[BLOG] Zelfvertrouwen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

[BLOG] Zelfvertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-19 18:00

*Bokt.nl
Blog


Afbeelding

Wie ben ik? Marijke, 44 jaar. Orun instructrice, begonnen als springruiter en inmiddels omgeturnd naar dressuur. Afgelopen jaar heb ik met Adjudant en MDG Equestrians Connecticut Grand Prix gereden en met Eros L Lichte Tour. Op dit moment ben ik vooral druk met revalideren. Ieder maand schrijf ik over wat me bezig houdt en verbaast in de paardenwereld.


Als er iets oneerlijk verdeeld is op deze wereld dan is het wel zelfvertrouwen. Waar de één bij iedere fout die hij maakt gelijk onder een steen wil kruipen om nooit meer tevoorschijn te komen heeft de ander zoveel zelfvertrouwen dat hij niet kan inzien dat de fouten van hem komen.

Zelfvertrouwen heb je super hard nodig met paardrijden. Iemand die niet sterk in zijn schoenen staat heeft al snel een probleem als je een dier van 600kg moet overtuigen. Je ziet dat soms ook heel mooi met iemand die al een half uur een paard probeert te laden. Iemand anders komt, doet vrijwel hetzelfde maar met een andere energie en het beest loopt er zo op. Super frustrerend en ook nog eens een keer funest voor dat kleine beetje zelfvertrouwen van die persoon dus de volgende keer is het nog moeilijker.
Andersom is een overschot aan zelfvertrouwen ook een belemmering. Ik hoorde pas iemand zeggen dat ze hoopte dat ze eindelijk eens een goede jury zou treffen op wedstrijd want de laatste maanden waren ze allemaal zo slecht en zonder iemand die haar kwaliteiten inzag ging ze natuurlijk geen winst rijden. Ehm, juist ja :')

Maar goed allemaal leuk en aardig maar wat is dan de juiste hoeveelheid zelfvertrouwen? Om eerlijk te zijn, ik heb geen idee -O-
Voor mezelf hanteer ik een beetje het volgende. Ik moet kritisch naar mezelf blijven kijken maar wel inzien dat als ik iets niet kan er heus een mogelijkheid is dat ik dat ga leren. Dat laatste gaat me niet altijd heel goed af en doordat ik dan onzeker word, ga roepen dat ik niet kan paardrijden en het nooit ga leren, word het allemaal maar moeilijker en lukt het helemaal niet.
Wat voor mij dan goed werkt is dingen in stukjes breken. Het probleem zo klein maken dat het te overzien is en daarmee ook op te lossen is en dan steeds een stapje verder gaan. Dat kleiner maken kan van alles zijn. Een oefening eerst in stap doen totdat ik het onder controle heb. Wen klasse lager starten zodat de druk minder hoog is. Een paard eerst longeren zodat ik zie wat hij doet voor ik erop stap. Eerst een rondje buiten uitstappen voor ik op buitenrit ga. En ga zo maar door.

Het is niet helemaal mijn natuurlijke eigenschap maar bij vlagen heb ik een klein overschot aan zelfvertrouwen. Waar is dat aan te herkennen? Nou aan bepaalde zinnen die dan door mijn hoofd heen gaan. Die zinnen beginnen in de regel met "ja maar". En het is in dat geval nooit mijn schuld maar altijd die van een ander.
Wat hierin voor mezelf altijd goed werkt is een keer tegen mezelf zeggen dat ik echt nog heel veel moet leren en dan is het gelukkig weer over. Want teveel vertrouwen in jezelf is echt funest voor je leerproces en ontwikkeling. Als alle anderen het allemaal verkeerd zien dan ligt het toch bijna altijd aan jezelf.

Suzanne F.

