Te zware ruiters worden van paard gehaald in Keulen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Te zware ruiters worden van paard gehaald in Keulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 21:20

Horses.nl
Welzijn

Paarden zijn traditiegetrouw onderdeel van de grote carnavalsparade in Keulen op 'Rosenmontag'. Dit jaar ziet de organisatie er streng op toe dat te zware ruiters en te zware koetsen uit de optocht worden gehaald. De ruiters mogen maximaal 20 procent van het lichaamsgewicht van het paard wegen. Als ze meer wegen, kunnen de ruiters te voet verder.

Lees het hele artikel hier op Horses.nl

Kuggur

Re: Te zware ruiters worden van paard gehaald in Keulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 21:22

Vraag me af hoe ze dat gaan checken, paard op de weegbrug, en ruiter op de weegschaal?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 21:25

Godzijdank! Doorzetten die regel! _O_

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 21:26

Ik wou net zeggen.. gaan ze dan flinke mensen van het paard halen en ze en public wegen?
De insteek is goed, ik denk dat de uitwerking lastig wordt..

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 21:28

Staat in het bronartikel. Ze gaan uit van een paard van circa 550 tot 600 kilo en dus mag een ruiter max 90 wegen. Dat zal dus "op het oog" beoordeeld worden bij twijfel. En dan kun je altijd de ruiter nog wegen.

Van verschillende paardenrassen zullen ze het gemiddelde wel weten en dan is een sommetje snel gemaakt.

Voor de koets nemen ze een mobiel weegding mee.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 21:34

Nieuwsredactie schreef:
Horses.nl
De ruiters mogen maximaal 20 procent van het lichaamsgewicht van het paard wegen. Als ze meer wegen, kunnen de ruiters te voet verder.

Op een paard van 600 kg mag dus een ruiter van 120 kg. Overdreven streng zijn ze niet. In praktijk ook moeilijk te realiseren, maar als signaal vind ik het wel prima.

2
beert schreef:
Staat in het bronartikel. Ze gaan uit van een paard van circa 550 tot 600 kilo en dus mag een ruiter max 90 wegen.

20 % van 600 is toch 120?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 21:44

Haal alle paarden uit de optocht. Niet meer van deze tijd.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 21:47

koend schreef:
Nieuwsredactie schreef:
Horses.nl
De ruiters mogen maximaal 20 procent van het lichaamsgewicht van het paard wegen. Als ze meer wegen, kunnen de ruiters te voet verder.

Op een paard van 600 kg mag dus een ruiter van 120 kg. Overdreven streng zijn ze niet. In praktijk ook moeilijk te realiseren, maar als signaal vind ik het wel prima.

20 % van 600 is toch 120?

Ja, maar zadel enzo telt ook mee. Paarden zijn wellicht ook meer opgetuigd.

Dus grof gezegd 90 kilo voor de ruiter en 30 voor materiaal.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 21:51

Boras schreef:

Dat kun je gerust stellen voor paardensport in het algemeen. Op een paard gaan zitten is niet meer van deze tijd.

Prima aanpak, heus niet zwart-wit maar daarmee kun je wel excessen aanpakken.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 23:01

Boras schreef:

Wij paardenliefhebbers moeten stoppen met mensen die het anders zien met hun paarden terecht te wijzen.
Zolang er respect is voor de paarden is het allemaal ok. En dat respect kan zich op vele manieren uiten. Van het paard dat met de hardere omstandigheden in een natuurreservaat moet omgaan tot het in de watjes gelegde topsportpaard dat wel top moet presteren op sportgebied. Alles is relatief.

Maar als wij elkaar blijven afkatten, is dat koren op de molen van fanatiekelingen die maar tevreden zijn als ze op hun scherm naar de wilde mustangs kijken en ondertussen hun buurman zijn huisdier misgunnen.

Ik vind dat de kat in mijn zetel en mijn paard in zijn stal best een goed leven hebben. Niet ideaal, nee, maar wat is het ideaal paardenleven?

Laat die paarden maar in de stoet, zo zien de mensen ook eens iets moois!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 23:09

Er zullen sowieso veel minder paarden zijn, vanwege droes.

Afbeelding

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 23:39

Paarden hebben vind ik niets te zoeken in een carnavalsstoet, waar het juist om herrie gaat. Maar dat is mijn mening.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 00:03

Foi, hou toch op met alle paarden over 1 kam te scheren. Ik weet zeker dat mijn paard liever in een carnavalsoptocht huppelt dan over de Veluwe.

