Gent verbiedt toeristische paardenkoetsen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Gent verbiedt toeristische paardenkoetsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-19 23:37

het laatste nieuws
Overige

Deze zomer zijn ze er nog, vanaf volgend jaar niet meer: paardenkoetsen in de Belgische stad Gent. De stad wil met het verbieden van de toeristische tochten met paard en wagen de impact van het toerisme op de binnenstad beperken. De enige Gentse koetsier is diep in zijn hart geraakt.

Er was eerder al kritiek op, omdat paard en wagen eerder iets voor Brugge is dan voor Gent, én omdat de paarden in de zomer in de brandende zon moeten staan. Maar dat is dus voorbij, want de stad verbiedt toeristische tochten met paard en wagen in de binnenstad vanaf 2020. “De maatregel moet de impact van toerisme op de binnenstad in evenwicht houden en het unieke karakter van Gent benadrukken”, klinkt het. “Wij kiezen expliciet voor toerisme met meerwaarde voor de Gentenaars, en hebben ook aandacht voor dierenwelzijn.” Gent staat steeds meer op de radar van toeristen. Het aantal overnachtingen in Gent steeg in 2017 met 7,7 procent. Daarom maakt het stadsbestuur keuzes. Na de eerdere ‘vakantiewoningenstop’, komt er nu ook een einde aan de toeristische paardenkoetsen. Gent is daarmee niet de eerste. In steden als Amsterdam en Rome werd ook al zo’n beslissing genomen.

Overgangsjaar
“Het stadsbestuur zet in op kwalitatief toerisme”, aldus Bram Van Braeckevelt. “Dat is toerisme dat ook voor de Gentenaars een meerwaarde betekent en dat vertrekt vanuit de authenticiteit van de stad. Paardenkoetsen die toeristen rondrijden, passen niet in de visie van kwalitatief toerisme in een uniek Gent. De Stad Gent beseft dat deze maatregel de uitbater treft in zijn activiteiten. Daarom is besloten een overgangsjaar te voorzien, waarbij voor het toeristisch seizoen van 2019 nog paardenkoetsen kunnen worden ingezet.” De koetsiers moesten al voldoen aan een aantal voorwaarden, zoals rij- en rusttijden voor de paarden. Nu moeten ze dus helemaal verdwijnen.

“Broodwinning kwijt”
Maar de enige koetsier van Gent, Luc Claeys van Koetsen van Gent, is diep in zijn hart geraakt. “Dit is een beslissing die zonder overleg werd genomen. Ik werd op het stadhuis ontvangen voor een droge mededeling. Voor ons is dat heel drastisch natuurlijk, ons beroep stopt, plots. Wij rijden enkel in Gent en kunnen nergens anders heen. We zijn dus onze broodwinning kwijt, en moeten een oplossing zoeken voor onze paarden ook. Waar zullen die terechtkomen? Wij leven voor onze dieren, ze worden goed verzorgd. Wij hebben 4 koetsen en 3 paarden per koets. De dieren ‘werken’ één dag en hebben dan 2 dagen rust. Kinderen aaien hen in de stad en geven hen wortels. De dieren genieten van die aandacht. Voor minder mobiele mensen en gezinnen met kinderen is de koets een leuke manier om de stad te verkennen. Maar het stadsbestuur vindt een koets met paard niet meer van deze tijd. Nochtans is Gent een historische stad.” Claeys zal nog dit zomerseizoen uitrijden in Gent. Maar in 2020 krijgt hij dus geen vergunning meer.

Amber_anne

Re: Gent verbiedt toeristische paardenkoetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 00:03

Vind het sneu voor deze man. Neem aan dat als er maar 1 bedrijf de paarden koetsen doet het makkelijk is om dit te controleren en alleen deze man een vergunning te geven en hier afspraken over te maken

Vind het normaal niks die koetsen in het buitenland maar lijkt mij dat dit goed te handhaven is

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 00:22

Sneu voor hem ja. Maar bij 30 graden en meer wel toevallig altijd met dezelfde tinker in de brandende zon staan. Dat is vast een momentopname maar niettemin was het vorige zomer met dat enorm extreem weer gewoon niet meer leuk om naar te kijken. En Gent heeft gelijk: op termijn past dit gewoon niet meer in het straatbeeld.

