Rebecca's paard sterft na hevig vuurwerk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Rebecca's paard sterft na hevig vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-22 18:43

Equnews.nl
Algemeen
Ingezonden door Mireille28

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Bellatrix

Rebecca Moeskops uit Tongeren is tijdens de nacht van oud op nieuw haar 22-jarige ruin verloren doordat er vuurwerk werd afgeschoten. Haar paard Worldman brak zijn been en lag hulpeloos op straat. "Bedankt om vuurwerk af te steken ondanks het verbod."

"Bedankt aan iedereen die het nodig vond om zich niet aan de opgelegde regels te houden en toch vuurwerk af te steken. Ik hoop dat ge uw plezier hebt gehad, ik ben mijn grootste plezier voorgoed kwijt", schrijf Rebecca in een emotionele reactie op haar sociale media na het drama op nieuwjaarsnacht.

Zoals vele dierenliefhebbers, deelde ze eind december al enkele berichten over het risico van luid vuurwerk en de gevolgen ervan voor dieren. Ze voelde de bui vrijdagavond al hangen toen ze rond 20 uur plots telefoon kreeg van een kennis.

"Iemand belde me die zag dat er bij enkele huizen in de buurt van waar mijn paard staat, vuurwerk werd afgeschoten", vertelt ze aan Het Laatste Nieuws. “In Tongeren was er nochtans een verbod op. Om 20.30 uur ging de politie blijkbaar bij die mensen langs.” Ze vermoed dat die mensen waarschijnlijk gewoon een verwittiging kregen. Rond 1 uur 's nachts reed diezelfde kennis voorbij haar paarden en zag dat alles in orde was. "Ze stond er gelukkig rustig bij dus ik ging met een gerust hart slapen."

Verder in de nacht sloeg het noodlot toe. Om 3.50 uur stond de buurman die naast de paardenweide van Rebecca woont, op haar deur te bonken. “Hij vertelde dat mijn paard was uitgebroken en er op straat lag met een gebroken been. Uitgebroken door de luide knallen vuurwerk. Ik ben meteen naar daar gegaan en zag al heel wat mensen ter plaatse om mijn paard gerust te stellen. Ook de politie was toen al daar en sloot de straat af zodat er niemand langs kon komen.”

“Worldman sprong blijkbaar in paniek over de omheining, puur uit angst. Maar hij kwam daarbij verkeerd neer en brak zijn been. Hij beet ook zijn tong in twee door de klap. Ondertussen was ook de veearts gebeld en heeft hij hem moeten laten inslapen.”

Het is niet gekend wie het fatale vuurwerk uiteindelijk afstak, maar ze betreurt vooral dat er een vuurwerkverbod gold in de stad en mensen zich daar niet aan hielden. "Worldman stond samen met zijn kleine vriend Donder, een Shetlander van 2 jaar in de Waterstraat in Sluizen bij Tongeren. Daar hadden ze het leuk samen, maar dat is nu voorbij."
Laatst bijgewerkt door Firelight op 03-01-22 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tekst aangepast

Biks2

Re: Rebecca's paard sterft na hevig vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 18:55

Echt ontzettend sneu! Veel sterkte.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 19:15

Heel erg.

Op fb zijn er helaas ook een hoop mensen die zeggen dat ze het paard dan maar op stal had moeten zetten of andere voorzorgsmaatregelen had moeten nemen.

Maar als om 1u alles nog in orde was verwacht je niet dat er na 1u nog iets kan gebeuren. Wie schiet er nu dan nog zo laat vuurwerk af? Echt vreselijk hoe het paard aan z'n einde gekomen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 19:17

Ik weet niet hoe het bij jou is maar hier gaat vuurwerk altijd lang door. In de nacht nog regelmatig een knal en siervuurwerk. Nieuwjaarsdag nog regelmatig een knal.

Dus de paarden blijven echt wel de hele nacht op stal.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 19:21

En als je geen stal hebt?

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 19:26

Spenk schreef:
Ik weet niet hoe het bij jou is maar hier gaat vuurwerk altijd lang door. In de nacht nog regelmatig een knal en siervuurwerk. Nieuwjaarsdag nog regelmatig een knal.

Gaan we dit nou goed praten?

Het is niet toegestaan dus mensen mogen het niet afschieten. Vreselijk dat men niet inziet wat het met dieren doet.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 19:30

AlwaysH schreef:
Spenk schreef:

Gaan we dit nou goed praten?

Het is niet toegestaan dus mensen mogen het niet afschieten. Vreselijk dat men niet inziet wat het met dieren doet.

Mensen die niks met dieren hebben, weten dat niet. En het word eens tijd dat dat geaccepteerd word. Iemand die niks met dieren heeft, weet niet dat een paard dat schrikt in paniekstand gaat.

