Moderne vijfkamp na Spelen van 2024 zonder paardrijden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Moderne vijfkamp na Spelen van 2024 zonder paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-21 01:32

*NOS.nl
Sport

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marjo

De moderne vijfkamp gaat na de Olympische Spelen van 2024 in Parijs verder zonder het onderdeel paardrijden. Dat heeft de internationale bond UIPM in aanloop naar zijn ledenvergadering later deze maand besloten. De vervangende sport is nog niet bekend.

Aanleiding om het paardrijden te schrappen is het incident waar de Duitse Annika Schleu tijdens de Spelen in Tokio bij betrokken was. Schleu lag op koers voor goud, maar haar toegewezen paard Saint Boy weigerde een aantal keren, waardoor een medaille uit het zicht verdween.

Zweepslagen
Om Saint Boy alsnog aan te sporen, gaf de huilende Schleu het paard meerdere zweepslagen, onder druk van haar coach Kim Raisner. Zij sloeg het paard zelfs met de vuist en werd later wegens mishandeling weggestuurd van de Spelen.

De beelden gingen de wereld over en zorgden voor veel kritiek. De UIPM wil een herhaling voorkomen en spreekt na zijn besluit van een "historische stap".

De moderne vijfkamp bestaat momenteel naast het paardrijden uit schermen, zwemmen, hardlopen en pistoolschieten en is al een olympisch onderdeel sinds de Spelen van 1912.

Gnome

Re: Moderne vijfkamp na Spelen van 2024 zonder paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 07:29

Super! Als het niet normaal kan, dan maar niet.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 08:05

Top! Mooie ontwikkeling.
Alleen jammer dat er dan zo'n gebeurtenis voor nodig is om men te laten inzien dat het niet iets van deze tijd meer is....

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 08:25

Is dit het begin van het einde van de paardensport op de OS?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 08:53

Cowgirl schreef:
Is dit het begin van het einde van de paardensport op de OS?

Dit was geen paardensport.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 08:55

Fantastisch!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 09:09

Maar pas na Parijs dus. Dus toch nog een OS op deze manier.

MolfreJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 09:10

Ik heb gezien dat er binnen de sporters een grote tegenstand is. Maar ik ben er zo blij mee! Paarden zijn geen sportartikel en als je je niet kan gedragen en niet de tijd wil nemen om een fatsoenlijk ruiter te worden, heb je er niks te zoeken.

Henrike5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 09:20

Heel fijn, het vijfkamp was helaas geen positieve reclame voor de sport

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 09:40

Suzanne F. schreef:
Maar pas na Parijs dus. Dus toch nog een OS op deze manier.

Hopelijk dan met een toegankelijk parcoursje. Waarin een paard zich nog redelijk kan redden als de afstand iets minder is. Ik denk dat dat al heel veel verschil kan maken.

Verder lijkt het me een verstandige beslissing. Maar ook spannend en jammer. Dit zou misschien wel het vuurtje gaat aansteken dat kan leiden tot afscheid van sport met paarden in het geheel.
Zie ook de column van de KNHS directeur en het bijbehorende topic.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 10:20

Maar wat vinden we dan precies jammer?
De paardensport gaat niet zonder reden verdwijnen. Als het op de agenda komt, is het omdat er goede reden toe is (net zoals nu dus). Dus het enige wat jammer is, is dat "wij" het blijkbaar zo ver hebben moeten laten komen, dat anderen zeggen: 'dat spelletje dat jullie daar aan het spelen zijn, dat is niet fraai.'

IbbelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 10:29

De "moderne" (ha! 1912!) vijfkamp is gebaseerd op hoe het kanonnenvlees van het leger vroeger in de oorlog, toen daar nog miljoenen (boeren-)paarden de dood in werden gejaagd, brede overlevingscapaciteiten moest hebben. Als je het vege lijf moest redden (en daar uberhaupt de kans toe kreeg) moest je in staat zijn op een willekeurige knol te springen om weg te komen, danwel een eind kunnen hardlopen, een rivier over kunnen zwemmen en verschillende wapens kunnen hanteren.