Edit: en dat het in Brugge wel past: deze steden zijn absoluut niet te vergelijken. Brugge die een feeeriek sprookje is, maar net als Disneyland gewoon gerund wordt. Gent is een levende stad die meegaat met zijn tijd. Beide hebben hun charmes maar zullen gewoon anders evolueren.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 05:58

Heel sneu voor de man. Maar toch vind ik het een goeie zaak.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 06:22

Vervelend voor deze meneer, maar dit is inderdaad uit de tijd. In alle steden...
Dat Gent het nu verbiedt verbaast me weinig, er is daar ook al lange tijd veel te doen om de rondvaartbootjes, daar zijn de Gentenaren ook echt niet blij mee (zie bijvoorbeeld de spandoeken die langs de vaarroute hangen).

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 10:30

Oja de bootjes. Het is ook zo’n suf rondje. Een echte tourist trap vind ik dat.
Gent wordt idd steeds drukker maar het bestuur blijft imo wel goede keuzes maken.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 11:23

poes schreef:
Sneu voor hem ja. Maar bij 30 graden en meer wel toevallig altijd met dezelfde tinker in de brandende zon staan. Dat is vast een momentopname maar niettemin was het vorige zomer met dat enorm extreem weer gewoon niet meer leuk om naar te kijken. En Gent heeft gelijk: op termijn past dit gewoon niet meer in het straatbeeld.

Edit: en dat het in Brugge wel past: deze steden zijn absoluut niet te vergelijken. Brugge die een feeeriek sprookje is, maar net als Disneyland gewoon gerund wordt. Gent is een levende stad die meegaat met zijn tijd. Beide hebben hun charmes maar zullen gewoon anders evolueren.

Sorry, maar dat kan niet. Ik ben zelf koetsier in Gent en zodra er 30graden of meer voorspeld wordt nog maar, rijden we niet uit. De paarden werken ook maar maximum 2 dagen na elkaar en 4 dagen per week en we geven hen bij elke rit eten eten en drinken en koelen ze af als ze zweten. Daarbij staan we in de zomer onder stadshal in de schaduw.

En vervelend? Dat is nog heel zacht uitgedrukt ...
Mijn werk verdwijnt straks, zonder gegronde reden, mijn baas, Luc Claeys verliest zijn inkomen, zijn investeringen en zijn paarden, want die gaat hij niet meer kunnen blijven onderhouden. Ik verlies mijn opvangnet tijdens vakantieperiodes (ben zelfstandige, dus vakantie = geen inkomen, daarom klus ik in de het weekend en vakanties bij als koetsier)
De paarden krijgen nu een enkel ticketje slacht vrees ik zo ... want Luc betaalde met zijn inkomsten wel hun huisvesting en verzorging ...
Die dieren doen hun werk zo ongelooflijk graag, elke morgen als we vertrekken staan ze te trippelen van ongeduld en lopen altijd zo gezellig rond te kijken naar alles in de stad.
Vind het vreselijk dat er zo zonder overleg of kennis van zaken een éénzijdige beslissing wordt genomen die de job kost van tientallen mensen en 8 paarden ...

Gent is een authentieke, middeleeuwse stad, laat ons toch een paar tradities in ere houden, zeker als ze niets of niemand kwaad doen ... die paarden kennen een luxeleven en worden tip, top verzorgd.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 12:08

Jenara schreef:
poes schreef:

Sorry, maar dat kan niet. Ik ben zelf koetsier in Gent en zodra er 30graden of meer voorspeld wordt nog maar, rijden we niet uit. De paarden werken ook maar maximum 2 dagen na elkaar en 4 dagen per week en we geven hen bij elke rit eten eten en drinken en koelen ze af als ze zweten. Daarbij staan we in de zomer onder stadshal in de schaduw.

