Jaarlijkse heffing ingevoerd voor UBN-registratie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Jaarlijkse heffing ingevoerd voor UBN-registratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-25 14:51

KNHS
Algemeen

Paspoort. Foto: Bokker Margreet

Sinds 1 maart 2025 geldt er een jaarlijkse heffing voor paardenhouders met een UBN (Uniek Bedrijfsnummer). Deze wijziging is opgenomen in de aangepaste ‘Regeling tarieven identificatie en registratie Wet dieren’, die te vinden is op wetten.overheid.nl.

De minister van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur heeft ingestemd met het toevoegen van nieuwe diersoorten aan de Regeling tarieven, waaronder ook paardachtigen. Dit vloeit voort uit Europese verplichtingen rondom identificatie en registratie (I&R) vanuit de Diergezondheidsverordening.

Jaarlijks bedrag
Voor het registreren en in stand houden van een UBN in het I&R-systeem geldt vanaf nu een jaarlijks bedrag van € 22,28. Voor 2025 is dit bedrag vastgesteld op € 18,56, omdat de regeling pas vanaf maart 2025 van kracht is. Paardenhouders ontvangen de factuur hiervoor in het voorjaar van 2026 via een brief van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

Met deze stap wordt de I&R-administratie voor paardachtigen structureel bekostigd, vergelijkbaar met andere diersoorten waarvoor al langer registratieverplichtingen gelden.

Totstandkoming
Sinds de invoering van de registratieplicht van paarden via UBN in 2021 is bekend dat hieraan een registratietarief verbonden zal zijn. De minister heeft sinds 2021 coulance gegeven aan de sector, maar deze coulanceperiode is nu ten einde. Het registratiesysteem van het RVO kost geld en deze kosten worden gedragen door alle dierhouders in Nederland. Van melkveehouders, tot schapenhouders en zelfs particuliere/hobby bijenhouders. Het nu vastgestelde tarief is gelijk aan onder andere schapen en bijenhouders en de kosten gelden voor zowel bedrijven als particulieren en worden per UBN geheven, waarbij het geen verschil maakt of er 2 of 100 paarden op het UBN gehouden worden.

Preventie dierziekten
Invoering van het tarief was niet te voorkomen en de afgelopen vier jaar hebben de andere dierlijke sectoren de kosten voor de UBN-registratie van paarden gedragen. Omwille van diergezondheid en de mogelijkheid tot het traceren van dieren in geval van een diergezondheidscrisis is de registratie van locaties waar paarden gehouden worden zeer gewenst. Het draagt bij aan de preventie en aanpak van dierziekten.

Meer recent werd gemeld dat het vanaf 2 juni verplicht is om bij een geboorte- of importmelding in het Identificatie en Registratie-systeem (I&R) het Unieke Bedrijfsnummer (UBN) van de locatiehouder op te geven. Lees hier meer.

pluisje88

Re: Jaarlijkse heffing ingevoerd voor UBN-registratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 14:59

Dat was te verwachten hè :D
De paardenwereld is de volgende melkkoe nu de andere veehouderij is uitgemolken..

Hoe lang duurt het voordat je belasting moet betalen over je paarden, milieuheffing ? Stikstof regels? of dat ze je stal komen ruimen?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 15:04

pluisje88 schreef:
Dat was te verwachten hè :D
De paardenwereld is de volgende melkkoe nu de andere veehouderij is uitgemolken..

Hoe lang duurt het voordat je belasting moet betalen over je paarden, milieuheffing ? Stikstof regels? of dat ze je stal komen ruimen?

precies....
Allemaal dat.

Viel echt te verwachten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 15:22

Preventie dierziekten..hm hm..over een paar jaar wordt het belasting betalen per paard.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 15:22

Meer betalen is altijd ruk. Eerlijk is eerlijk.

Maar ben blij vanuit oogpunt dierenwelzijn en volksgezondheid dat dit soort registraties bestaan. Als we daarvoor een klein bedrag moeten betalen: prima. Of het effectief wordt gedaan op een manier dat dierenwelzijn verbeterd, geen idee.

Lomax123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 15:25

Ik sta op een pensionstal; voor de pensionhouder is dit wel een extra kostenpost.

Lijkt me logisch als dit doorberekend wordt naar de paarden eigenaar. Hoe staan pensionhouders en pensionklanten hierin?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 15:26

Lomax123 schreef:
Ik sta op een pensionstal; voor de pensionhouder is dit wel een extra kostenpost.

