Community

Kiwi, hier vijf dagen oud en samen met zijn mama in de zon. Foto: Pigino
Op 28 januari opende bokker Pigino dit topic: [KS-ITP] Welkom KIWI om heel Bokt te vertellen dat er bij haar op stal op 25 januari een veulen is geboren. Het is een hengstje met de naam KIWI. Kiwi is een Quarter Horse met als afstamming Chocolate after dark x Marlanas hot loper. Kiwi is het eerste Bokt-veulentje dat in 2022 het levenslicht heeft mogen zien, toch wel een momentje om even bij stil te staan. Daarom hebben we Pigino benaderd of we hier een stukje over mochten schrijven voor VN. Hier wilde ze graag aan meewerken, dus bij deze kunnen we jullie voorstellen aan
Het eerste Bokt-veulen van 2022: KIWI!
1. Van harte gefeliciteerd met de geboorte van KIWI, het eerste Bokt-veulen van 2022. In je topic is te zien dat moeder en veulen het goed maken, dat is altijd weer mooi: een gezond veulen en een gezonde mama, dat is het belangrijkste deel van fokken volgens mij. Zijn de dracht en de bevalling ook soepel gegaan, zonder complicaties?
“De dracht is in eerste instantie goed verlopen maar met 294 dagen dracht wees alles erop dat ze zou gaan bevallen dus dat was behoorlijk stressvol. Gelukkig heeft ze het volgehouden tot 309 dagen. De bevalling verliep als een zonnetje en Kiwi was er binnen 15 minuten. Binnen een uur stond meneer al maar ja, hengsten zijn niet heel slim en hebben we midden in de nacht de dierenarts moeten bellen voor een sonde met melk. Dit heeft meneer goed gedaan want toen ik vroeg in de ochtend op stal kwam was meneer heerlijk aan het drinken. Dezelfde ochtend heeft de dierenarts nog wel een sonde antistoffen toegediend.”
2. Voordat een veulen, in jouw geval KIWI, geboren gaat worden, gaat er natuurlijk een hoop aan vooraf. Neem de hengstenkeuze bijvoorbeeld. Hoe heb je dit aangepakt? Waar let je dan op, zijn er specifieke zaken die meespelen in je keuze?
“De keuze van de hengst is voor mij elke keer weer een leuke uitdaging (wij fokken 4 veulens per jaar en deze zijn allen voor de verkoop). Voor mij zijn karakter, bouw en beweging het belangrijkste. Daarnaast een aantrekkelijke afstamming welke goed bij de bloedlijn van mijn merrie past maar welke ook hot is in de markt.”

Kiwi is een vrolijk en blij veulen. Foto: Pigino
3. KIWI is een Quarter Horse, zijn er in de fokkerij van Western rassen ook nog dingen die anders gaan dan bijvoorbeeld bij het KWPN of het NRPS?
“Ik fok alleen Quarter Horses en er is een heel groot verschil met het KWPN en het NRPS. Onze paarden hoeven aan geen enkele keuring te voldoen.”
4. De merrie wordt gescand en ja hoor, ze is drachtig! KIWI is het derde veulen van jouw merrie, las ik in het topic. Elke dracht is natuurlijk anders, elke dracht is uniek. Heb je deze dracht nog dingen anders gedaan dan tijdens de vorige drachten? Denk aan: beweging geven, voer, etc? En heeft zij qua voortekenen in aanloop naar de bevalling het weer net zo gedaan als voorgaande keren? Of waren er toch dingetjes anders aan haar?
“Deze dracht was wel anders als de andere. We hebben niks veranderd aan ons voer en stal management. Maar ze heeft bij de voorgaande drachten niks laten zien, geen hars, geen melk. Bij Kiwi heeft ze 2 weken flink staan harsen en heeft ze 2 dagen melk gedruppeld.”
5. KIWI is geboren op 25 januari lezen we in je topic op KS-ITP. Was het een bewuste keuze om je merrie vorig jaar zo vroeg te laten dekken/ insemineren zodat ze vroeg in 2022 zou bevallen?
“Het was een bewuste keuze om de merries vroeg te insemineren. Ik had 2 merries welke op dezelfde dag zijn geïnsemineerd en drachtig zijn gescand. De ene is te vroeg bevallen de andere staat nog heerlijk met een dikke buik. We willen de veulens een beetje vroeg, want dan kunnen we ze eind van het seizoen meenemen naar show waar ze beoordeeld worden op bouw. Hoe vroeger geboren, des te groter zijn ze in oktober wanneer de show in Aachen, Duitsland is.”

Kiwi met zijn bijzondere bles. Foto: Pigino
6. Zijn er ook nog voor- en nadelen van een veulen zo vroeg in het jaar ten opzichte van een veulen in bijvoorbeeld april/ mei?
“Er zitten zeker nadelen aan een vroeg veulen. Als je geen binnenbak hebt staan ze toch in verhouding veel meer binnen dan veulens die in April of Mei geboren worden. En bewegen is toch heel belangrijk voor de ontwikkeling.”
7. Ga je KIWI zelf houden en zo ja, wat zijn dan je toekomstplannen voor hem? Of ga je op termijn een nieuw thuis voor hem zoeken?
“Kiwi staat te koop, ik fok voor de verkoop. Ik heb een fokkerij en mijn klanten zitten allemaal in het buitenland. Ik verkoop veel paarden naar Duitsland, maar ook Oostenrijk en Zwitserland.
Inmiddels hebben er zich al 2 mensen gemeld voor Kiwi.”