Blog

Wie ben ik? Marijke, 46 jaar. Orun instructrice, begonnen als springruiter en inmiddels omgeturnd naar dressuur. Met Adjudant en MDG Equestrians Connecticut heb ik Grand Prix gereden en met Eros Lichte Tour. Afgelopen jaar ben ik vooral druk geweest met revalideren en sinds vorige maand weer terug op wedstrijd.
Volgens mij heb ik al vaker hier geschreven dat ik echt heel graag wedstrijden rijd. Dat betekent niet dat ik heel vaak op wedstrijd ga en ik kan heel goed een paar maanden thuis blijven zonder het te missen. Maar wedstrijden zijn wel een doel voor me en het is iets waar ik gericht naar toe werk. Het wegvallen van de wedstrijden vind ik nog niet zo'n gemis maar wel dat ik niet weet of we eind december weer de ring in mogen of dat het misschien nog wel maanden duurt.
Dus was het tijd om mezelf een beetje te inspireren en goed na te denken waar ik de komende tijd aan wil werken en ook wat ik misschien juist nú kan doen wat misschien minder goed uitkomt als ik binnenkort weer de ring in moet.
Iets wat ik heel belangrijk vind is optimaal trainen. Ik ben best lui van mezelf en ik wil met zo min mogelijk inspanning een zo goed mogelijk resultaat krijgen. Dat lui zijn heeft best veel voordelen want ik heb mijn paarden licht aan de hulpen omdat ik weinig wil doen en ik train niet snel te hard en teveel waardoor de kans op blessures kleiner is.
Maar dat laatste is ook een beetje het nadeel en mijn valkuil. Zeker als ik lekker aan het rijden ben vind ik het al snel goed en dan stagneert de ontwikkeling natuurlijk een beetje.
Afgelopen week heb ik daarom een training met hartslagmeter gedaan. Had ik al veel over gelezen en maar nooit echt iets mee gedaan omdat ik ook niet zo goed wist wat het me zou opleveren aangezien mijn paarden in de regel heel fit zijn en het prima doen.
Nou het leverde heel veel op. De meting begon met een basistest, 2 x 2 minuten stap, draf en galop gewoon simpel in de aanleuning waarbij de hartslag niet boven bepaalde waardes mag komen. Komt die daar wel boven dan moet je eerst aan de conditie van het paard werken voor je echt aan de slag kunt met meer kracht trainen.
Mijn paard bleef daar gelukkig keurig onder dus gingen we aan de slag om te kijken of ik zijn hartslag hoger kon krijgen door meer aan het werk te gaan. Nou dat viel dus een beetje tegen. De stukken waarvan ik dacht dat hij het moeilijk vond gingen stiekem best makkelijk en soms dacht ik dat ik iets moeilijker maakte door meer te sluiten maar ging zijn hartslag naar beneden in plaats van omhoog. Uiteindelijk kwamen we wel tot dingen die hem moeite kosten zoals de contragalop (vandaar dat hij zo graag stiekem omspringt) en vanuit het voorwaarts galopperen terug sluiten en daarin ook echt heel veel drang naar voren houden.

Foto's: Sportpaardenbegeleiding.nl
Voor mij was het een enorme eyeopener die zeker een vervolg gaat krijgen. De komende tijd ga ik hier lekker mee aan de slag en ik hoop binnenkort ook andere paarden die ik rijd te kunnen laten meten om daarmee ook gerichter te trainen en beter inzicht te krijgen in wat ze moeilijk vinden en wat niet. Zo train je heel gericht en voorkom je overbelasting.
En nu ga ik maar eens nadenken wat ik nog meer mee kan pakken de komende tijd. Ik was al begonnen met balkjes lopen en wil dat wat gaan uitbouwen maar er is nog veel meer. Hebben jullie tips en ideeën om de komende tijd mee aan de slag te gaan?