Andrew Kocher verdacht van gebruik elektrische sporen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Andrew Kocher verdacht van gebruik elektrische sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 09:07

Zelfs heet niet, een heet sensibel paard en je hangt dit allemaal om dan lig je met paard en al achterover.
Die slaan totaal op tilt.
of je moet ze inderdaad helemaal kapot gereden hebben betreft geest.
Ik verbaas me dan altijd over die uitspraak betreffende topsport.
Natuurlijk zijn het niet de manege paarden karakters, maar heet, nee, die pikken dat gesjor niet.

pol013

Berichten: 9001
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 09:16

tijger22 schreef:
Ik vraag me ten eerste af hoe je in godsnaam op zo’n idioot idee komt, dan is de wanhoop toch wel nabij. En ten tweede is het verschrikkelijk dat dieren vaak de dupe zijn van geldkwesties en prestaties die geleverd moeten worden....


Ik vraag me ook echt af hoe je je voelt als je je klaar maakt voor een wedstrijd en dan zo'n hele stellage zit weg te werken in je kleding. In de volle wetenschap dat het NIET mag en je het dus zorgvuldig weg moet werken. Dat moet toch zo veel extra tijd kosten dat je ergens, op enig moment, je moet afvragen waar je mee bezig bent.
Ik kan dit echt niet bevatten. Gewoon niet.

En ik kan 'vanuit de sport' ook echt alleen maar zeggen dat ik vooral veel mensen om me heen heb die echt de beste bedoelingen van de wereld hebben.
Niet dat mensen geen fouten maken. Niet dat we er niet allemaal net andere grenzen op na houden. Niet dat een paard niet eens een (onterechte) pets krijgt. Maar dit soort praktijken echt niet. No way!
Laatst bijgewerkt door pol013 op 29-06-20 09:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini
Berichten: 17919
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 09:17

Inderdaad, ook hier weer, de paardensportwereld is in verschillende lagen rot.
Het is de ruiter die voor deze optoming kiest, het is echter de paardensportfederatie die het toelaat dat dergelijke optoming gebruikt kan worden.

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 09:21

_Penotti schreef:
Zelfs heet niet, een heet sensibel paard en je hangt dit allemaal om dan lig je met paard en al achterover.
Die slaan totaal op tilt.
of je moet ze inderdaad helemaal kapot gereden hebben betreft geest.
Ik verbaas me dan altijd over die uitspraak betreffende topsport.
Natuurlijk zijn het niet de manege paarden karakters, maar heet, nee, die pikken dat gesjor niet.


Misschien had ik vluchterig moeten schrijven.
Een paard dat snel op de vlucht gaat en niet brutaal is laat zich vrij makkelijk dwingen om over de grenzen te gaan en denkt dan niet meer na.
Vaak komt het dan uiteindelijk ook een keer tot zo‘n akelige val midden in de oxer waar het paard totaal niet uitkwam voor de sprong en toch springt omdat het niet meer geleerd heeft om zelf na te denken.

Dat zijn uiteraard niet de echt goede ruiters die zo rijden maar de laag eronder die op hoog niveau mee doet voor de prestatie, niet voor de rijkunst.

Ik heb het gewoon te vaak gezien. Jonge paarden goed opknopen en op ontplofgingsgrens rijden. Blijven ze hanteerbaat zijn ze goed en mogen ze blijven, gaan ze de lucht in: te lastig karakter.

Lindsey_99
Berichten: 2492
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 09:25

Gini schreef:
Inderdaad, ook hier weer, de paardensportwereld is in verschillende lagen rot.
Het is de ruiter die voor deze optoming kiest, het is echter de paardensportfederatie die het toelaat dat dergelijke optoming gebruikt kan worden.


