Andrew Kocher verdacht van gebruik elektrische sporen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 14:36

JeanneV schreef:
Gini schreef:
Is er in de paardensportwereld dus niet sowieso sprake van normvervaging? Zelfs buiten de echte excessen om.

Er veranderd vreselijk veel in de paardenwereld. Na dit verhaal over elektrische sporen zou je het niet zeggen, maar het gaat qua normen en welzijn veel beter in Nederland. Zeker beter dan 10 of 15 jaar geleden.

Men is zich meer en meer bewust van de buitenwereld. Er zijn steeds meer voorbeelden van jonge ruiters die goed met paarden om willen gaan en zich er niet voor schamen om het op een prettige manier te willen doen.


In de zin van paardenwelzijn in het algemeen ben ik het helemaal met je eens. Als we kijken naar de paardensport dan zou ik eerder spreken van een verschuiving. Het is niet meer hetzelfde leed als pakweg 10 jaar geleden, maar ander leed.

En dat niet alle appels rot zijn, is fijn. En ik hoop inderdaad dat die verse appels blijven volhouden in hun versheid. Maar het probleem ligt niet zozeer bij het individu. Overal en altijd zal je rotte appels behouden. Het is alleen het gemak waarmee je in de paardenwereld een rotte appel kunt zijn dat mij voor de borst stuit. Als je dat paard ziet op die laatst gedeelde foto hier met die ijzerwinkel in zijn mond, dan vraag je je toch echt af waar we mee bezig zijn, dat is toch niet normaal? Maar nee, puur reglementair gezien is daar helemaal niets mis mee. En dan kan je tegen zo een paard (of een dierenrechtenactivist) wel zeggen dat het 15 jaar geleden misschien wel nog erger was, tja.

DreamGuide

Berichten: 2015
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 14:42

Sizzle schreef:
Een jaar of 5–7 terug was een Zwitserse trainster voor de rechtbank omdat ze een opstandig paard even een lesje zou leren dat geen druk wilde aannemen. Jong dier tijdens het longeren goed vastgeknoopt en naar voren gedreven. Paard sloeg achterover waarop ze hem expres zo vastgebonden heeft laten liggen in de bak om hem te leren dat vechten niet geaccepteerd wordt. Weggelopen om even koffie te gasn drinken en personeel heeft toen stiekum foto‘s gemaakt. Paard heeft het niet overleeft dacht ik maar dat weet ik niet meer zeker. Het argument was een inschattingsfout.


Heb je toevallig een linkje oid naar een artikel hierover? Ik kan niks vinden.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 14:45

DreamGuide schreef:
Sizzle schreef:
Een jaar of 5–7 terug was een Zwitserse trainster voor de rechtbank omdat ze een opstandig paard even een lesje zou leren dat geen druk wilde aannemen. Jong dier tijdens het longeren goed vastgeknoopt en naar voren gedreven. Paard sloeg achterover waarop ze hem expres zo vastgebonden heeft laten liggen in de bak om hem te leren dat vechten niet geaccepteerd wordt. Weggelopen om even koffie te gasn drinken en personeel heeft toen stiekum foto‘s gemaakt. Paard heeft het niet overleeft dacht ik maar dat weet ik niet meer zeker. Het argument was een inschattingsfout.


Heb je toevallig een linkje oid naar een artikel hierover? Ik kan niks vinden.


Ik denk dat dit voorval bedoeld wordt, al is dat nog niet zo lang geleden? [VN] Zwitserse dierenarts schuldig aan dodelijke mishandeling

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 14:51

DreamGuide schreef:
Sizzle schreef:
Een jaar of 5–7 terug was een Zwitserse trainster voor de rechtbank omdat ze een opstandig paard even een lesje zou leren dat geen druk wilde aannemen. Jong dier tijdens het longeren goed vastgeknoopt en naar voren gedreven. Paard sloeg achterover waarop ze hem expres zo vastgebonden heeft laten liggen in de bak om hem te leren dat vechten niet geaccepteerd wordt. Weggelopen om even koffie te gasn drinken en personeel heeft toen stiekum foto‘s gemaakt. Paard heeft het niet overleeft dacht ik maar dat weet ik niet meer zeker. Het argument was een inschattingsfout.


Heb je toevallig een linkje oid naar een artikel hierover? Ik kan niks vinden.


Stond in ons magazin vergelijkbaar aan het knhs magazine, die gaat daarna gewoon de papierbak in, sorry.

