[BLOG] Bescherming minderjarigen door LRV mogelijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 12:04

Vreselijk zoiets, ik zou me niet in kunnen houden :n

Ik weet nog jaren geleden op de manege waar ik reed gebeurde ook zoiets, vader bemoeide zich nadrukkelijk en moeder was maar aan het pushen.
Je zag het kind steeds onzekerder worden, totdat onze manegehouder het zat was en naar de rand liep en zei ‘ of jullie houden je mond en zijn positief of ik verwijder jullie van het terrein’
Zag het kind kijken en het groeide gewoon maar ze hielden verder wel hun mond :j

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Re: [BLOG] Bescherming minderjarigen door LRV mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 12:18

Het is nog altijd de verantwoordelijkheid om hun kind op te voeden hoe zij denken dat dat goed is.
Mits er uiteraard geen sprake is van mishandeling of in het geval van deze wedstrijd gevaar dan kunnen we ons daar officieel niet mee bemoeien.

Hoe fijn zou het toch zijn dat we toch minimaal het gesprek aan durven gaan als zoiets gebeurd. Als toeschouwer of official.
Want het belangrijkste is toch dat de ouders gaan nadenken of hun gedrag wel wenselijk is. Want je wilt dit gedrag niet alleen op een wedstrijd aanpassen waar iedereen meekijkt maar het zou ook fijn zijn dat het thuis ook wijzigt.

Ik wil hier wel een kanttekening bij plaatsen.
Wij beoordelen dit onwenselijke gedrag volgens onze eigen normen en waarden. Iemand die daarvan afwijkt is niet gelijk fout bezig, mits eerder genoemde punten niet in het geding zijn.
Een gesprek hierover aangaan vraagt dus nogal wat gesprekstechnieken. Die bezit niet iedereen en niet iedereen durft dit.
Dat laatste mag nooit een argument zijn voor een official.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 12:30

Zo had ik een mooie vriendin die haar onzekerheid geprojecteerde op haar kind waardoor die vervolgens zo hoog mogelijk boven haar kunnen moest presteren in ballet sport. Zo zielig. Laat het kind gewoon kind zijn.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 12:34

Het antwoord staat in jouw tekst, nl; “Indien de hoofdjury van mening is dat de veiligheid van de ruiter zelf, het paard of een andere partij in gevaar wordt gebracht, heeft deze ten allen tijde het recht om de combinatie te doen stoppen of uit te sluiten of te verbieden om die dag nog verder aan te treden.”
De reglementering is er. Maar dan moet er uiteraard nog wel iemand die hoofdjury verwittigen.
Verder kan de ruiter zelf nog altijd afmelden.
Imo is het al in een vroeger stadium misgegaan : wat doet een 11-jarige op zijn eerste wedstrijd op een nieuwe pony in de klasse L? Dat is vragen om problemen.
De vergelijking met hooligan-ouders in het voetbal gaat niet op, daar is het probleem het aanzetten tot geweld tegenover derden, hier is het probleem hoe de ouders met hun kind omgaan. Dit laatste is veel minder gemakkelijk te bepalen waar de grens van het toelaatbare ligt.
De meest voor de hand liggende personen die hier iets kunnen aan doen zijn imo de verantwoordelijken van de ponyvereniging waar deze mensen bij horen.

foxy80

Berichten: 7871
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-19 14:51

Libera schreef:
Bestaat uit een online educatie die je verplicht af moet ronden, en je kunt melding maken van verdenkingen van mishandeling etc. En zij voeren dan een onderzoek uit. Zij hebben de bevoegdheid om mensen te schorsen/straffen etc.


Geldt dat ook voor de ouders?

[***] schreef:
Een ringmeester met ballen had op basis van de regels in kunnen grijpen maar deze heeft het waarschijnlijk niet aangedurfd


Ik kan helaas niet bevestigen of ringmeester alles heeft meegekregen. Bovendien denk ik niet dat de ringmeester wist dat de combi nieuw was of dat deze voor de eerste keer in het L startte.

troi schreef:
Bovendien wat gebeurt er thuis als de ouders publiekelijk gecorrigeerd worden door een wedstrijdvertegenwoordiger. Help je zo’n kind er echt mee?

Eigenlijk mag dit totaal geen issue zijn. Want dan moet je ook nooit de kinderbescherming bellen.

SusanH schreef:
Ik had die dag als ik hindernisjury zou zijn geweest een melding gemaakt bij de wedstrijdleiding. Pech is alleen dat je als hindernisjury het voorterrein en het losrijden niet ziet. Ringmeester en federatievertegenwoordiger (in NL) hebben daar wel zicht op. Toch is aanspreken wel moeilijk, zeker als je al ziet dat meneer geen lieverdje is als hij zo uitvaart tegen zijn kind.

Elanor schreef:
Hier had de jury toch gewoon in kunnen grijpen? En ja, ze krijgen dan vast de wind van voren van die vader en dat is heel vervelend, maar daar moeten ze zich niet door laten weerhouden. Samen optrekken met de organisatie/andere jury: we hebben overlegd en zijn samen tot de conclusie gekomen dat gedrag vader ongepast is en dit kind zo niet van start kan gaan want dat is onverantwoord.

