Bokkers leggen uit: Paardenstoma met Mirjamalvaro

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 23:35

Montgri schreef:
Ik heb een vraagje, wat gebeurt er nu met het overige ‘stukje’ darm en de anus? Sterft dat af? Is dat nu juist gevoeliger voor maden omdat de mester niet meer uit komt. Of is dat dicht gemaakt.

Ik vind het een dappere keuze, denk dat de eigenaar erg sterk is, met alles en vooral emotioneel. Want jeetje sommige reacties poeh


Het overige stuk darm zal dicht groeien. De mest neemt de weg van de minste weerstand en dus het stoma uit. Als er geen mest meer door het laatste stuk darm gaat word het steeds nauwer tot het dus dicht zit.
Daarom moeten paarden met tijdelijke stoma's dagelijks gespoeld om de darm mooi open en in beweging te houden.
Het sterft niet af omdat er wel doorbloeding in zit. Maar het heeft dus totaal geen functie meer.

Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 23:42

mirjamalvaro schreef:
Montgri schreef:
Ik heb een vraagje, wat gebeurt er nu met het overige ‘stukje’ darm en de anus? Sterft dat af? Is dat nu juist gevoeliger voor maden omdat de mester niet meer uit komt. Of is dat dicht gemaakt.

Ik vind het een dappere keuze, denk dat de eigenaar erg sterk is, met alles en vooral emotioneel. Want jeetje sommige reacties poeh


Het overige stuk darm zal dicht groeien. De mest neemt de weg van de minste weerstand en dus het stoma uit. Als er geen mest meer door het laatste stuk darm gaat word het steeds nauwer tot het dus dicht zit.
Daarom moeten paarden met tijdelijke stoma's dagelijks gespoeld om de darm mooi open en in beweging te houden.
Het sterft niet af omdat er wel doorbloeding in zit. Maar het heeft dus totaal geen functie meer.

Ah oke, dankjewel voor je uitleg. Opzich best logisch als je het zo zegt

Swiet
Berichten: 24
Geregistreerd: 02-03-19

Re: Bokkers leggen uit: Paardenstoma met Mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 23:47

Mag je je paard ook gewoon ontwormen?

Myfairytale
Berichten: 5392
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 23:57

tita schreef:
Je ziet in dit topic echt een kamp.

Vriendjes van TS en mensen die het rationele afwegen.
Als die laatste dus zeggen waarom ze het niet paardwaardig vinden, komen de vriendjes van de ts even verkondigen wat een dier waard is.

Dat een paard een behandeling nodig heeft ongeacht welke is een overweging waard, maar elke behandeling kan anders uitpakken. Complicaties zijn mogelijk en soms niet te vermijden.
Maar waar trek je een grens, elk dier gaat dood en elk dier heeft recht op zo weinig mogelijk lijden.

En je kunt een dier beter 1 dag te vroeg laten gaan dan 1 dag te laat.

Dit paard moest stoma das gelukt.......in zeker zin .....maar paard is niet genezen en heeft last van andere dingen.
Wanneer is het genoeg.

En kun je zeggen ach mest komt er aan de zijkant uit ........ maar zo normaal is het niet hoor.
Haar darmen zijn stuk......niemand weet wat voor pijn paard heeft......niemand weet wat de toekomst brengt.
Maar niet elk uitstel is de beste .

Ik snap suzanne heel goed en begrijp haar ook. Net als een verlamd hondje....... gewoon niet doen.
Heeft niks meer met liefde te maken

*typfout


Wat een belachelijke en sneue post en wat een onjuiste aanname.
Ik ken TS helemaal niet. Ze is me zelfs nooit eerder opgevallen op bokt. Maar omdat ik het met haar eens ben en respect voor haar keuze heb, ben ik (o.a.) een vriendje van TS.
Wij denken zeker rationeel na en zien dieren niet als wegwerpartikelen die we afschrijven als ze niet meer puntgaaf zijn, niet meer gebruikt kunnen worden, zorg nodig zijn of geld kosten. Sommige mensen moeten gewoon geen dieren nemen, want die hebben geen liefde voor een dier.