Berichten: 49216
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 18:16

Leuk! Ja te weinig zelfvertrouwen is niet goed maar teveel ook niet. Over het algemeen merk ik dat zelfvertrouwen niet eens echt het probleem is maar wel het gebrek aan zelfreflectie. Ruiters kunnen bijna niet meer eerlijk naar zichzelf en hun eigen kunnen kijken. Ik zeg altijd: laat je eens filmen en kijk dan eens eerlijk naar jezelf. En wat zie je dan? Je gevoel kan zo anders zijn dan het beeld. Maar je hebt ook iemand nodig die vanaf de vloer eerlijk tegen je is. En een goede instructeur is dat. Maar veel vaker praat die de ruiter naar de mond omdat ze graag geld verdienen. En dan komt de jury in het weekend met een vernietigend oordeel en dan ligt het aan de jury. Want die ziet het niet goed. Anders had de trainer er toch wel iets van gezegd?
Zelfvertrouwen komt vanuit de zelfreflectie en eerlijk naar jezelf en je paard kunnen en durven kijken.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [BLOG] Zelfvertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 18:21

Ook deze is leuk en herkenbaar!

Ik heb aan de ene kant te weinig zelfvertrouwen, of misschien gewoon te kritisch. Bijna nooit tevreden over proeven en ik vind jury's bijna altijd te hoog zitten qua punten. Ik heb dus een instructie die me een schop geeft zodat ik een klasse hoger ga starten. := Of juist selecties mee doe. Aan de andere kant betrap ik mezelf erop dat als ik naar anderen kijk ik heel snel het idee heb dat ik het beter kan, een hele nare eigenschap vind ik. Want zodra ik weer rijd denk ik juist dat ik er niks van bak.

Ik laat dus veel filmen zoals Suzanne zegt, maar ik zie dan 100 dingen die beter MOETEN. Daar helpt het in stukjes breken wel goed bij :j

pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 18:28

Leuke Blog.

Toen ik jong was vond ik dat ik goed kon rijden. Naarmate ik ouder wordt heb ik er meer plezier in, maar vind ik dat ik het slechter en slechter kan. Ik kan meer niet als wel.
Ik heb het goed rijden dus los gelaten want ik zal het toch niet meer leren het goede rijden en ik geniet heel erg van het paardrijden.

Vorige week toen ik een paardje wilde kopen heb ik op die stal/ manege het paardje in de bak gereden. Het was nog zo een lief puppy en kende nog zo niets. Paardje was af en toe in de lessen gereden en nog jong.
Tot mijn verbazing kreeg ik later terug dat ze paardje nog nooit zo mooi hadden zien lopen en niet eens wisten dat hij dat kon. Meer als stappen, beetje draven op de rechte lijnen had ik eigenlijk niet gedaan. Mijn mond viel open.
En toen wist ik, dat ik zo niet meer bezig ben met zelfvertrouwen cq onzekerheid tijdens het rijden maar gewoon bezig ben met te genieten van het rijden, dat ik misschien ongemerkt op mijn oude dag _O- , toch een beetje iets van het rijden begin te begrijpen. Dus we gaan maar door op deze ingeslagen weg.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 18:29

En het mooie is dat jouw tekst is toe te passen op het leven zelf, niet alleen op paardrijden. Weer een mooie!

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-19 18:52

Thanks Monique! Ik denk inderdaad dat het in het hele leven toe te passen is en je ziet vaak ook wel aan mensen hoe ze op hun paard zullen zijn.

