Waarom doen we wat we doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Waarom doen we wat we doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 20:40

*Bokt
Blog

Afbeelding

Mijn vriend is groot, breed en bepaald niet kinderachtig, maar hij heeft een hartgrondige hekel aan regen! En nu wil het wel eens voorkomen dat ik niet thuis ben en mijn vriend de zorg voor onze 2 merries op zich neemt. En dan ook letterlijk zorg'elijk!
Want als er enige druppels op onze dames terecht komen, staat mijn vriend direct met de halsters in de aanslag bij het hek. De pony's steken altijd gretig hun koppies in de halsters, want stal betekent voor hen eten, maar mijn charmante vriend denkt dat hij ze 'redt' van van kou en nattigheid! Waarom? Omdat hij een hekel heeft aan regen en die gedachte doortrekt naar de pony's; hij denkt vanuit zichzelf voor hén.

Wij hebben 2 gezonde welshen met vachten als poolberen, een hardnekkig karaktertje en een buitenstal! Als ik hem uitleg dat ze uitstekend buiten kunnen blijven tot laat, wat voor weer het ook is, zeg ik altijd bijdehand: "Denk niet vóór hen, maar vanuit hen!"

Daarna houdt me dat dan een tijdje bezig. Denk ik wel altijd vanuit het paard, laat ik ze wel paard zijn? Ik denk van wel, maar waarom haal ik ze 's nachts altijd binnen? Dan staan ze fijn en veilig, vind ik zelf. Onzin eigenlijk, alsof ze in de wei meer gevaar lopen dan op stal! Nee, eerlijk is eerlijk, ik slaap beter dan, dus voor mezelf. Die neiging heb ik ook als er één niet lekker is, hoesterig of wat verhoging heeft. Gelukkig heb ik een nuchtere veearts die mij dan vriendelijk doch dringend mededeelt dat buiten de beste plek is voor een paard om op te knappen. En dat is ook zo! Een paard is een paard en geen mens!

Maar kijk eens heel bewust en rustig om je heen! Neem bijvoorbeeld de ruiterspeciaalzaak, de afdeling uiterlijke verzorging is vergelijkbaar met een hele flinke drogisterij. Zalfjes, crèmes, lotions, shampoos voor elke kleur vacht, met of zonder glitters!

De voerafdeling, er is meer keus voor je paard dan voor ons bij de groenteboer. Snoepjes in alle varianten, kleuren en smaken. De vermenselijking van ons paard zie je direct terug in de commerciële wereld.

Begrijp ik het? Ja, ik begrijp dat iedereen zijn paard zo goed mogelijk wil verzorgen en/of verwennen. Maar wat is goed en wat gaat te ver? Hoe snel ga je deze grens over? Als ik zelf een wondje heb, denk ik er niet eens over na, waarom dan smeren bij je paard? Grieperig? Gewoon even een stapje terug of onder de wol. En bij je paard? Bellen we niet snel een veearts? En de verschillen in wat we 'normale werktijden' voor een paard vinden? Een uur is ongeveer gemiddeld voor een recreatief gehouden paard. De meeste mensen werken er 8 per dag!

Als gewone, nuchtere Hollandse heb ik soms het idee dat we flink doorgeschoten zijn. En het Hollandse paard? Het Hollandse paard wil gewoon paard zijn!
Afbeelding


Kiem Streefkerk

Flash111

Berichten: 122
Geregistreerd: 29-10-17
Woonplaats: België

Re: Waarom doen we wat we doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 09:03

Helemaal mee eens.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Waarom doen we wat we doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 09:19

Mee eens. Er wordt teveel betutteld en vermenselijkt. Roep ik al jaren.

Paarden horen niet in een glazen kistje met alleen maar de ideale omstandigheden.

Heel fijn dat er zoveel dingen mogelijk zijn maar blijf altijd rationeel denken.

Anoniem

Re: Waarom doen we wat we doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 09:44

'Maar de bak is zo nat... Straks glijdt hij bij het losgooien uit!'

Beestje heeft snel door hoe de bodem is, en past zich echt wel aan. En als hij wel onderuit gaat? 9 van de 10x is er niets aan de hand.

Ofwel, ik merk het ook ts!
Al denk ik dat ik het onbewust ook wel eens doe bij mijn verzorgpaard..