Denise_Storm

Berichten: 2371
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 00:01

Liever een vriendje van TS en dan vergeten we maar even dat ik TS niet ken en tot voor dit topic nooit had gevolgd op bokt dan de schrijver van zo’n sneue post... :n

Laat elkaar in zijn waarde. Iedereen mag zijn mening hebben, maar laat iedere mening in zijn waarde. Bekijk het eens wat positiever allemaal. Dat doet iedereen goed, óók als jouw mening er anders uitziet kan je dat op een positievere, andere manier brengen. :j

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 00:12

Ik denk dat het er hier vooral over gaat, bij voor- en tegenstanders, of deze ingreep en hoe het nu met Kyara gaat nog wel paardwaardig is.
Los van de kosten van 10 mille of je die aan je paard wilt en kunt uitgeven.

Persoonlijk vind ik dat ook een lastig iets. Ik heb mijn paarden ook allemaal al meer dan 10 jaar of langer (gehad) en ken ze door en door.
Toch zag ik ook dan op momenten dat ze ziek zijn dat ze zich toch harder voor doen dan ze zijn (het zijn immers prooidieren) of enthousiaster dan ze zich eigenlijk voelen (omdat jij er bent en ze voelen dat je daar blij van bent). Dat is gewoon iets waar je rekening mee moet houden.

Het lijkt me erg lastig om de inschatting te maken hoeveel ongemak of pijn ze nu heeft. In feite moet je als eigenaar bepalen wat je een acceptabele hoeveelheid vindt.
Het paard zal altijd zoveel als het kan met de andere paarden mee willen, eten om te overleven en overeind te blijven, tenzij het doodziek is maar dat zie je dan uiteraard al duidelijk. Juist die grens is erg moeilijk bepaalbaar en daardoor dus ook de keuzes die je telkens opnieuw zult moeten maken.

Benzz
Berichten: 2889
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 00:26

Myfairytale schreef:
zien dieren niet als wegwerpartikelen die we afschrijven als ze niet meer puntgaaf zijn, niet meer gebruikt kunnen worden, zorg nodig zijn of geld kosten. Sommige mensen moeten gewoon geen dieren nemen, want die hebben geen liefde voor een dier.


Met deze post heb ik echt heel veel moeite, want je generaliseert alles en iedereen die besluiten dat ze het geen dierwaardig bestaan vinden. Over het algemeen blijven dieren te lang leven omdat de eigenaar zoveel liefde voor het dier heeft, dit is niet mijn uitspraak, maar de uitspraak van meerdere dierenartsen ( paarden en kleine huisdieren).

De liefde voor een dier zorgt er voor dat je voortijdig de ballen hebt om afscheid te nemen, om niet te willen dat een dier aftakelt. En juist omdat je zo gek met ze bent, wil je niet dat ze een wegwerkartikel worden die alleen maar in leven blijven omdat jij als mens ze niet kan missen.

Let wel op, ik heb het hier niet over TS, maar wel over jouw post die alles en iedereen generaliseert, heb je ooit weleens een dier van jezelf laten inslapen? Weet je wel hoeveel pijn dat doet? En dat de een dat eerder doet dan jij dat wil of vindt, betekent niet dat de keuze makkelijker is, alleen is de keuze anders dan jij zou vinden of willen. En ik ben ook van het principe, liever een dag te vroeg dan een maand te laat.

merijn06

Berichten: 183
Geregistreerd: 01-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 00:52

[/quote]

Ja, een stoma is gênant. Niemand die van de dokter te horen krijgt dat die een stoma moet, gaat antwoorden met: oh fijn, wanneer wordt die gestoken?
Nee, dat is huilen en vloeken en diep zitten. Dat is je slecht voelen, dat is beschaamd zijn, dat is niets meer durven, dat is je wegstoppen en beklagen waarom jou dit moet overkomen. Dat is stukje bij beetje leren om je weer een volwaardig mens te voelen, iets wat met moeite lukt.[/quote]

