Provincie Noord-Holland stopt sponsoring Jumping Amsterdam

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Provincie Noord-Holland stopt sponsoring Jumping Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-26 20:33

Bokt Nieuwsredactie
Sport

Becky Moody en Jagerbomb tijdens JA 2026, waar ze de Harmony & Fairness Award wonnen. Foto: Marlies Trap Fotografie

Het bestuur van de provincie Noord-Holland is gestopt met de sponsoring van Jumping Amsterdam. De editie van 2026 was de laatste editie die de provincie heeft gesponsord. De Partij voor de Dieren (PvdD) en dierenwelzijnsorganisatie Dier & Recht zijn hier blij mee, zij zijn er al jaren op tegen dat subsidies van de overheid worden gebruikt voor evenementen waar dieren zouden lijden onder pijn en stress.

Ilona Haas, lid van de provinciale staten Noord-Holland namens de PvdD, noemt dit goed nieuws. Volgens haar zijn er ook genoeg evenementen die gesponsord kunnen worden, waar dierenwelzijn geen issue is. Volgens haar maken steeds meer mensen zich hier zorgen over en is het aan hen als overheid om het goede voorbeeld te geven.

Jumping Amsterdam kwam recent nog negatief in het nieuws, dressuuramazone Charlotte Dujardin zou volgens verschillende bronnen haar paard tijdens het losrijden op het concours hard in de mond hebben getrokken en tegelijk flink met de sporen in de flanken van het dier hebben geprikt. Dit zou volgens Dier & Recht te vergelijken zijn met flink gas geven en tegelijkertijd de rem intrappen. Voor een paard zou dit stressvol en hoogst verwarrend zijn en pijnlijke, tegenstrijdige instructies zouden veel gezien worden bij het losrijden op topsportevenementen. Dit valt volgens de dierenwelzijnsorganisatie onder dierenmishandeling. Organisaties als Dier & Recht en Caring Vets stellen dat veel paarden na het rijden van een wedstrijd wondjes in de mond hebben, onder andere door bitten die veel druk opleveren in de mond van het dier. Ook maken zij zich zorgen over de wereld achter de wedstrijden: de handel in paarden. Volgens hen lijden veel veulens en paarden onder chronische stress, gedragsproblemen, maagzweren en andere maagproblemen en problemen met de gewrichten.

Door subsidies uit te keren wordt volgens de PvdD en Dier & Recht dierenleed genormaliseerd en geven ze een verkeerd signaal af richting de samenleving. Dier & Recht en de PvdD zijn van mening dat paarden in de topsport worden gedwongen tot extreme prestaties, en daarbij worden pijnlijke dwangmiddelen gebruikt. De paarden zouden stress en pijn ervaren door het afdwingen van een onnatuurlijke houding bij het dressuurrijden tot blessures en dodelijke valpartijen in de military, volgens Dier & Recht. Volgens beide partijen past het niet bij een overheid om dit soort evenementen te subsidiëren met belastinggeld.

De PvdD en Dier & Recht roepen de gemeente Amsterdam op om ook te stoppen als sponsor van Jumping Amsterdam, naar het voorbeeld van de provincie Noord-Holland. Ook willen zij dat de gemeente het gesprek aangaat met de RAI Amsterdam om dierenleed niet langer te faciliteren. De gemeente is namelijk aandeelhouder van de RAI.

Gebruikte bronnen:
Laatst bijgewerkt door JPitty op 02-04-26 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tekst aangepast.

lovelucydan

Re: Provincie Noord-Holland stopt sponsoring Jumping Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-26 23:06

Hoppa en weer die wappies.... Nederland wordt toch steeds gekker. Echt wat een tijd leven we in

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-26 23:12

Stress bij wedstrijden snap ik enigzins nog wel, en helaas veel topruiters gebruiken onvriendelijke trainings technieken. Maar om dan de paardenhandel, en de fokkerij er bij te betrekken gaat wel weer een stap te ver hoor.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 00:23

Er staat toch niet dat het beslist vanwege de mening van de Partij voor de Dieren? De reden is misschien een heel andere.