Edit: die link klinkt inderdaad erg hetzelfde maar ik erg in mijn hoofd dat het een vrouw was.
Maar deze praktijken heb ik echt al zo vaak zien gebeuren. Paard koud in de stal al met de kin op de borst en dan eerst fiks voorwaards aan de longe en dan erop, kin op de borst en maar jagen. „hij moet licht worden in de hand‘ wordt er dan bij geschreeuwd.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 29-06-20 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26264
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 14:56

Babootje schreef:
Dat is wel heel erg over 1 kam geschoren hoor. Veel top dressuurruiters (heb het bewust even niet over het springen) kunnen hun paarden gewoon op trens rijden.
Sinds 2010 is het gebruik van een trensbit ook op GrandPrix wedstrijden bij het KNHS toegestaan.
Je ziet het helaas alleen nog niet veel omdat pas vanaf 2019 het ook internationaal is toegestaan om in de lichte en zware tour te rijden op een trensbit. De paarden die nu op dat niveau zijn opgeleid, zijn dat op stang en trens. Terug naar een trensje is dan denk ik lastig. Ik hoop wel dat je na verloop van tijd meer gaat zien dat ook op internationaal niveau paarden op trens worden gereden.


_Penotti schreef:
Als ik zie met hoeveel druk de meeste rijden op die S&T dan vind ik inderdaad dat het brave paarden zijn.
Ook in de amateursport hoor, maar ook in die ons voorbeeld zouden moeten zijn.
En ik denk inderdaad ook dat er in de topsport heel wat door de achterdeur naar buiten gaan omdat ze de druk niet aankunnen van die manier van rijden. Want die passen helemaal niet bij dat gesjor van wat nu al jaren in is, maar niets met samenwerking en harmonie te maken heeft.

Ik denk dat er veel strenger gepunt moet worden op die harmonie.
Je kunt dat echt heel simpel uitbannen. Laat 3x de wijze van rijden mee gaan tellen, maar dan wel met jury's met ballen. Anders werkt het nog niet.


Blijkbaar is er toch een groep topruiters die de behoefte heeft om op een trens t/m het hoogste niveau hun wedstrijden te rijden. Anders was er ook niet de behoefte om de reglementen aan te passen.
Ook al gaat het niet hard denk ik wel er een omslag gaande is.
Ik geloof er echt niet in dat hete paarden niet te rijden zijn zonder stevig hang- en sluitwerk.
En dat een verbod daarop zou leiden tot een ander fokdoel.
Het is toch zeker niet zo dat ieder paard maar door de gemiddelde ruiter te rijden moet zijn?
Juist het kunnen omgaan met dat soort paarden zonder toeters en bellen, maakt van een ruiter/amazone een top ruiter/amazone.

Babootje

Berichten: 26264
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 15:01

Sizzle schreef:
Edit: die link klinkt inderdaad erg hetzelfde maar ik erg in mijn hoofd dat het een vrouw was.


Je kunt je haast niet voorstellen dat er 2 dezelfde "Zwitserse" verhalen zijn. Vreselijk verhaal. Dat het hier ook nog om een dierenarts gaat maakt het in mijn ogen nog iets erger. Dan is het niet gewoon dommigheid.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 15:03

Sizzle schreef:
Stond in ons magazin vergelijkbaar aan het knhs magazine, die gaat daarna gewoon de papierbak in, sorry.

Edit: die link klinkt inderdaad erg hetzelfde maar ik erg in mijn hoofd dat het een vrouw was.
Maar deze praktijken heb ik echt al zo vaak zien gebeuren. Paard koud in de stal al met de kin op de borst en dan eerst fiks voorwaards aan de longe en dan erop, kin op de borst en maar jagen. „hij moet licht worden in de hand‘ wordt er dan bij geschreeuwd.


Het zou me niets verbazen als er twee zulke verhalen zijn. En dat zijn dan de verhalen die naar buiten komen omdat het paard overlijdt. Hoeveel paarden ondergaan wekelijks deze marteling, maar weten we niets van omdat ze blijven leven.

Oehlala
Berichten: 4307
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Andrew Kocher verdacht van gebruik elektrische sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 17:04

er zijn maar weinig regels aan de optoming in de hoogste regionen, maar paarden die met 3 neusriemen rondrijden en 2 bitten in etc lijkt mij niet wenselijk. en dan nog met superstrak aangetrokken neus- en sperriemen. Als ze zo vreselijk heet zijn en vooruit willen, kunnen er veel meer ruiters zonder sporen rijden.....

