Nedersaksen: wederom veulen gedood door wolf

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Nedersaksen: wederom veulen gedood door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 14:38

"Dan moet je je dieren maar beter beschermen." is natuurlijk de grootste dooddoener die je kan bedenken in deze discussie.

Er komen wolven naar Nederland en daar zullen we iets mee moeten doen. Het is nogal gemakkelijk om het wel heel leuk en spannend te vinden dat wolven naar Nederland komen, vooral als je er zelf ooit geen enkel probleem mee gaat krijgen en dan mensen die wel de overlast ondervinden vertellen dat ze maar iets moeten gaan doen. Je hebt dan toch te maken met zaken als geld, wetgeving, natuurwaarde, risico's, etc. En als jij dan denkt het recht te hebben op de aanwezigheid van wolven, dan heb je ook de plicht om mee te denken over hoe dat opgelost moet worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 14:43

Rocco_Love12 schreef:
En een wolf valt geen mensen aan? In Italie onlangs een man aangevallen en in India(misschien iets te ver uit de richting) zijn er pas 2 kinderen verslonden door de wolf. Helaas valt de wolf dus wel mensen aan.


De mens is niet kanibalistisch, maar in China heeft iemand een mens opgegeten, dus de mens is kanibaal. Mensen moorden elkaar niet uit, dit jaar is er zelfs in NL al iemand vermoord dus de mensheid doet dat wel, Punt.
Zo kortzichtig is hoe jij het omschrijft, kom op zeg hoeveel van alle wolven op de wereld hebben zoiets gedaan?

Verder:
Het maakt niet uit wat wij vinden, of hij nou welkom is of niet, de wolf is er dus je zal maatregelen moeten nemen. Wil jij dat ene speciale veulentje fokken dan moet je zorgen dat jij niet het risico loopt dat ie gegrepen word, kan je dat niet of maak je je zorgen over het feit dat die wolf langs kan komen dan moet je dat veulen niet gaan fokken.
De mensen die roepen dat de mensen die vinden dat de wolf welkom is maar moeten doneren draaien de boel om, ik hoef geen schapen te hebben dus waarom zou ik moeten betalen voor de hobby van een ander? Of voor het bedrijf van een ander? Je hebt zelf de keuze om te zeggen het is het me niet meer waard, ik ga wat anders doen of om dat geld er wel in te steken. De tijd dat je je nergens meer zorgen om hoefde te maken op een losgebroken hond na is voorbij. De mensen die kippen houden dealen hier al heel lang mee ivm de vossen en marters, dat geldt nu dus ook voor groter vee. Kunnen we met z'n allen hele discussies over voeren maar wij zijn niet de enige diersoort op de wereld en tsja die wolf heeft er schijt aan dat het diertje dat hij eet toevallig van jou is, Lucky heet en dat jij hem al jaren hebt dus emotioneel verbonden bent.. Hij wil eten en dat is de natuur.. Als we dat al niet eens meer kunnen accepteren zijn we heel ver heen als mensheid.

Rocco_Love12

Berichten: 545
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: In het veen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 15:31

dees_daan schreef:
Rocco_Love12 schreef:
En een wolf valt geen mensen aan? In Italie onlangs een man aangevallen en in India(misschien iets te ver uit de richting) zijn er pas 2 kinderen verslonden door de wolf. Helaas valt de wolf dus wel mensen aan.


De mens is niet kanibalistisch, maar in China heeft iemand een mens opgegeten, dus de mens is kanibaal. Mensen moorden elkaar niet uit, dit jaar is er zelfs in NL al iemand vermoord dus de mensheid doet dat wel, Punt.
Zo kortzichtig is hoe jij het omschrijft, kom op zeg hoeveel van alle wolven op de wereld hebben zoiets gedaan?


Kortzichtig? Pardon? Mensen die zeggen dat wolven geen mensen aanvallen, die zijn kortzichtig in mijn ogen. Ze doen het namelijk wel.

