Veulens zwaargewond door vuurwerk in Oldenzaal

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigOne
Berichten: 38261
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Veulens zwaargewond door vuurwerk in Oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 22:22

Dat ze rondknallen heb ik niets op tegen maar niet op anderen mensen/dieren gooien . Dan ga je tien stappen te ver.

pien_2010

Berichten: 43305
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Veulens zwaargewond door vuurwerk in Oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 22:27

Hoe lang duurt het nog voordat vuurwerk overal in Nederland verboden wordt? Doe een eigen vuurwerkshow organiseren door de gemeente. Leuk, veilig en beter voor het milieu in plaats van al dat vuurwerk overal met al die ongelukken en al dat dierenleed.

octavodia
Berichten: 303
Geregistreerd: 12-04-05

Re: Veulens zwaargewond door vuurwerk in Oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 22:41

DAt ze rondknallen voor en na oud en nieuw is meer dan schandalig...het gaat al weken maanden los met illegaal vuurwerk. Vorig jaar hebben een grote groep jongen op de fiets een nitraatbom in de wei van mijn paarden gegooid! Naast de schuilstal waar ze in stonden...mijn paarden zijn bomproof, maar de knal en de schokgolf waren zo intens dat mijn oude superbrave tinker met vier benen van de grond kwam, en stond te schudden en zweten van angst...inmiddels vliegen ze hun stal uit als ze jongensstemmen horen, elke keer weer..wat mankeert die idioten toch...wij konden ze helaas niet pakken omdat ze te snel wegfietsten en wij moesten rennen...Vreselijk...Laat er maar een verbod komen op consumentenvuurwerk..Mensen houden zich nooit aan de regels , het afsteken begint al zolang van te voren, er wordt nauwelijks gehandhaafd...Wij vluchtten altijd naar Duitsland met onze hond die ook doodsbang is..het is geen feestje meer voor heel veel mensen...en dan lijkt het ook nog alsof meer dan de helft van die lui illegaal vuurwerk hebben...die nitraatbommen...wat een ellende...ben er zo klaar mee....Oldenzaal ligt hier vlakbij....hier hoor je nog steeds harde knallen en dreunen...Wij zijn net weer thuis, uit het rustige Sauerland...de enige die voortijdig vuurwerk afstaken daar waren Nederlanders...we hebben ze er op aangesproken en ze hielden er gelukkig mee op...De duitsers mogen ook vanaf 6 uur savonds afsteken tot 2 uur snachts...ze doen dat ook...ze vinden het complete anarchie in Nederland wat dit betreft, en dat is het ook...Ze merken dat veel Nederlanders met honden naar hun land komen rond oud en nieuw...voor de rust

colunder

Berichten: 3547
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Bennekom

Re: Veulens zwaargewond door vuurwerk in Oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 22:45

Het houdt niet op, niet vanzelf.

Verbieden die rotzooi!

Annneee23
Berichten: 34
Geregistreerd: 04-01-19

Re: Veulens zwaargewond door vuurwerk in Oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 22:58

Ik snap echt niet dat mensen dit doen :\
Hopen dat de paarden niet te veel blijvende schade houden

AppleSter

Berichten: 818
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 23:11

bigone schreef:
Dat ze rondknallen heb ik niets op tegen maar niet op anderen mensen/dieren gooien . Dan ga je tien stappen te ver.


Ik heb er wel moeite mee dat ze rondknallen al ruim voor (en ruim na) Oud&Nieuw. Met de jaarwisseling wat afsteken prima, niet mijn ding maar wel legaal, maar daarbuiten mag veel harder opgetreden worden.
Het is vervelend voor dieren (mijn drachtige merrie schrikt van elke knal) en ook voor mensen die niet van vuurwerk houden. Hier lopen erg jonge kinderen al weken rond met rugzakjes vol vuurwerk, ik begrijp niet dat ouders dit toestaan. Dat is vragen om problemen vind ik.

VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 09:50

Het lijkt wel dat het op het platteland erger is dan in de stad. Ik woon vrijwel centrum Rotterdam en bij ons wordt simpelweg streng gehandhaafd en er is veel sociale controle. Oftewel: als er voor 12.00 uur op Oudjaarsdag en na nieuwjaarsdag (die 02.00 uur houdt niemand zich aan :+ ) wordt geknald spreek je elkaar erop aan, helpt het niet komt direct de wijkagent en krijgen ze een fikse boete, vuurwerk wordt in beslag genomen.
Gebeurt het nog een keer naar bureau HALT en taakstraf.
As simpel as that.
Scheelt hoop geouwehoer, schade en stress.

Volkomen belachelijk dit vind het nog een wonder dat die man zich nog in heeft kunnen houden toen hij die jongens te pakken had :x _-:(

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 12:54

De hele middag werden er op het speelplein bommetjes afgeschoten.

De merries en veulen (6 mnd) waren wat onrustig bij het op stal zetten, maar kwam gewillig binnen.

Alhoewel vuurwerk in Neerpelt (B) verboden is, hebben verschillende associale mensen zware vuurwerk afgespoten bij de jaar wisseling.

Ik ben (zoals gewoonlijk met oud nieuw) om 01.30 uur naar de stal gegaan om de licht uit te doen, extra hooi te geven en te controleren dat alles nog recht stond. Ze waren alle drie in verschillende maten nat van zich op te winden, en de stallen erg bevuild.

'smorgens alles naar buiten gevlogen, maar na enkele minuten rond hollen weer rustig.

Woensdag prima verlopen.
Donderdag hebben wij het veulen gespeend. Op zich ook weer alles redelijk verlopen … merrie kent de routine.

Vrijdag, gisteren dus, hebben ze weer van die zware bommen af staan schieten op geen 300 m van de stal. Merrie (babysit) en veulen buiten zijn door het draad gegaan, en hebben in andere wei een uur staan rond galoperen. Zij durfden niet terug naar stal te komen omdat draad met stroom op grond lag en dat ketste (hebben ze schrik van).
Merrie (moeder) op stal door de lint! heeft uur op stal staan graven (wij hebben zandbodems), galoperen, schoppen, noem maar op. Helemaal schuimend van het zweten, trillend op haar benen, melk liep er uit, wit van haar ogen waren allemaal rood/doorbloed! Schok toestanden! Stal was een ramp … niets en ook niets van over wat betreft bedding.
Politie gebeld want terwijl ze binnen waren ging er nog bommen af. Rot jong!

Helaas vandaag zijn ze nog zo gestresst dat ik niemand op de wei kan zetten. Merrie/babysit + veulen begonnen te galoperen. Moeder/moeder stresste weer helemaal uit. Dus stallen snel schoongemaakt en alles weer terug op stal.

Ik HAAT vuurwerk!

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Veulens zwaargewond door vuurwerk in Oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 13:52

Peterina, dit is alle schaamte voorbij. Ik ben ook tegen vuurwerk, maar heb liever dat ze toelaten om enkel op oudjaar tussen bepaalde uren af te schieten dan dat alles verboden wordt en er dan maar af en toe illegaal op los wordt geschoten om dan hard weg te gaan rennen. Dan kan je nooit je voorzorgen nemen.
Hoe kan dit dat er NU NOG wordt afgeschoten? Dit mag toch nergens? Waarom zijn mensen toch zo gat-achterlijk... Hier word ik echt boos van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 14:09

Mando schreef:
Dan doe ik het voor je...
Vuurwerk in hun reet stoppen en aansteken.


Ik stem voor

ApoCowlypsee
Berichten: 127
Geregistreerd: 17-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 15:54

Ik zie mensen al meteen weer roepen over vuurwerkverboden, zoals altijd wanneer vuurwerk negatief in het nieuws komt. Lees het artikel. Het gebruikte vuurwerk was al illegaal en verboden. Een vuurwerkverbod had dit waarschijnlijk niet voorkomen. Neemt niet weg dat legaal vuurwerk, zelfs op legale tijden, best wat leed kan veroorzaken hoor. Maar geheel terecht om illegaal vuurwerk als aanleiding te nemen om het legale spul te verbieden, niet echt.

