Ongewenst gedrag binnen de paardensport

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Ongewenst gedrag binnen de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-21 17:50

KNHS.nl
Algemeen

Afbeelding
Foto: Amanda/ Bokt Wiki

Binnen de Nederlandse sport is op dit moment veel aandacht voor ongewenst en grensoverschrijdend gedrag. Verschillende sportbonden, zoals de Koninklijke Nederlandsche Wielren Unie (KNWU) en de Koninklijke Nederlandse Gymnastiek Unie (KNGU), hebben onderzoek gedaan binnen hun tak van sport en meerdere sportbonden zijn met onderzoek bezig.

Ook de KNHS heeft de afgelopen weken onderzoek gedaan naar de mate van ongewenst gedrag binnen de paardensport in Nederland. De onderzoek enquête is gesloten, 1353 personen hebben de vragenlijst volledig ingevuld. Uit de eerste analyse blijkt dat er in vergelijking met het landelijk gemiddelde (Prevalentie cijfers sport 2020, Mulder et al.) minder ongewenst gedrag voorkomt binnen de paardensport. Dit geldt zowel voor emotioneel, lichamelijk en seksueel ongewenst gedrag.

Ondanks dat de paardensport onder het landelijk gemiddelde lijkt te scoren heeft het thema onze aandacht. We zijn bezig met een diepgaandere analyse van de resultaten. Zodra dit gereed is zal er een uitgebreider bericht verschijnen op knhs.nl

Heeft u te maken gehad met ongewenst gedrag en wilt u dit melden of erover praten, dan kunt u contact opnemen met het Centrum Veilige Sport Nederland. Ook kunt u anoniem praten over uw ervaring via de chat van Fier!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 19:16

Misschien in de sport niet maar ze missen de grote groep meisjes die pony’s verzorgen. Ken verhalen die al vijftig jaar terug gebeurde dus zal nu ook ongetwijfeld nog aan de orde zijn.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 19:36

bigone schreef:
Misschien in de sport niet maar ze missen de grote groep meisjes die pony’s verzorgen. Ken verhalen die al vijftig jaar terug gebeurde dus zal nu ook ongetwijfeld nog aan de orde zijn.

Dat ook maar er staat ook enkel dat het minder is. Niet hoeveel minder.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 19:57

belle_boef schreef:
bigone schreef:

Dat ook maar er staat ook enkel dat het minder is. Niet hoeveel minder.

Tja, 200.000 leden waar het aan gevraagd zou kunnen zijn. Vast een kleine groep een enquête gestuurd. Maar er zijn naast de bvb 50.000 wedstrijdruiters ook nog zo’n 400.000 mensen die rijden. Die worden niet gevraagd en alles wat ik er mee wil zeggen is dat dit gewoon niet representatief is, in mijn ogen dan.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 20:25

bigone schreef:

Dit dus...hier in het dorp hebben er een aantal voor vast gezeten!

Maar ik ken ook vrijwillige verhalen, waarbij een moeder ooit tegen mij zei, ja je moet soms iets doen om hogerop te komen in de sport. Ging over haar minderjarige zoon...echt :r

Mar_jolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 21:04

Nee in de paardenwereld zijn helaas juist heel veel verhalen bekend. Ik heb in 2 hele heftige zaken mogen/moeten getuigen. Beiden figuren hebben er ook vast voor gezeten.
Maar los daarvan véél meer gezien, meegemaakt en gehoord... ik vraag me af hoe representatief dit 'onderzoek' is. Niet al te lang geleden plaatste bokt juist dat er in de paardenwereld zoveel mis gaat op dit gebied...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 08:09

Gaat iedereen die dit meegemaakt heeft zo’n enquête invullen...
Ik denk dat er meer leed is dan gezien wordt/bekend is...

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 08:22

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 08:41

listiglistje schreef:
bigone schreef:

Maar ik ken ook vrijwillige verhalen, waarbij een moeder ooit tegen mij zei, ja je moet soms iets doen om hogerop te komen in de sport. Ging over haar minderjarige zoon...echt :r

Klopt.Meestal gaat het om meisjes die zelf geen pony hebben en die dan ergens mogen verzorgen\rijden bij een eigenaar.Ook volwassen vrouwen komen op zo,n manier aan een paard soms, maar als die volwassen zijn en het zelf willen kun je niet van misbruik spreken denk ik.

