Wie hebben het beter: wedstrijdpaarden of recreatiepaarden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14047
Geregistreerd: 20-04-16

Wie hebben het beter: wedstrijdpaarden of recreatiepaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-20 00:04

dehoefslag.nl
Algemeen

Afbeelding
Paarden in de wei. Foto: Margreet/ Bokt Wiki


Is de gezondheid van een wedstrijdpaard beter dan die van een recreatiepaard? Of is het andersom? Zwitserse onderzoekers hebben beide groepen paarden met elkaar vergeleken.

250 ruiters en paarden
Marie Dittman, onderzoekster aan de universiteit van Zurich en haar collega’s voerden een grootschalig orthopedisch onderzoek uit bij paarden. Ze maakten gebruik van de data om een aantal gezondheids- en welzijnsindicatoren bij wedstrijdpaarden en recreatiepaarden te vergelijken. 250 Zwitserse ruiters reageerden op een online enquête met 34 vragen.

Lees het hele artikel over dit onderzoek op dehoefslag.nl
Laatst bijgewerkt door JPitty op 09-10-20 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foutje uit de titel gehaald.

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 00:28

'misschien kan dit helpen om de kritiek van een groep op een andere groep te verminderen.’
Mooie zin in het originele artikel! Samenwerkend en informatie-uitwisselend kom je verder dan wanneer je elkaar de grond in boort.

250 paarden/ruiters vind ik trouwens wel een minieme steekproef. Ook omdat het klinkt alsof er weinig andere onderzoeksmethoden zijn toegepast. Dus ik ben benieuwd hoe goed dit Zweedse onderzoek kan worden vertaald naar de Nederlandse praktijk. Al komt het wel overeen met mijn gevoel/hypothese.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Wie heeft het beter: wedstrijdpaarden of recreatiepaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 06:17

Heb het onderzoek nog niet gelezen.

Maar mij lijkt het wel zo dat wedstrijdpaarden meer toezicht krijgen op hun gezondheid omdat ze moeten presteren en dit toch veel van hun lichaam vraagt. Denk dat daar dus veel vaker osteopathie, dierenarts etc aan te pas komt dan bij de recreatiepaarden.

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 06:23

De hele stelling is fout. Een wedstrijd paard is in 9 van de 10 gevallen ook een recreatie paard. Mijn dochter verdient toch echt geen geld met haar dressuur proeven rijden.
Het tegenovergestelde van recreatie is niet wedstrijd. Het tegenovergestelde van recreatie is professioneel.
Beter is niet wedstrijd paard versus wedstrijd paard gebruiken. Dus het paard wat alleen buiten Wordt gereden versus Het paard wat (niet professioneel) western-, spring- of dressuurwefstrijden loopt en daar naar getraind wordt.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 06:23

Art_Ificious schreef:
Heb het onderzoek nog niet gelezen.

Maar mij lijkt het wel zo dat wedstrijdpaarden meer toezicht krijgen op hun gezondheid omdat ze moeten presteren en dit toch veel van hun lichaam vraagt. Denk dat daar dus veel vaker osteopathie, dierenarts etc aan te pas komt dan bij de recreatiepaarden.


Dat denk ik ook maar ik denk dat de mentale gezondheid bij recreatiepaarden beter is.
Staan vaker in een kudde met speelmaatjes, misschien meer variatie in werk; bakwerk, grondwerk, buitenrijden.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 07:26

Onali schreef:
Art_Ificious schreef:
Heb het onderzoek nog niet gelezen.

Maar mij lijkt het wel zo dat wedstrijdpaarden meer toezicht krijgen op hun gezondheid omdat ze moeten presteren en dit toch veel van hun lichaam vraagt. Denk dat daar dus veel vaker osteopathie, dierenarts etc aan te pas komt dan bij de recreatiepaarden.


Dat denk ik ook maar ik denk dat de mentale gezondheid bij recreatiepaarden beter is.
Staan vaker in een kudde met speelmaatjes, misschien meer variatie in werk; bakwerk, grondwerk, buitenrijden.


