'Reuzenteek' duikt zo goed als zeker op in Odoorn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

'Reuzenteek' duikt zo goed als zeker op in Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-19 23:45

rtv drenthe
Overige

De zogenoemde reuzenteek is zo goed als zeker opgedoken in Odoorn. Het is de eerste keer dat het beestje voorkomt in ons land.

Onlangs werd het dier al gevonden in Duitsland en dus leek het slechts een kwestie van tijd voordat het dier ook in Nederland zou opduiken.

'Heel snel'
Caroline Clement uit Borger vond het beestje, die officieel de hyalommateek heet. Hij zat op haar IJslandse paard, dat in de wei loopt bij Odoorn. "Ik haal dagelijks teken uit mijn paarden en ik zag meteen dat deze anders was. Hij heeft heel lange poten en hij was vooral heel snel."

Dat laatste kan goed kloppen, want een groot verschil met de teken die we gewend zijn in onze omgeving - de schapenteek of hondenteek - is dat de reuzenteek actief op zoek gaat naar dieren of mensen. Het beestje kan rennen en herkent potentiële slachtoffers met zijn ogen op afstanden tot negen meter.

Caroline heeft het dier in een buisje gestopt. Het leeft nog steeds. "Ik heb hem ook nog naast een normale teek gelegd en dan zie je een duidelijk verschil. Ook al had hij zich nog helemaal niet volgezogen."

'Lijkt er sterk op'
RTV Drenthe heeft de foto's van de teek voorgelegd aan bioloog Arnold van Vliet van Wageningen University & Research. Hij houdt zich al jarenlang bezig met teken. Volgens hem lijkt het er sterk op dat het inderdaad gaat om de reuzenteek.

"Er zijn vier kenmerken waardoor het er sterk op lijkt dat dit een hyalommateek is. Je kunt het onder meer zien aan het streepjespatroon op de poten en aan de grootte. Bovendien beweegt de teek zich snel volgens degene die hem heeft gevonden en zat het dier op een paard", aldus Van Vliet. Hij liet ook een collega naar de foto's kijken en ook die vermoedt dat het om een reuzenteek gaat.

Medewerkers van de NVWA of het RIVM moeten nog onderzoek doen om uiteindelijk met honderd procent zekerheid te kunnen vaststellen dat het om de teek gaat. Hoe lang het duurt voordat die definitieve bevestiging er komt, is niet bekend.

Uniek
Volgens bioloog Van Vliet is het in elk geval bijzonder als het daadwerkelijk om de reuzenteek blijkt te gaan. "Hij is in ons land weleens aangetroffen in een ander levensstadium. Maar hij kon zich nog nooit ontwikkelen tot volwassen teek. Die volwassen teken zijn al wel eens in Duitsland aangetroffen."

Deze teek kan waarschijnlijk niet de ziekte van Lyme overbrengen, maar brengt mogelijk wel ander ziekten met zich mee. Maar volgens Van Vliet hoeven we ons nog geen zorgen te maken.

"Als dit een reuzenteek is, is het nog een enkeling. Dat past wel in de lijn met wat er in Duitsland is gevonden. Je weet niet of het tot verdere voortplanting komt. Hij kan ook zijn meegenomen door een trekvogel."

Leefklimaat
Toch wordt het leefklimaat in onze omgeving steeds beter voor de teek. "Het is een warmteminnend beest. Je ziet dat hij steeds meer richting het noorden trekt. Klimatologisch wordt het hier steeds geschikter. Het is dus niet onwaarschijnlijk dat hij zich hier gaat vestigen", aldus Van Vliet.

De teek komt tot nu toe vooral voor in Noord-Afrika en Azië en ook in Zuid- en Oost-Europa.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 02:43

Citaat:
Het beestje kan rennen en herkent potentiële slachtoffers met zijn ogen op afstanden tot negen meter.