Dat is geen sport, dat is puur overleven. Wat dat betreft was het optreden van Annika spot-on. Zo zou een willekeurige soldaat in de 1e wereldoorlog die z'n vege lijf wilde redden exáct gehandeld hebben, en mogelijk nog wel wat grover ook.

In de huidige oorlogsvoering wordt allang geen paard meer gebruikt, dus dat onderdeel vervangen door een fiets is een mooie manier om die overlevingskunsten nog steeds te testen op een manier die mogelijk nét iets moderner is. Hoewel nog steeds niet realistisch.

Hmmm, misschien moeten er wat mortieren en granaten tussen de bosjes afgaan als ze langsrennen of fietsen? Of misschien moet het pistoolschieten gelijktijdig met het fietsen worden gedaan, en dan mikken op de banden? :+

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 10:36

Ik ben echt benieuwd hoe het in Parijs gaat nu dat de hele discipline zwaar onder vuur ligt, durf te gokken dat het hoe dan ook een enorme shitshow wordt :P

Voor de rest vind ik het wel een goede ontwikkeling, het was sowieso geen paardensport. De hele competitie was in 99,9% gebaseerd op het uitzoeken van perfecte goudeerlijke springpaarden die elke zoutzak naar de overkant weten te brengen ongeacht hoeveel klappen ze onderweg incasseren omdat de deelnemers te druk waren met trainen op andere onderdelen om daadwerkelijk te leren paardrijden. Vind het eigenlijk opmerkelijk dat pas Annika d'r emotionele breakdown de druppel was die de emmer deed overlopen, elke OS daarvoor was het net even erg qua algemeen niveau.

@Ibbel ik vermoed dat een soldaat in door jou omschreven situatie niet zomaar in een hysterische bui verkeert omdat het paardje waarop hij moet vluchten hem niet bevalt :+

Voor de rest is imo bestaansrecht van deze discipline samen met aanwezigheid van paarden in het leger verdwenen, de achterliggende gedachte sloot wel goed aan op de rol die paarden destijds hadden maar tegenwoordig slaat het nergens meer op.

IbbelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 10:38

Fly_high schreef:
@Ibbel ik vermoed dat een soldaat in door jou omschreven situatie niet zomaar in een hysterische bui verkeert omdat het paardje waarop hij moet vluchten hem niet bevalt :+

Niet hysterisch, maar er zouden zonder meer klappen vallen. En als de doodsnood maar hoog genoeg is volgt die hysterie ook wel.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 10:51

Hey, ik zou ook meppen, en hard ook... als ik op het punt sta neergeknald te worden door de naderende tegenstander... Jammer voor het paard, ik wil leven!

Gini, ik denk dat de meeste kritiek vanuit de paardenwereld zelf komt. Op wellicht wat activisten na. Veruit de meeste leken die ik ontmoet vertellen bij wijze hoe ze zelf ooit hun edele delen hebben bezeerd op een paard toen ze ooit een ritje probeerden als toerist. Of je hoort dat ze bang zijn voor paarden, ze paarden 'wel mooi' vinden, dat paardrijden alleen 'zitten' is. Of welke dooddoener dan ook, maar erg inhoudelijk tegen (misstanden in) de sport hoor ik echt zelden.

De discussie laait gigantisch in onze wereld, binnen de sport zelf dus.
En er een goede 'middenweg' in vinden is zo moeilijk:
Je kan nooit 100% zeker zijn dat een paard vrijwillig zou kiezen voor sport, of überhaupt zich vrijwillig of zonder ongemak inzet als rij of lastdier.

Dan is de beslissing om het niet te doen de veiligste.

Als je echt een moderne vijfkamp wil maken dan zou dat waarschijnlijk bestaan uit... Het hacken van andermans server, het samenstellen van een chemisch wapen, het berekenen van de landingsplaats voor een raketbom en nog wat - niet al te fysieke- vaardigheden B-) :=

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 11:14

Ik ben blij dat de "moderne" vijfkamp straks zonder paardrijden is. Dit zal op toekomstige vijfkampen paarden trauma's besparen. Het hele systeem van de vijfkamp was enorm fout, opgezet om zoveel mogelijk spektakel te krijgen. Alle regels dragen daar ook aan bij, veiligheid en dierenwelzijn zijn daar blijkbaar niet belangrijk. Ik wil daar niet één deelnemer de schuld van geven, die volgens mij tijdens het filmpje ook nog eens een paniekaanval (o.i.d) heeft.