Lijkt me logisch als dit doorberekend wordt naar de paarden eigenaar. Hoe staan pensionhouders en pensionklanten hierin?

Voor een bedrag van 22,28 per jaar moet er iets worden doorberekend? Beetje overdreven lijkt me ;)?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 15:27

Wel humor voor mensen die één keer een rashond uit het buitenland hebben gehaald. Want die moeten sinds 2021 ook een UBN-nummer aanvragen (kwam ik zelf achter toen ik afgelopen voorjaar een pup uit Frankrijk haalde - ik had vanwege de paarden natuurlijk al een UBN-nummer, dus hoefde alleen maar extra diersoort 'hond' aan te vinken). Kan je de rest van je leven voor een UBN-nummer betalen omdat je 1 hond hebt geimporteerd... :=

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 15:28

Lomax123 schreef:

het is niet per paard maar per UBN adres.
Citaat:
gelden voor zowel bedrijven als particulieren en worden per UBN geheven, waarbij het geen verschil maakt of er 2 of 100 paarden op het UBN gehouden worden.

Juist voor de mensen met 2 paardjes aan huis is het per paard dus duurder.

oke geen prijs waar je direct arm van word, als het zo blijft tenminste.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 15:29

Kun je die ubn daarna niet meer opzeggen dan Ibbel? Dan ben je inderdaad genaaid ja :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 15:31

pluisje88 schreef:
Kun je die ubn daarna niet meer opzeggen dan Ibbel? Dan ben je inderdaad genaaid ja :D

Geen idee, maar als je die raspup gekocht hebt om te fokken zal je toch op z'n minst zolang het dier leeft en/of je af en toe een nest hebt moeten betalen...

Is overigens ingevoerd om controle te hebben op wat er aan rescue-dieren uit verweggistan al dan niet met rabies de grens over komt...

Lomax123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 15:31

Aha ik dacht per paard, dan loopt het nl wel in de papieren als je er 35 moet registreren.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 15:33

Voor fokker is idd ook de UBN, maar kan me toch ook voorstellen dat als je niet meer fokt deze eraf kan?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 15:34

Lomax123 schreef:
Aha ik dacht per paard, dan loopt het nl wel in de papieren als je er 35 moet registreren.

Nee dit is per locatie. Dus voor je boerderij heb je 1 nummer, en daarop registreer je al die dieren. Dus of je nou 100 paarden hebt of 3 paarden, een koe, een varken en de buitenlandse rashond waar ibbel het over heeft, dat maakt dus niet uit.

Je betaalt voor het hebben van dat nummer. Of daar nu wel of geen dieren zijn op dat moment dat maakt niet uit.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 15:35

Ibbel schreef:
pluisje88 schreef:

Geen idee, maar als je die raspup gekocht hebt om te fokken zal je toch op z'n minst zolang het dier leeft en/of je af en toe een nest hebt moeten betalen...

Is overigens ingevoerd om controle te hebben op wat er aan rescue-dieren uit verweggistan al dan niet met rabies de grens over komt...

Fok je honden in Nederland al dan niet met stamboom, oeps of pretnest dan moet je al UBN hebben. Echter een paard is geen koe en een hond geen paard. Je moet nu voor paard ook gaan betalen net als voor koe maar over hond zegt men toch niets?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 15:37

dierenfan schreef:
Fok je honden in Nederland al dan niet met stamboom, oeps of pretnest dan moet je al UBN hebben. Echter een paard is geen koe en een hond geen paard. Je moet nu voor paard ook gaan betalen net als voor koe maar over hond zegt men toch niets?

Omdat dit een paardensite is misschien :P

https://www.rvo.nl/onderwerpen/identifi ... tig-honden

Het registeren van een UBN voor niet-bedrijfsmatig gehouden honden kost voor het jaar 2024 één keer € 19. Vanaf het jaar 2025 betaalt u één keer € 22,28. Heeft u al een UBN voor een andere diersoort? En voegt u de diersoort Hond niet-bedrijfsmatig daaraan toe? Ook dan betaalt u eenmalig het tarief voor de diersoort Hond niet-bedrijfsmatig. Uw UBN is direct na uw aanvraag actief. Meer informatie leest u op Factuur UBN Hond Niet-bedrijfsmatig.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 15:39

Lijkt mij als je geen hond meer hebt of er niet mee fokt dat het dan gewoon opgezegd kan worden. Hoe gaat het anders als je je woning waar je paarden staan verkoopt omdat kleiner wilt gaan wonen en geen paarden meer hebt? De nieuwe kopers willen misschien wel geen paarden houden en hoeven dus geen ubn te hebben.