Vreselijk dat het grootste gros van paard houdend Nederland maar vind dat er hoog en laag gesprongen moet worden om rekening te houden met de dieren.

Ik wil het niet goedpraten hoor, ik zou kapot zijn mijn dier zo te verliezen, maar om de kans te verkleinen gaat die wel gewoon op stal

Het is niet toegestaan, maar iedereen had natuurlijk kunnen weten dat er gewoon vuurwerk afgestoken werd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 19:31

Dat het heel sneu is staan buiten kijf! Heeft niks met goedpraten te maken.

Maar er wordt niet fatsoenlijk gehandhaafd en daarom steken mensen alsnog vuurwerk af. Politie staat erbij en kijkt er naar wordt 0,0 op gehandhaafd.

Ik zet daarom inderdaad de paarden op stal en hou de katten binnen omdat ik helaas niet de ervaring heb dat mensen zich aan het vuurwerkverbod houden. En daarmee zegt níemand dat je eigen schuld is of praten het goed.

Mensen die geen dieren hebben beseffen zich dit niet. Daarom gaan mijn dieren op stal de hele nacht.

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 19:42

Heel erg sneu verhaal. Ik heb in ons dorp ook op FB gevraagd rekening te houden met de dieren. En ik krijg reacties waarbij gezegd wordt dat het 1x per jaar toch maar moet kunnen?!?!? Ik vind dat het redelijk asociaal is om, terwijl er een vuurwerkverbod is omdat we middenin een pandemie zitten, toch massaal vuurwerk af te steken. Ook al wordt er niet gehandhaafd, dan heb je toch gewoon een verantwoordelijkheid naar de zorg? En bovendien: mensen gaan er echt niet dood van als ze geen vuurwerk kunnen afsteken. Dieren gaan er helaas wel dood van.
En het verhaal: dan zet je ze maar op stal, dat vind ik echt wel erg gemakkelijk gedacht. Mijn paarden staan 24/7 buiten. Sluit ik die ineens op, dan raken ze vreselijk gestresst. En ik zal dat elders moeten doen. Waar vind je midden in de winter plek voor 1-2 nachten? Ik ga er wel naar op zoek, want dit jaar was het echt niet leuk. Maar ik baal dat ik een super paardvriendelijk verblijf heb waar ik mijn paarden uit moet halen omdat een aantal mensen vinden dat knallen 'moet kunnen' en een soort basisrecht is.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 19:46

Het is verboden dus het is verboden. Dat is waar ik tegenaan loop. Als mensen zich aan de regels houden, was dit paard niet dood geweest.

Hier staan ze ook binnen omdat mensen zich niet aan de regeltjes kunnen houden. Maar dat zou niet moeten hoeven, natuurlijk. Volgend jaar hopen dat er meer kan worden gehandhaafd. Gewoon een hele flinke prent, ook voor minderjarigen.

'Vreselijk dat het grootste gris van paard houden Nederland maar vind dat er hoog en laag gesprongen moet worden om rekening te houden met de dieren.'
Paard houdend? Wat dacht je van alle katten- en hondenhouders. En alle wilde dieren?
Logisch dat iemand die zijn paard verliest zich laat horen. Paard is dood door de schrik van illegaal vuurwerk...
Natuurlijk wil een deel van Nederland met empathie voor dieren dat dit stopt. Ik vind het asociaal als je er zelf niet zo over nadenkt, dat je vindt dat het wel kan (of dit nou voor je eigen plezier is of niet, ik kan iig niet van vuurwerk genieten met het geweten dat er duizenden dieren doodsbang zijn, niet alleen mijn eigen huisdiertjes). :j

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 19:58

Makkelijk praten dat "zet ze dan op stal".

Manege waar mijn zus staat heeft een paard moeten laten inslapen. Om 1u was alles nog in orde paar uur later vind stalbaas het paard in de box liggend met achterbenen gespreid. Heup gebroken dus ingeslapen.
Waarschijnlijk is ze van onrustig doen uitgegleden ofzo.

Dus op stal zetten is ook niet altijd een veilige optie.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 20:03

Je kunt wel roepen dat het verboden is, maar tegelijkertijd weet je gewoon dat er geschoten en niet gehandhaafd wordt (is mi. ook onmogelijk) Dus dan neem je een risico door je paarden buiten te laten staan. Je hebt gelijk, maar daarmee krijg je je paard niet terug als het mis gaat. Elk jaar komen deze berichten voorbij.
Ik neem dan ook geen risico, poes en hond binnen en de paarden weggebracht voor 2 nachten. Hoe dan ook, erg sneu

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 20:04

Die reacties onder het artikel -:(-

Van die domme lui, die de ballen verstand van paarden hebben !
Eentje zei zelfs dat het onzin was dat een paard dood gaat aan een beenbreuk, en als je die operatie dan niet wilt betalen. _-:(
Ik weet niet uit wat voor blikje dat persoon komt en dat diegene best wat beter zijn best had kunnen doen op school met zijn Nederlandse taal!

