Zorgen over terugloop aantal fokkers van Fries paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Zorgen over terugloop aantal fokkers van Fries paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-19 18:54

friesch dagblad
Fokkerij, KFPS
Afbeelding
Foto door Amanda

Het bestuur van het Koninklijk Friesch Paarden-Stamboek (KFPS) maakt zich zorgen over de sterke terugloop van het aantal fokkers van Friese paarden. Ten opzichte van 2003 is het aantal paardenfokkers met de helft teruggelopen. Er worden te weinig veulens geboren.

In het document KFPS Strategie 2019-2024, waarin het beleid voor de komende jaren wordt uitgestippeld, geeft het bestuur aan dat de fokkerij moet worden gestimuleerd. Zo moet het fokken van paarden interessanter worden, moet de deelname aan keuringen aantrekkelijker zijn, moeten nieuwe fokkers beter worden begeleid en moet hun kennisniveau omhoog.

Verzadiging
Belangrijkste oorzaken van de terugloop van het aantal fokkers zijn een zekere mate van verzadiging van de markt en minder handel en lagere prijzen als gevolg van de economische crisis vanaf 2008. Het KFPS had verwacht dat na het aantrekken van de markt en het herstel van de economie in 2015 het aantal dekkingen zou stijgen. Er worden weliswaar weer meer merries gedekt, maar het aantal dekkingen is nog niet op het gewenste niveau.

Rond de eeuwwisseling gingen stoppende melkveehouders zich bezighouden met het fokken van Friese paarden. Deze fokkers zijn nu vanwege hun leeftijd gestopt en hun plaats is niet ingenomen door jongere fokkers. Het KFPS constateert dat het fokken voor tentoonstellingen en keuringen als hobby onder druk staat. Bovendien is het houden en fokken van paarden een vrij kostbare aangelegenheid.

Momenteel worden er jaarlijks zo’n 3500 veulens geboren. Dit levert volgens het KFPS nog geen direct gevaar op voor inteelt, maar wat meer veulens zal het Friese paard in brede zin wel ten goede komen. Het stamboek streeft naar 4500 veulens in 2024.

Lees het volledige artikel op de site van het Friesch Dagblad.

joyce B

Re: Zorgen over terugloop aantal fokkers van Fries paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 18:59

Als de markt al verzadigd lijkt is het alleen maar goed dat er niet te veel gefokt wordt. Van de dieren wil je ook graag dat ze goed terecht komen...

lazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 19:29

Bijzonder dat het KFPS zich hierover verbaasd, het is als jonge fokker praktisch onmogelijk om ertussen te komen, dus als jij investeert om je paard prof.voor te laten brengen krijg je daarop nauwelijks gerichte feedback en paard maand later een formulier met de score (Die soms totaal niet reëel is)
Ik ben van menig dat ik dan mijn geld wel ergens anders in kan steken in plaats van een bodemloze put en het gevoel hebben dat ik de kas aan het spekken ben.
Ik denk met het huidige beleid dat het ook niet gaat veranderen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 19:54

Hoe zit het dan met de int. markt? Die was toch, voor zover ik weet, enorm aan het groeien?

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 20:03

Ja dat idee had ik ook Aillil, ik verbaas me dan ook nogal over dit artikel.
Ik dacht dat het het Friese paard voor de wind ging.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 21:01

Hier nog iemand die verbaasd is over dit bericht. Ik hoor ook andere geluiden.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 10:34

JudithO schreef:

Nee, ik ben niet verbaasd dat fokkers het voor gezien houden. Veulens verkopen uit preferente merries met een IBOP van resp. 90+ en 82, voor rond de 3.000 euro. Ik ben met de Friese fokkerij gestopt en voel me er wel bij.

amke1305

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 16:26

Vriendjespolitiek. Ons-kent-ons. Bestuurlijke chaos. Je komt er niet tussen en om eerlijk te zien, als je enig zelfrespect hebt wil je er ook niet tussenkomen. Ook hier gestopt met het fokken van friezen. Deels vanwege de voorgaande redenen en deels omdat tegenwoordig de trend is om Friezen te fokken als rijpaarden en wij vinden die 'ouderwetse' Friezen veel mooier.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 16:33

Ik hoor ook veel mensen die bewust niet voor een Fries kiezen vanwege de gezondheidsproblemen. Misschien speelt dat mee?