Edit: dit stond er in NH Nieuws van 27 januari 2024:
‘De provincie laat desgevraagd weten niet volledig te stoppen met sponsoring van het evenement en dat dit besluit niet is gebaseerd op de aantijgingen over het dierenwelzijn van de PvdD.’
En
‘De organisatie achter Jumping Amsterdam kan wel een verzoek indienen voor incidentele sponsoring, zoals elke evenementenorganisatie dat kan. "We willen vernieuwen en ook andere evenementen een kans bieden voor die meerjarige subsidie.’

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 07:37

lovelucydan schreef:
Hoppa en weer die wappies.... Nederland wordt toch steeds gekker. Echt wat een tijd leven we in

Hoezo wappies? Het gaat om belastinggeld van de burgers dat beter ingezet kan worden voor andere zaken.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 08:23

Er gaan miljoenen om in die sport. Ik zie niet waarom dit gesponsord moet worden door de gemeente en provincie.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 08:56

Mijn nek haren gaan gewoon al weer overeind staan door het lezen dat het weer door zo een K*T partij komt die denken dat ze de wijsheid in pacht hebben.

Maar als je er over na denkt is het ook wel echt belachelijk dat die beesten in de topsport voor wedstrijden de hele wereld over gezeuld worden. Tuurlijk kan je je paard in de trailer zetten en naar een wedstrijd in de omgeving rijden maar waarom moeten die beesten de hele wereld over vliegen daar wordt echt geen enkel paard gelukkig van hoor.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 09:05

Wondjes van bitten..tuurlijk, er is een enorme controle op bitten en spoorplekken. Die Dier en Recht verzint het weer waar ze bij staat en probeert hier gewoon weer een slaatje uit te slaan door het narratief te veranderen.

Maar de negatieve publiciteit over Charlotte Dujardin in de media zal zeker niet mee geholpen hebben. Alleen zo jammer dat de media activisten zoveel aan het woord laat ipv dat ze zelf onderzoek doen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 11:02

henshem schreef:
Er staat toch niet dat het beslist vanwege de mening van de Partij voor de Dieren? De reden is misschien een heel andere.

Edit: dit stond er in NH Nieuws van 27 januari 2024:
‘De provincie laat desgevraagd weten niet volledig te stoppen met sponsoring van het evenement en dat dit besluit niet is gebaseerd op de aantijgingen over het dierenwelzijn van de PvdD.’
En
‘De organisatie achter Jumping Amsterdam kan wel een verzoek indienen voor incidentele sponsoring, zoals elke evenementenorganisatie dat kan. "We willen vernieuwen en ook andere evenementen een kans bieden voor die meerjarige subsidie.’

Allejezus....en dan dus vervolgens meteen suggereren dat het is vanwege dierenleed.
En weer een voorbeeld hoe die partij er voor blijft zorgen dat ik ze blegh vind. Wat een smerieg technieken gebruiken ze toch.
Werkelijk, als je zo onecht met dieren om als zei met de waarheid omgaan zouden we het mishandeling noemen.

Kunnen ze deze 'strijd' nou echt niet op een nette normale manier winnen? Hebben je dan echt te weinig 'munitie'?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 15:00

Dat is gelijk het wrange..eerlijke discussies zouden paarden mensen misschien nog aan het denken zetten maar ongefundeerde beschuldigingen uiten en alles mishandeling noemen zet alleen maar de hakken in het zand en dat is iets wat activisten en ook vele toetsenbordridders maar niet kunnen te lijken begrijpen.

Daarom denk ik altijd dat het meer ego kwesties zijn (kijk mij eens goed zijn, ik kom op voor paarden) dan dat ze daadwerkelijk paardenwelzijn verbeteren.

cajabol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 13:38

Ik ben het er zo mee eens dat de sponsering stopt. Het wordt echt tijd dat er eerlijk gekeken wordt wat dit voor een paard betekent om op dit soort evenementen(bedoelt voor de mens en niet voor het dier) te moeten verschijnen. En ja, de realiteit is dat er aan bitten getrokken wordt. Ik zie het dagelijks. Op een respectvolle manier omgaan met dieren, dat is wat we moeten doen en dus niet dit soort evenementen organsieren.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 13:48

cajabol schreef:
Ik ben het er zo mee eens dat de sponsering stopt. Het wordt echt tijd dat er eerlijk gekeken wordt wat dit voor een paard betekent om op dit soort evenementen(bedoelt voor de mens en niet voor het dier) te moeten verschijnen. En ja, de realiteit is dat er aan bitten getrokken wordt. Ik zie het dagelijks. Op een respectvolle manier omgaan met dieren, dat is wat we moeten doen en dus niet dit soort evenementen organsieren.