Nu wil ik me verder niet met de discussie bemoeien, maar ik wil hier toch wel even op reageren. Ik vind het echt heftig dat mensen een stoma gênant vinden. Je kan het je misschien niet voorstellen, maar ik was oprecht blij des tijds dat ik er een krijg. Was ik eindelijk van die vervloekte buikpijn af. Nu ligt het er wellicht aan dat ik een kind was:)

Ontopic vond ik het onwijs interessant om te lezen en heb ik echt heel veel respect voor je dat je dit hebt aangedurfd, ik duim mee op een goed herstel van je knappe merrie +:)+

Jessix

Berichten: 16443
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 00:57

Wauw... bokt op zijn best. En nee, ik ben geen vriendje van TS. Ik ken haar niet. En zou niet weten of ik ooit dezelfde beslissing zou nemen. Nu vanachter mijn laptop zeg ik nee. Ik ben bang dat het paard altijd een zorgenkindje zal blijven. Maar ik heb nooit voor die beslissing gestaan. Wel voor een koliek operatie en toen zei ik ook volmondig ja. Dus wie zal het zeggen...

Je keuzes zijn heel persoonlijk. Ik heb ze zelf moeten maken en ook andere mensen om mijn heen met hun dieren. Bij de een vind ik het te vroeg, bij de ander misschien te laat. Maar is dat aan mij om er ook maar iets van te vinden? Mijn sympathie ligt bij de eigenaar die in beide gevallen het beste met zijn paard voor heeft.

Wat TS betreft, de kliniek stond hier achter. Er was volledig herstel mogelijk en dat is er nog steeds. De complicaties die ze nu hebben zijn onverwacht en zorgelijk. De wond kan genezen en is ook aan het genezen. De darmen moeten weer goed op gang komen. Er moet worden gezocht naar voer wat het paard nu lekker vind en goed kan verdragen. Op zich normaal na alles wat er is gebeurd. De stoma zelf geneest goed.

Uiteraard mag je er van alles van vinden en kan het je absoluut tegenstaan, maar sommige opmerking zijn echt ongepast en onnodig. Je hoeft er niet over door te gaan hoe stom jij de beslissing van TS vind en je hoeft ook niemand te overtuigen van je gelijk.

Ik hoop van harte dat het paard geneest en nog een mooi leven tegemoet gaat. TS doet er in elk geval alles aan om daar voor te zorgen. En dan heb ik het niet over de stoma, of de kosten, maar de zorg die ze nu elke dag geeft. Dat is waarom ik haar topic nog steeds volg.

Sanet

Berichten: 7956
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Bokkers leggen uit: Paardenstoma met Mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 01:12

Begrijp ik goed dat de merrie nu nog drachtig is?

Jessix

Berichten: 16443
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 01:57

Sanet schreef:
Begrijp ik goed dat de merrie nu nog drachtig is?

Dat zou het pas echt spannend maken! :D Maar je hebt het niet goed begrepen. Ze is niet drachtig en was ook niet drachtig.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 05:49

Sanet schreef:
Begrijp ik goed dat de merrie nu nog drachtig is?

Nee gelukkig niet, nooit drachtig geweest. :))

Swiet schreef:
Mag je je paard ook gewoon ontwormen?

Ja hoor. :D


Over wel/geen levenslust.
Niet alleen ik zag haar vecht- en levenslust. Maar ook de verschillende artsen, dierverzorgers en eigenaren van andere paarden die langs liepen.
Als het moet kan ik zeker wel afscheid nemen van een dier, al meerdere keren moeten meemaken helaas.

Myfairytale
Berichten: 5392
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 08:40

Benzz schreef:
Myfairytale schreef:
zien dieren niet als wegwerpartikelen die we afschrijven als ze niet meer puntgaaf zijn, niet meer gebruikt kunnen worden, zorg nodig zijn of geld kosten. Sommige mensen moeten gewoon geen dieren nemen, want die hebben geen liefde voor een dier.