En wat wil jij mij nu wijs maken over mensen dan? Dat ze kunnen moorden? Zelfs in NL? Dat ga je mij hier wijs maken? Goh, ik krap even achter mijn oren! Sorry maar dat een mens een bruut wezen kan zijn net als een wolf dat wist ik al -O- maar gelukkig is niet ieder mens en wolf is hetzelfde. O en ja ik voel mij lichterlijk erg aangevallen door je rotopmerking! Maar dat zal vast niet komen door mijn hersenbeschadiging, titanium oogkas, slecht zicht aan 1 kant en andere lichamelijke ongemakken door het toe doen van één mens,punt!

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 15:36

Rocco_Love12 schreef:
Kortzichtig? Pardon? Mensen die zeggen dat wolven geen mensen aanvallen, die zijn kortzichtig in mijn ogen. Ze doen het namelijk wel.

En wat wil jij mij nu wijs maken over mensen dan? Dat ze kunnen moorden? Zelfs in NL? Dat ga je mij hier wijs maken? Goh, ik krap even achter mijn oren! Sorry maar dat een mens een bruut wezen kan zijn net als een wolf dat wist ik al -O- maar gelukkig is niet ieder mens en wolf is hetzelfde. O en ja ik voel mij lichterlijk erg aangevallen door je rotopmerking! Maar dat zal vast niet komen door mijn hersenbeschadiging, titanium oogkas, slecht zicht aan 1 kant en andere lichamelijke ongemakken door het toe doen van één mens,punt!

Nou, het was een redelijk aangename discussie, tot nu. :+

I.m.o zegt DeesDaan helemaal niets verkeerd en reageer je vrij hysterisch.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 15:42

Rocco_Love12 schreef:
Kortzichtig? Pardon? Mensen die zeggen dat wolven geen mensen aanvallen, die zijn kortzichtig in mijn ogen. Ze doen het namelijk wel.

Natuurlijk zullen ze het af en toe wel doen, maar dat zijn toch echt hoge uitzonderingen. Als ze al mensen aanvallen, in Nederland helemaal, dan zijn dat hoogstwaarschijnlijk kleine kinderen. Daar bestaat niet echt een tekort aan, en bovendien is er nog niemand van ze afhankelijk en zijn ze in relatief korte tijd te vervangen.

mysa

Berichten: 10484
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Nedersaksen: wederom veulen gedood door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 16:02

We zullen zien, ik loop dag en nacht (nou ja, bijna) buiten met of zonder honden, als jullie binnenkort niets meer van mij horen.... ;) Maar serieus: hebben jullie gelezen wat ik schreef over de toenemende tamheid van het overige wild? Ik vrees dat het ook voor de wolf gaat gelden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 16:05

Rocco_Love12 schreef:
dees_daan schreef:


De mens is niet kanibalistisch, maar in China heeft iemand een mens opgegeten, dus de mens is kanibaal. Mensen moorden elkaar niet uit, dit jaar is er zelfs in NL al iemand vermoord dus de mensheid doet dat wel, Punt.
Zo kortzichtig is hoe jij het omschrijft, kom op zeg hoeveel van alle wolven op de wereld hebben zoiets gedaan?


Kortzichtig? Pardon? Mensen die zeggen dat wolven geen mensen aanvallen, die zijn kortzichtig in mijn ogen. Ze doen het namelijk wel.

En wat wil jij mij nu wijs maken over mensen dan? Dat ze kunnen moorden? Zelfs in NL? Dat ga je mij hier wijs maken? Goh, ik krap even achter mijn oren! Sorry maar dat een mens een bruut wezen kan zijn net als een wolf dat wist ik al -O- maar gelukkig is niet ieder mens en wolf is hetzelfde. O en ja ik voel mij lichterlijk erg aangevallen door je rotopmerking! Maar dat zal vast niet komen door mijn hersenbeschadiging, titanium oogkas, slecht zicht aan 1 kant en andere lichamelijke ongemakken door het toe doen van één mens,punt!

Goh, bedankt dat je me kortzichtig noemt :).