Mijn werk verdwijnt straks, zonder gegronde reden, mijn baas, Luc Claeys verliest zijn inkomen, zijn investeringen en zijn paarden, want die gaat hij niet meer kunnen blijven onderhouden. Ik verlies mijn opvangnet tijdens vakantieperiodes (ben zelfstandige, dus vakantie = geen inkomen, daarom klus ik in de het weekend en vakanties bij als koetsier)
De paarden krijgen nu een enkel ticketje slacht vrees ik zo ... want Luc betaalde met zijn inkomsten wel hun huisvesting en verzorging ...
Die dieren doen hun werk zo ongelooflijk graag, elke morgen als we vertrekken staan ze te trippelen van ongeduld en lopen altijd zo gezellig rond te kijken naar alles in de stad.
Vind het vreselijk dat er zo zonder overleg of kennis van zaken een éénzijdige beslissing wordt genomen die de job kost van tientallen mensen en 8 paarden ...

Gent is een authentieke, middeleeuwse stad, laat ons toch een paar tradities in ere houden, zeker als ze niets of niemand kwaad doen ... die paarden kennen een luxeleven en worden tip, top verzorgd.

Ik denk ook dat het heel slecht is voor de paarden als ze hun werk verliezen.Ik kom vaak in Krakau. De historische binnenstad is daar autovrij. Geen uitlaatgassen dus. Wel heel veel paardenkoetsjes. Een gids daar vertelde me dat er ook een pensioenplan voor die paarden is,omdat ze daar steeds gewerkt hebben.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 12:16

Anjali, het stadscentrum van Gent is ondertussen ook autovrij, dus de enige uitlaatgassen zijn de taxi's nog. Eén van onze paarden is in de 20 en nog één van de fitste van allemaal, Luc, onze baas, zegt ook dat als we hem op pensioen op de weide zouden zetten, dan zou hij pas beginnen aftakelen, nu werkt hij nog af en toe en dat houdt hem levendig en fit. Dat paard trekt die koets nog met gemak voort, zelfs met volledig dicht getrapte rem gaat hij gewoon door als hij even geen zin heeft om stil te staan :p

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 12:31

Jenara schreef:
Anjali, het stadscentrum van Gent is ondertussen ook autovrij, dus de enige uitlaatgassen zijn de taxi's nog. Eén van onze paarden is in de 20 en nog één van de fitste van allemaal, Luc, onze baas, zegt ook dat als we hem op pensioen op de weide zouden zetten, dan zou hij pas beginnen aftakelen, nu werkt hij nog af en toe en dat houdt hem levendig en fit. Dat paard trekt die koets nog met gemak voort, zelfs met volledig dicht getrapte rem gaat hij gewoon door als hij even geen zin heeft om stil te staan :p

Maar ik ben ook voor die koetsjes hoor.Ik ken ze dan alleen in Krakow. Die paarden zien er heel goedverzorgd uit,zelfs te dik in mijn ogen.En mooie koetsjes. Anders zouden toeristen er toch ook niet inwillen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 12:58

Het is gewoon zo iets ontzettend toeristisch. Neemt gelijk de authenticiteit ven de stad weg juist vind ik. 10-15 jaar geleden zag je ze trouwens nauwelijks.

En hoezo zijn die dieren niet verkoopbaar? Er is nog een jaar de tijd om een oplossing te vinden. Ook voor jouw inkomsten. Bijklussen kun je overal dus ik vind dat je het wel erg groot maakt. Al snap ik wel dat het voor jou en de uitbater echt zuur is. Voor de eigenaar nog meer want die moet idd op zoek naar iets anders.

Verder kan in alleen maar zeggen dat ik met warme dagen geregeld de wenkbrauwen heb opgetrokken. Ik vind van die stadskoetsen niet meer van deze tijd gewoon en vrees dat er vele met mij zijn.