Sowieso een verbod is een verbod!
Tegenwoordig werkt dat niet want egoïsme van een mens is echt triest tegenwoordig!
Ik vind dit zo jammer, dat er nog maar weinig mensen zijn, die zich bekommeren om een ander.
Laatst bijgewerkt door tylando op 02-01-22 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 20:19

Wij hebben altijd veel vuurwerk vlak bij de stal gehad, en ik was elke avond en nacht, meestal tot een uur of twee bij de paarden en geiten. Maar op een gegeven moment ga je toch naar binnen of slapen en verwacht niet dat er zoveel later nog zoiets gebeurt. Hier eindigde het vuurwerk pas om half vier, totaal idioot.

Vind het heel vreselijk vooor de iegenaar van dat paard en nog altijd belachelijk dat vuurwerk niet verboden is rondom dierenverblijven. Handhaving is er ook totaal niet, echt waardeloos

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 20:29

Mijn paarden zijn niet bang maar waren ze dat wel dan zou ik bij ze blijven. Ik ben om half 12 nog een hooinet gaan vullen, maar ze stonden te slapen.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 20:37

Annemarievzr schreef:
Heel erg sneu verhaal. Ik heb in ons dorp ook op FB gevraagd rekening te houden met de dieren. En ik krijg reacties waarbij gezegd wordt dat het 1x per jaar toch maar moet kunnen?!?!? Ik vind dat het redelijk asociaal is om, terwijl er een vuurwerkverbod is omdat we middenin een pandemie zitten, toch massaal vuurwerk af te steken. Ook al wordt er niet gehandhaafd, dan heb je toch gewoon een verantwoordelijkheid naar de zorg? En bovendien: mensen gaan er echt niet dood van als ze geen vuurwerk kunnen afsteken. Dieren gaan er helaas wel dood van.
En het verhaal: dan zet je ze maar op stal, dat vind ik echt wel erg gemakkelijk gedacht. Mijn paarden staan 24/7 buiten. Sluit ik die ineens op, dan raken ze vreselijk gestresst. En ik zal dat elders moeten doen. Waar vind je midden in de winter plek voor 1-2 nachten? Ik ga er wel naar op zoek, want dit jaar was het echt niet leuk. Maar ik baal dat ik een super paardvriendelijk verblijf heb waar ik mijn paarden uit moet halen omdat een aantal mensen vinden dat knallen 'moet kunnen' en een soort basisrecht is.

Ik vind het persoonlijk vrij asociaal om te denken dat iedereen maar rekening moet houden met jouw wensen. Die ene keer in het jaar zorg je ervoor dat je dieren veilig zijn, je bent er op voorbereid dat er vuurwerk af word gestoken. Als je denkt dat dit niet gebeurd dan gaat er wat mis, vorig jaar was het namelijk precies zo. Hier rond de 200 dieren lopen die allemaal veilig zijn. Dus of in schuilstal, of op stal of gewoon op de wei als ze het allemaal prima vinden. Nog nooit wat gebeurd en zorgen dat er iemand bij de beesten is die ze in de gaten houd, genoeg te eten en te doen. Goede afspraken met buren (hier deed onze buurtjongen een belletje als ze gingen beginnen met carbid schieten zodat wij onze paarden op stal konden zetten). Etc. Ik vind het ook naar dat het 4 weken van tevoren begint, dat hoeft niet. Maar 31 januari mogen ze wat mij betreft lekker hun gang gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 20:56

marleen_usar schreef:
Mijn paarden zijn niet bang maar waren ze dat wel dan zou ik bij ze blijven. Ik ben om half 12 nog een hooinet gaan vullen, maar ze stonden te slapen.

Bij ons zijn er vanaf 22:00 ook altijd mensen op stal.. maar die gaan daar niet tot het licht wordt staan. Als het rustig is zijn die rond 02:00 ook weer weg. En dit is veel later in de nacht gebeurd.

Ik vind dat halve goed praten echt zo storend. Er is een verbod. Ja de politie doet weinig aan handhaving. Maar halloooo daar zit toch het hele probleem niet? Die mensen die zonodig maar gaan knallen, ondanks een verbod.. daar zit het probleem. Hoe moeilijk is het om je ergens aan te houden? Het mag niet, punt.