Het heeft met hele hete bokken niet zoveel te maken in mijn ogen, aangezien je het vooral bij het 'ondereind' van de topruiters ziet. Ehning, Ahlmann, Beerbaum etc zie je daar nooit mee rijden, en dit zijn ruiters die ook zeker hele hete paarden hebben, maar die er wel om bekend staan, dresuurmatig hun dieren altijd top voor elkaar te hebben.

Denk dat vooral de FEI en de jury's meer en meer hun verantwoordelijkheden moeten pakken. Waarom is Kocher toen in de derby niet na 3-4 hindernissen gewoon uitgebeld, zo'n zelfde geval was er een paar jaar geleden in Oostenrijk met Paddy's Darco. Die mens moet ook tegen zichzelf beschermd worden, en het paard tegen zijn ruiter, daarom zijn er jury's. Maar die doen niets.

Dit geldt ook voor dopinggevallen trouwens. Dieren worden positief getest, en ruiters komen er mee weg met een of ander lulverhaal. Dieren die positief zijn, moeten gewoon uitgesloten worden.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 17:11

Sizzle schreef:
Edit: die link klinkt inderdaad erg hetzelfde maar ik erg in mijn hoofd dat het een vrouw was.
Maar deze praktijken heb ik echt al zo vaak zien gebeuren. Paard koud in de stal al met de kin op de borst en dan eerst fiks voorwaards aan de longe en dan erop, kin op de borst en maar jagen. „hij moet licht worden in de hand‘ wordt er dan bij geschreeuwd.



Kan jou ietwat "lichtere" vorm van (pijnlijk) bijzetten en direct inwerkend op bit, onopgewarmt van stal en aan de longe mee gaan werken, en tussentijds de boel nog wat strakker zetten helaas helemaal bevestigen: en dat gebeurd gewoon dagelijks op de "normale" pensionstallingen.

Nog effe touwtje erbij voor de "stelling" en whalla, je hebt je basis voor "aan de teugel" |(

Kletskoek ? >> ga es langs zou ik zeggen.
Laatst bijgewerkt door Peetstap op 29-06-20 17:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 17:15

Oehlala schreef:
Denk dat vooral de FEI en de jury's meer en meer hun verantwoordelijkheden moeten pakken. Waarom is Kocher toen in de derby niet na 3-4 hindernissen gewoon uitgebeld, zo'n zelfde geval was er een paar jaar geleden in Oostenrijk met Paddy's Darco. Die mens moet ook tegen zichzelf beschermd worden, en het paard tegen zijn ruiter, daarom zijn er jury's. Maar die doen niets.

Dit geldt ook voor dopinggevallen trouwens. Dieren worden positief getest, en ruiters komen er mee weg met een of ander lulverhaal. Dieren die positief zijn, moeten gewoon uitgesloten worden.


Yep, kan me niet voorstellen dat b.v. een Ingrid onder doping haar ding doet in de eventing.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 17:25

Helaas heb ik 30 jaar gelden op een stal ook het vastbinden gezien.
En de kroonkurken en egel vellen op de balken.

En was het niet power en paint die zo verschrikkelijk werd gelongeerd maar dat de smoesjes werden geloofd dat dit anders niet zo was?

Maar helaas valt wat er achter gesloten deuren gebeurt niet makkelijk aan te pakken.
Maar daarom zou het op wedstrijd terrein des te harder moeten.
Als men daar het dierenwelzijn al expres schaad kun je er zeker van zijn dat het thuis 10 keer zo erg is.

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 17:26

Oehlala schreef:
er zijn maar weinig regels aan de optoming in de hoogste regionen, maar paarden die met 3 neusriemen rondrijden en 2 bitten in etc lijkt mij niet wenselijk. en dan nog met superstrak aangetrokken neus- en sperriemen. Als ze zo vreselijk heet zijn en vooruit willen, kunnen er veel meer ruiters zonder sporen rijden.....

Het heeft met hele hete bokken niet zoveel te maken in mijn ogen, aangezien je het vooral bij het 'ondereind' van de topruiters ziet. Ehning, Ahlmann, Beerbaum etc zie je daar nooit mee rijden, en dit zijn ruiters die ook zeker hele hete paarden hebben, maar die er wel om bekend staan, dresuurmatig hun dieren altijd top voor elkaar te hebben.