Nienkje_H

Berichten: 428
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:13

Mee eens.
Met het houden van onze pony ben ik idd ook zo. Tis een pony in de kracht van zijn leven en hij is zeker niet van suiker.

Als we les hebben (en ook als ik hem poets etc.) merk ik dat ik zachter, milder met hem omga.
In de les moet onze instructrice altijd zeggen dat ik méér moet vragen, beter moet doorkomen. Daar ben ik dan weer wel wattig. Want dat niet doorvragen komt bij mij voort uit dat dat ‘zielug’ is. Niet echt zielig, maar meer “hij doet toch al zijn best?”. Terwijl ik meestal erger zweet dan hij. Ergo: hij doet wellicht heus zijn best, maar hij gaat nog niet echt tot het gaatje.

Dus daarin zou ik ook wel wat doorpakkeriger mogen zijn.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:14

Heel mooi stukje :j jammer dat ik het niet kan delen op Facebook

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:20

Mooie blog.

Vriend is inmiddels net zo "hard" als ik en de paarden dus ;) Maar mensen om ons heen vinden ons echt af en toe dierenbeulen. Het waaide zondag super hard en op het werk vonden mensen het zielig dat ze bij ons buiten stonden. Ze kunnen naar binnen maar doen het niet. Ze zullen zelf wel weten wat goed voor ze is.

Ook een mooie "waarom hebben die van jullie geen laken om?" :D Nou gewoon omdat een paard niet smelt en het ondingen zijn.

pmarena

Berichten: 48127
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:36

Het is inderdaad goed om regelmatig even pas op de plaats te maken en eens even al je van "de moderne maatschappij" overgenomen ideeën overboord te gooien, en weer eens opnieuw te bedenken wat nu eigenlijk zin en onzin is :j

En het grappige is dat verschillende mensen dan toch nog toch verschillende conclusies komen, en dat is ook prima op zich :)

Overigens zeker als ze zelf naar binnen kunnen en de (schuil) stal ook daadwerkelijk een goed plekje is waar ze zich ook echt wel fijn kunnen voelen, dan hoef je je toch helemaal niet tegen die dieren aan te bemoeien :D

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Waarom doen we wat we doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 12:38

Inderdaad pmarena. Het valt mij nu ze aan huis staan op hoe weinig ze maar gebruik maken van de 2 schuilstallen.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 12:45

Ja en toch je moest eens weten hoeveel mensen er altijd het oke vinden als er op mijn pony gereden wordt en ze denken dat het een ijslander is, maar dan horen ze dat het een konik is en die kan schijnbaar niet bereden worden dat is sneu dat zijn natuur beesten, sterker nog die hoort in een natuurgebied. Maar Toch kan zij haar stal en hooi in de winter erg waarderen....ze geeft het echt wel aan als het haar niet zint!!
Echt ik kan me er krom aan ergeren.... als nuchtere Hollandse :x

InfinityT
Berichten: 272
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 13:07

Wat vind ik dit héérlijk om te lezen! Die vermenselijking frustreert me meer en meer. Het zijn paarden. Geen barbiepoppen.

Hier 5 paarden die, ook met zeer slecht weer, de hele dag buiten staan op zo'n 2,5 à 3 hectare land. Het liefst 24/7. Zonder schuilstal, maar met struiken en bomen om te schuilen. Ooit hebben ze een schuilstal gehad die steevast NIET gebruikt werd. Ook de natuurlijke schuilplekken worden niet gebruikt. Ze hebben er simpelweg geen behoefte aan. En oh wat vindt ieder niet-paardenmens ze zielig. Zelfs een aantal paardenmensen vindt ze zielig, want een paard hoort tegenwoordig op stal te staan als er twee druppen regen valt. En gek genoeg zijn het de paarden van die mensen die altijd wel iets hebben :')

Tegelijk krijg ik zó vaak verbaasde reacties/gezichten dat onze paarden op deze leeftijd (25+) nooit ziek zijn en nog zo actief spelen 8)7

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 13:12

Het klopt. Absoluut. En ik moet er soms ook even bewust bij stil staan dat paarden anders denken dan ik. Mijn paarden staan met z'n drieën 24/7 buiten, op 2.5 hectare met onbeperkt ruwvoer. En bij rotweer denk ik altijd, zal ik ze op stal zetten? Het waait zo hard, het regent steeds.