Met deze post heb ik echt heel veel moeite, want je generaliseert alles en iedereen die besluiten dat ze het geen dierwaardig bestaan vinden. Over het algemeen blijven dieren te lang leven omdat de eigenaar zoveel liefde voor het dier heeft, dit is niet mijn uitspraak, maar de uitspraak van meerdere dierenartsen ( paarden en kleine huisdieren).

De liefde voor een dier zorgt er voor dat je voortijdig de ballen hebt om afscheid te nemen, om niet te willen dat een dier aftakelt. En juist omdat je zo gek met ze bent, wil je niet dat ze een wegwerkartikel worden die alleen maar in leven blijven omdat jij als mens ze niet kan missen.

Let wel op, ik heb het hier niet over TS, maar wel over jouw post die alles en iedereen generaliseert, heb je ooit weleens een dier van jezelf laten inslapen? Weet je wel hoeveel pijn dat doet? En dat de een dat eerder doet dan jij dat wil of vindt, betekent niet dat de keuze makkelijker is, alleen is de keuze anders dan jij zou vinden of willen. En ik ben ook van het principe, liever een dag te vroeg dan een maand te laat.


Ja, helaas heb ik ook meerdere dieren in moeten laten slapen. En ja, ik weet dus ook héél goed hoe verdomd pijn dat dat doet. En toch denk ik dat de één er meer moeite mee heeft dan een ander. Als ik alleen al puur in mijn eigen kring kijk bijvoorbeeld.

Ik generaliseer zeker niet alles en iedereen, ook niet de "tegenstanders", lezen is ook een vak. Ik geef aan dat sommigen geen dieren moeten nemen. Het is maar net of jij je daardoor aangesproken voelt. Ik heb moeite met mensen die dieren als wegwerpartikel gebruiken en wegdoen of in laten slapen als het niet meer werkt of niet meer puntgaaf is. En die zijn er helaas ook genoeg.

Edit: mocht iemand hier nog op willen reageren, stuur dan maar even een pb-tje. Ik wil absoluut het topic van TS niet overnemen.
Het gaat immers om TS haar merrie.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Bokkers leggen uit: Paardenstoma met Mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 09:47

Ts: Hopelijk recupereerd ze van dit alles en kan ze rap weer paardwaardig leven

Persoonlijk gaat dit voor mij een brug te ver. Ik ben zo n persoon die liever een dag te vroeg laat inslapen dan te laat. Te vroeg merken ze niets van, te laat echter wel ( en dan gaat het niet of paard niet meer puntgaaf is of ik er geen moeite mee heb maar om mijn paard of dier niet te laten lijden).

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 10:10

Denise_Storm schreef:
Liever een vriendje van TS en dan vergeten we maar even dat ik TS niet ken en tot voor dit topic nooit had gevolgd op bokt dan de schrijver van zo’n sneue post... :n

Laat elkaar in zijn waarde. Iedereen mag zijn mening hebben, maar laat iedere mening in zijn waarde. Bekijk het eens wat positiever allemaal. Dat doet iedereen goed, óók als jouw mening er anders uitziet kan je dat op een positievere, andere manier brengen. :j


Dus omdat ik een nare smaak krijg van het onderschrift van het baasje maar ze desondanks een voorspoedig herstel wens is het een sneu bericht?
Ik mag toch zeggen wat IK wil en niet wat iemand anders wilt horen.

mysa

Berichten: 10491
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 10:10

Gini schreef:
Heel zwartwit kan je je natuurlijk afvragen hoe waardig het is om je uitwerpselen langs je aan je lichaam te hebben bengelen.
Een stoma is gênant en mensen moeten er mee leren leven. Dieren kennen geen schaamte, dus dat voordeel heb je dan weer wel.