In principe vallen wolven geen mensen aan. Het geval in India is nieuw, zoals in het artikel staat waren ze verrast want ze hadden nooit eerder incidenten met wolven. Maakt dat het goed? Tuurlijk niet. Maar één zwaluw maakt nog geen zomer.

Het geval van de Italiaanse man... Sja, hoe hard kun je t een wild dier kwalijk nemen dat ie jou aanvalt wanneer je hem bij zijn prooi weg wilt halen. Die wolf had dus voor hem een behoorlijk goede reden zich op die man te richten. Die overigens niet levensgewaarlijk gewond is geraakt gelukkig.

Het is daarom behoorlijk veilig om aan te nemen dat mensen niet op de voedsellijst van wolven staan en dat je, vooral in Nederland, gewoon lekker door het bos kunt wandelen zonder dat je kinderen opgevreten worden. Want, zoals uit de artikelen blijkt, zijn de aanvallen incidenteel of compleet nieuw.


mysa schreef:
We zullen zien, ik loop dag en nacht (nou ja, bijna) buiten met of zonder honden, als jullie binnenkort niets meer van mij horen.... ;) Maar serieus: hebben jullie gelezen wat ik schreef over de toenemende tamheid van het overige wild? Ik vrees dat het ook voor de wolf gaat gelden.

Dát vind ik wel een heel groot probleem en een situatie die mogelijk gevaarlijk gaat worden. Vooral omdat Nederland overloopt van de zwijnen. Die er wél om bekend staan dat ze mensen aanvallen, vooral in het bigseizoen.

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Re: Nedersaksen: wederom veulen gedood door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 16:18

Klinkt allemaal leuk en aardig, een hoge omheining plaatsen, maar ik zie de weilanden hier niet allemaal met zo'n hek.. Dat is en te duur en wat men vergeet, dan kunnen de reeën, konijnen, hazen etc nergens meer in of heen.. Rondtrekken word dan onmogelijk voor een heel aantal dieren, als alle weilanden zo'n hek hebben. Mag je elke dag wel het hek nalopen, de konijnenholen dicht maken :')..

Totaal onrealistisch om dan maar te zeggen dat men hun dieren beter moeten beschermen. Of ipv een hekwerk een schuur/schuilstal, dat is ook niet heel realistisch.

Als je 100 schapen op een stuk land hebt hier, en 100 schapen 20 km verderop, en 15km verder nog een groepje. Moet je voor elk stuk land dat je hebt eerst een vergunning zien te krijgen voor een schuur. Dan elke avond overal heen rijden, die beesten erin zien te krijgen (succes daarmee), en 's ochtends ze er weer uit halen. Niet te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 16:20

Rocco_Love12 schreef:
dees_daan schreef:
De mens is niet kanibalistisch, maar in China heeft iemand een mens opgegeten, dus de mens is kanibaal. Mensen moorden elkaar niet uit, dit jaar is er zelfs in NL al iemand vermoord dus de mensheid doet dat wel, Punt.
Zo kortzichtig is hoe jij het omschrijft, kom op zeg hoeveel van alle wolven op de wereld hebben zoiets gedaan?


Kortzichtig? Pardon? Mensen die zeggen dat wolven geen mensen aanvallen, die zijn kortzichtig in mijn ogen. Ze doen het namelijk wel.

En wat wil jij mij nu wijs maken over mensen dan? Dat ze kunnen moorden? Zelfs in NL? Dat ga je mij hier wijs maken? Goh, ik krap even achter mijn oren! Sorry maar dat een mens een bruut wezen kan zijn net als een wolf dat wist ik al -O- maar gelukkig is niet ieder mens en wolf is hetzelfde. O en ja ik voel mij lichterlijk erg aangevallen door je rotopmerking! Maar dat zal vast niet komen door mijn hersenbeschadiging, titanium oogkas, slecht zicht aan 1 kant en andere lichamelijke ongemakken door het toe doen van één mens,punt!