Ik vind het wel fijn te horen dat ze zo goed verzorgd worden!

Anjali: genoeg toeristen die van dierenwelzijn geen kaas gegeten hebben. Sommige stappen nog in als er een skelet voor staat en sommige vinden alles zielig.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 13:05

Ik denk dat die paarden juist heel goed verkoopbaar zijn: brave menpaarden die volledig bomproof zijn.

Persoonlijk ben ik ook blij met deze beslissing, is inderdaad niet meer van deze tijd.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 14:04

Schemerdier schreef:
Ik denk dat die paarden juist heel goed verkoopbaar zijn: brave menpaarden die volledig bomproof zijn.

Persoonlijk ben ik ook blij met deze beslissing, is inderdaad niet meer van deze tijd.

maar waarom mogen paarden elders dan wel aangespannen lopen en niet in Gent?Ik bedoel,wedstrijden voor aanspanningen mag toch wel?En niet van deze tijd? Sinds de uitvinding van de auto zijn paarden wel uit de tijd geraakt,maar dat kan weer terugkomen. Ik hoorde dat er straks in Amsterdam geen niet-electrische auto's meer de stad in mogen. Dat wordt dan toch een terugkeer van de paardenkoets.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 14:06

Geloof je dat echt anjali?

Ik durf hier zo te wedden dat de paardenkoers geen courant vervoersmiddel meer wordt in Amsterdam. Ik stuur je even mijn rekening nr :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 14:12

Jenara schreef:

Serieus? Een enkeltje slacht? Voor perfect bomproof opgeleide menpaarden? Waarom dan? Omdat Luc ze niet te koop wil zetten?
Zowel jij als hij praten over die dieren alsof het fietsen zijn. :x

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 14:45

Misschien dat het een idee is om te kijken of er in Gent ook huifbedrijden is of kan worden opgezet. Beetje afhankelijk van de paarden, maar dat zou een mooie toekomst kunnen zijn.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 19:14

Beetje rare maatregel. Ze willen de impact van het terisme op de binnenstad beperken, maar aan de andere kant willen ze 'toerisme dat een meerwaarde betekent voor de Gentenaars. Betekent dat dan dat de koetsen niet genoeg opbrengen voor de stad?
En niet meer van deze tijd? Ze gaan hopelijk ook het Gravensteen niet slopen.
Qua dierenwelzijn lijkt het me gemakkelijk te controleren. Bv. boven een bepaalde temperatuur geen koetsen. Als referenite de temperatuurswaarden van het KMI.
Voor een stad die autoluw wil zijn en fietsers en wandelaars op de eerste plaats wil zetten lijken koetsen me juist een logische aanvulling.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 19:25

We hebben de elektrische wandelwagentjes die veel beter integreren in de drukte. De binnenstad is autoluw maar wel druk.

Bovendien gaat het om toeristen én inwoners. Wij willen geen tweede Brugge dat een spookstad lijkt. Door overmatig toeristische dingen te weren slaag je daar goed in vind ik zelf.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 22:02

Beste poes, waarom mogen ze dan wel ergens anders aangespannen worden en niet in de stad?
Dat vind ik een heel bizarre redenering ... als ze inderdaad nog als menpaard mogen gebruikt worden, zijn ze inderdaad perfect verkoopbaar, maar ik snap niet dat het wel ok is ze als menpaard te gebruiken, alleen niet in de stad?
De meeste mensen die mij commentaar geven zijn mensen die het inzetten van paarden zowieso compleet fout vinden, vandaar die redenering bij mij ondertussen, dat was inderdaad hier niet op zijn plaats.
Ik weet ook wel dat die paarden geen fietsen zijn, zou het vreselijk vinden om ze te zien vertrekken en helaas zijn alle koetsiers ofwel jonge starters, ofwel jobstudenten waardoor we financiëel niet in de mogelijkheid zijn om ze zelf te huisvesten. Luc zelf wil ook liefst geen afscheid nemen van die paarden, maar als je zonder inkomen gezet wordt, heb je daar weinig keuze in.

