Veranderingen aangespannen sport binnen KNHS

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14047
Geregistreerd: 20-04-16

Veranderingen aangespannen sport binnen KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-20 22:47

KNHS.nl
Sport

Afbeelding
Aangespannen paard. Foto: Aniek1985


De KNHS en de drie verenigingen van de aangespannen sport (VTN/VERT, VHN en VFT) hebben na intensieve gesprekken besloten niet verder te gaan met elkaar. De KNHS stelt dat aangesloten verenigingen toestemming nodig hebben indien zij willen afwijken van geldende statuten. De drie verenigingen willen zich daar niet aan committeren. Hieronder leest u waarom de KNHS vasthoudt aan de statuten, welke gevolgen de afsplitsing heeft voor de leden van de verenigingen en voor de wedstrijdorganisaties.

Paardenwelzijn, integriteit van de sport en veiligheid
De KNHS en alle aangesloten verenigingen hebben (model) statuten en reglementen waarin staat beschreven onder welke voorwaarden we de paardensport in Nederland mogen beoefenen. De voornaamste uitgangspunten hierbij zijn paardenwelzijn, integriteit van de sport (fairplay en eerlijke competitie) en veiligheid. Deze uitgangspunten kunnen alleen voor de totale paardensport gewaarborgd worden als alle aangesloten verenigingen en leden van de KNHS bereid zijn zich hieraan te houden. Verenigingen kunnen niet zonder overleg met de KNHS deze statuten of regels wijzigen. Aan dit punt willen de besturen van de drie verenigingen van de aangespannen zich niet conformeren.

Leden hebben de laatste stem
De keuze zonder de KNHS verder te gaan is een keuze van de drie verenigingen. Zij zullen dit besluit volgens de bestaande statuten voor moeten leggen aan hun leden. Op KNHS-wedstrijden zijn integriteit van de sport (fairplay), veiligheid en welzijn gewaarborgd door de reglementen en de deskundig opgeleide en ervaren officials van de KNHS. Vanaf het moment dat de drie verenigingen niet meer zijn aangesloten bij de KNHS kan er door leden van deze verenigingen, niet meer deelgenomen worden aan de officiële wedstrijden die verreden worden onder auspiciën van de KNHS. Ook worden wedstrijdresultaten aangespannen sport niet meer geregistreerd bij de KNHS.

Discipline Aangespannen sport blijft bestaan
Vooralsnog beslist de KNHS om nog niet volledig en definitief te stoppen met de aangespannen sport. De discipline blijft opgenomen in de KNHS-statuten. KNHS-leden die zich niet kunnen vinden in het genomen besluit van hun verenigingsbesturen kunnen zich melden bij de KNHS. De mogelijkheid blijft open om bij voldoende interesse vanuit het veld de Aangespannen Sport binnen de KNHS te activeren.

Aangespannen sport rubrieken
Met de KNHS-wedstrijdorganisatoren die ook rubrieken aangespannen sport van de drie verenigingen in het programma op willen nemen wordt zo spoedig mogelijk in overleg besproken hoe hier mee om te gaan. Belangrijk uitgangspunt hierbij zal zijn dat wedstrijdorganisaties en KNHS-vertegenwoordigers van groot belang zijn om zicht te houden op paardenwelzijn, fairplay en veiligheid.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Veranderingen aangespannen sport binnen KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 22:51

De KNHS heeft wel een hele hoge pet van zichzelf op. Het dierenwelzijn is gewaarborgd dankzij hen, mag ik een teiltje????

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Veranderingen aangespannen sport binnen KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 10:40

Hoe zit dat met kampioenschappen? Normaal wordt nl. vertegenwoordigd vanuit de selectie knhs.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 10:49

Citaat:
Op KNHS-wedstrijden zijn integriteit van de sport (fairplay), veiligheid en welzijn gewaarborgd door de reglementen en de deskundig opgeleide en ervaren officials van de KNHS.


Jawel joh... :)) _O-

Ben wel benieuwd wat je als ruiter/menner nu gaat tegenkomen. Als je ment bij een 'wilde vereniging', mag je dan nog onder het zadel en lid van een erkende vereniging wel wedstrijden rijden?
Tussen de regels door kan je lezen dat dat niet zou mogen (want je mag aannemen dat de KNHS geen menwedstrijden gaat organiseren):

Citaat:
Vanaf het moment dat de drie verenigingen niet meer zijn aangesloten bij de KNHS kan er door leden van deze verenigingen, niet meer deelgenomen worden aan de officiële wedstrijden die verreden worden onder auspiciën van de KNHS.


Ik zie de eerste rechtzaken wel verschijnen. Want hier is geen wettelijke grond voor te vinden.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Veranderingen aangespannen sport binnen KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 11:05

Volgens mij blijft het mennen nog wel bij de KNHS maar het aangespannen rijden gaat weg, dus het gedeelte tuig paarden etc.

Maar desalniettemin vraag ik me idd wel hetzelfde af. Als deelnemer van meerdere disciplines al dan niet met de/hetzelfde paard(en), daar zal wel een keer onenigheid over komen.