Dat wedstrijdpaarden niet in de wei lopen of niet met een vriendje staan of niet op buitenrit gaan is natuurljk onzin. :) Iedereen doet het anders, ik ken zat wedstrijdpaarden die dat allemaal hebben.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Wie heeft het beter: wedstrijdpaarden of recreatiepaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 07:37

Over variatie zei ik ook misschien ;)

Josje_D
Berichten: 135
Geregistreerd: 16-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 08:08

Het onderzoek is uitgevoerd middels een enquête onder 250 Zwitserse ruiters (de paarden zijn door een dierenarts ook gecheckt).
Ik denk niet dat dit aantal genoeg is om iets over de gehele populatie wedstrijd- en recreatie paarden te zeggen... De conclusie is een beetje voorspelbaar.

Maar wel goed om te zien dat paarden het over het algemeen goed hebben in Zwitserland.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 08:14

Change3x schreef:
Dat wedstrijdpaarden niet in de wei lopen of niet met een vriendje staan of niet op buitenrit gaan is natuurljk onzin. :) Iedereen doet het anders, ik ken zat wedstrijdpaarden die dat allemaal hebben.

Dat geldt andersom voor de gezondheidschecks ook. Er zijn genoeg recreatiepaarden die 2x per jaar een osteopaat op bezoek krijgen, regelmatig een zadelcheck hebben, de tandarts netjes jaarlijks komt.

Het zou fijn zijn als we eens van die vooroordelen af komen. Sportpaarden staan niet meer 23/7 op stal en recreatiepaarden staan niet allemaal 24/7 in de blubber. Sportpaarden zien niet dagelijks een dierenarts en recreatiepaarden zien niet alleen maar een dierenarts met een enting. Ook sportpaarden staan tegenwoordig steeds meer buiten in een kudde. En recreatiepaarden moeten net zo goed correct op conditie zijn.

De wereld is (gelukkig!) niet meer hetzelfde als 20 jaar geleden. De beide werelden (sport en recreatie) komen steeds meer bij elkaar.
Overigens heb ik het dan wel over de 90/95 % van de mensen en paarden die paardrijdt op hobbymatig niveau. Dat kleine percentage topsport (dus waar er daadwerkelijk genoeg geld mee verdiend wordt dat er van te leven is) weet ik te weinig van.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 09-10-20 08:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Josje_D
Berichten: 135
Geregistreerd: 16-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 08:22

Change3x schreef:
Dat wedstrijdpaarden niet in de wei lopen of niet met een vriendje staan of niet op buitenrit gaan is natuurljk onzin. :) Iedereen doet het anders, ik ken zat wedstrijdpaarden die dat allemaal hebben.


Ik denk inderdaad ook dat het allemaal steeds dichterbij elkaar komt. Dierenwelzijn over het algemeen wordt anno 2020 steeds belangrijker.

Getup

Berichten: 8280
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 08:24

Blijft mijn vraag, wat de definitie is van een wedstrijdpaard en een recreatiepaard. Welk niveau?

Er zijn mensen met 2 wp in de B, die dat dier behandelen alsof hij naar de OS moet, ingepakt en wel.

Noem mezelf recreatieruiter en boscrosser, maar rijd ook wedstrijden ( en gaat best leuk, al zeg ik het zelf).
Paard is vanaf 8u buiten met vriendjes, heeft 2 x zadelcheck per jaar, 1 x tanden....

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Wie heeft het beter: wedstrijdpaarden of recreatiepaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 08:29

De definitie moet zijn professioneel versus hobby (=recreatie). Of wedstrijd paard versus niet wedstrijd paard.
Dit is appels met peren vergelijken
Onderzoek moet aan de basis goed zijn anders gaat het niet.

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 08:30

Getup schreef:
Blijft mijn vraag, wat de definitie is van een wedstrijdpaard en een recreatiepaard. Welk niveau?

Er zijn mensen met 2 wp in de B, die dat dier behandelen alsof hij naar de OS moet, ingepakt en wel.