Suzanne F. schreef:
Leuk! Ja te weinig zelfvertrouwen is niet goed maar teveel ook niet. Over het algemeen merk ik dat zelfvertrouwen niet eens echt het probleem is maar wel het gebrek aan zelfreflectie. Ruiters kunnen bijna niet meer eerlijk naar zichzelf en hun eigen kunnen kijken. Ik zeg altijd: laat je eens filmen en kijk dan eens eerlijk naar jezelf. En wat zie je dan? Je gevoel kan zo anders zijn dan het beeld. Maar je hebt ook iemand nodig die vanaf de vloer eerlijk tegen je is. En een goede instructeur is dat. Maar veel vaker praat die de ruiter naar de mond omdat ze graag geld verdienen. En dan komt de jury in het weekend met een vernietigend oordeel en dan ligt het aan de jury. Want die ziet het niet goed. Anders had de trainer er toch wel iets van gezegd?
Zelfvertrouwen komt vanuit de zelfreflectie en eerlijk naar jezelf en je paard kunnen en durven kijken.
Ik was begonnen met een stukje over zelfreflectie omdat het bij ruiters (of eigenlijk overal wel) nogal een probleem is. Alleen zie ik toch ook veel mensen die juist te streng naar zichzelf kijken.
Wat me overigens opvalt bij ruiters met hele slechte zelfreflectie is dat filmen vaak niets uithaalt. Ik film nog wel eens even een stukje van iemand tijdens het lesgeven en dan zie je zo vaak dat mensen een heel raar zelfbeeld hebben. Soms zet je iets heel positiefs op de video en zien ze 100 dingen die anders moeten en soms film ik om te laten zien dat iets écht niet goed is ook al voelt het misschien anders en dan wil het zelfs met beeld erbij niet landen.

@MyWishMax, ik heb ook echt iemand nodig die me een enorme schop onder mijn kont geeft om weer een stapje verder te gaan. Daarom denk ik ook dat het zo belangrijk is dat je een instructeur hebt die goed bij je past.

@pien_2010, wat jij zegt heeft soms ook te maken met het rijtje. Onbewust onbekwaam, bewust onbekwaam, bewust bekwaam en onbewust bekwaam. Naarmate je iets beter kunt leer je ook wat je allemaal fout doet en lijkt het vaak dat je nog veel meer moet leren dan toen je eraan begon.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 19:06

Ik ben geen goede ruiter dat weet ik zelf maar al te goed. Echter kan ik vaak meer dan ik zelf denk ondanks dat ik voor veel dingen moet “ vechten” en oefenen stapje voor stapje.
Met veel meer dingen als de meeste mensen, máár ik ben daadwerkelijk heel blij als dan iets lukt en geniet daar heel erg van.
Dat laatste missen veel mensen, genieten van iets dat wél lukt. Blij zijn naar je paard als hij na eerst “ nee ik doe het niet” besluit om na een moment van rust en spanning wegvloeien het wél voor je doet <3

Geweldig toch, zo’n groot sterk dier dat heel graag zijn ruiter wil pleasen en zijn best doet voor je.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [BLOG] Zelfvertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 09:20

Mooi stukje en inderdaad iets wat in het "normale' leven ook toe te passen is. Paarden spiegelen enorm, als je er voor open staat als ruiter laten ze je continu zien wat je niet goed doet haha. Uiteraard niet altijd wat je wilt zien als ruiter maar juist door dan te gaan reflecteren kun je jezelf stapje voor stapje beter maken is mijn ervaring.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: [BLOG] Zelfvertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 15:33

Met dit soort posts mis ik de like knop
Zo mee eens!

Marilu
Berichten: 1246
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: [BLOG] Zelfvertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 17:14

Haha, Punz, jou hier tegen te komen ;)
Ik was ook direct aangetrokken door de titel van het topic, niet in het minst omdat het mij er regelmatig eens aan ontbreekt ...

Zoals ik hier ook lees : het belang van de juiste instructeur is inderdaad niet te onderschatten !

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 09:48

Haha Marilu:
Als je een snel reagerende merrie hebt met een overdosis zelfvertrouwen / en je bent zelf een over analyserende rijdend steeds twijfelende denker, dan is zo’n topic titel onweerstaanbaar natuurlijk

Marilu
Berichten: 1246
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: [BLOG] Zelfvertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 11:24

Haha, wat je daar zegt, Punz ;) I know the feeling, oh so well !

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: [BLOG] Zelfvertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 22:31

I know you know :+