Joh, ik geef alleen maar aan dat je niet kan zeggen dat de wolf als diersoort mensen aanvalt omdat je toevallig 2 verhalen kent die hier niet eens in de buurt waren en dat je als je dat wel doet, je de mens ook over één kam kan scheren voor alles wat één of twee mensen op de hele wereld gedaan hebben. (Of meerdere mensen als je het 2e voorbeeld meeneemt.) Waarom je daar zo heftig op reageert is niet aan mij om te bepalen. :) Wolven die mensen aanvallen zijn er gewoon echt heel weinig, dat is een hoge uitzondering. De kans dat je gebeten word door een hond of een ongeluk krijgt met de auto is veel en veel groter.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 16:20

Oh oomens, bedankt voor jouw laatste post. Heerlijk.

ElineS, te duur is niet helemaal waar. Paar afstandssteunen en extra draad hoeft niet de wereld te kosten en dan heb je zo een omheining van 160+. Wat paarden betreft dan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 16:22

Selka schreef:
Oh oomens, bedankt voor jouw laatste post. Heerlijk.

ElineS, te duur is niet helemaal waar. Paar afstandssteunen en extra draad hoeft niet de wereld te kosten en dan heb je zo een omheining van 160+. Wat paarden betreft dan.

De rest van haar punt blijft wel staan. Hoge hekken zijn helemaal niet wenselijk.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Nedersaksen: wederom veulen gedood door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 16:23

_San87_, maar het hoeft toch geen dicht hekwerk te zijn? Mijn laagste draadje is 20 of 25 cm weet niet precies en de hazen/konijnen etc. kunnen hier makkelijk onderdoor.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 16:24

mysa schreef:
We zullen zien, ik loop dag en nacht (nou ja, bijna) buiten met of zonder honden, als jullie binnenkort niets meer van mij horen.... ;) Maar serieus: hebben jullie gelezen wat ik schreef over de toenemende tamheid van het overige wild? Ik vrees dat het ook voor de wolf gaat gelden.

Omdat de mens de natuurlijke vijand is van die dieren. Nu staan mensen kennelijk boven/los van de natuur en mogen we geen wild meer doden of verjagen. Dat wild heeft dat snel genoeg door en trekt zich dus niet meer zoveel van ons aan, precies wat jij zegt dus. Oftewel: de voorstanders zijn uiteindelijk degenen die die dieren de nek om draaien. Het loopt een keer uit de hand en dan moeten we of onszelf opofferen (onrealistisch) of groffe maatregelen treffen. Een beetje zoals de OVP, maar dan op grotere schaal. Dat was zogenaamd ook zo'n mooi stuk natuur. Dan kies ik liever vanaf dag 1 een goed beleid om het binnen de perken te houden.

tienus63

Berichten: 12078
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 16:28

Wilde zwijnen populatie breidt zich in Nederland uit.
Ze trekken ook de IJssel(brug) over.
Als wilde zwijnen een gewilde prooi zijn voor een wolf, is het logisch dat wolf via Drenthe, Sallandse heuvelrug, Reestdal richting Veluwe trekt.
Zeker als daar twee teven zitten die nog geen partner hebben.
En er houdt zich een derde wolf op in grensgebied Drenthe/Overijssel.
De rest zijn rondtrekkende wolven.

Dit verklaart ook meteen waarom er dus schapen in steeds dezelfde regio/route gepakt worden.
Wolven trekken er langs richting Veluwe.

Vraag me ook af of zo’n beest kan ruiken dat er eerder een wolf langs is gelopen.

Ik las in een eerder topic dat een bokker de wolf in 2017/2018 zag lopen tijdens het uitlaten van de hond.
Ze dacht op dat moment dat het een herder was.
Beest kwam vlak voor haar de bosjes uitlopen.

Als ik locatie beredeneer, is dat vlakbij dorp en problvinciale weg geweest.

Onlangs dus wolf door de tuin, tussen woning en schuur door gelopen.

Bokker die wolvensporen in de sneeuw in haar paardenweide ziet.