Noem mezelf recreatieruiter en boscrosser, maar rijd ook wedstrijden ( en gaat best leuk, al zeg ik het zelf).
Paard is vanaf 8u buiten met vriendjes, heeft 2 x zadelcheck per jaar, 1 x tanden....

Hobby matig neem ik aan?

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 08:40

rien10 schreef:
De definitie moet zijn professioneel versus hobby (=recreatie). Of wedstrijd paard versus niet wedstrijd paard.
Dit is appels met peren vergelijken
Onderzoek moet aan de basis goed zijn anders gaat het niet.

Dit dus! Ik vind het altijd al vreemd dat je geen recreatie ruiter zou zijn als je in het weekend een wedstrijd start. Ik heb mijn paarden in het verleden behoorlijk dressuurmatig getraind met oa 3x per week privéles. Alle knopjes zaten erop. Dus dat zou op het gebied van arbeid weinig of niet verschillen met iemand die dat op een wedstrijd wil laten zien.

Ik denk dat men moet praten of professioneel en hobbymatig.

Elisa2

Berichten: 37172
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wie heeft het beter: wedstrijdpaarden of recreatiepaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 08:52

Ik moet eerlijk zeggen dat ik vooral hier over val in het hele artikel:

"Zowel wedstrijdpaarden als recreatiepaarden hadden last van orthopedische problemen. Beide groepen lieten signalen van rugpijn en lichte kreupelheid zien ."

Lekker onderzoek, betekent dat er op dat gebied nog een heleboel winst te behalen is.

Josje_D
Berichten: 135
Geregistreerd: 16-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 09:00

Elisa2 schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik vooral hier over val in het hele artikel:

"Zowel wedstrijdpaarden als recreatiepaarden hadden last van orthopedische problemen. Beide groepen lieten signalen van rugpijn en lichte kreupelheid zien ."

Lekker onderzoek, betekent dat er op dat gebied nog een heleboel winst te behalen is.


Dat vond ik inderdaad ook zorgelijk maar onderaan probeert de onderzoeker het wat af te zwakken en in perspectief te zetten...
Ik ben nu wel benieuwd naar het onderzoek en de daadwerkelijke statistieken.

Popstra
Berichten: 13753
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 09:04

Daihyo schreef:
Change3x schreef:
Dat wedstrijdpaarden niet in de wei lopen of niet met een vriendje staan of niet op buitenrit gaan is natuurljk onzin. :) Iedereen doet het anders, ik ken zat wedstrijdpaarden die dat allemaal hebben.

Dat geldt andersom voor de gezondheidschecks ook. Er zijn genoeg recreatiepaarden die 2x per jaar een osteopaat op bezoek krijgen, regelmatig een zadelcheck hebben, de tandarts netjes jaarlijks komt.

Het zou fijn zijn als we eens van die vooroordelen af komen. Sportpaarden staan niet meer 23/7 op stal en recreatiepaarden staan niet allemaal 24/7 in de blubber. Sportpaarden zien niet dagelijks een dierenarts en recreatiepaarden zien niet alleen maar een dierenarts met een enting. Ook sportpaarden staan tegenwoordig steeds meer buiten in een kudde. En recreatiepaarden moeten net zo goed correct op conditie zijn.

De wereld is (gelukkig!) niet meer hetzelfde als 20 jaar geleden. De beide werelden (sport en recreatie) komen steeds meer bij elkaar.
Overigens heb ik het dan wel over de 90/95 % van de mensen en paarden die paardrijdt op hobbymatig niveau. Dat kleine percentage topsport (dus waar er daadwerkelijk genoeg geld mee verdiend wordt dat er van te leven is) weet ik te weinig van.
ook die laatste groep hebben hun paarden lekker buiten staan hoor. :)

Elin_

Berichten: 9637
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 09:04

Interessant! Ik zet even een stipje

Elisa2

Berichten: 37172
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 09:27

Josje_D schreef:
Elisa2 schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik vooral hier over val in het hele artikel:

"Zowel wedstrijdpaarden als recreatiepaarden hadden last van orthopedische problemen. Beide groepen lieten signalen van rugpijn en lichte kreupelheid zien ."