Denk dat vooral de FEI en de jury's meer en meer hun verantwoordelijkheden moeten pakken. Waarom is Kocher toen in de derby niet na 3-4 hindernissen gewoon uitgebeld, zo'n zelfde geval was er een paar jaar geleden in Oostenrijk met Paddy's Darco. Die mens moet ook tegen zichzelf beschermd worden, en het paard tegen zijn ruiter, daarom zijn er jury's. Maar die doen niets.

Dit geldt ook voor dopinggevallen trouwens. Dieren worden positief getest, en ruiters komen er mee weg met een of ander banketstaaf. Dieren die positief zijn, moeten gewoon uitgesloten worden.


Ik ben niet bekend in de springsport dus ik was benieuwd :o


Even zoeken op Google: met Beerbaum is een bit met hefwerking gekoppeld aan een neusriem.

Ehning & Ahlman vind ik er een met 2 teugels, een aan het bit en een aan de pook van een pittige stang.

Ze rijden wel prettiger dan het filmpje wat ik zag in dit topic, dus kan mij voorstellen dat zij succesvoller zouden zijn in een ' nieuwe springsport' en dat inderdaad ruitets met minder gevoel niet meer mee kunnen.

Ik denk echt dat er dan uiteindelijk bepaalde paarden niet geschikt zijn voor de sport, of gewoon veel minder ingezet worden( meer op rust trainen tussendoor word dan belangrijk) .

Maar dat is toch ook gewoon niet erg?

Bij ons in de drafsport zou dat ook zo zijn, wij doen heel veel in de aanspanning om meer snelheid te krijgen. Als er gewoon besloten word dat het niet meer mag, krijg je langzamere koersen, maar maakt dat uit?

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Andrew Kocher verdacht van gebruik elektrische sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 17:31

Met die combi hack/bit heb ik niet eens zoveel moeite.
Wel een gewoon mondstuk, dus geen twisted ding.
Dat een paard heftig naar de sprong gaat en er extra rem nodig is wil best geloven. En als de afstand niet past en in de oxer knallen is lelijker.
Maar het is inderdaad wel de manier waarop.
Als je aan de voorkant een noodremsysteem gebruikt en achter stroom om voorwaarts te gaan, dan heb ik toch wel erge vraagtekens.

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 18:01

_Penotti schreef:
Met die combi hack/bit heb ik niet eens zoveel moeite.
Wel een gewoon mondstuk, dus geen twisted ding.
Dat een paard heftig naar de sprong gaat en er extra rem nodig is wil best geloven. En als de afstand niet past en in de oxer knallen is lelijker.
Maar het is inderdaad wel de manier waarop.
Als je aan de voorkant een noodremsysteem gebruikt en achter stroom om voorwaarts te gaan, dan heb ik toch wel erge vraagtekens.


Als er met twee teugels gereden wordt kan er onderscheid gemaakt worden tussen noodrem en gewoon. Maar als teugel met zo een pelhamriempje aan beide verbonden is werkt het altijd overal in.

Als de paardensport een toekomst wil blijven houden en geen kanonnenvoer voor activisten wil zijn moet er hand in eigen boezem gestoken worden. Er zullen dingen veranderd moeten worden, meer dingen verboden en meer afstand worden genomen van excessen.

Wat betreft de regels aan optomingen, de FEI regels en nationale regels lopen niet altijd 1 op 1.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 19:02

Gini schreef:
DreamGuide schreef:


Heb je toevallig een linkje oid naar een artikel hierover? Ik kan niks vinden.


Ik denk dat dit voorval bedoeld wordt, al is dat nog niet zo lang geleden? [VN] Zwitserse dierenarts schuldig aan dodelijke mishandeling

Ik word hier zo verdrietig van ;( . Een dierenarts notabene.

Als ik dit topic zo lees, weet ik niet of ik dit nog wel zo'n leuke hobby vind. Misschien is het wel beter om de hele zooi gewoon maar te verbieden en heeft die rare stichting Paard en Recht gewoon gelijk.

Want iemand zei eerder in dit topic dat dit een incident is, maar dat geloof ik niet. Ik denk dat dit het topje van de ijsberg is, dit is wat naar buiten komt.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 19:03

_Penotti schreef:
Dat een paard heftig naar de sprong gaat en er extra rem nodig is wil best geloven. En als de afstand niet past en in de oxer knallen is lelijker.