Dus, nee wolf is niet bang om zich in nabijheid van mensen te begeven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 16:39

Selka schreef:
_San87_, maar het hoeft toch geen dicht hekwerk te zijn? Mijn laagste draadje is 20 of 25 cm weet niet precies en de hazen/konijnen etc. kunnen hier makkelijk onderdoor.

En de herten en reeën?

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Nedersaksen: wederom veulen gedood door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 16:41

Die worden dan gedwongen om via de voor hen opengestelde natuur zich voort te bewegen. Maar mijn paardenweide is helaas niet toegankelijk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 16:45

Selka schreef:
Die worden dan gedwongen om via de voor hen opengestelde natuur zich voort te bewegen. Maar mijn paardenweide is helaas niet toegankelijk.

Dat kon wel eens lastig worden met veel aangrenzend weideland.

Oehlala
Berichten: 4307
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 16:46

Wolven blijven niet achter draadjes. Dat moet gaaswerk met stroom zijn van de bodem tot minimaal 120cm. Dus in de praktijk kunnen de konijnen, egels, patrijzen en weet ik veel wat er niet meer doorheen.

In Dld zijn de wolven die steeds weer de nabijheid van mensen opzoeken overigens vaak dieren die gevoerd zijn. Aangeleerd gedrag dus. Deze wolven zijn geschoten.

Reina_Lucia
Berichten: 274
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Onder een steen

Re: Nedersaksen: wederom veulen gedood door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 17:04

Conclusie: de helft van bokt wil dat ze uitsterven en de andere helft vinden het niet erg dat hun vee opgegeten wordt. _O-

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 17:05

Selka schreef:
_San87_, maar het hoeft toch geen dicht hekwerk te zijn? Mijn laagste draadje is 20 of 25 cm weet niet precies en de hazen/konijnen etc. kunnen hier makkelijk onderdoor.


Dan kan een wolf er ook wel onderdoor.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Nedersaksen: wederom veulen gedood door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 17:07

Echt?! Nou dat zou mij verbazen aangezien de JR er niet onderdoor kan.

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 17:09

Ach in duitsland zijn ze al begonnen met wolven afschieten, deels officieel en deels wat minder officieel. Reken maar dat dat in NL niet veel anders zal gaan. Ik geloof dat ik dat niet eens zo’n slechte oplossing vind. Ik vind wolven prachtig maar mijn paard een stuk prachtiger, als die in gevaar komt dan gaat de wolf eraan. Ik denk dat het zo werkt voor veel mensen. Niet heel fraai maar wel realistisch denk ik..

Popstra
Berichten: 13751
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Nedersaksen: wederom veulen gedood door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 17:14

Vraag me af of al die mensen die vinden dat er nog veeeel meer wolven mogen komen ook op vele hectare buiten wonen met kuddes schaapjes, ander vee of bijv dure paardjes fokken e.d

Of dat ze lekker met hun 3 honden die dagelijks aangelijnd 3x buiten komen veilig in hun rijtjes huis wonen met zo een prachtige schutting om de achtertuin.....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 17:14

Selka schreef:
Echt?! Nou dat zou mij verbazen aangezien de JR er niet onderdoor kan.

Kan hij vast wel. Maar die stroom voelt ie een stuk beter dan een wolf met dekharen van minimaal 9 cm.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 17:16

troi schreef:
Ach in duitsland zijn ze al begonnen met wolven afschieten, deels officieel en deels wat minder officieel. Reken maar dat dat in NL niet veel anders zal gaan. Ik geloof dat ik dat niet eens zo’n slechte oplossing vind. Ik vind wolven prachtig maar mijn paard een stuk prachtiger, als die in gevaar komt dan gaat de wolf eraan. Ik denk dat het zo werkt voor veel mensen. Niet heel fraai maar wel realistisch denk ik..

Ja, wel realistisch idd. Toch vind ik het wel jammer.

Ik vind wolven fantastisch. Maar het moet niet ten koste van gedomesticeerde dieren gaan.

De wolvin op de Veluwe eet geen schapen e.d., die zou daar dus prima kunnen blijven zitten imo.