GLOCK’s Total US onder Edward Gal over de 80% bij GP-debuut

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
oji

Berichten: 4252
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:00

Kabayo schreef:
Zonik loopt in de wei bij Glock samen met Nadine en nog wat oudjes

Maar Zonik had zijn hele carrierre nog voor zich....

Kabayo

Berichten: 14003
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:01

oji schreef:
Kabayo schreef:
Zonik loopt in de wei bij Glock samen met Nadine en nog wat oudjes

Maar Zonik had zijn hele carrierre nog voor zich....

Daar zeg ik toch niks over :+ boven mij word beweerd dat ie door de achterdeur vertrokken is wat niet zo is..

oji

Berichten: 4252
Geregistreerd: 29-07-09

Re: GLOCK’s Total US onder Edward Gal over de 80% bij GP-debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:02

Afgeserveerd uit de wedstrijdsport bedoel ik.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41608
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:04

Babootje schreef:
Ik vind van wel San87. Ik ben niet de allergrootste fan van Gal en ik heb ook andere persoonlijke favorieten, maar ik zie toch een flink aantal ongefundeerde meningen ook al wordt erbij gezet waarom men iets vindt.
Taktfouten, de houding van Gal, zn zadel..
En in het algemeen omdat er niet begrepen wordt wat er gebeurt bij zo'n paard met zo weinig ervaring in de ring op dat moment. Nee, het is niet perfect misschien, maar in het geval van Gal moet dat het allemaal wel zijn, blijkbaar. Gelukkig zitten er nog "echte" juryleden.

Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar in mijn geval is het vooral verbazing dat hij met dergelijke foute nog zo hoog scoort. Daar kan Edward verder niks aan doen.

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Re: GLOCK’s Total US onder Edward Gal over de 80% bij GP-debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:12

Ik kan alleen maar zeggen.. gelukkig zit er nog een "echte" jury

996981
Berichten: 9747
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:16

Misschien kunnen we met een aantal bokkers die het interessant vinden, kijken of we een soort clinic jureren kunnen doen, onder leiding van een GP jury. En dan zou het leuk zijn om de kans te krijgen zowel basissport als GP mee te kunnen jureren :)

Voorafgaand een stukje theorie, waarop ze per klasse letten en waarom en het daarna zelf in de praktijk uitproberen gevolgd door een terugblik en vragen/bevindingen uurtje

xChanelx
Berichten: 1922
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:18

996981 schreef:
Misschien kunnen we met een aantal bokkers die het interessant vinden, kijken of we een soort clinic jureren kunnen doen, onder leiding van een GP jury. En dan zou het leuk zijn om de kans te krijgen zowel basissport als GP mee te kunnen jureren :)

Voorafgaand een stukje theorie, waarop ze per klasse letten en waarom en het daarna zelf in de praktijk uitproberen gevolgd door een terugblik en vragen/bevindingen uurtje


Dat zou ik onwijs interessant vinden! Ik meen me te herinneren dat je ook eens op een groot evenement mee kon punten tijdens de proef om zo te kunnen vergelijken wat je gaf t.o.v. de jury's. Ik vond het toen al jammer dat ik niet heen kon haha.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41608
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:18

Babootje schreef:
Ik kan alleen maar zeggen.. gelukkig zit er nog een "echte" jury

Ik ben even in de war met hoe ik je aanhalingstekens moet interpreteren :)). Ik neem aan dat je het niet sarcastisch bedoelt.

In dat geval vraag ik me wel eens af of we blij moeten zijn met die echte jury. Maar dat ligt waarschijnlijk aan mij en hoe ik de uitvoering van oefeningen zie.


996981 schreef:
Misschien kunnen we met een aantal bokkers die het interessant vinden, kijken of we een soort clinic jureren kunnen doen, onder leiding van een GP jury. En dan zou het leuk zijn om de kans te krijgen zowel basissport als GP mee te kunnen jureren :)

Voorafgaand een stukje theorie, waarop ze per klasse letten en waarom en het daarna zelf in de praktijk uitproberen gevolgd door een terugblik en vragen/bevindingen uurtje

Daar zou ik zeker interesse in hebben. Van veel basis-juryleden vraag ik me ook af waar ze op letten en hoe dat omgezet wordt naar een cijfer. In mijn ogen hoort combinatie waarbij het paard de hele proef met opengesperde mond en uitstekende tong loopt, geen winstpunt te krijgen.