Eens. Van mij mogen beiden keihard aangepakt worden.
Er komt geen eind aan alle leed zonder harde straffen.
Willens en wetens dit soort praktijken toepassen of laten toepassen maakt geen verschil.

ruitje

Berichten: 12320
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 10:44

Optoming vind ik wel lastiger... Ik weet dat ik iedereen over mij heen krijg als ik dit zeg:

Maar ik denk dat een deel van de paarden in de topspringsport( maar ik denk ook eventing, drafsport, rensport) wel wat anders is dan de gemiddelde huis/tuin en keuken Tinker zeg maar.

Dat zijn gewoon bloederige paarden met heel veel go en de mentaliteit en adrenaline om te gaan op een wedstrijd.

Mijn draver kon ook verschrikkelijk heet zijn, nu ik hem een jaar niet meer train voor de races is hij dat nog maar soms( als er 1 naast komt bijv.) . En dat is dus niet omdat hij dan van mij iets moet, die drive zit er gewoon ingefokt.

Wil dus niet zeggen dat ik alle optomingen normaal vind, maar ik vind daarover oordelen wel makkelijk als je nog nooit een paard hebt gereden die gewoon zoveel go heeft dat je ze in de training op een trensje kan rijden maar zodra ze weten dat het wedstrijd is veranderen in een ander type paard.

Ik denk, dat de publieke opinie er voor gaat zorgen dat die optomingen er over 10 jaar niet meer zijn op een wedstrijd. Daardoor zouden andere paarden gefokt worden( met minder go en minder gericht op prestatie en meer op karakter) . Dus dan komt er eigenlijk een verandering in het ' type sportpaard' . Denk ook niet dat dat perse erg is. Ik denk ook wel dat de sport daar aan toe is.

Een heel groot deel van de hedendaagse paarden is amper meer te rijden, teveel doorgefokt. Zou een goede tendens zijn om dat weer terug te brengen naar normaal en daar hoort ook een normale optoming bij.

pol013

Berichten: 9001
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Andrew Kocher verdacht van gebruik elektrische sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 10:50

Ik snap wat je wil zeggen hoor ruitje. Maar dan kan ik die elektrische sporen bijna net zo makkelijk goed praten.

"Als je nog nooit zo'n echt coole gereden hebt die niet snel in de indruk is, werken deze elektrische sporen wel echt lekker om hem even een wake-up call te geven. Als je nog nooit zo'n luie/ coole gereden hebt kun je echt niet oordelen hoe lastig het is om zo'n paard voorwaarts te krijgen. Thuis kan ik hem nog wel motiveren maar op wedstrijd maakt hij er een potje en dan is zo'n prikje nét wat ik nodig heb"

Dan kun je nog beargumenteren dat dat spoor tenminste aan en uit kan. Dat is met dit bit minder het geval.

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 11:27

Sizzle schreef:
Ik heb het gewoon te vaak gezien. Jonge paarden goed opknopen en op ontplofgingsgrens rijden. Blijven ze hanteerbaat zijn ze goed en mogen ze blijven, gaan ze de lucht in: te lastig karakter.

Ik weet niet waar je dit gezien hebt???

In dressuurland is dit in ieder geval niet de norm, ook al doen zogenaamde insiders wel heel graag alsof er alleen maar hele akelige dingen gebeuren op de betere dressuurstallen.

In de africhting van een dressuurpaard zitten er geen testmomenten waarbij ze over de kook worden gejaagt om te kijken wat ze kunnen hebben. Er komen vanzelf momenten dat het moeilijk wordt en waarin je kunt zien wat een paard doet als het even teveel word.

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 11:52

JeanneV schreef:
Sizzle schreef:
Ik heb het gewoon te vaak gezien. Jonge paarden goed opknopen en op ontplofgingsgrens rijden. Blijven ze hanteerbaat zijn ze goed en mogen ze blijven, gaan ze de lucht in: te lastig karakter.

Ik weet niet waar je dit gezien hebt???

In dressuurland is dit in ieder geval niet de norm, ook al doen zogenaamde insiders wel heel graag alsof er alleen maar hele akelige dingen gebeuren op de betere dressuurstallen.