Het zal je paard maar wezen.. vreselijk.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 21:05

Het mag niet, punt? Wat wil je er aan gaan doen dan? Er mogen zoveel dingen niet en je krijgt nooit de hele gemeenschap zo mak dat ze alle regeltjes volgen.

Ja, ik vind het ook storend dat er dit jaar zo vroeg in het jaar al geknald werd en dat knalvuurwerk hoeft voor mij al helemaal niet omwille van de dieren. Maar het gebeurt wel en je kunt hoog of laag springen, maar je doet er niks aan. Het enige wat je kunt doen is de veiligheid van je dieren bewaken door ze ergens veilig weg te zetten voor een paar dagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 21:11

Maar waar komt dat vandaan? Dat men niet luistert en gewoon maar doet waar die zin in heeft? En waarom zouden we dat als maatschappij schouder ophalend maar accepteren en zeggen "ja maar de politie handhaaft niet voldoende"? Waarom vinden we dat wel een probleem? Maar diegene die de regels overtreden, ach die snappen we wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 21:14

idinn schreef:
Maar waar komt dat vandaan? Dat men niet luistert en gewoon maar doet waar die zin in heeft? En waarom zouden we dat als maatschappij schouder ophalend maar accepteren en zeggen "ja maar de politie handhaaft niet voldoende"? Waarom vinden we dat wel een probleem? Maar diegene die de regels overtreden, ach die snappen we wel?

Misschien eens rondkijken bij de naleving van de gemiddelde corona regels en je hebt je antwoord.

Bovendien is niet alles verboden, carbid bijvoorbeeld mag en mocht wel en dat kan ook klinken of er een bom ontploft.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 21:18

Maar die is om 3.50 gebeurd.
Hier is het dan doorgaans voorbij.
De eigenaresse is snachts ook gaan kijken.
Maar kan me voorstellen dat je niet tot licht de volgende dag in de wei gaat zitten.

En het is erg dat dieren eigenaren de schuld zowat krijgen bij een verbod van die rommel.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 21:28

Art_Ificious schreef:
Makkelijk praten dat "zet ze dan op stal".

Manege waar mijn zus staat heeft een paard moeten laten inslapen. Om 1u was alles nog in orde paar uur later vind stalbaas het paard in de box liggend met achterbenen gespreid. Heup gebroken dus ingeslapen.
Waarschijnlijk is ze van onrustig doen uitgegleden ofzo.

Dus op stal zetten is ook niet altijd een veilige optie.

Dit,
En in en rond de stad waar dit is gebeurd is echt "boers"...
Overal weides met dieren.
Ik woon in een dorp 3 minuten verder, gelukkig stonden de paarden redelijk rustig. Zijn 1x geschrokken.
Heb wel de halve nacht op de weide gezeten.

Als ik ze binnen had gezet waren de stallen wel afgebroken

En er word nog vuurwerk afgestoken.

De politie zou dit jaar meer controleren maar dat viel dus vies tegen

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 21:35

Op stal zetten? Dan raken ze net zo goed in paniek! Hier eentje koliek en een andere zakte zomaar van angst door haar benen. Waar ik bij stond notabene. Deze incidenten waren niet dit jaar trouwens. Tegenwoordig is het hier redelijk goed te doen.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 21:40

idinn schreef:

Tsjah, ik kan me ergens wel voorstellen dat bepaalde groepen (jeugd?) wel een beetje klaar zijn met alle regeltjes die opgelegd worden. En onze regering geeft ook niet altijd het goede voorbeeld, sommige ministers lapten ook rustig hun eigen regels aan de laars. Dus ergens snap ik wel dat mensen nochalanter met de opgelegde regels en verboden omgaan.

En ik denk ook niet dat de politie hier heel veel mee kan. Een Cobra is zo afgestoken en de daders zijn ook direct weer verdwenen. Dus handhaven lijkt me ook bijzonder lastig.

Ik denk dat er volgend jaar meer campagne gevoerd moet worden om mensen bewust te maken dat er dieren buiten lopen en dat daar rampzalige dingen mee kunnen gebeuren als er vuurwerk nabij afgestoken wordt. Een andere oplossing zie ik niet, behalve de beesten opsluiten. En ja, ik heb makkelijk praten want die van mij gaat prima op stal en ze zijn elk jaar rustig met oud en nieuw. Ik snap ook dat het niet voor iedereen zo makkelijk is. Maar zouden die van ons niet zo rustig zijn, dan nam ik ze mee het land in naar een rustige plek midden in de bossen van de Veluwe o.i.d.

Hoe dan ook, dit wens je natuurlijk geen enkele diereneigenaar toe.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 21:48

Voor corona was het ook oorlog met vele slachtoffers en schade.
Toen was de smoes corona er niet.
Dat word nu bij alles erbij gehaald als ze geen fatsoen meer hebben geleerd.