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 16:56

misterA schreef:
JudithO schreef:

Nee, ik ben niet verbaasd dat fokkers het voor gezien houden. Veulens verkopen uit preferente merries met een IBOP van resp. 90+ en 82, voor rond de 3.000 euro. Ik ben met de Friese fokkerij gestopt en voel me er wel bij.

Hier kan ik me helemaal in vinden...als ik op fb of elders de oproepjes tegenkom van mensen die een topbraaf paard zoeken, het liefst al lekker veelzijdig beleerd en dan als klap op de vuurpijl erbij zetten...liefst in de lage prijsklasse. Daar gaan mijn paarden dus ook niet naartoe.
Ik heb al jaren friezen en hoewel ik ook wel eens hoor over de gezondheidsproblemen heb ik hier zelf nog nooit mee te maken gehad. Mijn paarden zijn super sterk en gezond zonder klachten ( even afkloppen natuurlijk)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 17:04

Markt verzadigd?
Volgens mij is er toch wel vraag naar 'gewone' Friezen... Maar die zijn niet te vinden.

Twee jaar terug althans, fokker zocht een 'gewone' merrie, 3e premie stamboek was prima, maar dan ook voor gewoon geld. Maar beneden de 8.000 vond hij deze niet.

Ik denk inderdaad dat het eerder ligt aan het ons-kent-ons wereldje en stappen mensen liever het wereldje niet in om de genetische defecten waar je rekening mee dient te houden.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 20:33

Ik denk dat het geld vooral nog bij de iets oudere mensen zit en minder bij de jongere mensen. Veel mensen van mijn leeftijd en iets jonger zitten met dikke hypotheken, huizen die financieel onder water staan, kinderen, beide veel werken en houden relatief weinig tijd en geld over voor een hobbyfokkerij. Een paard op pension of met wat geluk een paar rijpaarden bij huis is wat ik zie vaak het maximaal haalbare. En dan de gezondheidsproblemen bij het ras, de aanzienlijke kosten voor stamboekkeuringen, lidmaatschappen en het gedoe wat er toch de laatste jaren steeds is, ...

Mrsstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 23:33

15 jaar geleden, heb ik mijn laatste friese paard gefokt.
Toendertijd al luxe, vergeleken met nu een zeer ouderwetse type <3
Erg jammer dat de super ranke, wat lang gelijnde, zwarte paarden met amper behang (benen) hét Friesche Paard verstoten. Fokkers en liefhebbers van het Friesche paard (min.10 jaar terug) zagen hun paarden onderaan eindigen op keuringen, wat de marktwaarde bepaald. Niet iedereen ging/gaat mee in het (continu) vernieuwende (luxere) Fokkerijdoel van KFPS.
Het stamboek heeft zélf bijdrage aan geleverd aan terugloop van alles.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 07:28

Mrsstorm schreef:
15 jaar geleden, heb ik mijn laatste friese paard gefokt.
Toendertijd al luxe, vergeleken met nu een zeer ouderwetse type <3
Erg jammer dat de super ranke, wat lang gelijnde, zwarte paarden met amper behang (benen) hét Friesche Paard verstoten. Fokkers en liefhebbers van het Friesche paard (min.10 jaar terug) zagen hun paarden onderaan eindigen op keuringen, wat de marktwaarde bepaald. Niet iedereen ging/gaat mee in het (continu) vernieuwende (luxere) Fokkerijdoel van KFPS.
Het stamboek heeft zélf bijdrage aan geleverd aan terugloop van alles.

Dat is het originele Friese paard anders... In de jaren 60 te veel gekruist met werkpaarden. Weet je nog? Die drie hengsten die over waren? Het gebruik van het Friese paard op het land wat niet echt ideaal was vanwege hun bouw?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 07:32

Ik ben geen fokker, maar voor mij ook geen fries.
Ze mankeren stuk voor stuk wel wat.
Te rank, te luxe.
Niks dat ouderwetse type.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 08:29

Als ik om me heen hoor van mensen die wel Friezen fokken wat een problemen die paarden hebben , dan zou ik ook meteen stoppen. Er komt bijna altijd een veearts aan te pas met de bevalling/ het jonge veulen.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 08:57

Kan je dat nog vinden dat ouderwetse type, vind het persoonlijk ook mooier.

In het artikel in de link staat dat het wel goed gaat met het friese paard, maar dat het ontbreekt aan jonge mensen die het (fok)stokje overnemen.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 09:03

Ik gooi het even over een heel andere boeg.
Ik ken mensen die altijd hele fijne veulens fokten. Maar geen grote naam in de Friezenwereld waren.
Ik kan me van alle jaren niet 1x herinneren dat ze goed door de keuring kwamen.
1 jaar hebben ze de veulens uitbesteedt naar een "grote naam" en voila.... bijna alle veulens 1e en 2e premie.
Wat geef je dan als boodschap mee aan de kleine fokker?