Ik zeg niet dat ze niet fout zit, ik zou haar en haar coach niet in de buurt van mijn paard willen hebben. Ik zeg alleen dat ze ze niet de oorzaak is van dat haar paard niet de ring in wilde.

Anika was de 2e deelnemer op dit paard, de 1e deelnemers heeft het paard zo beroerd gereden dat het dier na 2 weigeringen (waarbij er in de hindernis geland werd als ik het mij goed herinner). Met geen mogelijkheid meer in de buurt van een hindernis te krijgen was. Volgens de regels van de vijfkamp waren er maar 2 weigering en dus mocht er geen reserve paard ingeschakeld worden.

Dan krijg je dus een getraumatiseerd paard met een ruiter met ± manege niveau die een voor haar enorm moeilijk springparcours moet rijden. Er wordt niet ingegrepen wanneer duidelijk is dat dit absoluut onmogelijk (en potentieel extreem gevaarlijk) is voor deelnemer en paard.

Zelfs een professioneel trainer zou dit niet kunnen op dat moment met dat paard. Dit paard had hulp nodig.

In het filmpje zie ik ik absoluut nare dingen, maar ik heb de hele moderne vijfkamp springen gekeken om een goede mening te kunnen vormen, ik heb tijdens die wedstrijd veel heftigere dingen gezien dan bij Anika.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 13:49

Kelly_ann schreef:
Gini, ik denk dat de meeste kritiek vanuit de paardenwereld zelf komt.

Voorlopig ben ik het daar zeker mee eens. Maar ik vind dit nieuwsbericht wel een bewijs dat we als paardensporter echt wel wakker moeten worden, want ALS de buitenwereld zich ermee bemoeit, dat kan het snel gaan.

Ik vind dit echt het perfecte voorbeeld daarvan. De paardensport in de moderne vijfkamp is namelijk al lang een lachertje. Als tiener zat ik al te kijken naar die spectaculaire weigeringen, paarden die zich in de hindernissen stortten, ruiters waarvan ik toen al honend zei dat zelfs ik het beter zou kunnen. De paardensport is nooit echt een mooi, professioneel onderdeel geweest binnen de vijfkamp. En binnen de vijfkampwereld zal daar vast al wel eens over gepraat zijn. Wie weet is er wel een vijfkampforum waar al jaren discussies gaande zijn over het paardenwelzijn, net zoals wij hier op Bokt doen.

En dan gebeurt er ineens iets. Een voorval dat niet intern kan blijven. Een voorval dat de wereldpers haalt en dat quasi iedereen - paardenliefhebber of niet - afkeurt. Nog geen volle drie maanden later is het besluit er dat het paardensport-onderdeel verdwijnt.

Een beetje zoals de kikker die langzaam gaar kookt. Een beetje onderling neuzelen en elkaars mening vertellen en hier en daar een wedstrijdregeltje aanpassen totdat de grote buitenwereld zegt: Het is klaar nu, met jullie spelletje.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 14:03

Gini schreef:
Kelly_ann schreef:
Gini, ik denk dat de meeste kritiek vanuit de paardenwereld zelf komt.

Voorlopig ben ik het daar zeker mee eens. Maar ik vind dit nieuwsbericht wel een bewijs dat we als paardensporter echt wel wakker moeten worden, want ALS de buitenwereld zich ermee bemoeit, dat kan het snel gaan.

Ik vind dit echt het perfecte voorbeeld daarvan. De paardensport in de moderne vijfkamp is namelijk al lang een lachertje. Als tiener zat ik al te kijken naar die spectaculaire weigeringen, paarden die zich in de hindernissen stortten, ruiters waarvan ik toen al honend zei dat zelfs ik het beter zou kunnen. De paardensport is nooit echt een mooi, professioneel onderdeel geweest binnen de vijfkamp. En binnen de vijfkampwereld zal daar vast al wel eens over gepraat zijn. Wie weet is er wel een vijfkampforum waar al jaren discussies gaande zijn over het paardenwelzijn, net zoals wij hier op Bokt doen.