Neemt niet weg dat het vreselijk is wat er is gebeurd. Ik hoop inderdaad dat die jongens een fikse boete krijgen die ze zelf mogen betalen. (Evt dat de ouders voorschieten en die jongens vervolgens elke cent die ze verdienen met hun bijbaantje meteen weer terugbetalen) En uiteraard een mooie taakstraf van halt. Wellicht onder begeleiding een paar stallen mesten, hokken schoonmaken, enz in een dieren/paardenasiel. En als dat niet werkt kun je altijd nog die jongens opsluiten in een stal met een op hol geslagen paard, kijken of ze het dan nog zo grappig vinden :)) (Alleen weer niet zo paardvriendelijk..)

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 16:03

Dat die ouders of de jongens de dierenartskosten moeten betalen (of hun verzekering tenminste) is logisch.
Maar wat als de dieren blijvrnde schade heb en nooit in de sport kunnen ( of überhaupt bereden). Hoe wordt de waarde dan ingeschat?
Want misschien waren ze ooit z waardig, of mss wel een topsport of olympische spelen paard?

Evi84
Berichten: 764
Geregistreerd: 26-07-12
Woonplaats: België

Re: Veulens zwaargewond door vuurwerk in Oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 16:06

Je kan nooit de toekomstige waarde bepalen - je kan volgens mij enkel maar de waarde van het veulen 2 weken terug bepalen en de waarde van het veulen nu. Het verschil is je waardeverlies?

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Veulens zwaargewond door vuurwerk in Oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 18:30

Poeh, als ik die wonde zie op de foto ziet dit er uit alsof die niet in 1,2,3 gaat genezen zijn. Om van het trauma van de dieren nog niet te spreken. Of er nog een topsportpaard gaat in zitten is ook nog maar de vraag. Er is nog niet geweten wat de werkelijke schade is bij de dieren. Wat ik eigenlijk ook erg vind is dat de ouders van die jongens niet eens mee waren als ze zich gingen excuseren en die bos bloemen afgeven. Alsof het de ouders geen reet interesseert.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Veulens zwaargewond door vuurwerk in Oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 19:01

De verwondingen vallen mij eigenlijk nog mee, aangezien er zwaargewond in de topictitel staat. Het is heel naar en vervelend dit, maar gelukkig niet levensbedreigend.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 19:03

Astorga schreef:
De verwondingen vallen mij eigenlijk nog mee, aangezien er zwaargewond in de topictitel staat. Het is heel naar en vervelend dit, maar gelukkig niet levensbedreigend.

Hoe weet je dat? Wonden op het been kunnen heel naar aflopen. Ze weten de exacte schade nog niet he.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Veulens zwaargewond door vuurwerk in Oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 19:48

Dat is mijn inschatting, net zoals anderen een andere inschatting kunnen maken.
Ik zie geen bloeding, geen orgaanschade, geen spoedoperatie nodig.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 19:53

Astorga schreef:
Dat is mijn inschatting, net zoals anderen een andere inschatting kunnen maken.
Ik zie geen bloeding, geen orgaanschade, geen spoedoperatie nodig.

Nee, maar dat je niks ziet betekent niet dat er niks is/was.

Het is maar afwachten hoe die beenwond zoals op de foto geneest. Geen idee hoe t andere veulen erbij staat. Wie weet zijn er pezen door, botten gescheurd/gebroken. Van orgaanschade kan alsnog sprake zijn, dat is niet altijd acuut.

De dierenarts kon geen uitsluitsel geven, naar de daadwerkelijke verwondingen is t dus nog gissen en daarmee dus ook naar de status van de veulens.

Laten we hopen dat t meevalt. Maar nu al zeggen dat dat zo is, is nogal voorbarig imo.

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 19:58

Zou de jongens naast alle kosten verhalen op ze. Een taakstraf doen waar ze mee moeten dtasien voor zeker 1 jaar buiten schooltijden en huiswerk op stal. Paarden verzorgen, stal mesten, veulens helpen revalideren. Mee op wedstrijd als groom. Zodat ze weten wat een dier houden, opvoeden en dag en nacht klaarstaan voor dier is. Verantwoordelijkheid leren. Of met een dierenarts mee draaien als hulp. Zodat ze zien wat wondzorg, zieke dieren mensen voor emoties aan doen en kosten en tijd. Gevoel maken en verantwoordelijkheid waarom je zoiets niet kan doen.

Of volgend oud en nieuw in een stal bij paard met stress zetten...wat ze dan kalm moeten houden.