Koren op de molen van dierenrechtenactivisten.
Een sport waarbij een dier bedwongen moet worden met een ijzeren stang in de mond omdat er anders NOG ergere dingen kunnen gebeuren.

Disclaimer: niet zozeer mijn visie. Enkel om het verschil aan te duiden tussen hoe insiders en hoe outsiders naar iets kijken. :)

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 19:15


nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 19:17

Onder druk van de sporen heftig naar de sprong gaan, of omdat het dier nooit geleerd heeft te relaxen tijdens een parcours.

Het spijt mij te moeten zeggen, maar onder de toenemende druk van de dierenactivisten en het dierenwelzijn, zal er uiteindelijk toch iets moeten gaan veranderen. Daar ben ik zeker van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 19:19

_Penotti schreef:
Zo zullen ze dat vast zien, overigens hoef die combi niet met ijzer samen te gaan hoor :P
Al zal dat voor die lui niet uitmaken

https://www.dochorse.com/media/amasty/w ... 5_jpg.webp

Weet niet wat er in de kern van de neusriem zit maar in beginsel is dit eigenlijk best wel een vriendelijk bit. Als je de teugels oppakt werkt hij eerst op de neus als een hackamore. Pas als hij helemaal door schuift komt het bit erbij. Het zo zacht als het kan en zo hard als nodig principe waar de mond zoveel mogelijk wordt ontzien.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 19:21

_Penotti schreef:
Zo zullen ze dat vast zien, overigens hoef die combi niet met ijzer samen te gaan hoor :P
Al zal dat voor die lui niet uitmaken

https://www.dochorse.com/media/amasty/w ... 5_jpg.webp


Voor een leek hangt er nog genoeg ijzer aan dat ding om als ijzeren stang door te gaan. :')
En hoe ze het ook noemen: flexi, soft. Allemaal lieve woordjes, als je maar niet de indruk krijgt dat je je paard pijn doet. Het is flexi en soft in de paardenmond.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Re: Andrew Kocher verdacht van gebruik elektrische sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 21:36

Flexi soft is gewoon de naam van het mondstuk, dat is namelijk zacht flexibel plastic. Ze hebben ook medium en hard namelijk.

De combi in de link ziet er vrij heftig uit, maar is inderdaad niet zo een scherp of sterk bit. Vaak geschikt voor hete merries. Ik ken genoeg paarden die hier sterker op worden dan op een gewoon bit.
Als eerste werkt het bit in en dan neemt de hackemore de druk over (ligt er een beetje aan of je die stop boven het mondstuk erop laat of niet)
Voor paarden die achter het bit kruipen, dus een te zachte mond hebben, maar tijdens het springen soms sterk en heet kunnen worden, kan dit een prettig bit zijn.

Een los bit en losse hackemore gecombineerd geeft gewoon dubbel druk en werkt dus sterker in dan dit bit.

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 21:51

Even offtopic maar uit nieuwsgierigheid.

Kan een paard een te zachte mond hebben?
Maar mijn idee bestaat dat niet. :)

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Re: Andrew Kocher verdacht van gebruik elektrische sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 21:59

Ja, sommigen willen niet graag het bit aannemen, kruipen erachter om zo geen aanleuning te hoeven hebben.
Natuurlijk is dat rijtechnisch gedeeltelijk op te lossen en helpen bitten van zachter materiaal als deze flexi soft of leer. En misschien is een te zachte mond dan niet de juiste technische benaming, maar daarmee begrijpt men wel wat ik bedoel.

Steffi4
Berichten: 395
Geregistreerd: 29-12-17
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 08:24

ruitje schreef:
Oehlala schreef:
er zijn maar weinig regels aan de optoming in de hoogste regionen, maar paarden die met 3 neusriemen rondrijden en 2 bitten in etc lijkt mij niet wenselijk. en dan nog met superstrak aangetrokken neus- en sperriemen. Als ze zo vreselijk heet zijn en vooruit willen, kunnen er veel meer ruiters zonder sporen rijden.....

Het heeft met hele hete bokken niet zoveel te maken in mijn ogen, aangezien je het vooral bij het 'ondereind' van de topruiters ziet. Ehning, Ahlmann, Beerbaum etc zie je daar nooit mee rijden, en dit zijn ruiters die ook zeker hele hete paarden hebben, maar die er wel om bekend staan, dresuurmatig hun dieren altijd top voor elkaar te hebben.