In de africhting van een dressuurpaard zitten er geen testmomenten waarbij ze over de kook worden gejaagt om te kijken wat ze kunnen hebben. Er komen vanzelf momenten dat het moeilijk wordt en waarin je kunt zien wat een paard doet als het even teveel word.


Ojawel, ook in dressuurland. De „prof“ zal het paard wel even leren „dansen“ zodat het makkelijk na te rijden is voor de eigenaar. Kin op de borst en ‚electrisch‘ maken. Ik heb ook 1x zo‘n dier die ‚electrisch gemaakt‘ was weer terug gecorrigeerd naar normaal. Dat dier had godallematig veel angst te zielig voor woorden.
Dit was uiteraard niet de top top die gewoon mega goed kunnen rijden. Dit zijn de zogenaamde trainers die het paard wel even mak en concoursrijp trainen.
Al heb ik als tiener ook een paard met striemen (letterlijk) terug zien komen dat ter proef (voor verkoop) bij een bekende Nederlander gestaan heeft. Hij kwam terug met de mededeling dat hij temperament miste. Op die leeftijd heb ik aardig getwijfeld in hoeverre ‚flink corrigeren‘ geoorloofd was omdat ik toen echt wel vaak in aanraking geweest ben met dingen al zweep tegen de mond als hij niet ‚loslaat‘.

Zo ben ik ook ooit bij een les geweest van een andere bekende NL met een paard dat zeer lang gelijnd was en daardoor snel weerstand gaf maar wel erg werkwillig was. De tip die ik meekreeg was dikkere handschoenen en slofteugel kort vasthoude. en dan hoog tempo bliven jagen tot die eigenwijze bok los zou laten. Ik heb gelukkig daarna een betere lesgever gevonden die het paard juist loofde voor de werkinzet.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 29-06-20 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 12:00

Ruitje, ik heb zelf een paard gehad met heel veel go.
Had ook een echte sport mentaliteit, die leefde echt op in het concours terrein. In de picture staan vond hij geweldig.
Wilde daar ook nog wel eens met de staart er op rond snurken op het losrijterrein (En die ken ik toch vrij weinig) dus denk wel dat het iets zegt over hem. Showbal <3
Maar daar moest ik met de handjes weg blijven van de mond en die zou zo'n optoming niet pikken, nog geen half rondje. Sterker nog, die moest je de eerste tien minuten op vreemd terrein op een volte zetten, daar piaffeerde/snurkte hij dan rond, maar stappen of halthouden ging niet, gewoon niet. Zijn energie moest er gewoon even uit.
Dat was prima, dat was wie hij was, want als die frissigheid eruit was deed hij alles voor me.

Op het moment dat er word gezegd de topruiters hebben hete paarden, denk ik, mwah valt wel mee.

fransje23

Berichten: 15358
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 12:03

Ruitje,er moet natuurlijk wel een grens aan de gebruikte optomingen zitten. Maar die staan in de wedstrijdreglementen.
Op het moment dat een paard alleen met gruwelijk veel pijn in bedwang te houden is, is het paard ongeschikt of verkeerd getraind en beleerd.

De optoming op de foto is in mijn ogen not done. En ik ben toch niet echt een watje!

Gini
Berichten: 17919
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 12:19

JeanneV schreef:
Sizzle schreef:
Ik heb het gewoon te vaak gezien. Jonge paarden goed opknopen en op ontplofgingsgrens rijden. Blijven ze hanteerbaat zijn ze goed en mogen ze blijven, gaan ze de lucht in: te lastig karakter.

Ik weet niet waar je dit gezien hebt???

In dressuurland is dit in ieder geval niet de norm, ook al doen zogenaamde insiders wel heel graag alsof er alleen maar hele akelige dingen gebeuren op de betere dressuurstallen.


Thank god dat het niet de norm is. Maar wanneer is iets akelig? Is die grens in paardensportland sowieso al niet heel erg vaag?
Wij gebruiken bepaalde materialen rond onze paarden waar je bij een ander dier echt niet mee af hoeft te komen om onder 'dit kan niet' geklasseerd te worden.

