Consumentenbescherming wellicht financiële gevolgen handel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14040
Geregistreerd: 20-04-16

Consumentenbescherming wellicht financiële gevolgen handel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-20 17:59

Equnews.nl
Ingezonden door Sandra_H
Algemeen

Afbeelding
Foto: Prugelpiet


De professionele verkopers van paarden en pony’s gaan gebukt onder de huidige Consumentenbescherming, zoals deze in de EU-lidstaten van toepassing is. Deze consumentenbescherming kan voor de professionele verkopers grote financiële gevolgen hebben. "Er kan nog wat aan gedaan worden, maar dan is er snel actie nodig," dat schrijft het team van Schelstraete Advocaten.

Deze Consumentenbescherming komt onder andere er op neer dat bij verkoop van een paard of pony door een professional (een partij welke beroeps- of bedrijfsmatig bezig is met de verkoop van paarden en pony’s) aan een consument, wordt vermoed dat gebreken die zich binnen zes maanden ná aflevering openbaren al aanwezig waren bij de levering. Hieronder vallen ook gebreken die acuut zijn ontstaan, bijvoorbeeld door een misstap of val.

Risico voor verkoper
Wanneer de professionele verkoper dan het tegendeel niet aannemelijk kan maken (in de volksmond: kan bewijzen,) blijft dit gebrek voor risico van de verkoper. Deze dient dan vaak het paard terug te nemen en zelfs schadevergoeding aan de koper te voldoen. De geschetste situatie is door vrijwel alle EU-lidstaten in de wetgeving opgenomen. Ook in Nederland passen de rechters dit uitgangspunt toe! Zelfs in het geval van blessures welke acuut kunnen ontstaan, zoals bijvoorbeeld een peesblessure, moet de professionele verkoper bewijzen dat deze blessure op het moment van de levering niet bestond.

Lees hier meer
Laatst bijgewerkt door JPitty op 01-10-20 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Spelfoutje verwijderd

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Consumentenbescherming wellicht financiële gevolgen handel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 20:15

Dat is toch al heel lang zo? Ik zie het nieuwe er niet van.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 21:06

GDG schreef:
Dat is toch al heel lang zo? Ik zie het nieuwe er niet van.


Citaat:
Hieronder vallen ook gebreken die acuut zijn ontstaan, bijvoorbeeld door een misstap of val.


Dit deel toch niet?

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 21:30

Het komt er op neer dat de verkoper tot 6 maanden na levering het risico loopt op het moeten terug nemen van het paard en verkoopbedrag moet terugbetalen.
Dat gaat zelfs oplopen naar 12 maanden (per 01-01-2022) en andere EU landen tot 2 jaar. Handel in levende dieren kan hiervan worden uitgesloten, maar de regering is van mening dat : “Een jaar bewijslastomkering leidt voor de huisdierbranche niet tot substantieel grotere lasten”.

_San87_ schreef:
Citaat:
Hieronder vallen ook gebreken die acuut zijn ontstaan, bijvoorbeeld door een misstap of val.
Dit deel toch niet?

Verkoper moet bewijzen dat paard zonder deze problemen zijn erf verlaten heeft, koper hoeft enkel te klagen, niet te bewijzen dat de klacht terecht is. En die mag de koper tot die tijd nog op zijn mooie blauwe ogen vertrouwen ook. Maakt verkoop aan particulieren dus niet aantrekkelijk voor een commercieel bedrijf.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 21:39

tamary schreef:
Het komt er op neer dat de verkoper tot 6 maanden na levering het risico loopt op het moeten terug nemen van het paard en verkoopbedrag moet terugbetalen.
Dat gaat zelfs oplopen naar 12 maanden (per 01-01-2022) en andere EU landen tot 2 jaar. Handel in levende dieren kan hiervan worden uitgesloten, maar de regering is van mening dat : “Een jaar bewijslastomkering leidt voor de huisdierbranche niet tot substantieel grotere lasten”.

Verkoper moet bewijzen dat paard zonder deze problemen zijn erf verlaten heeft, koper hoeft enkel te klagen, niet te bewijzen dat de klacht terecht is. En die mag de koper tot die tijd nog op zijn mooie blauwe ogen vertrouwen ook. Maakt verkoop aan particulieren dus niet aantrekkelijk voor een commercieel bedrijf.

Ik vind het echt bizar :o . Hoe kan de verkoper ooit aansprakelijk zijn voor het resultaat van een gekke sprong bij de koper in de weide :').

belle_boef

Berichten: 10738
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Consumentenbescherming wellicht financiële gevolgen handel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 21:42

Dat betekend voor de verkoper 24/7 camera zicht op het paard in de stal en op de weide en moment van vertrek wil je omsluitend bewijs hebben. Dure grap zoveel camera’s

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 21:45

_San87_ schreef:
tamary schreef:
Het komt er op neer dat de verkoper tot 6 maanden na levering het risico loopt op het moeten terug nemen van het paard en verkoopbedrag moet terugbetalen.
Dat gaat zelfs oplopen naar 12 maanden (per 01-01-2022) en andere EU landen tot 2 jaar. Handel in levende dieren kan hiervan worden uitgesloten, maar de regering is van mening dat : “Een jaar bewijslastomkering leidt voor de huisdierbranche niet tot substantieel grotere lasten”.