Maar het is wel tijd dat de KNHS eens na gaat denken over hoe het verder moet

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 11:59

Dit gaat niet over de menners (dressuur, vaardigheid, marathon), maar over de tuigpaard-rijders (show rijden met KWPNers, hackney's en friezen).

Wedstrijden buiten de KNHS worden 'wilde wedstrijden' genoemd en als KNHS lid mag je daar niet aan mee doen.
Of dat nu concours rijden is, of dat dat een oefen-wedstrijd bij een boer op een veldje (en dus niet onder de vlag van de KNHS/via een KNHS vereniging is) in een willekeurige discipline is.

Er zullen weinig concours paarden als dressuur of springpaard uitgebracht worden (omdat de disciplines gewoon te ver uit elkaar liggen). En er zijn ook weinig concourspaarden die ook in de mensport lopen. Want als de muziek aan gaat in de marathon trekken ze hun benen even hoger en blijven ze draven met een mooi knie'tje ipv dat ze wat snelheid gaan maken ;) .
Maar het is natuurlijk wel een dingetje dat het niet mag als je het zou willen.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 12:04

Ik was idd even abuis dat ook de mensport exit zou zijn.

Ik kan me overigens wel tuigers herinneren die endurance lopen/liepen. Of die ook daadwerkelijk nog aangespannen rubrieken lopen weet ik niet, maar er zijn best wel wat disciplines te bedenken waar een tuiger onder het zadel best mee kan komen. Dressuur kan ik me van voorstellen dat het zelfs wel nuttig kan zijn, al is het maar B of L.
En de vraag blijft of je als lid (persoon dus, want zo staat het er!) dan met een ander paard ook persona non grata bent bij de KNHS in andere disciplines...

pjerJarig
Berichten: 1578
Geregistreerd: 18-03-05

Re: Veranderingen aangespannen sport binnen KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 12:08

ik ben lid van het KNHS vanwege het koetsiersbewijs... hoe zit dat dan?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 12:14

pjer schreef:
ik ben lid van het KNHS vanwege het koetsiersbewijs... hoe zit dat dan?


Volgens mij hetzelfde als je ruiterbewijs. Dat kun je eenmalig registreren bij stichting nog wat, even googlen, en dan hoef je ook geen jaarlijks lidmaatschap te betalen.

Edit gevonden https://www.srr-nederland.nl/contact/

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Veranderingen aangespannen sport binnen KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 12:43

Lid via het koetsiersbewijs is gewoon geldklopperij en leden binnen harken (voor meer subsidie)..

Idd even zoeken naar de srr als ik het me goed herinner (woon al even niet meer in Nederland dus houd me daar niet zo mee bezig) om een koetsiersbewijs aan te vragen die gewoon geldig blijft.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Veranderingen aangespannen sport binnen KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 13:30

Een tuigpaard (net als ieder ras) kan best in een andere discipline lopen.
Een concours-wedstrijd paard een stuk lastiger omdat ze getraind worden op het extra knietje en veel spektakel in draf.
Terwijl je in de endurance juist energiezuinige (vlakke) gangen wil (als je ze niet train als concourspaard zullen ze vlakker in hun gangen blijven dan eentje die wel getraind is).
In de dressuur een knietje wel leuk is, maar niet te extreem en de galop juist extra aandacht nodig heeft (net als bij een draver, ze kunnen het wel maar de voorkeur ligt daar niet).

In de mensport lopen ook veel tuigers, maar die worden getraind als men-paard en niet als tuigpaard.

Het is dat ik een startpas heb en mijn ruiter en koetsiersbewijs daarom gewoon bij de KNHS heb lopen (en dat dus niets extra kost dan), anders was ik ook naar de SSR gegaan ;) .

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 22:09

palousa_boy schreef:
Lid via het koetsiersbewijs is gewoon geldklopperij en leden binnen harken (voor meer subsidie)..


Alle raamambtenaren daar en het management bij de KNHS moeten ook hun centjes ergens vandaan halen he :')

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Veranderingen aangespannen sport binnen KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 22:22

Maar om mensen dan maar gewoon een verplicht abonnement af te sluiten op een maandelijks stapeltje oud papier (waar de kachel niet eens mee aan te steken is) is weer een stapje verder.

Maar goed, been there, done that.. Heb er een jaar gewerkt, hoop beloftes maar weinig actie. Het geld gaat iig niet naar de mensen die daar hard werken ;)

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 12:20

palousa_boy schreef:
Maar om mensen dan maar gewoon een verplicht abonnement af te sluiten op een maandelijks stapeltje oud papier (waar de kachel niet eens mee aan te steken is) is weer een stapje verder.

Maar goed, been there, done that.. Heb er een jaar gewerkt, hoop beloftes maar weinig actie. Het geld gaat iig niet naar de mensen die daar hard werken ;)


Dat tijdschrift, waarin alleen dressuur en springen bestaan :+

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Veranderingen aangespannen sport binnen KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 14:28

Ja dat is toch oud papier :+
Zonde van al het werk