Denk dat vooral de FEI en de jury's meer en meer hun verantwoordelijkheden moeten pakken. Waarom is Kocher toen in de derby niet na 3-4 hindernissen gewoon uitgebeld, zo'n zelfde geval was er een paar jaar geleden in Oostenrijk met Paddy's Darco. Die mens moet ook tegen zichzelf beschermd worden, en het paard tegen zijn ruiter, daarom zijn er jury's. Maar die doen niets.

Dit geldt ook voor dopinggevallen trouwens. Dieren worden positief getest, en ruiters komen er mee weg met een of ander banketstaaf. Dieren die positief zijn, moeten gewoon uitgesloten worden.


Ik ben niet bekend in de springsport dus ik was benieuwd :o


Even zoeken op Google: met Beerbaum is een bit met hefwerking gekoppeld aan een neusriem.

Ehning & Ahlman vind ik er een met 2 teugels, een aan het bit en een aan de pook van een pittige stang.

Ze rijden wel prettiger dan het filmpje wat ik zag in dit topic, dus kan mij voorstellen dat zij succesvoller zouden zijn in een ' nieuwe springsport' en dat inderdaad ruitets met minder gevoel niet meer mee kunnen.

Ik denk echt dat er dan uiteindelijk bepaalde paarden niet geschikt zijn voor de sport, of gewoon veel minder ingezet worden( meer op rust trainen tussendoor word dan belangrijk) .

Maar dat is toch ook gewoon niet erg?

Bij ons in de drafsport zou dat ook zo zijn, wij doen heel veel in de aanspanning om meer snelheid te krijgen. Als er gewoon besloten word dat het niet meer mag, krijg je langzamere koersen, maar maakt dat uit?


He, ik wil bovengenoemde ruiters toch even verdedigen, na de hele tijd stil te hebben meegelezen, vooral Beerbaum aangezien het hier ook heel de tijd gaat over 'vroeger was het nog erger allemaal'. Heb je toevallig zijn leeftijd opgezocht en daarmee beseft hoe lang hij al zo hoog presteert? Dat kan volgens mij echt niet zonder het 'happy athletes'! zowel bij paard(en) als ruiter hier.
Ik vind wat je nu hebt "gevonden" in combinatie met hoe zij hun paarden rijden ook een beetje "muggenziften" eigenlijk. (bedoel dat niet aanvallend)

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 08:49

Schoentje schreef:
Flexi soft is gewoon de naam van het mondstuk, dat is namelijk zacht flexibel plastic. Ze hebben ook medium en hard namelijk.

De combi in de link ziet er vrij heftig uit, maar is inderdaad niet zo een scherp of sterk bit. Vaak geschikt voor hete merries. Ik ken genoeg paarden die hier sterker op worden dan op een gewoon bit.
Als eerste werkt het bit in en dan neemt de hackemore de druk over (ligt er een beetje aan of je die stop boven het mondstuk erop laat of niet)
Voor paarden die achter het bit kruipen, dus een te zachte mond hebben, maar tijdens het springen soms sterk en heet kunnen worden, kan dit een prettig bit zijn.

Een los bit en losse hackemore gecombineerd geeft gewoon dubbel druk en werkt dus sterker in dan dit bit.


Dan hebben wij een andere mening over 'wat een sterk bit is'.
Het feit dat je het juist hebt over 'hete merries' en 'tijdens het springen soms sterk en heet kunnen worden', bewijst dan toch juist dat het gaat om paarden die zo karaktervol zijn dat ze de normale hulpen wel eens durven negeren in hun enthousiasme en wat sterkers nodig hebben? Sterker of zachter zijn heeft voor mij niet alleen betrekking op het mondstuk. Zo kan ik ook bitloze systemen sterker of zachter vinden. Een bitloos systeem dat bestaat uit scherp touw of prikkeldraad is niet zacht, ook al is er geen mondstuk. Het gaat om wat het paard voelt en eigenlijk waar het bij nog meer om draait, is wat een slecht menend persoon ermee kan doen. Want dat is wat mij het meeste stoort: het gemak waarmee je je paard wel pijn kan doen. Je moet toch toegeven dat een persoon die dit bit wel hardhandig gebruikt, maar binnen bepaalde grenzen, tot op bepaalde hoogte vrij spel krijgt. Misschien een of twee verontwaardigde toeschouwers, maar meer niet. En met zo een tuig die je nu eenmaal snel meer pijn.
Wat ik al eerder zei: de rotte appel is niet het probleem, het feit dat je zo gemakkelijk rot kunt zijn, is het probleem.