En dan gebeurt er ineens iets. Een voorval dat niet intern kan blijven. Een voorval dat de wereldpers haalt en dat quasi iedereen - paardenliefhebber of niet - afkeurt. Nog geen volle drie maanden later is het besluit er dat het paardensport-onderdeel verdwijnt.

Een beetje zoals de kikker die langzaam gaar kookt. Een beetje onderling neuzelen en elkaars mening vertellen en hier en daar een wedstrijdregeltje aanpassen totdat de grote buitenwereld zegt: Het is klaar nu, met jullie spelletje.

Dit komt ook niet van de grote buitenwereld, maar vooral intern. ;)
Je zou het haast niet geloven, maar door de jaren heen is men intern ook anders gaan kijken naar dit soort zaken.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 14:12

Denk het ook Sunnda.... Bovendien is paardensport niet echt het kijkcijferkannon van het publiek. Dan schrap je het ook makkelijker.

Theo Fledderus en de niveau 5 coaches halen bijvoorbeeld aan dat we de paardensport positief in beeld moeten brengen en transparant maken.

Oké, dat snap ik... Maar hoe open je deuren ook staan. Ik denk dat niks menselijks ons vreemd is. En dan sta je ineens toch op film terwijl je je paard een reprimande geeft nadat hij je bijna het licht uit de ogen sloeg of je niet ziet dat je paard met een bloedneus loopt in het parcours.

Meer belangrijk lijkt me dat we elkaar binnen de sport meer steunen en niet zo de tent uitvechten als het even anders gaat dan in je eigen rijbaan of het ideale plaatje.

En dat, is gezien de huidige maatschappelijke ontwikkelingen (extreme discussies) gans onmogelijk lijkt het :=

Het blijft lastige materie; dieren gebruiken voor menselijk plezier. En ik vind het ook wel verdrietig want ik (wij) ben(zijn) al zoveel jaren gek op paardrijden en de sport die we beoefenen.
Laatst bijgewerkt door Kelly_ann op 06-11-21 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 14:13

Van een nieuwsfeit dat de wereldpers als hoofdpunt gehaald heeft, zou ik niet zo snel zeggen: nee hoor, beslissing was puur intern, de druk van buitenaf heeft daar niets mee te maken. Ik heb al gelezen dat de atleten in kwestie het er namelijk niet mee eens zijn. De beslissing komt er dus grotendeels doordat moderne vijfkamp-leken zich ermee gingen moeien.

Birgit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 14:23

Denk dat een fiets ook gewoon een stuk eerlijker is.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 14:39

Annika is ook niet de uitzondering. Het is meer "toevallig" dat het gebeurde tijdens de Olympische Spelen, internationaal uitgezonden (al vraag ik me af of het springen van een vijfkamp door veel zenders uitgezonden wordt als je de gewone hippische sporten al met een vergrootglas moet zoeken) en de samenleving zich steeds meer bewust is van 'dierenrechten' en 'dierenleed'.

En dan is dit het Olympisch Niveau. En als je ook de andere ruiters gezien hebt, dan heb je vast een idee hoe het middenkader of de beginners de parcoursen rondkomen. Geheel terecht dat het geschrapt wordt. Want is weinig moderns aan om als een zoutzak op de rug stuiterend en in de mond hangend op een dier een wedstrijd te willen winnen. Er zijn ook uitzonderingen uiteraard.

Maar wel benieuwd wat de volgende discipline is...

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 14:50

Ik heb kennis met het bestaan van deze discipline terug in 2008 kunnen maken omdat springen tijdens OS in Peking zomaar op tv uitgezonden werd. En vergeleken daarmee was wat er zich in Tokyo afspeelde nog allemaal lief en netjes :') Annika is verreweg niet de slechtste noch meest dieronvriendelijke amazone in vijfkamp op zo'n hoog niveau, dat kan ik met volle overtuiging zeggen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 18:40

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 18:43

Ohh dit vind ik heel goed nieuws! Fijn!