Gini schreef:
ja, een stoma is gênant. Niemand die van de dokter te horen krijgt dat die een stoma moet, gaat antwoorden met: oh fijn, wanneer wordt die gestoken?
Nee, dat is huilen en vloeken en diep zitten. Dat is je slecht voelen, dat is beschaamd zijn, dat is niets meer durven, dat is je wegstoppen en beklagen waarom jou dit moet overkomen. Dat is stukje bij beetje leren om je weer een volwaardig mens te voelen, iets wat met moeite lukt.


Het valt wel mee, zo dramatisch is het echt niet. Natuurlijk is de aanleg van een stoma iets wat noodzakelijk is en niet iets dat je voor de lol krijgt maar jij schetst hier de emoties van iemand die er wel heel dramatisch in staat. Bovendien kent een paard dergelijke emoties niet.

En als men verder gezond is, beïnvloedt het het dagelijks leven gewoon niet. Noch het leven van een paard, noch dat van een mens.

Hier een mooi voorbeeld van iemand die zijn leven gewoon voortzet. En zo zijn er duizenden (nou ja, niet allemaal zo afgetraind als deze meneer)

http://www.blakebeckford.co.uk

Denise_Storm

Berichten: 2371
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 10:25

Snooki schreef:
Denise_Storm schreef:
Liever een vriendje van TS en dan vergeten we maar even dat ik TS niet ken en tot voor dit topic nooit had gevolgd op bokt dan de schrijver van zo’n sneue post... :n

Laat elkaar in zijn waarde. Iedereen mag zijn mening hebben, maar laat iedere mening in zijn waarde. Bekijk het eens wat positiever allemaal. Dat doet iedereen goed, óók als jouw mening er anders uitziet kan je dat op een positievere, andere manier brengen. :j


Dus omdat ik een nare smaak krijg van het onderschrift van het baasje maar ze desondanks een voorspoedig herstel wens is het een sneu bericht?
Ik mag toch zeggen wat IK wil en niet wat iemand anders wilt horen.


Sorry, mijn quote is niet meegekomen in het bericht. Ik reageerde net als mijn bovenganger oo het bericht van Tita. Er staan onwaarheden in, het is gebaseerd op niks. Nogmaals: niet iedereen hoeft hier hetzelfde over te denken en natuurlijk mag/kan er discussie zijn.

Ik weet ook niet of ik zo ver zou gaan/willen gaan. Maar uiteindelijk heeft TS wel elke keuze gemaakt met liefde naar het paard en niet omdat ze zelf zo nodig haar paard in leven wil houden. Lees het topic, echt waar. Ze heeft meerdere keren op het punt gestaan “het is klaar nu”, maar dan trof ze weer een vrolijk paard aan die graag wilde eten en geen tekenen van pijn gaf... Tja, wat doe je dan als er een blijvende oplossing geboden wordt...

tita schreef:
Je ziet in dit topic echt een kamp.

Vriendjes van TS en mensen die het rationele afwegen.
Als die laatste dus zeggen waarom ze het niet paardwaardig vinden, komen de vriendjes van de ts even verkondigen wat een dier waard is.

Dat een paard een behandeling nodig heeft ongeacht welke is een overweging waard, maar elke behandeling kan anders uitpakken. Complicaties zijn mogelijk en soms niet te vermijden.
Maar waar trek je een grens, elk dier gaat dood en elk dier heeft recht op zo weinig mogelijk lijden.

En je kunt een dier beter 1 dag te vroeg laten gaan dan 1 dag te laat.

Dit paard moest stoma das gelukt.......in zeker zin .....maar paard is niet genezen en heeft last van andere dingen.
Wanneer is het genoeg.

En kun je zeggen ach mest komt er aan de zijkant uit ........ maar zo normaal is het niet hoor.
Haar darmen zijn stuk......niemand weet wat voor pijn paard heeft......niemand weet wat de toekomst brengt.
Maar niet elk uitstel is de beste .