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:20

oji schreef:
En nu dan Zonik, dat was toch zijn Tokyo paard. En ja het kan best zijn dat deze paarden net even getalenteerder zijn, maar ze zijn nog onervaren, niet constant, veel taktfouten en erg jong voor dit niveau. Zonik kon dit niveau inmiddels aan.
Maar wat horen we nog van Zonik, ook een mega getalenteerd paard...net als meerdere anderen bij Gal afgeserveerd via de achterdeur denk ik. Valt nu minder op omdat hij nu 2 andere kanonnen achter de hand heeft en het dus niet zoals bij Undercover in de gaten loopt dat zijn topper stuk is. Het gebeurt mij in ieder geval te vaak dat Gal mega-getalenteerde paarden onder de bibs krijgt, die toch net voor stuk gaan verkocht worden, of gewoon stuk gaan en er een nieuw blik wordt opengetrokken. En wat ik al aangaf, stuk gaan kan mentaal of lichamelijk zijn. Undercover en Lingh waren gewoon mentaal stuk. Totilas denk ik lichamelijk stuk.


ja maar Oji, zo lang je niet echt weet waarom deze paarden "het niet meer doen" is het toch alleen maar een aanname die je doet?

En van Totilas weten we redelijk waarom hij het niet heeft gered bij Rath. Een paard kan niet zoveel dekken en goed presteren in de sport. Dat gaat niet samen. Dat was niet eerlijk naar het paard en ook niet naar de ruiter.
Vandaar dat Toto Jr en Total US nu niet dekken.
En verder gaat er soms ook gewoon een paard stuk, ook bij ons amateurs... Vergeet niet dat paarden die op topniveau lopen eerder "stuk" zijn in de zin dat ze niet meer op dat niveau terugkomen. Dat wil dan nog niet zeggen dat ze naar de slager moeten.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 14-02-21 19:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:24

Babootje schreef:
Ik kan alleen maar zeggen.. gelukkig zit er nog een "echte" jury


_San87_ schreef:
Ik ben even in de war met hoe ik je aanhalingstekens moet interpreteren :)). Ik neem aan dat je het niet sarcastisch bedoelt.

In dat geval vraag ik me wel eens af of we blij moeten zijn met die echte jury. Maar dat ligt waarschijnlijk aan mij en hoe ik de uitvoering van oefeningen zie.


Nee zeker niet sarcastisch bedoeld. Wat ik ermee bedoel te zeggen is dat er tegenover foutjes ook meer belangrijker zaken zitten die wel bijzonder goed zijn. Voor ons soms moeilijk te zien hoe juryleden wegen.
Wij zijn al gauw geneigd om "fouten te kijken".

irmaz

Berichten: 4781
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:25

Ik word niet erg blij van de proef van Edward en Toto, veel taktfouten, problemen met de balans zowel in de lengte- als de breedterichting en wat ik vooral mis is de chemie tussen ruiter en paard.
Maar ik kan niet vanachter een beeldscherm voelen wat Edward onder zich heeft, aan het begin lijkt Toto niet op zijn gemak dus mogelijk heeft dat veel invloed op de prestatie. In dat geval superknap wat Edward er weer uit weet te rijden.

Waar ik wel van sta te kijken is dat de jury zo'n proef met 80% en een tweede plaats beloont, hiermee geven ze wat mij betreft echt een verkeerd signaal af. Ik zie iedereen al naar de paardenmarkt hollen voor een Totilas want blijkbaar maakt het niet uit hoe die door een proef komen als ze maar op de juiste letter een gang laten zien die lijkt op het gevraagde en vooral veel extra schwung en afdruk aan de voorkant laten zien. Of misschien moeten ze zwart zijn.. -O-

Ik voel in ieder geval weer een geweldige teleurstelling voor de Nederlanders aankomen op de eerste internationale GP wedstrijd en wens Rien van der Schaft veel takt en wijsheid toe...

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:28

irmaz schreef:
Ik voel in ieder geval weer een geweldige teleurstelling voor de Nederlanders aankomen op de eerste internationale GP wedstrijd en wens Rien van der Schaft veel takt en wijsheid toe...