En niet meer van deze tijd ... Gent zelf is niet van deze tijd, daar komen de toeristen ook voor.
De paardenkoetsen zijn al van oudsher met Gent verbonden, waarom mogen bepaalde, totaal onschadelijke tradities niet ere gehouden worden? Als het nu echt niet ok was voor die dieren en effectief mishandeling, zou een heel andere zaak zijn. Maar wij en die paarden doen onze job graag, we doen er niemand kwaad mee,
meer nog, mensen vinden het superleuk. Heb al genoeg geboren en getogen Gentenaren meegehad die het leuk vonden om hun eigen stad eens op een andere manier te bekijken, het blijft een uniek en waardevol gegeven.

De elektrische wandelwagentjes bieden geen gids en dus ook geen uitleg over onze prachtige stad, dat doen wij wel, is ook alleen voor mensen die slecht te been zijn en hebben geen enkele historische of authentieke waarde.

Kunnen jullie mij een gefundeerd argument geven waarom dit niet meer van deze tijd zou zijn? Of is dat slechts een sentiment? Waarom is mennen ok, maar mennen in een stad niet?

Maar volgens mij ben jij meer tegen toerisme in zijn geheel dan tegen onze koetsen specifiek, als ik het zo hoor. Nu toerisme is dan weer wél van deze tijd, dus beetje paradoxaal zijn je argumenten dan, niet?

Wat betreft andere bijverdienste, kan jij mij er één vinden tussen de paarden met de flexibiliteit van mijn job als koetsier? (Waar ik trouwens een hoop geld voor heb moeten betalen om administratief in orde te zijn als koetsier, dus andere bij-job is weer even 150€ neertellen voor ik er 1€ mee mag verdienen ...)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 22:56

Niet in de paarden maar in de horeca bvb genoeg flexi-jobs.

Ik heb nergens gezegd dat ik mennen wel ok vind. Maar goed je komt met een paar goede punten dus even kijken:

Ik sta redelijk neutraal tegen mennen op zich. Maar een hele dag ingespannen staan, op de straatstenen, altijd zelfde rondje, in de warmte (vanaf 30 niet uitrijden wil niet zeggen dat je niet in de hitte werkt. Gent is 4 tot 6 graden warmer dan buurgemeente Merelbeke op warme dagen, dus vanaf er 24 graden voorspeld wordt, tikt Gent rustig de 30 aan. ). En het genot van de toerist staat voorop niet dat van het paard. Dat vind ik riskant.

Tegen toerisme: nee. Tegen overmatig toerisme, een spookcentrum creeeren die enkel nog de toerist dient en waar niemand nog woont, werkt en leeft: absoluut. Het is geen zwart wit verhaal. Een stad runnen vraagt om veel inzicht in nuance.

De paardenkoers van oudsher met Gent verbonden? Ik zie die koetsen juist de laatste jaren enorm opkomen. 10-15 jaar geleden was dat toch veel minder of zie ik dat nu zo verkeerd? Ik woon nu 17 jaar in Gent dus van daarvoor weet ik niet.

En waarom ik het niet van deze tijd vind: er is een enorme bewustwording gaande rond dieren. Dieren inzetten voor geld is iets waar steeds kritischer naar gekeken wordt. Ook welzijn wordt in vraag gesteld. En daar moet ik toegeven: veel mensen leggen daar de focus verkeerd. Het grootste leed op grote schaal ligt op hun borden en staat niet open en bloot op straat. Maar ik denk dat deze trend alleen maar zal doorzetten.

Verder hebben deze koetsen in andere steden vaak een bedenkelijke reputatie. Paarden die niet goed verzorgd worden. Kan best dat Gent de uitzondering is, maar hoe kun je als toerist het verschil zien? Mensen zullen het eerder willen verbieden dan hopen dat het op die ene plek wél goed geregeld is.
Bovendien is het een kwestie van voorbeeld stellen. Dat je in sommige landen nog op olifanten kunt zitten en dat soort gekkigheden. Daar willen wij juist ver van weg.

