Fokkerij, NWPCS
Foto's en tekst door VivianHesen
Met nog ongeveer twee weken te gaan tot het grootste evenement voor Welsh Pony's en Cobs ter wereld, ga ik je meenemen in de laatste voorbereidingen.
Maar eerst zal ik me even zelf voorstellen. Ik ben VivianHesen, fotografeer al ruim tien jaar voornamelijk de Welsh Pony's. Ik ben dan ook op nagenoeg alle evenementen te vinden van de Welsh Pony's. Sinds een aantal jaren ga ik iedere zomer naar Wales voor de Royal Welsh Show. Na twee jaar afwezigheid door Covid-19 mag ik deze zomer eindelijk weer deze reis maken.

Bokker VivianHesen met de geleende Welsh Cob merrie Little Home Mary Poppins
De Royal Welsh Agricultural Show
Ik zal beginnen met een korte uitleg over de Royal Welsh show. Dit evenement, wat plaats vindt in het plaatsje Builth Wells, is een verzameling van alles wat met agricultuur te maken heeft. Verdeeld over 4 dagen worden er wedstrijden georganiseerd voor o.a. houthakken, schaapscheren, hoefijzers smeden, taarten bakken, maar ook keuringen voor schapen, runderen, kippen en alle andere dieren die je op een boerderij tegen komt. En natuurlijk ook paarden, met de Welsh Pony's en Cobs in overvloed. Daarnaast zijn er nog vele eet standjes en zijn ook de grotere ruitershops vertegenwoordigd met een stand.

Prins Charles bezoekt de Royal Welsh en feliciteert Sophie Curry en Brynfforest Anwen met het Ridden Cob kampioenschap.
Voor een idee hoe groot het evenement is. In vier dagen tijd worden er ongeveer 4000 paarden geshowd en komen er ca 165.000 bezoekers op het evenement af.

Een panorama van de hoofdring
De eerste voorbereidingen
Je kunt je vast wel voorstellen, dat bij een meerdaags evenement met zo veel bezoekers er ook veel hotelkamers nodig zijn. Mijn eerste voorbereidingen beginnen dan ook al in september met het zoeken van een onderkomen voor deze week. Dit jaar verblijf ik in Glasbury, een klein dorpje op ongeveer twintig minuten rijden van Builth Wells. De volgende voorbereidingen komen in het voorjaar, de mogelijkheid voor het aanvragen van de perskaart. Iets wat ik ieder jaar toch wel een beetje spannend vind, zouden ze ook dit jaar mijn aanvraag goedkeuren? Zodra de perskaarten zijn aangevraagd ga ik kijken naar de mogelijkheden voor transport. Dit jaar heb ik er voor gekozen om met eigen auto die kant op te gaan. Circa een maand geleden heb ik dan ook de veerboot geboekt van Calais naar Dover en terug via Hull naar Rotterdam.

Gesloten poort in 2020
Tijdens de Royal Welsh Show zal ik proberen je zo goed mogelijk op de hoogte te houden van de gebeurtenissen en zal ik je een kijkje geven achter de schermen. Tevens zal ik uitleg geven over de verschillende onderdelen en eigenaardigheden behorende bij een Welsh Pony en Cob show. Heb je vragen over de Welsh Pony's en Cobs, over de Royal Welsh Show of over de reis in het algemeen? Stel ze dan gerust, dan probeer ik deze te beantwoorden tijdens de volgende PLOG.

Reserve Champion Royal Welsh 2018 Stougjeshoeve Escudo met v.l.n.r. Kimberley Karsdorp, Clara Verbaas en Geert Verbaas.