Dat is het hem net, op dat exacte moment had niemand het hele plaatje. Pas bij het ‘navergaderen’ aan de toog met verschillende getuigen, heeft iedereen de stukjes van de puzzel gelegd. Bovendien zit je tijdens de wedstrijd in de rush van de wedstrijd goed te laten doorstromen. De boel stilleggen om met 1 iemand te gaan argumenteren is dan nog een stapje hogerop doen. Ik kan dus perfect begrijpen dat er tijdens de wedstrijd niet is ingegrepen. Maar achteraf was dus de conclusie: niemand vond het kunnen. En toen ik dan de vraag stelde of de jury niet kan/mag/moet ingrijpen, kreeg je eigenlijk te horen dat de angst voor een blaam van de federatie prevaleert op de afkeuring van het gedrag.
Sclimpre schreef:
Het antwoord staat in jouw tekst, nl; “Indien de hoofdjury van mening is dat de veiligheid van de ruiter zelf, het paard of een andere partij in gevaar wordt gebracht, heeft deze ten allen tijde het recht om de combinatie te doen stoppen of uit te sluiten of te verbieden om die dag nog verder aan te treden.”
De reglementering is er. Maar dan moet er uiteraard nog wel iemand die hoofdjury verwittigen.
Verder kan de ruiter zelf nog altijd afmelden.
Imo is het al in een vroeger stadium misgegaan : wat doet een 11-jarige op zijn eerste wedstrijd op een nieuwe pony in de klasse L? Dat is vragen om problemen.
De vergelijking met hooligan-ouders in het voetbal gaat niet op, daar is het probleem het aanzetten tot geweld tegenover derden, hier is het probleem hoe de ouders met hun kind omgaan. Dit laatste is veel minder gemakkelijk te bepalen waar de grens van het toelaatbare ligt.
De meest voor de hand liggende personen die hier iets kunnen aan doen zijn imo de verantwoordelijken van de ponyvereniging waar deze mensen bij horen.


De reglementering is er maar blijkbaar durft men daar geen gebruik van maken, als ik de voorzitter van de rijvereniging zo hoorde. Daar ontbreekt ruggesteun door de federatie denk ik dan. Ook al omdat ik van een ander hoorde dat die ouders daarom bekend staan. Dit is weerkerend gedrag en daar wordt blijkbaar niets tegen ondernomen.

De verantwoordelijkheid voor de inschrijving ligt bij de deelnemer. Als de regels een 11-jarige met nieuwe combi toelaten te starten in het L, dan kan je daar niks tegen doen. Ik begreep het zelf ook niet goed, maar bon. Er zullen dus andere kinderen zijn die dit wel fluitend doen, schat ik dan.

De vergelijking met hooligan-ouders gaat m.i. zeker op. Als vaders los gaat tegen het kind, zal het zeker niet zachter omgaan met het dier promoten. Ik zie het eindigen met dierenmishandeling om zo de toorn van papa te ontlopen. Daarnaast hoorde ik achteraf iemand beweren dat het kind zich expres had laten vallen voor de desbetreffende hindernis. Als het waar is, betekent dit dat kind zich zo klem gezet zag, dat het zo een uitweg zocht. Ik krijg spontaan het beeld van een supporter die uit angst voor een aanstormende hooligan over een balustrade wipt om een smak van ettelijke meters te maken...

En ik weet niet of de ouders ergens actief lid zijn. Meerdere clubs die niets organiseren buiten het minimum dat de federatie vereist. Dus ook geen clublessen of zo. En misschien is dan alleen het kind lid, en krabt de vereniging zich ook in het haar wat ze hiermee moeten.

Ik denk dat ik toch maar eens bij de federatie ga horen. Eens kijken of die een informatief statement willen verspreiden omtrent het thema. Doet de KNHS of een andere federatie niets hieromtrent?

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: [BLOG] Bescherming minderjarigen door LRV mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 16:25

Op zich is de hele dag op een SGW wel zo opgebouwd dat de ergste gevallen er uit vliegen of op zijn minst op beginnen te vallen, vóór je de cross in mag.

In bovenstaande geval zou de (op de nl wedstrijd) betekenen dat het kind al een deugdelijke dressuur en springproef had afgelegd.
de ellende met de cross is natuurlijk dat er dan geen jury meer bovenop staat. Dat dan alleen het aantal weigeringen nog een directe reden is om te moeten stoppen. Als dat hier niet het geval was had je tot die val weinig om op te sturen of deze mensen de wedstrijd te laten staken.

En onbeschoft gedrag onderling is wel verrekte lastig aan te kaarten. het is niet tegen het paard en niet tegen je vrijwilliger.

En zoals je al aangeeft: sommige mensen hebben meer stroop nodig en andere meer azijn om te presteren...

Het klinkt niet oke wat je beschrijft maar ik kan ook maar moeilijk een precies punt vinden waarvan je zegt: hier ga je zo over de schreef dat een 'buitenstaander echt had kunnen ingrijpen. Als kan een gesprek natuurlijk altijd.