Alex van Silfhout bedoel je :D

Temeraire

Berichten: 3531
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:29

Maar Zonik is toch helemaal niet afgeserveerd?
Er zijn erg weinig wedstrijden geweest, dus weinig om 'van te horen' , en nu Edward 2 paarden heeft die mogelijk/waarschijnlijk beter zijn dan Zonik, dan snap ik best dat hij die 2 dan meeneemt.
Dat is heel wat anders dan aannemen dat Zonik niet meer getraind wordt. Zo krijg je alleen maar wilde verhalen de wereld in.

Verder heb ik een gemengd gevoel hierbij. De bondscoach zei dat er harmonisch gereden werd, verschillende juryleden belonen het goed... tuurlijk er kan veel beter, maar toch.

Verder vind ik het soms jammer hoe de Nederlandse trots ontbreekt. Dat andere landen zijn proeven afbranden is tot daar aan toe, maar kennelijk hoeft Edward uit NL ook weinig steun te verwachten.
Tuurlijk hoef je niet alles prachtig te vinden maar ik vind de kritiek nu wel erg negatief.

@irmaz Je weet dat Rien al lang geen bondscoach meer is?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34649
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:32

Zonik was toch heel snel gestresst? Of ben ik nu in de war met een ander paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:41

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-02-21 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Berichten: 14003
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:42

oji schreef:
Afgeserveerd uit de wedstrijdsport bedoel ik.


MCE schreef:
SusanH schreef:
Zonik was toch heel snel gestresst? Of ben ik nu in de war met een ander paard?


Undercover misschien

Oeps dan moet ik mij inderdaad herstellen. Bedoelde undercover. Van zonik hoor je idd niks meer..

oji

Berichten: 4252
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:57

Babootje schreef:
Ik kan alleen maar zeggen.. gelukkig zit er nog een "echte" jury

Ik trek nergens het oordeel van de jury in twijfel. Ik zou niet durven. Zei zijn opgeleid om te jureren, ik niet.

Maar dressuur is een jurysport, en daar komt altijd ook een kwestie van smaak bij kijken. En nee de manier van rijden van Gal, die extreme beweging bij zulke jonge paarden, is niet mijn smaak, vind ik niet sympathiek rijden. Dat paarden bij Gal geen langdurige wedstrijd carrière hebben is in mijn ogen geen toeval maar een gevolg van zijn manier van rijden. Hij kan wel voor korte tijd heel extreem veel uit een paard rijden, maar door dat extreme pieken is het succes maar van korte duur voor het paard.
En ja dat pieken wordt door de jury gewaardeerd en dat snap ik ook wel, maar IK zie liever een paard dat vanaf zijn 10e een opbouw heeft en een mooie lange wedstrijd carrière. Gal heeft paarden die bij 9-10 jaar pieken en daarna wordt het minder/einde carrière. Voor mijn gevoel pleeg je met zijn manier van rijden roofbouw op een paard. Maar dat die extreme beweging scoort snap ik zeker wel. Dat verwijt ik de jury ook niet, want dat is gewoon op alle punten waarop een dergelijke onderdeel gepunt dient te worden gewoon uitzonderlijk. En misschien houden deze paarden het wel langdurig vol en heb ik ongelijk. Ik hoop het voor deze 2 knappe paarden dat ze mentaal en fysiek gezond blijven. Maar de statistieken tot dusver bevestigen mij alleen maar in dat ik zijn manier van rijden destructief voor paarden vind.

tita

Berichten: 19750
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:58

oji schreef:
Afgeserveerd uit de wedstrijdsport bedoel ik.



1001 redenen kan dat hebben en dan is het respect naar de mensen toe dat ze um niet verkopen aan eeen junior ergens

En ik vind niet dat de gewoon Jantjemetkorteachternaamm hoeft niet te weten waarom een paard niet meer actief is.

En al die basis ruiters met hun peesblessure paarden....... sommige kunnen er echt niks aan doen, andere hebben pech maar Gal.........

Tja als zijn paard blessure heeft is het sowieso zijn schuld ongeacht hoe of wat
Laatst bijgewerkt door tita op 14-02-21 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

oji

Berichten: 4252
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:58

SusanH schreef:
Zonik was toch heel snel gestresst? Of ben ik nu in de war met een ander paard?

Dat was Undercover.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41608
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 20:13

Babootje schreef:
Babootje schreef:
Ik kan alleen maar zeggen.. gelukkig zit er nog een "echte" jury


_San87_ schreef:
Ik ben even in de war met hoe ik je aanhalingstekens moet interpreteren :)). Ik neem aan dat je het niet sarcastisch bedoelt.