Is er in de paardensportwereld dus niet sowieso sprake van normvervaging? Zelfs buiten de echte excessen om.

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 12:31

Sizzle schreef:
Ojawel, ook in dressuurland. De „prof“ zal het paard wel even leren „dansen“ zodat het makkelijk na te rijden is voor de eigenaar. Kin op de borst en ‚electrisch‘ maken. Ik heb ook 1x zo‘n dier die ‚electrisch gemaakt‘ was weer terug gecorrigeerd naar normaal. Dat dier had godallematig veel angst te zielig voor woorden.
Dit was uiteraard niet de top top die gewoon mega goed kunnen rijden. Dit zijn de zogenaamde trainers die het paard wel even mak en concoursrijp trainen.
Al heb ik als tiener ook een paard met striemen (letterlijk) terug zien komen dat ter proef (voor verkoop) bij een bekende Nederlander gestaan heeft. Hij kwam terug met de mededeling dat hij temperament miste. Op die leeftijd heb ik aardig getwijfeld in hoeverre ‚flink corrigeren‘ geoorloofd was omdat ik toen echt wel vaak in aanraking geweest ben met dingen al zweep tegen de mond als hij niet ‚loslaat‘.

Zo ben ik ook ooit bij een les geweest van een andere bekende NL met een paard dat zeer lang gelijnd was en daardoor snel weerstand gaf maar wel erg werkwillig was. De tip die ik meekreeg was dikkere handschoenen en slofteugel kort vasthoude. en dan hoog tempo bliven jagen tot die eigenwijze bok los zou laten. Ik heb gelukkig daarna een betere lesgever gevonden die het paard juist loofde voor de werkinzet.

Dit zijn excessen en zeker niet de norm in dressuurland. Je haalt er trouwens nu allemaal andere gebeurtenissen bij.

Je steld eerder dat er een punt bestaat waarin paarden opgeknoopt worden om te kijken wat de reacties zijn als er naar een grens wordt gereden. Om vervolgens een beslissing te maken of het paard mag blijven.

Er bestaat in de opleiding van een dressuurpaard niet een dergelijk meetpunt en ik vind het eigenlijk best wel schandalig dat dit op een forum wordt gepubliceerd als iets dat regelmatig gebeurt.

Overigens is een paard dat omhoog gaat soms een betere dan het paard dat 'hanteerbaar' blijft, want als ik je verhaal goed interpreteer kan het met die 'hanteerbare' zomaar zo zijn dat die de wil mist.

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 12:34

Gini schreef:
Is er in de paardensportwereld dus niet sowieso sprake van normvervaging? Zelfs buiten de echte excessen om.

Er veranderd vreselijk veel in de paardenwereld. Na dit verhaal over elektrische sporen zou je het niet zeggen, maar het gaat qua normen en welzijn veel beter in Nederland. Zeker beter dan 10 of 15 jaar geleden.

Men is zich meer en meer bewust van de buitenwereld. Er zijn steeds meer voorbeelden van jonge ruiters die goed met paarden om willen gaan en zich er niet voor schamen om het op een prettige manier te willen doen.

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 12:38

Tja dan gebeurd het niet, wat jij wil.
Natuurlijk is het niet de norm, maar het is helaas ook echt geen zeldzaamheid. Er is op de stal waar ik nu sta zo‘n trainer geweigerd die iedere week een paard van een klant door de bak kwam jassen tot het dier volledig over de zijk was. Deze trainer is echt niet een Jan op de Hoek maar heeft een grote stal met 3 mooie bakken, minimaal 50 pension klanten en veel trainingspaarden.

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Re: Andrew Kocher verdacht van gebruik elektrische sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 13:01

Elke trainer die een grens opzoekt doet dat op een manier waar een paard door verbeterd.

Er gaat wat weleens wat mis. Niet elke trainer is ook even goed. Om nou te doen alsof er punten in de africhting bestaan waarop een paard over de kook wordt gebracht, om dan vervolgens een beslissing over de geschiktheid te nemen?

