Community
Door Marjo

Charlie Mackesy, een artiest uit Groot Brittannië is op social media al langere tijd bekend door zijn tekeningen van the boy, the mole, the fox and the horse. Ofwel, de jongen, de mol, de vos en het paard. In zijn tekeningen schetst hij deze bijzondere vriendschap en paart hij deze met inspirerende en grappige quotes.
Vorig jaar, op mijn verjaardag, ontving ik dit boek van mijn beste vriendin. Zelf ben ik geen lezer, maar dit boek stond hoog op mijn verlanglijst. Het is geen boek waar je dagen mee bezig bent. Binnen het uur kun je hier doorheen zijn. Maar wat dit boek juist zo uniek maakt, is dat je het op meerdere momenten op kan pakken en lekker in kan wegdromen.
Het boek begint met een eenzame jongen, die bevriend raakt met een mol. De mol heeft mooie levensadviezen; "If at first you don't succeed, have some cake"
De jongen en de mol gaan op avontuur en komen onderweg de vos tegen. De vos zit vast in een val, en heeft de hulp van de mol en de jongen nodig.
Verderop in het avontuur komen ze ook het paard tegen. Met een simpele "Hello" begroeten ze elkaar.
Zoals gezegd heeft het boek mooie quotes die voor iedereen van toepassing zijn. Het is een boek vol met feel-good momentjes. De tekeningen lijken op ruwe schetsen waarbij de stijl van Mackesy heel duidelijk naar voren komt.
Persoonlijk kan ik geen negatieve punten vinden in dit boek. Soms is het handschrift wat slecht te lezen, maar nergens onmogelijk. Zelf heb ik het boek in het Engels gekregen, maar inmiddels is het ook in het Nederlands beschikbaar.
Al met al een boek dat zeker aan te raden is voor iedereen die het in deze tijden moeilijk heeft, maar ook voor iedereen die 'gewoon' even wilt wegdromen.