Totilas in kliniek in plaats van Grand Prix Special *Update*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Totilas in kliniek in plaats van Grand Prix Special *Update*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 11:39

* http://www.bokt.nl / http://www.st-georg.de / http://www.nos.nl

Afbeelding
Foto: Sjoert.com

Voor Matthias Rath en Totilas zijn de Europese Kampioenschappen in Aken voorbij. Dit heeft Paul Schockemöhle bevestigd. De hengst die tijdens de Grand Prix van gisteren voor een discussie zorgde moet in een kliniek worden onderzocht.

Het dier zal niet langer concurreren in Aken en het is meer dan twijfelachtig of hij ooit weer deel zal nemen aan een dressuurwedstrijd. "Het paard was in de Grand Prix niet in orde, dat heb ik ook gezien", vertelt Schockemöhle die de wedstrijd thuis op televisie volgde. Niettemin was hij ontevreden over de scores van de juryleden, vooral met het Duitse jurylid Katharina Wüst was Schockemöhle het niet eens. "Het was goed dat hij in de uitgestrekte draf slechte cijfers kreeg, maar hij heeft ook een heleboel onderdelen goed gedaan", aldus de eigenaar van het paard. Wüst gaf slechts 72.900% en het Franse jurylid Jean Michel Roudier gaf nog lagere punten met 71.600%. Dit kwam overeen met plaats 20 en 21 in het klassement. Totilas eindigde uiteindelijk met een score van 75.971 procent en werd hiermee zesde.

De hengst is vandaag naar een paardenkliniek in Aken gebracht en er zal volgens Schockemöhle een MRI gedaan worden om eventuele schade te diagnosticeren. De röntgenfoto die werd gemaakt voor het EK was prima. Hoe het nu verder zal gaan met het voormalige "wonderpaard" zal Schockemöhle samen met mede-eigenaar Ann-Kathrin Linsenhoff beslissen in de komende dagen. Een nieuwe start in de sport zal volgens Paul alleen gebeuren "als hij fit genoeg is om drie proeven te rijden." Dus de Grand Prix, Grand Prix Special en Freestyle, zoals het genoemd wordt in de Duitse Kampioenschappen. Als alternatief kan een pensioen van de wedstrijdsport gekozen worden waarbij Totilas nog wel als dekhengst gebruikt zal worden, ook dat sluit Schockemöhle niet uit.

Er waren al vele weken discussies over de terugkeer van de hengst. Na een jaar van letsel keerde de vijftienjarige hengst nog maar kort geleden terug in de wedstrijdring. Voor de Grand Prix werd er al getwijfeld over de gezondheid van de hengst. Keuringsdierenartsen vonden het linker achterbeen niet in orde. Één van de twee dierenartsen gaf aan om Totilas niet direct goed te keuren, maar voorzitter van de jury, Katrina Wüst, besloot hem te passeren. "Voor mij is Totilas fit genoeg om te concurreren tijdens de keuring. Het was tenslotte geen kwestie van een verkoopkeuring."

UPDATE:
Na onderzoek blijkt Totilas een botontsteking bij zijn linkerhoef te hebben. Hierdoor is hij zeker vier tot vijf maanden uitgeschakeld.

"Hij kampt voortdurend met Robben-blessures", vertelt Sjef Janssen. "Het is de ene blessure na de andere. We krijgen hem wel telkens weer goed, maar misschien moeten we hem zijn oude dag gunnen en alleen nog laten dekken." Volgens Janssen valt het niet uit te sluiten dat met deze blessure de sportcarrière van de zwarte hengst voorbij is.

Bekijk hier het filmpje van het interview met Sjef Janssen

smileydees

Re: Totilas in kliniek in plaats van Grand Prix Special

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 11:42

Arme Totilas. Ik hoop voor het paard dat ie als dekhengst aan de slag mag. :7

xRodrigro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 11:43

Erg jammer...maarja :(

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 11:43

Mijn god, als hij nu wordt teruggetrokken uit de sport is dat echt het briljante einde van de trieste soap...

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 11:44

Zo jammer! Ik gunde MAR echt het succes met Totilas na al het gedoe... :(

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 11:45

Lijkt me een heel verstandig besluit, hoe jammer het ook is..

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 11:45

Paard is fysiek gewoon niet (meer) in staat tot dit niveau. Mooi dat hij samen met Rath laatst nog een keer heeft laten zien dat ze als combi best wel willen, maar wanneer het niet meer gaat dan is het geen gek idee om hem terug te trekken uit de sport en alleen nog in te zetten voor de dekdienst. Dat paard heeft blessure na blessure. Sneu voor het hele team rondom dit paard. Ik had het ze echt van harte gegund, heel jammer!

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 11:47

:= arm dier, zou de soap om hem nou nooit ophouden...

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 11:48

Echt heel erg jammer voor iedereen. Ik begrijp niet dat mensen nog steeds kwaad zijn en zich bedrogen voelen. Ik had het allerbeste gegund voor Totilas en zijn nieuwe eigenaren. Dat verdienen ze gewoon net zo goed als geen ander. Dat eeuwige gehaat van die Nederlanders, walgelijk vind ik het en ronduit triest. Zeer onsportief. Misschien zat Totilas wel gewoon aan zijn top en kón hij nou eenmaal niet meer. Het dier is ook ouder geworden. Het valt me zo vies tegen dat iedereen het maar op de ruiter blijft steken. Hou toch eens op zeg. Word volwassen en leer eens redeneren.