Verkoper moet bewijzen dat paard zonder deze problemen zijn erf verlaten heeft, koper hoeft enkel te klagen, niet te bewijzen dat de klacht terecht is. En die mag de koper tot die tijd nog op zijn mooie blauwe ogen vertrouwen ook. Maakt verkoop aan particulieren dus niet aantrekkelijk voor een commercieel bedrijf.

Ik vind het echt bizar :o . Hoe kan de verkoper ooit aansprakelijk zijn voor het resultaat van een gekke sprong bij de koper in de weide :').

Het is ook bizar. Die wet is eigenlijk bedoeld voor zaken als een wasmachine, koelkast, etc. Dingen dus waarvan je een minimale levensduur/gebruiksduur van mag verwachten, levend wezen past niet goed in zo'n wet, simpelweg omdat dat zelf dingen kan doen die bv een koelkast niet kan. Te gek voor woorden eigenlijk dat de regering dat verschil niet inziet.

FloortjeM
Berichten: 1045
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: 's-Heer Arendskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 22:16

Het is inderdaad geen wijziging van de regelgeving, en staat al jaren zo in de wet.

Wat (professionele) verkopers maar mondjesmaat willen inzien, is dat juist zíj er dus alle belang bij hebben om het paard bij de levering veterinair binnenstebuiten te laten keren. Het is aan hen om aan te tonen dat het paard bij de levering goed was, en als de dierenarts die echt goed gezocht heeft, dat op dat moment heeft vastgesteld, ben je al halverwege.

Het probleem ontstaat waar paarden die net niet ok zijn, voor een lage prijs worden verkocht, in de hoop dat de koper van de keuring afziet. En dan gebeurt er iet en dan zegt de koper: hij heeft nu, na vijf maanden dit, niemand weet meer hoe het bij de levering zat, ik kom m weer inleveren. Verkopers zouden scherper moeten zijn en die keuring vast onderdeel van het leveringstraject moeten maken. Maar ja, dan zegt de koper ‘dat ga ik niet betalen’, dan moet je dat als verkoper zelf doen en dan nemen ze vaak liever de gok.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 00:05

_San87_ schreef:
GDG schreef:
Dat is toch al heel lang zo? Ik zie het nieuwe er niet van.


Citaat:
Hieronder vallen ook gebreken die acuut zijn ontstaan, bijvoorbeeld door een misstap of val.


Dit deel toch niet?

Ja hoor, ook dat (zoals anderen al aangegeven hebben inmiddels). Nieuwe schade door bijv. een misstap valt er natuurlijk niet onder, maar de verkoper moet dan wel bewijzen dat de schade daadwerkelijk nieuw is en er echt niet al zat bij verkoop.

Sandra_H

Berichten: 2715
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 08:15

Nee de regelgeving is inderdaad niet nieuw, maar wel het feit dat de termijn straks van 6 naar 12 maanden gaat.
Ik weet niet zo wat ik ervan moet vinden. Er kan een hoop gebeuren in 12 maanden, maar ook in 6 maanden. Niet alleen blessures door bijv. een rare actie in de wei, je kunt een paard ook zelf in minder dan 6 maanden naar de knoppen krijgen.

Ik zou bij aankoop best extra betalen voor een volledige keuring (incl rug/hals foto's en eventueel echo), maar hoe vaak lees/hoor je nu al niet dat er paarden incl recente keuring en foto's worden verkocht waarbij het uiteindelijk maar de vraag is of rapport en/of foto's echt wel bij DAT paard horen? En of er voor de (klinische) keuring en/of het proefrijden niets is ingespoten? Hoe voorkom je dat de goede handelaar de dupe wordt van degenen die al dan niet regelmatig de boel bedonderen?

Consumentenbescherming gaat best ver, en dat is prima en ook wel nodig. Al vraag ik me af waarom dat een jaar moet worden. Maar mij lijkt het wel zo eerlijk om dan in elk geval ook meer eisen te stellen aan de onderzoeksplicht van de koper. Als ik het goed begrijp is het nu eigenlijk genoeg om te vragen of het dier (auto/wasmachine/whatever) gezond en in goede staat is, en zal kunnen voldoen aan het doel waar je het voor aanschaft. Het zou dan best OK zijn om dus meer bij de koper te leggen (keuring, op eigen kosten door zelf gekozen DA) als voorwaarde om aanspraak te kunnen maken op die garantie.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 05:32

Dan krijg je constructies als vandaag eigenaar maar 6mnd quarantaine, of bedragen worden anders opgebouwd, 700 koop paard, 500 euro reserveringskosten, 1000 euro administratie- en leveringskosten ofzo. Of je krijgt bedreigingen van consumenten door gure types die even de boel kort en klein komen staan. Of iedereen wordt een stichting en je koopt niet maar adopteerde een dier de adoptiekosten zijn dan 2200 euro voor datzelfde paard. Je mag paard altijd terug brengen maar geen geld terug, dit is voor de andere paardjes van de stichting. Ach mensen verzinnen wel weer wat hoor. Een nieuwe wet geeft altijd gevolgen...