dat al gezegd, Go Legend stapt niet zo best..stap telt volgens mij dubbel.

Kan best dat Total maar zo over de 90% zou scoren als het neusje er wel mooi uit zou zijn. De kwaliteiten van die twee paarden zijn echt abnormaal goed.

Elisa2

Berichten: 37218
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 10:01

irmaz schreef:
996981 schreef:
Heb je de andere combinaties bekeken Irmaz?

ik heb hier zelf Marlies neer gezet :) dus ja.
Is er ook al ergens een filmpje van van Gasselt te zien? Die heb ik nog niet gezien.
Op clipmyhorse kun je ze allemaal terugvinden :) je zult zien dat er geen een combi is, waarbij álle hulpen, altijd 100% onzichtbaar zijn, de monden altijd gesloten, de lijnen altijd recht etc.

Paardrijden is gewoon heel, heel moeilijk.

Heb je dan ook gezien, dat bij Marlies de passage vaak ongelijk was, de stap matig en de galop minder souplesse had?

In mijn ogen was het beeld en de uitvoering van de oefeningen niet beter dan bij Gal :)


De proef die hier van Marlies te zien was, was gefilmd vanuit een andere hoek. Eigenlijk kan er dan al niet meer echt vergeleken worden. Er zitten niet voor niets meerdere jury's om de proeven vanuit verschillende perspectieven te jureren. Paardrijden is ook gewoon hartstikke moeilijk. Het mooiste en meest volledige beeld geeft toch echt het losrijden erbij vind ik. :)

996981
Berichten: 9747
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 10:09

Gini schreef:
996981 schreef:
Op clipmyhorse kun je ze allemaal terugvinden :) je zult zien dat er geen een combi is, waarbij álle hulpen, altijd 100% onzichtbaar zijn, de monden altijd gesloten, de lijnen altijd recht etc.

Paardrijden is gewoon heel, heel moeilijk.


Ik vraag me eigenlijk af hoe vaak dit soort dingen nog gezegd gaan worden, terwijl meerdere Bokkers meermaals in dit topic hebben gezegd dat het daar niet over gaat. Het er niet om gaat dat het perfect moet zijn, dat een GP-paard 100% moet rijden, dat dit paard nog fouten maakt, hoe de andere combinaties reden.
Het gaat erom dat we niet snappen dat DEZE PROEF, HIER EN NU GETOOND, 80% SCOORT. En ja sorry, in hoofdletters, maar het maakt discussiëren enorm lastig en zelfs onmogelijk wanneer er standpunten geclaimd worden en daarop verder gaat, die door niemand ook maar ergens in dit topic geplaatst zijn. :)

En ik snap niet dat jullie dat niet snappen. Maar dat mag blijkbaar niet?

996981
Berichten: 9747
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 10:11

Elisa2 schreef:
De proef die hier van Marlies te zien was, was gefilmd vanuit een andere hoek. Eigenlijk kan er dan al niet meer echt vergeleken worden. Er zitten niet voor niets meerdere jury's om de proeven vanuit verschillende perspectieven te jureren. Paardrijden is ook gewoon hartstikke moeilijk. Het mooiste en meest volledige beeld geeft toch echt het losrijden erbij vind ik. :)

Dat is het voordeel van Clipmyhorse. Daar zijn alle combinaties gefilmd door dezelfde persoon, uit dezelfde hoek. Dat maakt het vergelijken makkelijker :j

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 10:21

Gini schreef:
Ik vraag me eigenlijk af hoe vaak dit soort dingen nog gezegd gaan worden, terwijl meerdere Bokkers meermaals in dit topic hebben gezegd dat het daar niet over gaat. Het er niet om gaat dat het perfect moet zijn, dat een GP-paard 100% moet rijden, dat dit paard nog fouten maakt, hoe de andere combinaties reden.
Het gaat erom dat we niet snappen dat DEZE PROEF, HIER EN NU GETOOND, 80% SCOORT. En ja sorry, in hoofdletters, maar het maakt discussiëren enorm lastig en zelfs onmogelijk wanneer er standpunten geclaimd worden en daarop verder gaat, die door niemand ook maar ergens in dit topic geplaatst zijn. :)


Omdat, en dat hebben we ook heel vaak gezegd hier de jury de andere onderdelen (zoals piaffe, passage, piroutte, de stap - telt dubbel ) zo goed vond dat deze de foutjes compenseerden en dus gemiddeld op 80% uitkwam.
De jury weegt niet mee, dat het paard nog jong is i.c.m. de moeilijkheidsgraad. Dat doet de jury niet in de lagere klassen, maar ook niet in de hogere klassen. De jury punt gewoon de getoonde proef.
Nogmaals als jij niet snapt waarom dit paard deza score heeft gekregen kun je dat het beste aan de jury vragen. Maar dat wil je niet. Dan houdt het op. Het heeft geen zin om dit iedere x te berde te brengen als we hier maar ten dele antwoord kunnen geven op je vragen, waar je dus geen genoegen mee neemt. .