In mijn ogen de reinste onzin. Vaak geuit door mensen die nog nooit langere tijd bij een trainer op stal zijn verbleven en ook vaak op een forum geuit als de waarheid.

Er gaat ook gewoon heel veel goed in Nederland en we moeten niet doen alsof er op de professionele trainingsstallen alleen maar ellende gebeurt.

ruitje

Berichten: 12320
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 13:03

pol013 schreef:
Ik snap wat je wil zeggen hoor ruitje. Maar dan kan ik die elektrische sporen bijna net zo makkelijk goed praten.

"Als je nog nooit zo'n echt coole gereden hebt die niet snel in de indruk is, werken deze elektrische sporen wel echt lekker om hem even een wake-up call te geven. Als je nog nooit zo'n luie/ coole gereden hebt kun je echt niet oordelen hoe lastig het is om zo'n paard voorwaarts te krijgen. Thuis kan ik hem nog wel motiveren maar op wedstrijd maakt hij er een potje en dan is zo'n prikje nét wat ik nodig heb"

Dan kun je nog beargumenteren dat dat spoor tenminste aan en uit kan. Dat is met dit bit minder het geval.


Dit zeg ik niet :+ .


fransje23 schreef:
Ruitje,er moet natuurlijk wel een grens aan de gebruikte optomingen zitten. Maar die staan in de wedstrijdreglementen.
Op het moment dat een paard alleen met gruwelijk veel pijn in bedwang te houden is, is het paard ongeschikt of verkeerd getraind en beleerd.

De optoming op de foto is in mijn ogen not done. En ik ben toch niet echt een watje!


Eens, ik denk ook dat dat is wat er dus gaat gebeuren: bepaalde paarden/ruiters zijn dan niet meer geschikt voor de sport: of er worden bijvoorbeeld gewoon langzamere tijden gereden omdat iedereen anders gaat rijden. Dat is dan toch ook prima?

Ik zeg echt juist dat ik denk dat dat is waar we heen gaan. Niet dat ik dit soort noodgrepen goedkeurd moeten blijven :) .

@Penotti, ik denk van niet. Ik denk dat een heel groot deel van NL niet om kan gaan met een bepaald type paard( en jij kan dat blijkbaar wel, prima toch) . Als je kijkt naar de vraag naar brave recreatiepaarden: die is skyhigh.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 13:06

Natuurlijk is de vraag naar hele brave paarden groot.
Maar op het moment dat er word gezegd de top rijd hele heette paarden daar kan de gewone gemiddelde ruiter niets mee, en ik zie dan dat hang en sluit werk hangen, dan denk ik, wat een braaf paard.
Blijkbaar kan de gemiddelde top ook geen heet paard rijden en hebben ze ook een goedzak nodig. Want een karakter paard pikt dat niet.

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 13:11

Ik zou dat ook graag willen denken JeanneV dat iedere trainer dit in het voordeel van het paard doet. Maar zoals gezegd: te veel zelf gezien dan niet OK was.
Maar nogmaals: uiteraard is het NIET de norm, net als die kerel uit de OP niet de norm is. En net als die trainer die gepakt was op het waterboarden van paarden niet de norm is.
Maar je moet echt wel goed je ogen open houden als je je paard ergens heen brengt want er ik echt ook een hoop dat op het randje van misdadig bungelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 13:24

ruitje schreef:
Optoming vind ik wel lastiger... Ik weet dat ik iedereen over mij heen krijg als ik dit zeg:

Maar ik denk dat een deel van de paarden in de topspringsport( maar ik denk ook eventing, drafsport, rensport) wel wat anders is dan de gemiddelde huis/tuin en keuken Tinker zeg maar.

Dat zijn gewoon bloederige paarden met heel veel go en de mentaliteit en adrenaline om te gaan op een wedstrijd.