Het klinkt wel meer en meer als een melkkoe. Geloof je nu echt dat het bijdraagt aan vermindering van besmettelijke dierziekten onder paarden?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 15:42

DuoPenotti schreef:
dierenfan schreef:

Omdat dit een paardensite is misschien :P

https://www.rvo.nl/onderwerpen/identifi ... tig-honden

Het registeren van een UBN voor niet-bedrijfsmatig gehouden honden kost voor het jaar 2024 één keer € 19. Vanaf het jaar 2025 betaalt u één keer € 22,28. Heeft u al een UBN voor een andere diersoort? En voegt u de diersoort Hond niet-bedrijfsmatig daaraan toe? Ook dan betaalt u eenmalig het tarief voor de diersoort Hond niet-bedrijfsmatig. Uw UBN is direct na uw aanvraag actief. Meer informatie leest u op Factuur UBN Hond Niet-bedrijfsmatig.

Nou via de link in begin bericht werd ik niet wijzer. Gezien ik dit wel binnen 2 weken ga doen is het fijn te weten. Op de aanschaf prijs is dit een lachertje gelukkig en de paarden staan al op eigen UBN dus makkelijk qua kosten zo.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 15:50

Voordeel ( sarcasme) dan kun je ook de rendac in het weekend op laten halen. Buurvrouw deed het via buurman.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 16:18

BigOne schreef:
Voordeel ( sarcasme) dan kun je ook de rendac in het weekend op laten halen. Buurvrouw deed het via buurman.

Alleen boven de 26 graden heb ik afgelopen weekend helaas zelf ondervonden. Paard vrijdag ingeslapen en maanden eind middag/begin avond pas opgehaald (op de boerderij) :( probeer nog steeds de plek waar ze lag van mijn netvlies te krijgen na het ophalen. Echt niet fijn.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 16:27

Raineri schreef:

Maar ben blij vanuit oogpunt dierenwelzijn en volksgezondheid dat dit soort registraties bestaan. Als we daarvoor een klein bedrag moeten betalen: prima. Of het effectief wordt gedaan op een manier dat dierenwelzijn verbeterd, geen idee.

Dus je bent er voor dat mensen betalen voor iets waarvan je geen idee hebt of het werkt?

Het heeft trouwens niets met dierenwelzijn te maken. Wel met inzage krijgen in de veestapel zodat bij bepaalde ziekte uitbraken die volgens de overheid een gevaar voor de volksgezondheid zijn er en masse geruimd kan worden.
Net zoals bij de varkenspest, de gekke koeienziekte en vogelpest.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 16:29

Is overigens ingevoerd om controle te hebben op wat er aan rescue-dieren uit verweggistan al dan niet met rabies de grens over komt...[/quot
Ik las dat een op de vijf geteste dode of zieke vleermuizen besmet is met rabies in Nederland.Dus rabies is in Nederland zelf ook al een ding .
https://www.rijnmond.nl/nieuws/2037342/ ... -nooit-aan

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 16:31

SjonnieZ schreef:
Raineri schreef:

Dus je bent er voor dat mensen betalen voor iets waarvan je geen idee hebt of het werkt?

Het heeft trouwens niets met dierenwelzijn te maken. Wel met inzage krijgen in de veestapel zodat bij bepaalde ziekte uitbraken die volgens de overheid een gevaar voor de volksgezondheid zijn er en masse geruimd kan worden.
Net zoals bij de varkenspest, de gekke koeienziekte en vogelpest.

Lekker als ze totale maneges gaan ruimen…fijn idee ;(

jeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 16:55

Honden ubn wordt automatisch gestopt heb ik ondervonden, en hij staat er bij mij nog wel op maar heb niet hoeven betalen, kreeg een brief dat die beëindigd was. en krijg hem ook niet geactiveerd, al lijkt die dus geactiveerd te staan.

Ik heb ook paarden dus heb zowiezo een ubn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 17:07

BigOne schreef:

Komt Rendac niet als je geen ubn hebt? Stel je gaat een nachtje uit logeren ergens, en je paard moet daar door pech ingeslapen worden. Voor 1 nachtje meld je je paard niet af, want is immers zo weer terug.