Hij houdt wel van vertier en ontmoet liever geen wild dier.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 00:05

prima niets mis mee. Ik had het ook over mijn mening dat is geen wet.:-) Ieder zijn mening.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 00:31

Esser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 00:44

Helemaal mee stoppen; paarden/ levende have in dergelijke optochten.... Waar is het welzijn van deze dieren? Vorig jaar zelf enorm geschrokken tijdens de carnavalsoptocht. |(

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 00:47

Esser schreef:
Helemaal mee stoppen; paarden/ levende have in dergelijke optochten.... Waar is het welzijn van deze dieren? Vorig jaar zelf enorm geschrokken tijdens de carnavalsoptocht. |(

[ [url=m/5boepc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik hoop dat je er niet alleen een foto van hebt gemaakt, maar ook de mensen er op hebt aangesproken? Of de organisatie?

On topic, goed initiatief!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 01:05

Rosenmontag is erg massaal. Veel te massaal voor paarden.

Rosenmontag

Je hebt het vast wel eens op TV gezien. De grootste carnavalsoptocht ter wereld. Met veel pracht en praal en prachtige wagens met soms een politiek thema of een andere persiflage naar een gebeurtenis uit het afgelopen jaar. De optocht is 7 kilometer lang, kent meer dan 12.000 deelnemers en 120 muziekkorpsen lopen mee voor een gezellig deuntje. Ondertussen worden door de diverse praalwagens tonnen met snoep over het publiek uitgestort. Alleen al in 2019 gaven de verenigingen meer dan 300.000 kilo aan snoep weg, en meer dan 700.000 repen chocolade. De Funkenmariechen (Dansmarietjes) gaven ook nog eens 300.000 bloemen weg.

In 2019 telde de Keulse Polizei meer dan 1 miljoen!!! bezoekers langs de route van de optocht. De optocht begint op het opstelterrein aan de Chlodwigplatz. De start van de route is om 10.00 uur. De eerste wagen zal volgens de planning rond 13.15 op het eindpunt zijn in de buurt van de Keulse Dom.

Bron: https://www.allesoverkeulen.nl/carnaval-in-keulen/

Wel wat anders dan de optochtjes hier.
Het is een letterijk en figuurijk een gigantisch leuk feest. Voor mensen.

Edit: quote en bron toegevoegd

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 09:26

Esser schreef:

Hemeltjelief, wat een hoeven! Waar heb je die foto genomen? En is er nog iets mee gedaan?

Esser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 09:43

Foto is genomen in Den Bosch/ Oeteldonk. Foto heb ik vervolgens op Social media geplaatst en daaruit zijn ontzettend veel reacties gekomen. Ook van mensen die gezamenlijk met de organisatie contact gingen opnemen om dit gruwelijke tafereel fors ter discussie te stellen. Helaas heb ik daarna geen contact meer kunnen krijgen over de afloop......

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 09:52

Esser schreef:

Het welzijn van dat paard is toch niet slecht omdat hij mee moest met de optocht, die hoeven waren voor die tijd al niet goed bijgehouden.

Wel goed dat je actie hebt ondernomen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 09:52

Misschien staat hij er nu dankzij die optocht nu juist beter bij :D

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 12:06

Helemaal top! Te zware ruiters hebben sowieso niks op paarden te zoeken. Sorry not sorry.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 13:30

Het gewicht van ruiters (M/V) is inderdaad wel een dingetje, maar wat is te zwaar?

Ik vermoed dat dat ook een beetje van het type paard (de pony) af hangt. Ik heb ooit eens op een arabiertje gezeten en was bang dat ik veel te zwaar was voor die dunne beentjes, maar de eigenaar (een arabieren trainster) zei dat dat geen enkel probleem was. Ik woog toen 80-85 kilo. Nu rond de 90.

Een ander ding is denk ik hoe de ruiter rijdt. Als ik in het verleden soms op maneges behoorlijk stevige dames in het begin van hun "ruiter carrière" zag "bonken" in het zadel, had ik best wel medelijden met de paarden. Gelukkig zijn er tegenwoordig maneges die ook op het gewicht van de ruiters letten.

Meelopen in een optocht heb ik vaak gedaan (in Leiden) en mijn paard vond het wel leuk. Ik ook trouwens! 7 kilometer (ik weet niet of dat de lengte van de stoet of de lengte van het parcours is. Ik vermoed het parcours) is een afstand van niks. Het enige is dat de optocht wel door moet lopen, want iedere keer stoppen en dan weer lopen vindt 'ie minder.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 13:40

Ik geloof best dat er paarden bestaan die het meelopen in de optocht wel interessant vinden of niets om de drukte geven. Maar het lawaai vind ik toch echt wel een dingetje. Nu ben ik zelf (helaas, soms) geboren met een erg goed gehoor. Dat betekent ook dat te veel lawaai en harde geluiden letterlijk pijn doen aan mijn oren. Een reden waarom ik carnavalstoeten en festivals/feesten mijdt als de pest. Oordopjes maken het wat draaglijker maar leuk is anders.

Paarden hebben veel en veel gevoeligere oren. Voor hen moet het absoluut een kwelling zijn. Hetzelfde voor honden trouwens.