Kamer: geen dieren op transport bij temperatuur boven 30°C

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Kamer: geen dieren op transport bij temperatuur boven 30°C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-21 15:52

Equnews.nl
Algemeen

Afbeelding
De kamer wil het transport van dieren bij temperaturen van boven de
30 graden verbieden.
Foto: bokker Margreet/ Bokt Wiki

De maximale temperatuur waarbij dieren getransporteerd mogen worden moet omlaag, vindt een Kamermeerderheid. Nu ligt die grens op 35 graden, maar dat moet 30 graden worden. Een oproep van de Partij voor de Dieren daartoe kan op genoeg steun rekenen.

Volgens Kamerlid Leonie Vestering (Partij voor de Dieren) krijgen dieren al bij 24 graden last van de warmte en lijden ze bij temperaturen tussen de 26 en 29 graden al aan hittestress. Daarom vindt ze de norm van 35 graden te hoog.Demissionair landbouwminister Carola Schouten is geen voorstander van de PvdD-motie. Zij benadrukte tijdens een debat donderdag dat voor de verschillende soorten vee verschillende grenzen vastgesteld moeten worden en ook de duur van het transport uitmaakt. Bovendien heeft het kabinet de limiet van 35 graden net vorig jaar ingesteld. ‘Er zijn echt stappen vooruit gezet.’

Ninx

Re: Kamer: geen dieren op transport bij temperatuur boven 30°C

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 16:13

Yessss!!!!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 16:41

Een stapje vooruit, maar wat mij betreft nog te hoog.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 16:45

Klinkt als een goed idee, maar ik vraag me wel af in hoeverre er dan andere problemen voor die dieren zullen ontstaan, als ze niet weg mogen van de locatie waar ze zich op dat moment bevinden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 16:46

Boras schreef:
Een stapje vooruit, maar wat mij betreft nog te hoog.

Wat mij betreft hoeft dat gesleep met dieren sowieso niet zo.
Eet lekker een groentenburger, scheelt een hoop ellende

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 16:51

Ik neem aan dat dan ook voor paarden geldt? Dus je gaat s ochtends met de trailer op pad en de temperatuur loopt onverhoopt op, dan mag je niet naar huis en moet je op de warme locatie wachten? Of je moet je dier verplaatsen vanwege een stalwissel of naar de kliniek, maar dat mag dan eigenlijk niet? En voor andere dieren , waar laten ze de varkens als het te warm wordt voor transport? Denk niet dat het daar veel aangenamer is. Ik snap waarom er afspraken moeten komen, maar in de praktijk denk ik dat er nog wat problemen zijn.

juvalJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 16:52

betekent dan dus ook geen wedstrijden meer rijden met zulke temperaturen.

de meeste veetransportwagens hebben overigens climat control en/of airco.
als de nvwa bij warm weer mee zou denken en 's nachts zou willen werken bij de slachthuizen zou dit ook wel schelen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 17:03

pmarena schreef:
Klinkt als een goed idee, maar ik vraag me wel af in hoeverre er dan andere problemen voor die dieren zullen ontstaan, als ze niet weg mogen van de locatie waar ze zich op dat moment bevinden.

Dit lijkt me ook een hele terechte opmerking, zeker gezien afgelopen jaren we hier in het zuiden althans weken amper onder de 30 graden kwamen.

juval schreef:

als de nvwa bij warm weer mee zou denken en 's nachts zou willen werken bij de slachthuizen zou dit ook wel schelen.

En dit vergeten denk ik ook veel mensen, mogen die dan ook niet meer?

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 17:06

Fijn dat ze dit doen! Hier ben ik sowieso niet met de paarden bezig boven de 25. Snap ook niet dat mensen met 30graden nog willen rijden en op wedstrijd gaan.. Belachelijk vind ik het. gewoon niet vetrekken dus, als het boven de 25 dreigt te worden, dan blijf je ook mooi onder die 30, zelfs als het ''opeens'' 4 graden stijgt.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 17:42

DuoPenotti schreef:
pmarena schreef:

Dit lijkt me ook een hele terechte opmerking, zeker gezien afgelopen jaren we hier in het zuiden althans weken amper onder de 30 graden kwamen.

juval schreef:

En dit vergeten denk ik ook veel mensen, mogen die dan ook niet meer?

Wagens met climate control mogen wel rijden. :j

Transporten van vleesvee wordt er vaak wel naar de planning gekeken. Dat ze eerder vertrekken en eerder op plaats van bestemming zijn.
Bij lange transporten heb je verzamelplaatsen waar het vee van de wagen gaat. Als Ze een rit niet in 1 keer halen door bijvoorbeeld hitte.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 17:45

Emj_23 schreef:
Ik neem aan dat dan ook voor paarden geldt? Dus je gaat s ochtends met de trailer op pad en de temperatuur loopt onverhoopt op, dan mag je niet naar huis en moet je op de warme locatie wachten? Of je moet je dier verplaatsen vanwege een stalwissel of naar de kliniek, maar dat mag dan eigenlijk niet? En voor andere dieren , waar laten ze de varkens als het te warm wordt voor transport? Denk niet dat het daar veel aangenamer is. Ik snap waarom er afspraken moeten komen, maar in de praktijk denk ik dat er nog wat problemen zijn.

Ik kan me zo maar voorstellen dat er een uitzondering geldt voor dieren die medische hulp nodig hebben.
Maar een stalwissel is over het algemeen iets wat je wil, niet wat je moet; dat zou je ook 's avonds heel laat of 's morgens heel vroeg kunnen doen...

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 18:13

25 graden? Hang maar eens een thermometer in de gemiddelde trailer, die komt daar snel bovenuit.