Ik ben hier tot nu toe al 7 jaar gelukkig geprijsd met een vuurwerk verbod (België Balen). En er wordt gelukkig tot nu toe ook niets afgeschoten in buurt van mijn paarden. En politie treed hier wel degelijk op als je het verzoekt en niet flauw ook. Daardoor al 7 jaar rust hier.

En als je toch wil zien hier rijdt je naar Antwerpen waar vanaf 2 boten vuurwerk wordt afgestoken. Mooi vuurwerk.

Werk in dierentuin..en die nacht ook gewerkt mensen wisten dat er geen vuurwerk mocht en toch doen...ook nog eens maar waarom dan niet? Tja u zit bij dierenverblijven naast. Vind u het ook nog leuk afsteken als er een gestresste neushoorn of tijger of iets uitbreekt? Zelfs dan nog niet begrijpen dat het ook voor jou veiligheid is.

Ga dan maar mooie lichtshows organiseren met wat mooi muziek...ook gezellig vieren.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 20:13

_San87_ schreef:
Astorga schreef:
Dat is mijn inschatting, net zoals anderen een andere inschatting kunnen maken.
Ik zie geen bloeding, geen orgaanschade, geen spoedoperatie nodig.

Nee, maar dat je niks ziet betekent niet dat er niks is/was.

Het is maar afwachten hoe die beenwond zoals op de foto geneest. Geen idee hoe t andere veulen erbij staat. Wie weet zijn er pezen door, botten gescheurd/gebroken. Van orgaanschade kan alsnog sprake zijn, dat is niet altijd acuut.

De dierenarts kon geen uitsluitsel geven, naar de daadwerkelijke verwondingen is t dus nog gissen en daarmee dus ook naar de status van de veulens.

Laten we hopen dat t meevalt. Maar nu al zeggen dat dat zo is, is nogal voorbarig imo.

Ik vraag me vooral af hoe je het moet noemen als een paard een jaap van een halve meter heeft met darmen eruit hangend als je dit al zwaargewond noemt.
Nogmaals, ik vind dit een vervelende kwetsuur, vooral doordat het door kwajongens is veroorzaakt (die waarschijnlijk niet hadden voorzien dat het zulke gevolgen zou hebben). Maar woorden hebben een bepaalde lading en als je dit al zwaargewond noemt degradeer je die lading.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Veulens zwaargewond door vuurwerk in Oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 20:15

Maar je weet helemaal niks van de verdere wonden. Er staat slechts één foto.

Daar kan je maar weinig uit opmaken imo.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Veulens zwaargewond door vuurwerk in Oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 20:19

Ik las trouwens in een krantenbericht dat de ouders alle schade vergoeden. Die al 2000 euro bedraagt.

Jinks
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 11:00

Hoe kan iemand beoordelen van een foto dat de veulens niet zwaargewond zijn.
Gebaseerd op ervaring kan de wond op de foto wel degelijk het einde van het veulen betekenen. Denkend aan ontstekingen, want de wond is tot op het bot. Je kunt niet zien of er pezen zwaar beschadigt zijn, er kunnen peesschede ontstekingen optreden etc. Verder nog maar niet te spreken van inwendig letsel bij het veulen dat over de kop is geslagen.
Ik wens de familie Schreur heel veel sterkte en beterschap voor de veulens.
Wat mij betreft een volledig vuurwerk verbod en gevangenis voor de daders plus taakstraf bij de familie Schreur onder begeleiding voor ten minste een jaar plus vergoeden van alle schade van nu maar ook voor de toekomst als blijkt dat het niet goed komt.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 15:35

Zolang er nog geen beeldvorming is (vanwege zwelling) moeten we beiden gokken naar de zwaarte van het letsel.
Ik heb iemand zien overlijden tgv complicaties van een wondje op de huid. Moeten we ieder schrammetje daarom bij voorbaat zwaargewond noemen?

Het zijn tieners die de gevolgen bij voorbaat niet konden overzien. Gevangenisstraf lijkt me daardoor niet realistisch.

Dat doet er overigens niet aan af dat het een hele vervelende situatie is voor de eigenaren. Heb met ze te doen.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Veulens zwaargewond door vuurwerk in Oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 15:44