En daar moet dan iedereen die wel respectvol met de dieren om gaan de dupe van zijn?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 14:38

cajabol schreef:

Kom jij dagelijks op zulke grote evenementen?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 11:06

Blijkt dus allemaal onzin dit! Dier& recht heeft er niks mee van doen al laat men dat zo lijken. De sponsor contracten lopen gewoon af volgens de planning.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 14:46

Precies wat ik zei, D&R verzint ze waar je bij staat.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 15:12

Popstra schreef:
cajabol schreef:

En daar moet dan iedereen die wel respectvol met de dieren om gaan de dupe van zijn?

Hoezo, je kunt toch gewoon mee blijven doen? Alleen zonder sponsering uit belastinggeld van de burger.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 15:16

Jennyj01 schreef:
Er gaan miljoenen om in die sport. Ik zie niet waarom dit gesponsord moet worden door de gemeente en provincie.

Eens. Maar dat vind ik ook van Formule 1 op Zandvoort en voetbalwedstrijden. Als je spelers voor miljoenen kunt vehandelen, dan kun je ook voor je eigen onkosten opdraaien.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 15:51

Lieser en Cajabol: hoe duur denken jullie dat een kaartje wordt als er geen sponsoring meer is ? ik ga er al nooit heen maar het zal onbetaalbaar worden voor gewone mensen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 08:44

Nou en eerlijk: zo'n evenement brengt ook vaak wel wat op voor de omgeving. Mensen die een dage winkelen combineren, ergens een hapje eten, er een weekendje weg van maken, later naar je stad terug komen voor een bezoekje etc.
Vaak is die sponsoring gewoon een rekensom: investeren om iets te behouden omdat je er geld aan verdient.

Ik heb die berekening voor de concerten van Adré Rieu wel eens gezien voor Maastricht. En dat legt ze niet bepaald windeieren.

Dat wil niet zeggen dat je niet gewoon kunt kiezen om je citymarketing budget na een paar jaar weer elders in te gaan zettten. Daar is niet perse iets mis mee.

Het enige wat hier mis gaat is het gelieg van de PvdD

Kunnen we dit artikel niet voorzien van een disclaimer? Aangezien het gewoon niet waar is?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 08:48

ElCamino schreef:
Lieser en Cajabol: hoe duur denken jullie dat een kaartje wordt als er geen sponsoring meer is ? ik ga er al nooit heen maar het zal onbetaalbaar worden voor gewone mensen.

Rare redenering. Het zijn nu juist de gewone mensen die via de belastingen meebetalen aan het evenement terwijl de meesten daar nooit heen gaan.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 08:51

Lieser schreef:
ElCamino schreef:

Rare redenering. Het zijn nu juist de gewone mensen die via de belastingen meebetalen aan het evenement terwijl de meesten daar nooit heen gaan.

Maar tenzij ze hun sponsorbudgetten nu gaan inkrimpen blijft dat zo. Dan gaat het geld nu naar het plaatselijke punnik evenement/ scouting jamboree/ kunsttentoonstelling oid.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 08:56

ElCamino schreef:

Wie zegt dat ze niet gewoon andere sponsoren zullen vinden? Andere evenementen leven ook van andere sponsoren. Veel paardenbedrijven sponsoren paarden evenementen.

MaaikeGR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-26 20:15

Elisa2 schreef:
ElCamino schreef:

Wie zegt dat ze niet gewoon andere sponsoren zullen vinden? Andere evenementen leven ook van andere sponsoren. Veel paardenbedrijven sponsoren paarden evenementen.

Precies. Mijn sponsor [url]vanrooij.nl[/url] heeft ook al 10.000 euro voor volgend jaar toegezegd. Waar de ene stopt, biedt dit weer kansen voor anderen.