30 graden is een goede temperatuur maar dan ook eens handhaven want dat gebeurd niet. Menig keer gebeld voor vrachtwagens vol varkens of kalkoenen bij 34 graden buiten, laat staan hoe warm in de auto, doen ze niks mee..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 18:20

Als zo'n wet wordt ingevoerd, kunnen ze er wellicht meer mee doen? :)

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 20:16

Vorig jaar mijn paard moeten vervoeren met 29 graden, voor vertrek thermometer in de trailer en het was 24 graden, onderweg beide raampjes helemaal open en op bestemming nogmaals gemeten en was 26 graden. Dat viel mij juist erg mee dat het niet heel erg warm was in de trailer. Maar paard alleen en geen stress van het vervoer en onderweg contact gehouden met thuisfront over eventuele files of ander oponthoud.
Dat wil niet zeggen dat het niet warm kan worden in een trailer of veevervoer vrachtwagen, zeker als die enige tijd stil staat en veel dieren op elkaar met stress = extra warmte.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 21:53

ff voor de grootste juichers, gaan jullie dan ook niet rijden??? want de meeste zijn voor vervoer verbod, maar laten hun paard wel gewoon boven de 30 graden hard werken om de training niet te verstoren...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 21:58

juval schreef:

Er wordt in de zomermaanden al extra ruim gewerkt, tijdens de periodes dat het hitte protocol van kracht is.

En nee, de meeste veetransport wagens hebben nog geen adequaat klimaatbeheerssysteem, de meeste wagens hebben gewone ventilatoren, maar geen echt koel- en/of verwarmingssysteem.
Dat zijn echt de luxere transporten, die doorgaans ook over veel langere afstanden vervoeren.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 22:42

speurneusc schreef:
ff voor de grootste juichers, gaan jullie dan ook niet rijden??? want de meeste zijn voor vervoer verbod, maar laten hun paard wel gewoon boven de 30 graden hard werken om de training niet te verstoren...

Ik ervaar om me heen juist dat iedereen er rekening mee houdt hoor.
Dan rijden mensen heel erg vroeg of laat.
En voor de paarden met buiten staan gaat er een tropenrooster in hier.
Dan gaan ze 2 uur eerder naar buiten, dus rond 5-6 uur s’ochtends.
Voor de ergste hitte naar binnen en zoveel mogelijk met rust laten en koelen waar nodig.
Ik herken het dus niet wat je zegt en ook wedstrijden met warm weer is het: ja doei ik ga dat beest niet in de trailer zetten met die snikhitte hoor! Dan maar mijn startgeld kwijt.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 23:38

Op zich een goed idee, maar mag je dan in geval van nood nog wel naar de kliniek? En als je ergens al bent, zou het inderdaad wel fijn zijn als je ook weer terug mag.. Hoewel je natuurlijk al wel van te voren op de weersvoorspelling ziet dat het over de 30C gaat worden, dus dan kun je al beslissen om niet te gaan. En nee, ik rijd inderdaad niet bij zulke temperaturen..

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 23:44

speurneusc schreef:

De meeste laten hun paard hard werken boven de 30 graden? In welke wereld leef jij, want ik zie dat echt nergens gebeuren!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 08:13

Vjestagirl schreef:
Ik kan me zo maar voorstellen dat er een uitzondering geldt voor dieren die medische hulp nodig hebben.

Niet als het aan de partij voor het klieren ligt.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 08:24

pmarena schreef:
Als zo'n wet wordt ingevoerd, kunnen ze er wellicht meer mee doen? :)

Die wet is er al, wordt niks mee gedaan. Woon vlakbij een slachthuis, nvwa is daar aanwezig maar de rijen met auto's stonden er bij dik 36 graden gewoon in de zon..

Het is voor groot vee nog wel te handhaven als ze zouden willen maat particulieren met paarden? Dat denk ik niet..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 08:28

Waar is die wet dan? Je had het over een situatie van 34 graden en in de openingspost staat dat ze de huidige max. van 35 graden te hoog vinden, dat die naar beneden moet naar 30 graden.

Als zo'n wet er al zou zijn dan had dit niet gehoeven, toch? :)

Als het 36 graden is op het moment dat ze staan te wachten voor het slachthuis, lijkt het me ook niet zinvol om de dieren dan maar weer terug te sturen naar waar ze vandaan komen :(:) Misschien dat ze dan wel kunnen bekeuren ofzo :?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 08:30

Ik vind het wel een goede zaak omdat het steeds warmer lijkt te worden in Nederland (helaas), dieren moeten beschermd worden tegen mensen. Vroeger was het een uitzondering om met 30 gr op wedstrijd te gaan, en dat was al niet lekker. Vervoeren kan s"morgens of s"avonds als het afgekoeld is maar gewoon niet op het heetst van de dag tenzij er nood is denk ik zo.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 08:31

pmarena schreef:
Waar is die wet dan? Je had het over een situatie van 34 graden en in de openingspost staat dat ze de huidige max. van 35 graden te hoog vinden, dat die naar beneden moet naar 30 graden.

Als zo'n wet er al zou zijn dan had dit niet gehoeven, toch? :)

Als het 36 graden is op het moment dat ze staan te wachten voor het slachthuis, lijkt het me ook niet zinvol om de dieren dan maar weer terug te sturen naar waar ze vandaan komen :(:) Misschien dat ze dan wel kunnen bekeuren ofzo :?

Lijkt me dat ze dan bij het slachthuis kunnen gaan zorgen voor koele ruimtes waar de dieren in kunnen en kunnen wachten? Ipv op een hete veewagen. Of zorgen voor koeling op de veewagens.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 08:32

speurneusc schreef:

Dat zie ik ook niet, sommige mensen die een lekkere koele geisoleerde binnenbak hebben kunnen wel meer doorrijden. De meeste mensen passen hun training aan.