Grote som geld opgehaald voor zwaar gewond paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Grote som geld opgehaald voor zwaar gewond paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 15:31

http://www.bokt.nl / http://www.horsetalk.co.nz

Afbeelding

Een paard dat in de Verenigde Staten uren heeft vastgelegen in prikkeldraad en beide oren moet missen, is begonnen aan zijn herstel. Voor het paard is inmiddels bijna $15.000,- opgehaald. Hiervan kan de medische zorg voor het dier betaald worden.

Op nieuwjaarsdag kreeg de Oklahoma City Animal Welfare Division een telefoontje met een verzoek tot het opruimen van een dood paard. Gezien de feestdagen werd er nog een dag gewacht om het dier op te halen. Toen de medewerkers aankwamen bij het paard bleek dat het dier nog steeds in leven was. Het paard zat compleet verstrikt in prikkeldraad en zijn oren waren afgebeten.

Rudy is direct naar een kliniek gebracht. "Ondanks dat hij in vreselijke conditie was, hinnikte hij naar de dierenarts." zegt Natalee Cross die de rehabilitatie van Rudy op zich heeft genomen. "Rudy heeft intensieve zorg nodig, maar hij krijgt de kans die hij verdient."

Het paard heeft onder meer wonden op het hoofd en mist daarnaast beide oren. Ook mist er een groot gedeelte aan de rechterkant van het hoofd. Aan die kant zijn ook de oogleden afgescheurd. Daarnaast heeft het paard ook nog een gebroken kaak en vele wonden over de rest van het lichaam.

"Hij is nog niet uit de gevarenzone, maar we hopen dat hij blijft vechten. Ik weet dat niet iedereen het eens is met het feit dat we dit paard willen helpen. Sommigen vinden dat hij beter af is als hij ingeslapen wordt. Maar, Rudy is nu hier. Hij heeft het ergste gedeelte van zijn beproeving al gehad."

Het paard heeft twee dagen vastgelegen in de vrieskou en is vermoedelijk aangevallen door honden, maar maakt het nu goed. "Zijn wonden genezen zoals ze moeten. Hij ziet er nog vreselijk uit, maar de wonden zijn niet langer levensbedreigend. We moeten wel oppassen voor infecties zoals tetanus, aangezien we zijn vaccinatiegeschiedenis niet kennen. Rudy krijgt nu sterke antibiotica en pijnstillers. Hij eet en drinkt goed en ondanks dat hij twee oren mist kan hij nog wel horen."

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 15:34

Het kan aan mij liggen en zonder foto's kan ik er me haast niks bij voorstellen, maar dit dier had toch beter kunnen worden afgemaakt?

Edit: foto's bekeken, wat vreselijk. Ik blijf dus bij het afmaken.

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 15:36

KimD schreef:
Het kan aan mij liggen en zonder foto's kan ik er me haast niks bij voorstellen, maar dit dier had toch beter kunnen worden afgemaakt?

Ik dacht precies het zelfde

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 15:39

Voor foto's moet je even op de site die boven het bericht staat klikken, maar ik raad het je niet aan...

Arm arm ding. |(

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 15:39

KimD schreef:

Phoe..Arm dier ;( .Helemaal met je eens, ik zou zo'n dier ook direct uit zijn lijden verlossen..

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 15:40

Ik had het dier ook laten inslapen... Vreselijk zeg! ;(

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 15:41

Vreemd inderdaad dat dit dier dan met zo ontzettend veel geld er bovenop wordt gebracht, terwijl ik net zoals jullie zou denken: in laten slapen.
Er zijn genoeg andere dieren die gewond zijn en al als het meer dan €100 kost worden ingeslapen, en deze..?
Soms snap ik mensen echt niet, maar mooi dat het dier het goed maakt.

Yontheke

Marise01 schreef:
Voor foto's moet je even op de site die boven het bericht staat klikken, maar ik raad het je niet aan...

Arm arm ding. |(

OMG! Een dier in die toestand sleep je toch niet meer mee in een trailer naar een kliniek die is beter af als je hem ter plekke afmaakt..
Arm dier.

sanne1992

http://horsetalk.co.nz/2015/01/05/suppo ... z3NxRjeVbu

Hier staan foto's bij, maar zal het zeker niemand aanraden met een zwakke maag!

Ik weet niet waar ik voor gekozen had. In laten slapen of de operatie....
Maar hoe dan ook, het feit dat er mensen zijn die ervoor vechten. En mensen zijn die steunen door geld te doneren, getuigt bij mij een groot respect!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 15:42

Deze was dood beter afgeweest , gruwelijk laat hem gewoon gaan

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 15:43

Mwah, zoals ik in het artikel lees is het vooral schade aan de huid. Dat geneest wel weer...
Read more: http://horsetalk.co.nz/2015/01/05/suppo ... z3NxTEtceO
Reuse: You may use up to 20 words and link back to this page. Other reuse not permitted
Follow us: @HorsetalkNZ on Twitter | Horsetalk on Facebook

Citaat:
“His wounds are healing as they are supposed to. Yes, his wounds look horrible, but the wounds are not life-threatening problems, as most of it is just skin.

“However, we have to watch for things like tetanus, since we don’t know his vaccine history.

“So far, nothing appears to be infected and he is on strong antibiotics and pain reliever. He doesn’t act as though he is in pain. He is chewing, eating, and drinking.

Rudy is on the road to recovery.
Rudy is on the road to recovery.
“He can see out of both eyes. We are leaving one eye covered with antibiotic ointment in it, so that it can heal.

