Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Shae schreef:We moeten zorgen dat we goed met onze paarden omgaan en echte happy athletes laten zien zonder dwang en frustratie.
Het oprechte doel zou het welzijn van de paarden moeten zijn. Als we dat goed doen, is een automatisch gevolg dat 'clubjes die paardensport willen verbieden' minder munitie krijgen.
troi schreef:En ze hebben keurig om het hete hangijzer 'het paard is een kuddedier met behoefte tot vele uren vrije beweging per dag' heen gekletst gok ik??
Lijkt me zwaar lollig om op zo'n overlegje eens te turven wie zijn paarden in een kudde minstens 8 uur buiten laat lopen (ja ook in de winter, en ja op een droog stuk en ja met vreten, dit soort ruiters kunnen dure vrachtwagens betalen dan kunnen ze ook een flinke paddock draineren). Ik gok dat ik het om te janken gaat zijn.
Phonix schreef:De probleem is meer, wat is paarden welzijn?
Voor de ene is dat het paard 24/7 buiten op een postzegel met blubber tot zijn knieën komt. Voor een ander op stal met maar half uur naar buiten per dag(omdat ze denken dat het paard het niet fijn vindt in het regen)
Dus wie gaat dat beslissen?
In Zweden is het echt veel verder dan Nederland. Paarden mogen niet alleen staan en moet naar buiten x uren per dag. Misschien moeten wij daar mee beginnen.
Phonix schreef:De probleem is meer, wat is paarden welzijn?
Voor de ene is dat het paard 24/7 buiten op een postzegel met blubber tot zijn knieën komt. Voor een ander op stal met maar half uur naar buiten per dag(omdat ze denken dat het paard het niet fijn vindt in het regen)
Dus wie gaat dat beslissen?
In Zweden is het echt veel verder dan Nederland. Paarden mogen niet alleen staan en moet naar buiten x uren per dag. Misschien moeten wij daar mee beginnen.

Jes schreef:Wij deden hier in Frankrijk laatst mee aan een wedstrijd waar je als je oa in moest vullen of je paard buiten stond en voldoende ruw voer kreeg.
Onze merrie staat 24/7 buiten op de wei (en we hadden veel gras dit jaar) kregen als commentaar dat ze wat te dik was.
Dus wel buiten en vrije beweging maar dat in een paddock zonder eten???
Ben gelijk op hun wedstrijd afgeknapt, ik wil mijn paard namelijk geen gras ontzeggen (naast dat dat ook niet "kan" want haar moeder van 25 moet voldoende kunnen eten)
Ninx schreef:Ik ben pessimistisch....
Ik begrijp volstrekt dat veel mensen paardrijden en paardensport dieronvriendelijk vinden, en veelal is dat ook zo.
Ik vind het ook stuitend dat anno 2021 met alle kennis die voorhanden is, paarden nog steeds het grootste deel van het etmaal achter tralies staan.
Hoe dieren geen eigen ruimte, geen eigen leven, weinig sociale contacten en vrije beweging krijgen, maar wel met dwang hun 'trucje' moeten laten zien.
Het gros van de eigenaren is primair gericht op eigen wensen, het welzijn van hun paard is secundair. Alhoewel ze zelf uiteraard anders verkondigen
In een informatietijdperk blijft het ook verbluffend dat mensen vaak nauwelijks iets weten van paarden. Ze hebben een paard en de wereld aan mooie spullen om te gebruiken voor het rijden. Maar weten niets van de intrinsieke behoeften van het dier, ziektepreventie, correcte training.
En al die kapotte paarden mogen dan weer plaats maken voor nieuwe paarden die zonder verstand van zaken weer in de puree gereden kunnen worden. Het dier waar ze voorheen zoveel van hielden wordt nu 'met pijn in het hart' aangeboden op Marktplaats als weidemaatje of coachingpaard.
Nou ja... de strekking is duidelijk.
Van de sport is duidelijk dat de nadruk vaak ligt op geld, en dat dit lelijke zaken in de hand werkt.
Maar de goedbedoelde hobbyist kan er ook wat van... ik denk dat daar net zoveel leed te zien is.
Ik denk dus soms wel eens dat een totaal verbod absoluut veel leed zou kunnen voorkomen.
Mensen zijn zo hardleers, dat lees je ook elke keer weer terug op dit forum. Ik weet niet of het haalbaar is mensen opnieuw 'op te voeden' wat dat betreft.
Elisa2 schreef:Ja dat snap ik dus niet, ik heb fantastisch kunnen rijden met S&T en hetzelfde paard ook gewoon op een halster. S&T is niet slecht, misbruik er van is slecht. Het is juist de bedoeling dat je al erg kunt verfijnen voordat je met S&T rijdt.
Ik vind het zo jammer dat mensen die slechte ervaringen hebben met een tak of een bepaalde manier van rijden dan alles over 1 kam gaan scheren. Als je zelf nooit een goede instructeur hebt getroffen die je in harmonie heeft leren rijden met het paard en het bit dan vind ik dat heel erg. Wil niet zeggen dat het bit dan gelijk slecht is. Er zit gewoon een verschil in goed of slecht trainen ongeacht de hulpmiddelen die daarvoor gebruikt worden.