Ik snap suzanne heel goed en begrijp haar ook. Net als een verlamd hondje....... gewoon niet doen.
Heeft niks meer met liefde te maken

*typfout

ikkedus
Berichten: 3286
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 10:51

Ik ben behoorlijk pragmatisch ingesteld en zou hier vanaf mijn bank ook zeggen dat ik dit niet zou doen. Maar ik heb bij iedere stap meegelezen en ik snap de beslissing van TS.
Dit was een heel proces waarbij TS veel voor haar kiezen heeft gekregen, goed naar artsen, adviezen, eigen gevoel en staat van Kyara heeft gekeken. En dat doet ze nog steeds.
Ik ken haar niet en volg het proces omdat het mij interesseert.
Ik denk dat we over op zijn vroegst 6 mnd tot een jaar pas kunnen zeggen dat/of het echt geslaagd is. Tot die tijd ( en hopelijk uiteraard veel sneller) zal deze discussie blijven.
Er is zo veel extra schade ontstaan die de resultaten vertroebelt. Zolang Kyara niet te veel overlast heeft en nog blij in de kudde rond kan scharrelen en er mogelijkheden zijn om de behandeling verder af te stemmen/ ongemak te dempen, dan denk ik persoonlijk dat dit de tijd mag krijgen.
Ik denk dat TS realistisch denkt en kijkt en goed voor ogen heeft wat ze wel en niet ok vindt. En daarnaast ook nog eens luistert naar adviezen. En dat zeg ik als rationele buitenstaander.

Myfairytale
Berichten: 5392
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 10:58

ikkedus schreef:
Ik ben behoorlijk pragmatisch ingesteld en zou hier vanaf mijn bank ook zeggen dat ik dit niet zou doen. Maar ik heb bij iedere stap meegelezen en ik snap de beslissing van TS.
Dit was een heel proces waarbij TS veel voor haar kiezen heeft gekregen, goed naar artsen, adviezen, eigen gevoel en staat van Kyara heeft gekeken. En dat doet ze nog steeds.
Ik ken haar niet en volg het proces omdat het mij interesseert.
Ik denk dat we over op zijn vroegst 6 mnd tot een jaar pas kunnen zeggen dat/of het echt geslaagd is. Tot die tijd ( en hopelijk uiteraard veel sneller) zal deze discussie blijven.
Er is zo veel extra schade ontstaan die de resultaten vertroebelt. Zolang Kyara niet te veel overlast heeft en nog blij in de kudde rond kan scharrelen en er mogelijkheden zijn om de behandeling verder af te stemmen/ ongemak te dempen, dan denk ik persoonlijk dat dit de tijd mag krijgen.
Ik denk dat TS realistisch denkt en kijkt en goed voor ogen heeft wat ze wel en niet ok vindt. En daarnaast ook nog eens luistert naar adviezen. En dat zeg ik als rationele buitenstaander.


Mooi verwoord!

Gini
Berichten: 17919
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 11:11

mysa schreef:
Gini schreef:
Heel zwartwit kan je je natuurlijk afvragen hoe waardig het is om je uitwerpselen langs je aan je lichaam te hebben bengelen.
Een stoma is gênant en mensen moeten er mee leren leven. Dieren kennen geen schaamte, dus dat voordeel heb je dan weer wel.


Gini schreef:
ja, een stoma is gênant. Niemand die van de dokter te horen krijgt dat die een stoma moet, gaat antwoorden met: oh fijn, wanneer wordt die gestoken?
Nee, dat is huilen en vloeken en diep zitten. Dat is je slecht voelen, dat is beschaamd zijn, dat is niets meer durven, dat is je wegstoppen en beklagen waarom jou dit moet overkomen. Dat is stukje bij beetje leren om je weer een volwaardig mens te voelen, iets wat met moeite lukt.


Het valt wel mee, zo dramatisch is het echt niet. Natuurlijk is de aanleg van een stoma iets wat noodzakelijk is en niet iets dat je voor de lol krijgt maar jij schetst hier de emoties van iemand die er wel heel dramatisch in staat. Bovendien kent een paard dergelijke emoties niet.