Terwijl ik paarden die 24/7 binnen staan in deze periode zielig vind.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 13:29

Ik ben het hier zeker mee eens! Mijn paarden staan ook allebei buiten. Met ijsbeervacht. Maar toch heeft mijn jongste ruin wel een deken op als het regent. Eerst was ik eigenwijs en dacht ik: "Vriend, je bent negen jaar oud, je hebt een dikke vacht en NEE je bent niet zo lek als een mandje." Maar eigenwijs als hij was ging hij in de schuilstal staan en toen het eten op was kwam hij niet naar buiten, want het regende nog. Op deze manier hebben we het drie dagen vol gehouden, hij at net genoeg om niet af te vallen, maar wild enthousiast was ik niet. Uiteindelijk heb ik eieren voor mijn geld gekozen - voer is best belangrijk - en eet hij inmiddels heerlijk buiten als het regent. Met deken natuurlijk
-O-

Dus op zekere hoogte ben ik het hiermee eens. Wat zou ik graag willen dat mijn ruin ook zonder deken zou staan, maar soms moet je ook voor je paard kiezen. Al durf ik met zekerheid te zeggen dat hij zich gewoon aan staat te stellen. Maar dat eten he _O-

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Waarom doen we wat we doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 13:35

Goed geschreven stuk :)
Ik deed mijn pony’s ook altijd ‘s nachts op stal.
Toen kwam er een nieuwe pony bij en ik had het gevoel midden in de nacht dat er iets niet goed was.
Toen ben ik naar stal gegaan en hij was inderdaad heel onrustig.
Nu staan mijn beide pony’s dag en nacht buiten. Ze kunnen schuilen en zelf de stal in en wat zie ik,
Ze staan altijd buiten want zij vinden een regenbui niet zo erg.
Niet zo erg als ik, en jouw vriend :)

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 14:20

Mee eens. Ik ben ook zo'n zorgenmens, maar paardjes zijn veel gezonder buiten.
Zit hier in Tsjechië, heb 1x PRE'ke met bronchitis gehad, dan doe ik de eerste dagen wel een deken aan, maar voor de rest lukt dat allemaal prima, in de kou, in de regen!

pmarena

Berichten: 48127
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Waarom doen we wat we doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 14:39

Hier gaan ze toch regelmatig naar binnen hoor, uit zichzelf :j Ze vinden het toch wel erg fijn om af en toe in het stalletje met houtkorrel bodem te liggen :)

QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Re: Waarom doen we wat we doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 15:27

Heel erg leuk om alle reacties te lezen :) En het valt inderdaad niet altijd mee om vanuit het paard te denken, 't blijft een dunne grens! En soms, ach heel soms geef ik er even aan toe :) En de voorbijgangers bij je weiland vinden alles heel snel 'zielig', dat is altijd wel een dingetje. Ik blijf dan maar geduldig en vriendelijk uitleg geven....maar daar zie je wel heel erg de vermenselijking van onze dieren terug.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Waarom doen we wat we doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 16:00

Leuk stukje. Ik moest hier laatst toevallig aan denken omdat ik overwoog mijn pony te scheren.
Uiteindelijk heb ik het niet gedaan, maar er voor gekozen hem wat minder zwaar te laten "werken".

Laatst voelde ik me schuldig omdat ik niet meer elke dag naar mijn pony ga. Dit heb ik snel los kunnen laten. Hij staat volpension, 24/7 buiten in een enorme paddock met een schuilstal, stro, vrijwel onbeperkt ruwvoer, vriendjes en water. Hij heeft mij niet elke dag nodig en vermaakt zich prima als ik er niet ben. :)

grizzlybear

Berichten: 361
Geregistreerd: 28-02-17

Re: Waarom doen we wat we doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 16:08

