Goorse paardenmarkt maakt doorstart: ‘Dierenwelzijn voorop'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14045
Geregistreerd: 20-04-16

Goorse paardenmarkt maakt doorstart: ‘Dierenwelzijn voorop'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-20 16:55

tubantia.nl
Algemeen

Afbeelding
Foto: S. Feenstra


Er komt dit jaar toch weer een paardenmarkt in Goor. Het leek erop dat vorig jaar een einde kwam aan deze oeroude Goorse traditie. De gemeente Hof van Twente worstelde met dierenwelzijn en zag er geen heil meer in omdat de animo terugliep.

Het hele artikel lees je hier: tubantia.nl
Laatst bijgewerkt door JPitty op 12-09-20 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Artikel iets ingekort ivm copyright bron.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Goorse paardenmarkt maakt doorstart: ‘Dierenwelzijn voorop'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 19:04

Jammer. Paardenmarkten zijn niet meer van deze tijd

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Goorse paardenmarkt maakt doorstart: ‘Dierenwelzijn voorop'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 19:32

Goed dat er aan paardenwelzijn gedacht wordt, jammer dat dat punt pas degelijk op de agenda komt wanneer gedreigd wordt het hele spelletje te verbieden.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 20:01

Gini schreef:
Goed dat er aan paardenwelzijn gedacht wordt, jammer dat dat punt pas degelijk op de agenda komt wanneer gedreigd wordt het hele spelletje te verbieden.


Het welzijn van dieren is iets waar al jaren op gelet word.

Tegenwoordig zijn de tijden op de markten flink ingekrompen, er is hooi en water.

Lawaai is in de meeste gevallen een stuk verder van een markt verwijderd.

Het is net zo stressvol als een wedstrijd.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 22:53

Kijk, de gemeente wilde dit evenement afschaffen omdat ze worstelde met het paardenwelzijn. De burgemeester Ellen Nauta zegt letterlijk dat het dierenwelzijn te wensen overliet. Dan is het niet heel ver gedacht van mij dat deze paardenmarkt de zaakjes niet echt op orde had.

Ik word gesterkt in dat idee door de opsomming van de acties die de werkgroep neergeschreven heeft. Ze hebben de koppen bij elkaar gestoken, hebben met Henk ten Napel gesproken en welke actiepunten zijn daar onder andere uitgekomen:
1. een niet te omzeilen veterinaire controle
2. voor ieder dier eigen drinkbakken met schoon water

Het feit dat dit nieuwe actiepunten zijn, wilt zeggen dat dat daarvoor niet aanwezig was. Dit komt op mij niet over als een paardenmarkt die het beste voor had met paardenwelzijn. Er werd nu alleen maar aan paardenwelzijn gedacht omdat ze anders geen vergunning meer kregen en ik ben helemaal vrij om dat jammer te vinden.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 11:40

Ja en met dat zelfde recht zijn er ook mensen die het wel willen en leuk vinden om te handelen en te kijken.

Setteli

Berichten: 3169
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:24

Gini schreef:
Kijk, de gemeente wilde dit evenement afschaffen omdat ze worstelde met het paardenwelzijn. De burgemeester Ellen Nauta zegt letterlijk dat het dierenwelzijn te wensen overliet. Dan is het niet heel ver gedacht van mij dat deze paardenmarkt de zaakjes niet echt op orde had.

Ik word gesterkt in dat idee door de opsomming van de acties die de werkgroep neergeschreven heeft. Ze hebben de koppen bij elkaar gestoken, hebben met Henk ten Napel gesproken en welke actiepunten zijn daar onder andere uitgekomen:
1. een niet te omzeilen veterinaire controle
2. voor ieder dier eigen drinkbakken met schoon water

Het feit dat dit nieuwe actiepunten zijn, wilt zeggen dat dat daarvoor niet aanwezig was. Dit komt op mij niet over als een paardenmarkt die het beste voor had met paardenwelzijn. Er werd nu alleen maar aan paardenwelzijn gedacht omdat ze anders geen vergunning meer kregen en ik ben helemaal vrij om dat jammer te vinden.


De paardenmarkt werd al jaren door de gemeente zelf georganiseerd. Je begrijpt dat dit niet door paardenmensen werd georganiseerd. Daardoor was de markt op een gegeven moment niet meer zoals het zou moeten zijn. Ik als vergunningverlener van dit evenement heb de laatste paar jaar zelf op de markt gestaan om de paarden van water te voorzien en het hooi zo neer te leggen dat ze erbij konden komen. Stro lag er altijd al op de grond. Ik kan je vertellen dat het individueel water geven van ongeveer 60 paarden je aan het eind van de ochtend wel voelt. :+
Misschien dat er 1 of 2 handelaren waren die hun paarden zelf water gaven.
Daarnaast zijn de handelaren (uitzonderingen daargelaten) ontzettend brutaal mbt de dierenartscontrole, ze lopen gewoon door met 4 pony's aan de hand. En de dierenarts maar mee lopen om in het donker met een zaklampje te kijken of ze een snotneus of slechte hoeven hebben.
De paardenmarkten worden door de handelaren zelf kapot gemaakt. En nee, ik word als paardenliefhebber echt niet vrolijk van al die beestjes aan het touw.

Maar een werkgroep heeft nu de handen ineen geslagen en ik heb meerdere gesprekken met ze gehad. Ze hebben echt goede plannen die voor een enorme verbetering kunnen zorgen. Ik ben echt benieuwd hoe dat dit jaar zal gaan uitvallen.
De corona kan uiteraard roet in het eten gooien, dat hebben we helaas niet in de hand.