Branden bij Twence (Overijssel) zijn last voor paardenboeren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14040
Geregistreerd: 20-04-16

Branden bij Twence (Overijssel) zijn last voor paardenboeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-19 21:16

Equnews
Overige

Het eerste wat hij doet als hij sirenes hoort die richting vuilverbrander rijden: "Kijken hoe de wind staat". Gerjan ter Mors heeft een paardenpension op een kleine kilometer van Twence af. Hij houdt zijn hart vast als het weer eens een keer misgaat: "De gevolgen voor ons bedrijf zijn niet te overzien."

Het afgelopen jaar zijn er meerdere branden geweest bij Twence, wisselend van grootte. Eind mei en vorig jaar op 30 juni waren de grootste branden, die gevolgen hadden voor zowel de omgeving als de afvalverwerking. Voor Ter Mors betekent dat af en toe angstige momenten: "In juni vorig jaar was het een gigabrand, toen is de rook de westkant opgetrokken. Als het deze kant was opgegaan, dan was het een disaster geweest."

Waar zit hem die schade dan in? "Omdat er bij een brand vaak dioxine vrijkomt, kunnen de paarden niet buiten blijven staan." En dat is nou juist waar het pension op pocht. De paarden die worden gestald bij het pension van Ter Mors, staan zoveel mogelijk buiten. "Als onze naam wordt aangetast, is dat niet in geld uit te drukken."

Doet Twence genoeg? Ter Mors vindt van niet: "Voor de buitenwereld misschien wel, maar als omstander heb ik daar mijn twijfels over. Iedere boer weet hoe je broei kunt voorkomen."

Twence heeft al eerder aangegeven broei nooit helemaal te kunnen voorkomen en dat snapt Ter Mors. Maar dan moeten er andere maatregelen genomen worden. "Of je moet de voorraad enorm beperken. Dat moeten wij ook met onze oogst. Die hoeveelheden bij Twence zijn gigantisch, misschien zouden ze daar iets aan moeten doen."

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 07:25

Als je naam aangetast wordt door omstandigheden waar je helemaal niks aan kunt doen, dan is dat wel enorm triest. Ik dacht bij het lezen als eerste aan een overslaande brand, dat zou pas een 'disaster' zijn geweest. Niet paarden een dagje binnen moeten houden om dioxine.

En het Nederlandse woord voor disaster is ramp, trouwens. En in deze context echt schromelijk overdreven.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Branden bij Twence (Overijssel) zijn last voor paardenboeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 08:05

Ik woon er vlak bij, ik dacht ook gelijk “Daar kan hij toch niks aan doen? Dat heet overmacht...” Hoe kan je naam dan aangetast worden?
Branden zijn de laatste tijd wel vaker aan de orde. Voor ons gelukkig staat de wind naar de andere kant. (Ik woon aan dezelfde kant van de pensionstal).

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 08:24

Natuurlijk is het overmacht, maar het is soms wel 3x per week raak met brand daar (vorige week nog). Ik snap goed dat als je de paarden de helft van de tijd binnen moet houden dat dat niet heel relaxed is

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 09:51

Liselot schreef:
Natuurlijk is het overmacht, maar het is soms wel 3x per week raak met brand daar (vorige week nog). Ik snap goed dat als je de paarden de helft van de tijd binnen moet houden dat dat niet heel relaxed is

Is het ook niet. Maar een ramp?

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 10:06

_San87_ schreef:
Liselot schreef:
Natuurlijk is het overmacht, maar het is soms wel 3x per week raak met brand daar (vorige week nog). Ik snap goed dat als je de paarden de helft van de tijd binnen moet houden dat dat niet heel relaxed is

Is het ook niet. Maar een ramp?

Als jij een stalling hebt waar mensen komen staan om hun paarden veel buiten te hebben wel.Nu ken ik deze stalling niet.Maar bij mij zou het niet alleen zijn dat paarden 3 dagen binnen staan,je moet ook meer gaan voeren.Hier staan ze overdag op de weide, dus hoef je geen hooi bij te voeren.
Dus als je leeft van je opbrengsten vd stalling doe je op een jaar genomen aardig verlies.
Plus dat als paardeigenaar jij kiest voor deze stalling omdat ze veel buiten staan,blijkt het dat ze de helft vd tijd binnen moeten blijven.

Ik weet zelfs niet of ik er zou willen wonen,lijkt me toch geen gezonde bedoening.

NienSCHaap

Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 10:07

_San87_ schreef:
Liselot schreef:
Natuurlijk is het overmacht, maar het is soms wel 3x per week raak met brand daar (vorige week nog). Ik snap goed dat als je de paarden de helft van de tijd binnen moet houden dat dat niet heel relaxed is

Is het ook niet. Maar een ramp?


Precies en met de grote brand vorig jaar kregen omwonenden eventueel een "schade vergoeding" hij is niet de enige met paarden/dieren daar.
En als klanten niet begrijpen dat ze op zulke momenten niet naar buiten kunnen :') tja...
Zoiets heet onmacht..

Het is misschien niet leuk, ook voor die paarden niet maar niet direct een ramp? :o

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 10:46

beatje schreef:
_San87_ schreef:

Is het ook niet. Maar een ramp?

Als jij een stalling hebt waar mensen komen staan om hun paarden veel buiten te hebben wel.Nu ken ik deze stalling niet.Maar bij mij zou het niet alleen zijn dat paarden 3 dagen binnen staan,je moet ook meer gaan voeren.Hier staan ze overdag op de weide, dus hoef je geen hooi bij te voeren.
Dus als je leeft van je opbrengsten vd stalling doe je op een jaar genomen aardig verlies.
Plus dat als paardeigenaar jij kiest voor deze stalling omdat ze veel buiten staan,blijkt het dat ze de helft vd tijd binnen moeten blijven.

Ik weet zelfs niet of ik er zou willen wonen,lijkt me toch geen gezonde bedoening.

Sorry, ik kan dat nog steeds niet als ramp zien. Het bijvoeren moet ook ingecalculeerd worden, met die droogte van vorig jaar moest er ook bijgevoerd worden. Gebeurt dat dit jaar weer, moet je ook bijvoeren/strooien.

Vervelend. Ja. Ramp? Nee.