Goed stuk! Ben het hier ook mee eens. Mijn pony staat 24/7 buiten in de zomer en in de winter op dezelfde stal als mijn paard die alleen maar in de zomer 24/7 buiten staat. Mijn pony is met pensioen en rijd ik niet meer en hij vindt het heerlijk buiten terwijl mijn merrie het waarschijnlijk ook heerlijk vindt om altijd buiten te staan. Toch houd iets in mij mij tegen: "kan ze de kou wel aan?" "is ze het wel gewend?" "straks wordt ze lastiggevallen door de ruinen" allemaal dingen die ik pas kan weten als ik het uit probeer. Ook ben ik overbezorgd. Ze is erg onhandig en als ze 1 keer struikelt stap ik meteen af om vervolgens grondig uit te zoeken of ze nog wel zuiver loopt etc.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 17:20

Haha, paarden presteren het beste tussen de 5 en 15 graden Celsius. Hebben een vacht die gigantisch isoleert. Laat je vriend eens wat foto's zien van die wintervachten met een berg sneeuw erop. Uitzonderingen daargelaten, iets met regen.

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Waarom doen we wat we doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 17:24

Mijn trekpaard is het meest in haar element in buiten met harde koude wind. Dat vind ze heerlijk. Beide friezen staan dan met de kont in de wind, maar Loesel staat lekker met het koppie in de wind, oren naar voren, lekker uitwaaien. Vind ik altijd zo bijzonder om te zien. De andere paarden ook trouwens :')

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Waarom doen we wat we doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 17:42

Hier staan ze zelfs in de stromende regen voor de stal.Ik denk altijd dat als je voor jezelf niet met wondjes,verzwikte enkels enz naar de dokter gaat doe ik dat met mijn paard ook niet.Ik hou het wel in de gaten natuurlijk of het niet erger wordt.

pmarena

Berichten: 48127
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Waarom doen we wat we doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 18:16

Vinden ze de stal dan niet eng ofzo Britta? Dat zie je toch wel eens, dat ze in een ruimere / lichtere / beter gepositioneerde stal wel graag naar binnen gaan maar bij een "enge" stal liever buiten blijven :)

Monique1963

Berichten: 8639
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 18:27

Leuk stuk.

Ik ben ook harder voor mezelf dan voor de pony's die ik heb. Ik heb dus ook div smeersels en poedertjes voor hen, die ik overigens zelf ook wel hoognodig zou kunnen gebruiken, lol.

Waarom heb ik meer voor hen dan voor mezelf. Omdat ik zoals zo veel vrouwen graag iets verzorg. Dat zit in onze natuur. Vrouwen zorgen en om te kunnen zorgen moet je er 100 % zijn en dus cijfer je jezelf weg.

Poedertjes en middeltjes en snoepjes, kopen ook een beetje mijn schuldgevoel af. Ik heb niet altijd tijd en ze vinden het zo lekker om verwend te worden.

Daarnaast is het ook nog zo dat als ze ziek worden er hoge vervolgrekeningen aan kunnen zitten te komen. Voorkomen is beter dan genezen.

Gelukkig woon ik in Frankrijk op het platteland en is een paard een heel ander dier hier, dan in NL ;-) De Fransen hier zien iets niet gauw als verwaarlozing en het is zelfs verdraaid lastig bij (in mijn ogen échte dierenmishandeling) de inspectie te krijgen. Dus aan mijn hek geen mensen die iets zielig vinden.

En kúnnen ze echt 100% paard zijn. Ik dacht tot voor een maand of zo van wel. Ik heb 8 hectare natuurlijk terrein, met diverse soorten ondergrond, ideaal voor voetjes, met stromende beekjes, met bomen, met van allerlei planten, met bronnen en met diverse schuilstallen erop. Maar ja, dan willen ze met zijn drietjes in 1 schuilstal, dat gaat niet, vervolgens blijven ze buiten staan en hebben twee van de drie oudjes rainrot gekregen. Dus dan toch maar scheren en als het regent naar buiten met regendekjes op. En in de winter moet ik toch bijvoeren want door te schraal land kreeg mijn grootste pony in 2018 3x zandkoliek.

Dus ja, toch zorgen. Ik ga ze nu binnenhalen voor de nacht, krijgen ze weer 2x hooi, dekentjes af, wat handjes brokjes, gezellig. Voor mij. Maar zij willen ook. Ze staan al een uur lang te wachten...

Tja.

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 19:13

Nee,ze vinden het niet eng.Het moet echt noodweer zijn dan staan ze soms binnen.Ook weleens met het lijf binnen en het hoofd in de regen.