“He can hear also, as he knows when I am coming and can hear me open his stall door. So far, he isn’t showing any lameness in his legs, most of those wounds appear to be superficial. We are watching one wound, as we want to make sure it is not in his tendon sheath. So far, that appears to be good also.”

Isamack_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 15:45

Aukelizzy schreef:
KimD schreef:

Phoe..Arm dier ;( .Helemaal met je eens, ik zou zo'n dier ook direct uit zijn lijden verlossen..

Zou ik ook doen. Misschien denken ze dat het beter is voor het paardje als ze hem helpen.
Heel zielig Y;( Ik blijf ook bij afmaken

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 15:47

Mijn eerste gedacht was ook afmaken, maar na het verhaal gelezen te hebben ben ik er niet zo zeker van. Blijkbaar had dit dier nog meer dan genoeg levenslust na die verschrikkelijke 2 dagen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 15:48

Grote Goden, zulke horrific verwondingen aan een paardenhoofd heb ik nog nooit gezien!

Het is dat men beweert dat het dier nog graag wil leven (de maatstaf hiervoor is natuurlijk vanuit menselijk oogpunt te bezien) maar anders zou je dit dier idd genadig afmaken.

Het zal de rest van diens leven gehandicapt blijven en extra speciale zorg nodig hebben ivm de open oorgangen (oren zijn totaal weg!), de vraag is of het het volle zicht in beide ogen weer terugkrijgt, en dan die gebroken kaak (bit, bitloos, helemaal nooit optomen lijkt me eerder).

Het criterium zou moeten zijn: kan het paard ALS PAARD nog een happy bestaan bijv. op de wei leiden.

Het missen van (een deel van) het zicht is op zich geen ramp die tot euthanasie zou hoeven leiden, maar dit gecombineerd met het missen van een zo belangrijk communicatiemiddel als de beide oren kan toch tot enorme communicatieproblemen met andere paardenmaatjes leiden...

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet wat ik hiervan moet vinden, een moeilijk moreel en ethisch dilemma...
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 05-01-15 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 15:50

Getverdemme wat naar voor dat beestje ;( . Ik had het dier ook in laten slapen als het aan mij lag...
Nouja, zolang het paard voor zijn leven blijft vechten kan het best goed komen, ze zullen vast wel weten wanneer het niet meer gaat en hopelijk zullen ze hem dan zo snel mogelijk uit zijn lijden verlossen... :(:)

En er is tot dusver geen eigenaar bekend? :?

Fijn overigens dat er zoveel geld ingezameld is voor de revalidatie, maar zoals bovengenoemd. Waarom voor dit dier wel en voor zoveel andere dieren dan niet?
Omdat dit een extreem geval is wat je niet elke dag ziet? -O-

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 15:50

Het blijft moeilijk om een grens te trekken. Inslapen of niet.

Nu ze aan het traject begonnen zijn hoop ik in ieder geval dat hij er weer bovenop komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 15:54

Ik volg hierin volledig jouw mening terpentijn. Communicatie tegenover andere paarden is er niet meer. Paard lijd vreselijke pijnen op dit moment en heeft nog een lange weg tot herstel te gaan. Denk verder ook aan regelmatig oorontstekingen vanwege de gaten die gaan blijven etc.

Isamack_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 15:54

Zwartvosje schreef:
Fijn overigens dat er zoveel geld ingezameld is voor de revalidatie, maar zoals bovengenoemd. Waarom voor dit dier wel en voor zoveel andere dieren dan niet?
Omdat dit een extreem geval is wat je niet elke dag ziet? -O-

Ik hoop maar dat zoiets niet iedere dag gebeurd. Zou niet leuk zijn als dit elke dag gebeurd... Y;(

FromNorway schreef:
Het blijft moeilijk om een grens te trekken. Inslapen of niet.

Nu ze aan het traject begonnen zijn hoop ik in ieder geval dat hij er weer bovenop komt.

Ik hoop ook dat ie er boven op komt en als het allemaal niet werkt moeten ze hem uit zn lijden verlossen...

Ik heb ook groot respect voor die dierartsen dat ze zoiets mogelijk maken, dat een paard zonder oren gewoon kan blijven horen. Dit is een bijzonder geval en ik hoop niet dat zoiets nog gebeurd

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 15:55

Wellicht gaat dat wel prima? Paardencommunicatie gaat veel vanuit de oren, maar niet enkel de oren

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 16:01

PowerReiner schreef:
Mijn eerste gedacht was ook afmaken, maar na het verhaal gelezen te hebben ben ik er niet zo zeker van. Blijkbaar had dit dier nog meer dan genoeg levenslust na die verschrikkelijke 2 dagen.

Mee eens, vooral ook omdat
Citaat:
Hij eet en drinkt goed

LicentioFide

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 16:09

Ik zou zeggen: dat is genoeg geld voor een spuitje, jeetje van sneu..

Beukenoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 16:15

Waarom nog een lijdensweg aangaan met dit paard.
Inslapen was beter geweest.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 16:16

Vermeldt de geschiedenis eigenlijk ongeveer de leeftijd van dit paard, dat kan ook nog wel eens wat uitmaken qua aanpassingsvermogen.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 05-01-15 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Majolen

Re: Grote som geld opgehaald voor zwaar gewond paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 16:21

Wat ik mij afvraag... Waar is de eigenaar?

Equilibria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 16:27

De foto's zijn verschrikkelijk. Het verbaasd mij ook eerlijk gezegd dat ze hem in leven houden. Echt heel erg dit.