Gatver :r :r
Hier krijg ik nou echt de kriebels van :')

tita

Re: 'Reuzenteek' duikt zo goed als zeker op in Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 05:15

9 meter :r en dan kan ie ook nog rennen.
Alien is het

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 05:34

SayaJones schreef:
Citaat:
Het beestje kan rennen en herkent potentiële slachtoffers met zijn ogen op afstanden tot negen meter.

En beest kan je geloof ik heelnlang volgen?!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 06:26

Ja, in het AD staat dit er nog bij. Geeft me ook de rillingen

Citaat:
De beesten kunnen een slachtoffer tien minuten of langer volgen en daarbij maximaal honderd meter afleggen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 06:58

Neeeee nog een griezel erbij, het wordt wel bar zo!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 07:07

Straks kun je veiliger in Australië in de bush lopen met alle spinnen, slangen en andere enge beesten dan hier in het bos.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 07:29

Bahbah vieze beesten. Al moest ik als beelddenker wel een beetje lachen bij zijn benaming. Een schapenteek lust graag schapen, een hondenteek honden... En dan de reuzenteek :D. Als kind iets te vaak GVR gelezen geloof ik.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 07:39

Maartje1990 schreef:
Ja, in het AD staat dit er nog bij. Geeft me ook de rillingen

Citaat:
De beesten kunnen een slachtoffer tien minuten of langer volgen en daarbij maximaal honderd meter afleggen.

Honderd meter in 10 minuten. Dat is iets meer dan een halve km/u. Zelfs op krukken loop je 'm er uit hoor... :(:)

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 07:44

Gatver eng beest

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 07:44

Zet die kruk er dan maar op hoor. Ben benieuwd wat voor geluid dat geeft. Een gewone teek doet ‘plop’ of ‘pats’. Brrrrr vies ding, laat ze maar ver weg blijven.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 08:09

Ibbel schreef:
Honderd meter in 10 minuten. Dat is iets meer dan een halve km/u. Zelfs op krukken loop je 'm er uit hoor... :(:)

Je zal maar net even kiezen voor een kleine pauze, of nog erger, een plaspauze :=

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 08:15

Voordeel van deze is denk ik dat je hem wel voelt wandelen op je huid. Net als een vlieg. Bizar beestje!

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 08:18

Of je bent ergens in de wei aan het werk, en de paarden in de wei blijven ook in hetzelfde gebied.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 08:25

Pfff Ik wilde dat ik dit artikel niet gelezen had :')
Wat smerig en eng.
Ik moest wel lachen om de reacties. Maar echt achtervolgd worden door een soort spin die je leegzuigt en aan je blijft hangen en dan ook nog eens snel groter wordt. Ik geloof dat ik heel Nederland bij elkaar zou gillen..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 08:25

Qimm schreef:
Ibbel schreef:

Je zal maar net even kiezen voor een kleine pauze, of nog erger, een plaspauze :=

Ohh ja lekker...maak jij het nog lekker net iets visueler -O-

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 08:30

Dat is té dichtbij...
Iemand in zeeland nog een plekje over op stal?? :))

FenHarel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 08:50

Gatver ;-; De kleintjes zijn al verschrikkelijk genoeg. |(

Pieneappel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 09:11

Oh nee..Bah.. als die beesten maar niet een km of 15 verder naar het noorden verplaatsen..

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 09:16

SayaJones schreef:
Citaat:

Dit dus ... gadverdamme _-:(

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 09:28

Oh help... waarom is er geen uitvinder die zich op die krengen richt???

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 09:37

corine1981 schreef:
Oh help... waarom is er geen uitvinder die zich op die krengen richt???

Monsanto doet anders z'n uiterste best hoor :+

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 09:39

Is deze ook besmet met de ziekte of is dat niet bekend?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 09:44

Staat in het artikel

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 09:48

Grote griebels. Te hopen dat het een verdwaald exemplaar is die door een vogel is meegenomen . Vond Nederland altijd zo prettig met zo weinig gevaarlijke beesten, krijg je dit , alsof de gewone teek nog niet genoeg is.