Dressuur

Anky van Grunsven met Salinero, foto door Agnes Tenwolde
Chris Hector interviewde vijfsterren-jurylid Leif Törnblad voor het Horsemagazine.com. Törnblad laat zich hierin negatief uit op de Nederlandse manier van trainen, wat begonnen is met Anky van Grunsven en Bonfire. "Anky is zeker wel een goede ruiter en presenteert haar paarden op een goede manier. Na Bonfire kwam Salinero. Een beter paard in veel opzichten. Anky reed hem tijdens de training en het losrijden laag, diep en rond, maar presenteerde haar paarden wel op een goede manier in de proef zelf. Er zijn problemen met de trainingsmethode van Sjef Janssen. Het grootste probleem zit in de ruiters die dat proberen te kopiëren."
Törnblad is wel erg te spreken over de Duitse ruiters, zoals Isabell Werth en Sönke Rothenberger. "Al is de Isabell van nu wel veel beter dan de Isabell van 10 jaar geleden. Lichtheid is zo belangrijk in de proef. Ik heb regelmatig discussies met mijn collega's over het hoog beoordelen van paarden die achter de loodlijn lopen. Ik moet af en toe oppassen met deze discussies, maar ik merk toch dat ik enige invloed heb in de beoordeling van dressuurproeven. We staan er steeds meer voor open. Ook aan de opleiding van juryleden schort nog een hoop. We kunnen beginnen met te zeggen dat de selectie van juryleden te slap is. De opleiding van juryleden is te slap. De examens zijn te slap. Ik heb voor het eerst een examen voor de FEI gemaakt. Ik moest zelf alle vragen maken, ik moest zelf alle normen opstellen. Ik dacht dat er een algemene standaard werd gegeven door de FEI, vragen van regels en regelgeving, maar nee, ik moest het zelf doen. En dat komt niet ten goede van de kwaliteit. Bij de Europeanen, in Aken, waren er twee of drie juryleden aanwezig die bekend staan afwijkend te jureren en ze werden allemaal voor Rio gekozen!"
Ook over het uitbellen van paarden niet niet zuiver lopen, heeft Törnblad een duidelijke mening. "Het is absurd dat een paard dat niet rad lijkt, nog boven de 80% kan scoren, zoals Totilas deed. Ik vind het dan ook geen goed idee dat een ruiter als Edward Gal naar Denemarken komt om een clinic te geven. Maar hij is populair en hij trekt mensen. Ik wil zeker niet alle Nederlandse ruiters over een kam scheren. Zo was ik laatst in Nederland in gesprek met Johan Hamminga, die zijn paarden en leerlingen traint zoals ze in Duitsland doen. Maar hij is hiermee ouderwets. Toen Anky met de diepe Rollkur kwam kregen de paarden eigenlijk meer drama en meer hogere bewegingen, meer fantastische piaffes. Ze slaagden erin om dat te doen. Je ziet de spanning, maar mensen dachten dat het fantastisch was. En dit zie je, naast dat het publiek trekt, ook terug in de resultaten. Maar zoals met alle trends, het werd geaccepteerd en een hype toen het nieuw was. Je ziet de acceptatie steeds minder worden. Op dit moment is iedereen weer positief over de Duitse equipe, maar ook dit kan zomaar omdraaien."
Klik hier voor het volledige interview.
De Nederlandse bondscoach Rien van der Schaft laat aan Horses weten dat hij het de uitlaten van de heer Törnblad zeer ongepast vindt. "Als ik het artikel goed heb gelezen kan het maar zo zijn dat ik technisch op één lijn zit met meneer Törnblad. Maar het lijkt mij zeer ongepast dat een jurylid zich op deze manier uitlaat over ruiters. Het lijkt mij voor hem heel moeilijk om vol te houden dat hij onbevooroordeeld is als hij de volgende keer Edward Gal of Hans Peter Minderhoud in de ring krijgt. Waarom zegt hij niks over de beelden die er van andere internationale én Deense ruiters op het internet hebben gecirculeerd? Volgens mij diskwalificeert Törnblad zich als internationaal jurylid."
Lees de volledige reactie van Rien van der Schaft op Horses.
Inmiddels meldt Horses ook dat de KNHS een klacht heeft ingediend tegen Törnblad. "Wij verwachten een hoge ethische standaard van vijfsterrenjuryleden", zegt KNHS-topsportdirecteur Maarten van der Heijden die namens de KNHS de klacht indiende. "Hoe kan een jurylid dergelijke uitspraken doen en vervolgens onafhankelijk en objectief, zonder vooroordeel, Nederlandse ruiters jureren?"