Ik kan er verder niet aan doen dat ik dit gewoon niet zal missen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 04:39

Janera, het feit dat je het zelf niet inziet is voor mij al een argument. Een drukke toeristische stad is geen geschikte omgeving meer voor een aanspanning. Alleen al voor de veiligheid. Toeristen zien het gevaar niet en zijn het gevoel voor paard en wagen allang kwijt. Of moet er eerst iets ernstigs gebeuren voor je het wil zien?

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 05:13

Dit is toch absoluut geen dierenmishandeling, ik ben ook volledig voor de koetjes in Gent. Een ecologische manier om toeristen rond te leiden, lijkt me ! Het gaat volgens mij eerder over comfortzones, mensen vinden het niet logisch een paard in een drukke stad te zien, maar daar wennen ze heel snel aan, en rondjes lopen in een bak of in de stad? Geef een paard dan maar wat variatie in de stad. Maar dierenmishandeling is het absoluut niet. Als dit dierenmishandeling, dan mogen we over veel beginnen nadenken: politiepaarden, maneges, alle wedstrijden, ... En poes, heel makkelijk gezegd hoor, verkoop de paarden en zoek een flexijob, schuif maar even je passie opzij om een horecajob te doen. Ooit al gedaan? Niet zo leuk als tussen de paarden ;-) En de paarden verkopen, de kans is groot dat ze minder terecht komen, zeker die van 20 jaar. Ik zie hier nergens een voordeel in. Noch voor de toeristen, noch voor de paarden. T is gewoon weer bijna verkiezingen en er moeten tere hartjes gezalfd worden.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 05:33

Ecologisch is als die toerist lekker gaat lopen. En een beetje een rare vergelijking om naar al die andere paarden te gaan kijken. Je moet ergens beginnen en dat is dan nu hier. Voor brave gezonde paarden is altijd plek. Sterker nog. Zet op bokt dat je een fijne plek zoekt en er is vast een bokker die je gaat helpen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 07:29

Hm ik vind het wel terecht dat er getwijfeld word aan waar de grens getrokken moet worden? als een paard niet meer inzetbaar is voor wat dan ook, dan sterft het uit. Paarden hebben overleefd door zich aan te passen aan de mens.

Wat uiteraard geen reden mag zijn om het dier slecht te verzorgen/ slecht mee om te gaan. Dat zou prioriteit nr 1 moeten zijn.

Ik denk ook dat veel mensen de focus verkeerd leggen en ik vind dat zorgwekkend.

Wat ik dan weer niet snap is waarom deze paarden naar de slacht zouden gaan als dit verbod er door komt? is de stalhouder echt zo iniatiefloos om niet te bedenken of hij zijn bedrijf ergens anders voort kan zetten? Bijv. ritjes in de natuur om de stad?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 07:47

Elisa2 schreef:
Hm ik vind het wel terecht dat er getwijfeld word aan waar de grens getrokken moet worden? als een paard niet meer inzetbaar is voor wat dan ook, dan sterft het uit. Paarden hebben overleefd door zich aan te passen aan de mens.

Wat uiteraard geen reden mag zijn om het dier slecht te verzorgen/ slecht mee om te gaan. Dat zou prioriteit nr 1 moeten zijn.

Ik denk ook dat veel mensen de focus verkeerd leggen en ik vind dat zorgwekkend.

Wat ik dan weer niet snap is waarom deze paarden naar de slacht zouden gaan als dit verbod er door komt? is de stalhouder echt zo iniatiefloos om niet te bedenken of hij zijn bedrijf ergens anders voort kan zetten? Bijv. ritjes in de natuur om de stad?

Om een nieuw bedrijf op te zetten heb je wel kapitaal nodig en er moet vraag naar zijn. Dus zo makkelijk is dat niet