Ik vind het het mooiste ras, vaak hele fijne paarden en geschikt boor vele doeleinden.

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 09:23

LaPluche schreef:
Ik gooi het even over een heel andere boeg.
Ik ken mensen die altijd hele fijne veulens fokten. Maar geen grote naam in de Friezenwereld waren.
Ik kan me van alle jaren niet 1x herinneren dat ze goed door de keuring kwamen.
1 jaar hebben ze de veulens uitbesteedt naar een "grote naam" en voila.... bijna alle veulens 1e en 2e premie.
Wat geef je dan als boodschap mee aan de kleine fokker?

Ik vind het het mooiste ras, vaak hele fijne paarden en geschikt boor vele doeleinden.

Ja dat heb ik idd ook vaker gehoord...daar kan ik me ook iets bij voorstellen. Plus de flinke kosten om je paard keuringsklaar te krijgen en voor te laten brengen. Dat is waar de jongere misschien bij afhaken.

De vele gezondheidsproblemen wat ik hierboven lees herken ik totaal niet bij mijn eigen friezen of zelfgefokte veulen. Ik denk dat die problemen echt behoorlijk meevallen maar het kan natuurlijk ook zijn dat ik en de friezenmensen om mij heen steeds geluk hebben en bijzonder fijne brave meewerkende gezonde mooie paarden treffen.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 11:54

Veel van de hier genoemde problemen zie je ook bij andere rassen. Een paard moet professioneel worden voorgebracht op een keuring. Dat heeft niets te maken met "bekende "namen. Daarna , om een paard echt kostendekkend te kunnen verkopen, moet je weer de juiste handelsrelaties hebben of vinden. De gewone of hobbyfokkers hebben die relaties helaas niet. Daardoor is fokkerij echt hobby, de hoofdprijs ligt verder op de route.
Ook de friezenfokkerij heeft een behoorlijke slag gemaakt, vooral richting de dressuursport, groter, meer beweging vanuit de achterhand. De veelzijdigheid is er nog wel. Keuringen aan de hand zijn achterhaald, daarmee ishet KFPS niet meer bij de tijd.
Gezondheidsproblemen zijn er wel, vooral enkele erfelijke aandoeningen. Dat wordt niet echt aangepakt, halfslachtig beleid. Was men maar zo fel op deze aandoeningen als op de andere 'erfelijke" gebreken die men wel zeer voortvarend heeft aangepakt zoals de vosfactor , en met succes . Ook het wit% is heel erg... :(:)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 12:13

Hobbyhorse schreef:
Kan je dat nog vinden dat ouderwetse type, vind het persoonlijk ook mooier.

.

Ja hoor je vind ze nog wel , zie op FB toch wel wat mensen met het "oude type "fries , ik heb er zelf ook 3.

De friese hengsten van nu maken me echt de pis niet lauw , zou er zelf dus ook nooit mee willen fokken , mijn friese merrie is echt een heel stevige dame, toen ik een hengst zocht heb ik dus ook buiten de goedgekeurde stamboekhengsten gezocht , en daar wel het type fries gevonden wat voor mij meer aan mijn fokdoel voldeed. Ik denk dat meer mensen dat misschien doen en dat er dus wel friezen gefokt worden maar niet allemaal voor het stamboek .

Mijn veulens konden wel in een B register geregistreerd worden ( was nl wel een stamboek hengst maar geen goed gekeurde) ,maar de eigenaren van de veulens hadden daar geen behoefte toe, dus is nooit gedaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 14:34

Oke misschien gooi ik een knuppel in het hoenderhok maar ik vind de friezen qua beweging er juist enorm op vooruit gegaan. Wel blijven de verhoudingen en de rug een punt van aandacht imo, ik zie wel vaker lange en slechte ruggen.

Het barokke model is meer in evenwicht gebouwd en sterker volgens mij, maar qua galop en uithoudingsvermogen was dat natuurlijk altijd wel wat minder.

Het mooiste zou het zijn als er gewoon verschillende stromingen binnen het stamboek zouden kunnen bestaan.Sport versus barok oid.

Ik vind friezen in ieder geval over het algemeen zeer gebruiksvriendelijke paarden.