In dat geval vraag ik me wel eens af of we blij moeten zijn met die echte jury. Maar dat ligt waarschijnlijk aan mij en hoe ik de uitvoering van oefeningen zie.


Nee zeker niet sarcastisch bedoeld. Wat ik ermee bedoel te zeggen is dat er tegenover foutjes ook meer belangrijker zaken zitten die wel bijzonder goed zijn. Voor ons soms moeilijk te zien hoe juryleden wegen.
Wij zijn al gauw geneigd om "fouten te kijken".

Duidelijk +:)+.

Het is inderdaad lastig om te zien. Ik zie ook echt wel goede dingen in de proef en het paard heeft een grandioos talent, maar die wegen imo niet op tegen de minder goede dingen en het constante verzet.

irmaz

Berichten: 4781
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 20:15

Babootje schreef:
irmaz schreef:
Ik voel in ieder geval weer een geweldige teleurstelling voor de Nederlanders aankomen op de eerste internationale GP wedstrijd en wens Rien van der Schaft veel takt en wijsheid toe...


Alex van Silfhout bedoel je :D

Ik had het opgezocht en kwam inderdaad Alex van Silfhout tegen maar dacht dat niet waar kon zijn, dacht dat die voor de jeugd was := ik wordt oud geloof ik 8)7
Dan wens ik Alex van Silfhout de takt, wijsheid, een rechte rug en een heldere blik toe
Laatst bijgewerkt door irmaz op 14-02-21 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Chichio
Berichten: 1
Geregistreerd: 26-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 20:18

Halthouden met kin op de borst alleen al zou je niet meer dan 60% op moeten kunnen leveren...

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 20:21

oji schreef:
Maar de statistieken tot dusver bevestigen mij alleen maar in dat ik zijn manier van rijden destructief voor paarden vind.


Wat voor statistieken? Wat zet je nu tegen wat af?

Een sportpaard is natuurlijk snel over zn top (met gemiddeld 10 of 11 lopen ze op hun top). Een paar blessures is genoeg en dan komen ze niet meer op het niveau terug. Zijn ze dan stuk? Dat hoeft niet natuurlijk. Een paar blessures bij een topatleet op een zekere leeftijd en dan is het ook gedaan.
Totilas is nog jaren na zijn sportcarriere gewoon gereden door zijn eigenaresse.

Jonnekee
Berichten: 753
Geregistreerd: 18-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 20:35

Ik kan alleen maar dromen van deze scores in de GP, helaas zal ik al ontzettend blij zijn met 65% en het liefst naar de 70% *D

Roodvos

Berichten: 6668
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 20:36

DuoPenotti schreef:
Wat bedoel je met stuk eronder? Dat het 20 seconde is?

Ik zou graag nog reactie zien op het onderstaande.

Roodvos schreef:
DuoPenotti schreef:
Wat de reden ook is van die taktfouten. Een proef als dat hoort niet zo hoog te scoren. Het is geen B meer.
Bij elk van die oefening hoort een 2 te staan. En dat is onmogelijk omhoog te halen als dat echt gegeven zou zijn.

Het filmpje van Toto Jr kan ik niet bekijken, dus even in het algemeen. Als de oefening in de basis wordt uitgevoerd voor een 8 (bijvoorbeeld lengtebuiging, parallel, oprichting, verzameling, rechtgerichtheid). Maar helaas, er zijn wat taktfouten. Is het dan een 6 of een 2? En als je zegt een 2, dan straf je taktfouten dus af met -6 (8-6=2).
Wat geef je dan bij uitvoering voor een 5 (bijvoorbeeld mist lengtebuiging, teveel op de voorhand) met dezelfde taktfouten? Ook een 2 (dus -3), of straf je dat ook af met -6? Dan moet je dus -1 geven (als dat zou kunnen).

Of vind je dat taktfouten gewoon altijd een 2 moeten zijn?
Waarom vind je het dan eerlijk om fouten bij een hogere moeilijkheidsgraad van de uitvoering zwaarder te straffen dan bij een lagere moeilijkheidsgraad?
(Uitvoering voor een 8 kost gewoonlijk meer moeite dan voor een 5).

Ik ben heel benieuwd hoe je dit ziet.