En als men verder gezond is, beïnvloedt het het dagelijks leven gewoon niet. Noch het leven van een paard, noch dat van een mens.

Hier een mooi voorbeeld van iemand die zijn leven gewoon voortzet. En zo zijn er duizenden (nou ja, niet allemaal zo afgetraind als deze meneer)

http://www.blakebeckford.co.uk


Dat is dus eigenlijk wat ik ook zei: dat een paard daar niet hetzelfde in staat als een mens.Maar toen begon iedereen te vallen over 1 woord uit mijn post (het woord gênant) en voordat je het weet ben je niet meer jouw visie, maar het gebruik van 1 woord in je post aan het verdedigen. Dat merk je in Facebook-discussies ook. Ze filteren 1 woord of 1 zin waar ze zelf over vallen eruit en gaan daar op verder, zonder stil te staan bij het punt dat in de post gemaakt wordt. Want eigenlijk was mijn initiële standpunt dus wel een standpunt van begrip voor de keuze van een stoma.

mysa

Berichten: 10491
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Bokkers leggen uit: Paardenstoma met Mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 11:14

Klopt dat je dat zei van het paard hoor, ik heb daar overheen gelezen. En dat mensen over 1 woord vallen, klopt ook. Maakt de discussie niet gemakkelijker. Waar ik vooral op reageerde dat je een stoma beschrijft als iets vreselijks en dat is voor (gezonde) stomadragers meestal helemaal niet. In elk geval niet als ze daardoor juist wel weer een normaal leven kunnen leiden.

Gini
Berichten: 17919
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Bokkers leggen uit: Paardenstoma met Mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 11:18

Klopt ook, dat heeft volgens mij ook te maken met het proces van aanvaarding. De een ziet het sneller terug positief in en de ander moet eerst nog even uit een dal kruipen voordat die zichzelf mét stoma kan aanvaarden.
Het feit juist dat er dergelijke sites bestaan over getuigenissen en lotgenoten etc. geeft juist weer wat voor een impact het op mensen kan hebben en dat dergelijke steun dan nodig is.

Ibbel

Berichten: 49167
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 11:19

Als je de ervaringsverhalen op de website van de stompatientenvereniging leest, dan klopt het dat mensen er over het algemeen blij mee zijn. Maar je leest er óók over schaamte, verwerking, rouw, acceptatie. Dat afdoen als 'dat is onzin, er is geen schaamte' is bijzonder kort door de bocht.
Hoe je het ook wendt of keert, voor een deel (met name het oudere deel) van de bevolking is alles wat met poep en pies te maken heeft een taboe. En alleen al twijfelen of je 'het niet ruikt' is al reden voor enige gêne. Nooit in een lift gestaan en een scheet gelaten óf geroken? En daar nooit gêne bij gevoeld? Dat zou me verbazen...

mysa

Berichten: 10491
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 11:24

Natuurlijk is er schaamte bij een deel van de mensen. (Denk trouwens wel dat het juist die mensen zijn, die posten op zo'n forum, dus hoeveel het er zijn blijft gissen)En inderdaad is/was het vaak de oudere generatie die er moeite mee heeft, dat klopt. Jongeren gaan er over het algemeen veel ontspannener mee om. En ruiken doe je het niet, al vrezen ze daarvoor. Hooguit als het materiaal niet in orde is.

En verder denk ik ook wel dat er niemand vanuit esthetish oogpunt staat te juichen. Het is toch, zeker in het begin, een vreemd en raar gezicht, zo'n zakje op je buik.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Bokkers leggen uit: Paardenstoma met Mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 11:44

Het ging hier over paarden dacht ik? Ik denk dat deze merrie met wat geluk nog een mooi leven kan hebben en heb respect voor wat de TS hier voor over heeft en heeft gehad.

Persoonlijk had ik een andere keus gemaakt, maar dat is niet beter of slechter.

Ik vind de medische ontwikkelingen en mogelijkheden echt heel interessant om te volgen.