Seltje

Re: Ongewenst gedrag binnen de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 08:43

Ik heb jaren op ballet gezeten, en daar was het echt 1000 x erger dan in de paardensport. Wat niet wilt zeggen dat het bij de paarden niet gebeurd, maar ik kan me we voorstellen dat het bij andere sporten nog meer gebeurd.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 08:52

[code][/code]
anjali schreef:
listiglistje schreef:

Klopt.Meestal gaat het om meisjes die zelf geen pony hebben en die dan ergens mogen verzorgen\rijden bij een eigenaar.Ook volwassen vrouwen komen op zo,n manier aan een paard soms, maar als die volwassen zijn en het zelf willen kun je niet van misbruik spreken denk ik.

Als je volwassen bent kies je ook niet om
Misbruikt te worden. Wat een rare beredenering

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:28

Seltje schreef:
Ik heb jaren op ballet gezeten, en daar was het echt 1000 x erger dan in de paardensport. Wat niet wilt zeggen dat het bij de paarden niet gebeurd, maar ik kan me we voorstellen dat het bij andere sporten nog meer gebeurd.

Ik heb ook op ballet gezeten maar dat was een 100% vrouwenwereldje. Al is dat natuurlijk niet overal zo.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:39

Seltje schreef:

Wat hier weer volledig over het hoofd gezien wordt is relativiteit.

Als je een bond van 500k leden gaat onderzoeken is het waarschijnlijk dat je op meer gevallen uitkomst dan bij een bond van 100k leden.; dan kan die bond van 100k leden, relatief gezien, nog steeds veel fouter zijn.

Immers 10.000 zaken op 100.000 leden is 10% maar 20.000 zaken op 500.000 leden is maar 4%.

Dat er foute dingen gebeuren in de paardensport, is niks nieuws onder de zon. De vraag is of het daadwerkelijk zoveel voor komt EN of je wel zicht kunt krijgen op de hele breedte (nee, dat lukt je dus niet).

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:44

anjali schreef:
Seltje schreef:

Ik heb ook op ballet gezeten maar dat was een 100% vrouwenwereldje. Al is dat natuurlijk niet overal zo.

Ten eerste heb je ook vrouwen die op vrouwen vallen en hun handen niet thuishouden. Ten tweede omvat misbruik meer dan alleen seksueel misbruik - zoals onlangs maar weer in de turnsport bleek. Als je hogerop gaat balletten, kan ik me best voorstellen dat je wordt uitgescholden om je gewicht, of dat je houding en bewegingen met geweld gecorrigeerd worden.

Mar_jolijn schreef:
Maar los daarvan véél meer gezien, meegemaakt en gehoord... ik vraag me af hoe representatief dit 'onderzoek' is. Niet al te lang geleden plaatste bokt juist dat er in de paardenwereld zoveel mis gaat op dit gebied...

Er wordt, nogmaals, alleen gezegd dat het in de paardensport minder erg is dan bepaalde andere sporten. Maar ik snap dat je daar geen boodschap aan hebt als je er zelf mee te maken krijgt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 10:00

@Belleboef, ik schreef niet voor niets: "Die volwassen zijn en het zelf willen." De titel van dit topic luidde: Ongewenst gedrag in de paardensport. Als men het zelf wil is het dus niet ongewenst.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 16:56

anjali schreef:
Seltje schreef:

En een vrouwenwereldje bestaat alleen uit keurige dames?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 17:13

Nee,dames zijn zeker niet allemaal keurig,maar sexueel misbruik van vrouwen onder elkaar lijkt me technisch wat moeilijk.Wel ander ongewenst gedrag zoals pesten. Ik weet niet op welk soort ongewenst gedrag dit onderzoek doelt.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 17:16

HoeO anjali?
Neem ballet: je been moet hoger ik help je even en raak je ondertussen op plekken aan die je niet wil.

Het gaat niet om penetratie he

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 17:17

anjali schreef:
Nee,dames zijn zeker niet allemaal keurig,maar sexueel misbruik van vrouwen onder elkaar lijkt me technisch wat moeilijk.Wel ander ongewenst gedrag zoals pesten. Ik weet niet op welk soort ongewenst gedrag dit onderzoek doelt.

Wellicht moet je je dan eens verdiepen in wat er onder "misbruik" valt.

Los daarvan, er zijn veel meer manieren om mensen te terroriseren die niet minder heftig zijn.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 17:19

Avelienvd schreef:
HoeO anjali?
Neem ballet: je been moet hoger ik help je even en raak je ondertussen op plekken aan die je niet wil.

Niet alleen dat, vrouwen kunnen ook prima penetreren, daar hoef je echt geen wormvormig aanhangsel voor te hebben. :+

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 17:29

lor1_1984 schreef:
Avelienvd schreef:
HoeO anjali?

Niet alleen dat, vrouwen kunnen ook prima penetreren, daar hoef je echt geen wormvormig aanhangsel voor te hebben. :+

True. Bedoelde idd penetreren met penis.