Lekker onderzoek, betekent dat er op dat gebied nog een heleboel winst te behalen is.


Dat vond ik inderdaad ook zorgelijk maar onderaan probeert de onderzoeker het wat af te zwakken en in perspectief te zetten...
Ik ben nu wel benieuwd naar het onderzoek en de daadwerkelijke statistieken.


Het is jammer inderdaad dat er geen cijfers genoemd worden. Belangrijk is denk ik ook bij dit soort onderzoeken hoeveel een paard echt paard kan zijn.

Sociaal contact met soortgenoten en genoeg vrije beweging, goed voer en een goede trainer/ ruiter.

Ik denk wel dat het paard die 2x in de week een bosritje maakt met een hobbelende ruiter en daar wat lichte rugpijn aan overhoudt maar die verder volledig paardwaardig gehouden wordt over het algemeen gelukkiger is dan het paard die perfect gereden en getraind wordt maar nooit met andere paarden buiten staat en voornamelijk leeft in de stapmolen, stal en rijbak.

ApoCowlypsee
Berichten: 127
Geregistreerd: 17-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 14:05

'Husbandry, Use, and Orthopedic Health of Horses Owned by Competitive and Leisure Riders in Switzerland'
doi: 10.1016/j.jevs.2020.103107
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32684252/

Volgens mij is dit het onderzoek waar het over gaat, mocht iemand de exacte methodes & resultaten willen lezen (en ook de mogelijkheid hebben tot het lezen van het artikel.)

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 14:43

Elisa2 schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik vooral hier over val in het hele artikel:

"Zowel wedstrijdpaarden als recreatiepaarden hadden last van orthopedische problemen. Beide groepen lieten signalen van rugpijn en lichte kreupelheid zien ."

Lekker onderzoek, betekent dat er op dat gebied nog een heleboel winst te behalen is.


Ik denk inderdaad dat dit de interessantste conclusie is van het onderzoek. Kom ook overeen met een eerder gedaan Engels onderzoek. Daaruit bleek dat er inderdaad veel subklinische orthopedische problematiek is bij paarden: veel rugpijn en lichte kreupelheid. Interessant om te zien dat er tussen de twee categorieën weinig verschil is en dat is ook wel wat ik in de praktijk zie.

Josje_D
Berichten: 135
Geregistreerd: 16-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 15:00

ApoCowlypsee schreef:
'Husbandry, Use, and Orthopedic Health of Horses Owned by Competitive and Leisure Riders in Switzerland'
doi: 10.1016/j.jevs.2020.103107
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32684252/

Volgens mij is dit het onderzoek waar het over gaat, mocht iemand de exacte methodes & resultaten willen lezen (en ook de mogelijkheid hebben tot het lezen van het artikel.)


Dankjewel voor het opzoeken!
Ik heb het onderzoek gevonden via de bibliotheek van de Uni. Leesvoer voor het weekend!

_Lorette_

Berichten: 12084
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 15:28

Hmm, de categorieën zijn 'self-identified'. Ik zou niet eens weten wat ik zelf ben... In die zin zijn de twee groepen niet heel strak te scheiden. Of je moet als onderzoeker aanhouden dat de recreatieve groep nooit wedstrijden heeft gereden en ook niet van plan is om dat te gaan doen. Dat heb ik niet zo gelezen.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Wie heeft het beter: wedstrijdpaarden of recreatiepaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 15:32

Het geheel doet me -met een knipoog- aan deze denken


Afbeelding

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Wie heeft het beter: wedstrijdpaarden of recreatiepaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 15:39

Toch levert ook dit onderzoek best informatie op. Appels en peren vergelijken is het niet, het zijn 2 groepen paarden die wellicht niet al te veel van elkaar verschillen, dat wel. Hoe zou de uitkomst zijn wanneer bereden paarden en nooit bereden paarden onderzocht zouden worden? Ik bied mijn dieren bij deze aan!