Mijn draver kon ook verschrikkelijk heet zijn, nu ik hem een jaar niet meer train voor de races is hij dat nog maar soms( als er 1 naast komt bijv.) . En dat is dus niet omdat hij dan van mij iets moet, die drive zit er gewoon ingefokt.

Wil dus niet zeggen dat ik alle optomingen normaal vind, maar ik vind daarover oordelen wel makkelijk als je nog nooit een paard hebt gereden die gewoon zoveel go heeft dat je ze in de training op een trensje kan rijden maar zodra ze weten dat het wedstrijd is veranderen in een ander type paard.

Ik denk, dat de publieke opinie er voor gaat zorgen dat die optomingen er over 10 jaar niet meer zijn op een wedstrijd. Daardoor zouden andere paarden gefokt worden( met minder go en minder gericht op prestatie en meer op karakter) . Dus dan komt er eigenlijk een verandering in het ' type sportpaard' . Denk ook niet dat dat perse erg is. Ik denk ook wel dat de sport daar aan toe is.

Een heel groot deel van de hedendaagse paarden is amper meer te rijden, teveel doorgefokt. Zou een goede tendens zijn om dat weer terug te brengen naar normaal en daar hoort ook een normale optoming bij.


denk dat de handel floreert met die doorgefokte paarden met het prijzengeld ook zeer lucratief,

en zolang sponsoren er niet van door drongen zijn - zolang het niet tot hun doordringt - dat het sponsorgeld vaak niet ten goede komt aan de rijvaardigheid en faire sport

blijft het wish full thinking - in alle geledingen van de sport doping verboden maar de alternatieven zijn voorhanden en velen hebben hier een boterham in


andere paarden fokken zou een optie kunnen zijn, mentaliteits veranderingen nog beter

de jongere generatie wil best wel veranderen en dat ook uitdragen, maar de gevestigde orde is zoooooooo lastig om voorbij te komen

ruitje

Berichten: 12320
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 14:00

Ik denk dus ook dat dat de volgorde is.

1 publieke opinie dwingt zaken af( bijv. Verbod optomingen)
2 Paarden&Ruiters blijken niet geschikt( lijkt mij een boeiende periode, zijn er dan minder paarden? Is ineens een brave fjord die wel veel langzamer is maar wel te stuiten is de winnaar :') )
Daarin zijn hete paarden ineens veel minder waard.
3 fokkers passen fokdoel aan.


Wij hebben dat al op de kortebaan races. Daar is een zweepverbod. Dat doet iets met de competitie. Paarden die wel eens uitbreken of omhoog gaan doen amper meer mee( je zweep is natuurlijk ook gewoon een correctie middel voor de kar, niet alleen om ze aan te tikken in de race)
En paarden die niet uitzichzelf voor de volle 100% gaan winnen minder prijzengeld.

Dit is door onze sport gedaan ivm de publieke opinie/dierenwelzijn. Weet eigenlijk niet of dat bij de springsport ook zo is, zijn er al dingen veranderd afgelopen jaren?

Babootje

Berichten: 26295
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 14:14

_Penotti schreef:
Natuurlijk is de vraag naar hele brave paarden groot.
Maar op het moment dat er word gezegd de top rijd hele heette paarden daar kan de gewone gemiddelde ruiter niets mee, en ik zie dan dat hang en sluit werk hangen, dan denk ik, wat een braaf paard.
Blijkbaar kan de gemiddelde top ook geen heet paard rijden en hebben ze ook een goedzak nodig. Want een karakter paard pikt dat niet.


Dat is wel heel erg over 1 kam geschoren hoor. Veel top dressuurruiters (heb het bewust even niet over het springen) kunnen hun paarden gewoon op trens rijden.
Sinds 2010 is het gebruik van een trensbit ook op GrandPrix wedstrijden bij het KNHS toegestaan.
Je ziet het helaas alleen nog niet veel omdat pas vanaf 2019 het ook internationaal is toegestaan om in de lichte en zware tour te rijden op een trensbit. De paarden die nu op dat niveau zijn opgeleid, zijn dat op stang en trens. Terug naar een trensje is dan denk ik lastig. Ik hoop wel dat je na verloop van tijd meer gaat zien dat ook op internationaal niveau paarden op trens worden gereden.