Gini
Berichten: 17919
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: GLOCK’s Total US onder Edward Gal over de 80% bij GP-debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 11:07

Ik wil het niet aan de jury vragen omdat mijn betrokkenheid daar stopt. Zoals al eerder gezegd: als de KNHS morgen valt, als de paardensport uit de Olympische Spelen gekickt wordt, als als als, het boeit me allemaal niet. Het raakt me niet persoonlijk, ik verlies er niets door.
Maar ik geef wel een ontevredenheid aan. En als steeds meer mensen steeds vaker diezelfde ontevredenheid aankaarten, dan is het handig om het op te pikken als partij die wel iets te verliezen heeft. Dan moet je niet wachten totdat er een mailtje in je inbox komt.
Maar kijk, dat is inderdaad mijn mening. We discussiëren in kringetjes en iedereen heeft zijn eigen visie. Bij deze zal ik de discussie laten voor wat het is, want meer dan mezelf herhalen gaat nu toch niet gebeuren. :)

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Re: GLOCK’s Total US onder Edward Gal over de 80% bij GP-debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 14:58

Total US kan me veel meer bekoren in de ring dan Toto jr. Maar de proef op Clip my Horse van Dinja van Liere met Hermès kan me echt veel meer bekoren. Veel meer rust, minder spektakel, maar lijkend alsof ze het al jaren doen. Ja, daar kijk ik liever naar dan een Toto jr.

Whinnylando

Berichten: 993
Geregistreerd: 09-10-08
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 23:01

Rinske schreef:
Total US kan me veel meer bekoren in de ring dan Toto jr. Maar de proef op Clip my Horse van Dinja van Liere met Hermès kan me echt veel meer bekoren. Veel meer rust, minder spektakel, maar lijkend alsof ze het al jaren doen. Ja, daar kijk ik liever naar dan een Toto jr.


Precies ja, Hermes viel mij ook positief op.

Nummer 1 en 2 zijn gewoon belachelijk hoog gepunt, ik hoop ook dat dit een keer ingezien wordt. Piaffe is een voorwaarts gerichte beweging en ik zie gewoon stappen naar achter gezet worden. Er treed niets onder maar allemaal achter de masse, in welk universum is dat goed? Only in the Netherlands....
Toto jr. zou ik bijna kreupel willen noemen, linksachter ontwijkt/onlast/compenseert (hoe je het ook wil noemen). Vooral te zien in piaffe en passage. Ja dat kan de jonge leeftijd zijn, balans bla bla, maar dan is hij er in mijn ogen ook nog niet klaar voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 08:35

Whinnylando schreef:
Rinske schreef:
Total US kan me veel meer bekoren in de ring dan Toto jr. Maar de proef op Clip my Horse van Dinja van Liere met Hermès kan me echt veel meer bekoren. Veel meer rust, minder spektakel, maar lijkend alsof ze het al jaren doen. Ja, daar kijk ik liever naar dan een Toto jr.


Precies ja, Hermes viel mij ook positief op.

Nummer 1 en 2 zijn gewoon belachelijk hoog gepunt, ik hoop ook dat dit een keer ingezien wordt. Piaffe is een voorwaarts gerichte beweging en ik zie gewoon stappen naar achter gezet worden. Er treed niets onder maar allemaal achter de masse, in welk universum is dat goed? Only in the Netherlands....
Toto jr. zou ik bijna kreupel willen noemen, linksachter ontwijkt/onlast/compenseert (hoe je het ook wil noemen). Vooral te zien in piaffe en passage. Ja dat kan de jonge leeftijd zijn, balans bla bla, maar dan is hij er in mijn ogen ook nog niet klaar voor.



nieuwe kansen
https://www.horses.nl/dressuur/dressuur ... -de-meern/


zou er actie komen!!
https://www.horses.nl/infos/hoe-moeten- ... suursport/

Suzanne F.

Berichten: 49234
Geregistreerd: 03-03-01

Re: GLOCK’s Total US onder Edward Gal over de 80% bij GP-debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 08:43

Die laatste kan ik niet lezen. Wat staat er?

oji

Berichten: 4252
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 09:18

Ook dit in de meern is een NL onderonsje met NL juryleden. In de NL dressuurtop wordt dit nou eenmaal hoog gewaardeerd. Sinds het Sjef Janssen tijdperk wordt in de NL top mega bewegen en spectakel belangrijker gevonden dan een mooi harmonieus beeld. Logisch, in NL zijn met die manier van rijden in het verleden de grootste internationale successen geboekt met olympische en wereld titels.

De rest van de wereld is denk ik (hoop ik) hier niet in blijven hangen en heeft met dujardin, hester etc etc ook gezien dat veel expressie ook gepaard kan gaan met harmonie.

Ik heb dus geen enkele illusie dat de Meern een ander beeld gaat laten zien maar ben zeer benieuwd wat dit gaat doen in een vol internationaal veld met een internationale jury. Ik hoop dat als we internationaal wel afgerekend worden op de spanning en dit totaalbeeld ondanks geweldig goede paarden. Alleen dan komt er denk ik een omslag in NL.

Elisa2

Berichten: 37218
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 09:46

Suzanne F. schreef:
Die laatste kan ik niet lezen. Wat staat er?


Ik kan het ook niet lezen maar het gaat voornamelijk over waarom er veel kritiek van dierenrechtenorganisaties is op voornamelijk de dressuur en niet op het springen.

Nouja als de paarden meer in het wedstrijdritme komen dan zal er snel genoeg uitwijzen wat spanning is en wat rijderij is.