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 11:49

Ahaa, dus blijkbaar waren er tijdens de keuring toch al twijfels. Blijf het wel sneu vinden voor MAR.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 11:50

Ehhhh mercury, waar zie je dat in dit topic gebeuren???

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 11:51

Godver, dat is ze toch niet gegund. Ik hoop dat hij met sportief pensioen mag en misschien nog als leerpaard in de iets lagere regionen tzt. Recreatiepaard en lekkere buitenritjes zal er wel niet inzitten.

Ontzettend bizar btw dat dierenartsen hem niet fit verklaren en een JURY nb zegt dat hij wel kan starten. Hele rare redenering!!!

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 11:52

Natasja91 schreef:

Hoogstwaarschijnlijk (nog) niet hier, maar als je een blik op Facebook werpt dan zakt het moed me in de schoenen. Daarnaast zijn er meerdere topics op Bokt die wel alweer richting die kant gaan. Vind ik echt heel erg jammer.

eenitraM

Re: Totilas in kliniek in plaats van Grand Prix Special

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 11:53

Totiwas :')

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 11:54

Heel erg sneu. Maar ik denk dat het voor het paard beter is dat hij met pensioen gaat.

Citaat:
Voor de Grand Prix werd er al getwijfeld over de gezondheid van de hengst. Keuringsdierenartsen vonden het linker achterbeen niet in orde. Één van de twee dierenartsen gaf aan om Totilas niet direct goed te keuren, maar voorzitter van de jury, Katrina Wüst, besloot hem te passeren. "Voor mij is Totilas fit genoeg om te concurreren tijdens de keuring. Het was tenslotte geen kwestie van een verkoopkeuring."

Maar ik vind dit echt te bizar voor woorden. In de proef zie je ook dat het paard pijn heeft. In verzet gaat als hij dat linker achterbeen moet belasten.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 11:54

wat jammer zeg, het was ze allemaal zo gegund!

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 11:55

M3lisss schreef:
Mijn god, als hij nu wordt teruggetrokken uit de sport is dat echt het briljante einde van de trieste soap...

Rare opmerking....

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 11:55

xMercury schreef:
Natasja91 schreef:

Hoogstwaarschijnlijk (nog) niet hier, maar als je een blik op Facebook werpt dan zakt het moed me in de schoenen. Daarnaast zijn er meerdere topics op Bokt die wel alweer richting die kant gaan. Vind ik echt heel erg jammer.

Ah zo, ja dan heb je inderdaad volkomen gelijk.

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 11:57

eenitraM schreef:
Totiwas :')

:') :') :') :')

_clau_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 11:57

xMercury schreef:
Echt heel erg jammer voor iedereen. Ik begrijp niet dat mensen nog steeds kwaad zijn en zich bedrogen voelen. Ik had het allerbeste gegund voor Totilas en zijn nieuwe eigenaren. Dat verdienen ze gewoon net zo goed als geen ander. Dat eeuwige gehaat van die Nederlanders, walgelijk vind ik het en ronduit triest. Zeer onsportief. Misschien zat Totilas wel gewoon aan zijn top en kón hij nou eenmaal niet meer. Het dier is ook ouder geworden. Het valt me zo vies tegen dat iedereen het maar op de ruiter blijft steken. Hou toch eens op zeg. Word volwassen en leer eens redeneren.

I feel the same!

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 11:58

damian23 schreef:
Heel erg sneu. Maar ik denk dat het voor het paard beter is dat hij met pensioen gaat.

Citaat:
Voor de Grand Prix werd er al getwijfeld over de gezondheid van de hengst. Keuringsdierenartsen vonden het linker achterbeen niet in orde. Één van de twee dierenartsen gaf aan om Totilas niet direct goed te keuren, maar voorzitter van de jury, Katrina Wüst, besloot hem te passeren. "Voor mij is Totilas fit genoeg om te concurreren tijdens de keuring. Het was tenslotte geen kwestie van een verkoopkeuring."

Maar ik vind dit echt te bizar voor woorden. In de proef zie je ook dat het paard pijn heeft. In verzet gaat als hij dat linker achterbeen moet belasten.

Wat is de bron hier van?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 11:58

Zonde.
Wie weet komt hij nog leuk als junioren paard aan de gang :)

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 11:59

Heel triest zeg.. Had het Rath zo gegund en nu dit.. Vind ook dat niemand hem dit kwalijk moet nemen, wie weet hoe het was gelopen als hij bij Edward Gal was gebleven. Hij presteerde al op jong niveau erg goed, misschien dat nu wel blijkt dat dat allemaal wel niet zo goed is geweest.. Het zou mij niet verbazen in elk geval :)

EngeltjeS

Ik vind het echt zo jammer, zo sneu voor het mooie paard.
Stiekem hoop ik dat hij nu echt mag (en kan) genieten van een mooi pensioen.

Hij heeft de wereld genoeg laten zien. Dat hij talent heeft, weet iedereen.
Maar er is een grens, en volgens mij, is die bereikt.

karijn

Het was te verwachten, jammer, ik had gehoopt op nog mooie proeven van Totilas.