Shalimar

Berichten: 1519
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 14:15

JeanneV schreef:
Sizzle schreef:
Ik heb het gewoon te vaak gezien. Jonge paarden goed opknopen en op ontplofgingsgrens rijden. Blijven ze hanteerbaat zijn ze goed en mogen ze blijven, gaan ze de lucht in: te lastig karakter.

Ik weet niet waar je dit gezien hebt???

In dressuurland is dit in ieder geval niet de norm, ook al doen zogenaamde insiders wel heel graag alsof er alleen maar hele akelige dingen gebeuren op de betere dressuurstallen.

In de africhting van een dressuurpaard zitten er geen testmomenten waarbij ze over de kook worden gejaagt om te kijken wat ze kunnen hebben. Er komen vanzelf momenten dat het moeilijk wordt en waarin je kunt zien wat een paard doet als het even teveel word.


Heb je de neus riemen en kinkettingen wel eens goed van dichtbij bekeken. De combinaties waar die relatief los zijn, zijn amper te vinden. En wat denk je van te strak aangetrokken singels en beenbeschermers. Genoeg te vinden hoor, in elke laag.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 14:29

Babootje schreef:
_Penotti schreef:
Natuurlijk is de vraag naar hele brave paarden groot.
Maar op het moment dat er word gezegd de top rijd hele heette paarden daar kan de gewone gemiddelde ruiter niets mee, en ik zie dan dat hang en sluit werk hangen, dan denk ik, wat een braaf paard.
Blijkbaar kan de gemiddelde top ook geen heet paard rijden en hebben ze ook een goedzak nodig. Want een karakter paard pikt dat niet.


Dat is wel heel erg over 1 kam geschoren hoor. Veel top dressuurruiters (heb het bewust even niet over het springen) kunnen hun paarden gewoon op trens rijden.
Sinds 2010 is het gebruik van een trensbit ook op GrandPrix wedstrijden bij het KNHS toegestaan.
Je ziet het helaas alleen nog niet veel omdat pas vanaf 2019 het ook internationaal is toegestaan om in de lichte en zware tour te rijden op een trensbit. De paarden die nu op dat niveau zijn opgeleid, zijn dat op stang en trens. Terug naar een trensje is dan denk ik lastig. Ik hoop wel dat je na verloop van tijd meer gaat zien dat ook op internationaal niveau paarden op trens worden gereden.

Als ik zie met hoeveel druk de meeste rijden op die S&T dan vind ik inderdaad dat het brave paarden zijn.
Ook in de amateursport hoor, maar ook in die ons voorbeeld zouden moeten zijn.
En ik denk inderdaad ook dat er in de topsport heel wat door de achterdeur naar buiten gaan omdat ze de druk niet aankunnen van die manier van rijden. Want die passen helemaal niet bij dat gesjor van wat nu al jaren in is, maar niets met samenwerking en harmonie te maken heeft.

Ik denk dat er veel strenger gepunt moet worden op die harmonie.
Je kunt dat echt heel simpel uitbannen. Laat 3x de wijze van rijden mee gaan tellen, maar dan wel met jury's met ballen. Anders werkt het nog niet.

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 14:33

Een jaar of 5–7 terug was een Zwitserse trainster voor de rechtbank omdat ze een opstandig paard even een lesje zou leren dat geen druk wilde aannemen. Jong dier tijdens het longeren goed vastgeknoopt en naar voren gedreven. Paard sloeg achterover waarop ze hem expres zo vastgebonden heeft laten liggen in de bak om hem te leren dat vechten niet geaccepteerd wordt. Weggelopen om even koffie te gasn drinken en personeel heeft toen stiekum foto‘s gemaakt. Paard heeft het niet overleeft dacht ik maar dat weet ik niet meer zeker. Het argument was een inschattingsfout.